خیانت چیست؟ توضیح انواع خیانت

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 17 دی 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

ازدواج را می‌توان پیوندی عاطفی میان زن و مرد دانست، در این پیوند تعهداتی وجود دارد که طرفین موظفند به آن پایبند باشند. خیانت ممکن است از طرف هر کدام از زوجین انجام شود. معمولا افرادی که به شریک زندگی خود خیانت می‌کنند توجیه های نا به جایی را برای خیانت خود می‌آورند، اما به هر حال خیانت تحت هر شرایطی عملی بسیار ناپسند بوده و طرف مقابل را بسیار آزرده خاطر می‌کند.

اگر جز آن دسته افرادی هستید که در زندگی خود خیانت را تجربه کرده اید و به دنبال پاسخ برای برخی از سوالات خود هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

خیانت و عدم وفاداری به ازدواج

عدم وفاداری به پیوند ازدواج صدمات روحی و عاطفی جبران ناپذیری را برای هر کدام از طرفین به دنبال می‌آورد. وفادار بودن به شریک زندگی اصلی ترین ستون زندگی و خانواده است و عدم وفادار بودن پایه های زندگی را به لرزه در خواهد‌آورد، بنابراین بدون شک خیانت را می‌توان تلخ ترین و ناخوشایند ترین رویداد زندگی هر فردی دانست.

عدم وفاداری به پیوند ازدواج صدمات روحی و عاطفی جبران ناپذیری را برای هر کدام از طرفین به دنبال می‌آورد. وفادار بودن به شریک زندگی اصلی ترین ستون زندگی و خانواده است و عدم وفادار بودن پایه های زندگی را به لرزه در خواهد‌آورد، بنابراین بدون شک خیانت را می‌توان تلخ ترین و ناخوشایند ترین رویداد زندگی هر فردی دانست.

انواع خیانت

 

شاید در ابتدا فکر کنید که خیانت تنها داشتن رابطه جنسی با شخص سوم است و در غیر این صورت عمل انجام شده خیانت محسوب نمی‌شود. در واقع خیانت موارد زیادی را شامل می­شود که متاسفانه اکثر مردم نسبت به انواع آن اطلاعات چندانی ندارند و این مسئله خود باعث ارتکاب افراد به انواع مختلف خیانت می‌شود. خیانت در حالت های زیادی اتفاق می‌افتد که در ادامه مطالب به برخی از آن ها اشاره می­کنیم.

 

 1ـ خیانت جنسی

خیانت جنسی را می‌توان شایع ترین نوع خیانت دانست که با ایجاد رابطه جنسی با شخص سوم صورت می­گیرد. این نوع خیانت را می‌توان بد ترین نوع خیانت شمرد که هیچ توجیه منطقی برای آن وجود ندارد. هر چند که انواع دیگر خیانت نیز هیچ توجیهی ندارند، اما خیانت جنسی مشکلات جدی بیشتری را به دنبال دارد.

معمولا زنانی که مورد خیانت جنسی قرار گرفته اند خود را سرزنش کرده و سهل انگاری خود را باعث خیانت جنسی از سمت شوهر می‌دانند. همچنین مردانی که از سمت همسر خود خیانت جنسی را تجربه می‌کنند، معمولا عدم جذابیت خود را باعث خیانت همسر  می‌دانند.

 

۲ـ خیانت در فضای مجازی

امروزه استفاده از فضای مجازی بیش از گذشته شده به طوری که انجام بسیاری از امور با اینترنت امکان پذیر است. علاوه بر این بیشتر مردم در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند و به راحتی می‌توانند به کاربران مختلف دسترسی داشته ‌باشند. در این میان افرادی هستند که مرتکب خیانت می‌شود، به طوری که این عمل ناپسند را با ارسال انواع پیامک ها و تصاویر شهوت آمیز انجام می­دهند.

 این دسته از افراد به دلیل اینکه رابطه جنسی را تجربه نکرده و طرف مقابل را نمی­بینند، عمل خود را خیانت نمی­دانند. اما باید بگوییم انجام چنین کارهایی در فضای مجازی نوعی از خیانت محسوب می‌شود.

 

۳ـ خیانت احساسی

خیانت احساسی یا خیانت عاطفی را می‌توان بدترین نوع خیانت دانست. این نوع از خیانت ابتدا با آشنایی و دوستی های معمولی شروع شده و فرد به مرور به شخص ثالث احساس، علاقه و وابستگی پیدا می‌کند و بسیاری از عواطف و احساسات خود را با او در میان می‌گذارد. چنین شخصی به طور قطعی به طرف مقابل علاقه مند شده و احتمال اینکه اینگونه رابطه ها به ارتباط جنسی نیز منجر شود بسیار زیاد است.

 خیانت عاطفی را به مراتب می‌توان بدتر از خیانت جنسی دانست؛ زیرا معمولا افرادی که خیانت جنسی را انجام می­دهند نسبت به شریک زندگی خود همچنان علاقه مند هستند، اما در خیانت عاطفی فردی که مرتکب خیانت می‌شود علاقه خود نسبت به شریک زندگی اش را از دست می‌دهد.

 

۴ـ خیانت از نوع انتقام

از دیگر انواع خیانت می­توان به خیانت انتقامی یا کارمای خیانت اشاره کرد. در این نوع خیانت افرادی که خود از سوی شریک زندگی شان مورد خیانت واقع شده‌اند، برای انتقام جویی از همسر خود دست به خیانت می‌زنند. اما به هر حال خیانت کار بسیار زشت و نادرستی است و نمی‌توان این موضوع را دلیلی منطقی برای انجام آن دانست.  

 

علت های ارتکاب به خیانت توسط زوجین

 

خیانت یکی از بدترین موضوعات پیش آمده در زندگی زناشویی بوده که حتی در صورت بخشیده شدن نیز اثرات مخرب آن تا مدت ها زندگی را درگیر خود می‌کند. شناخت علت های ارتکاب به خیانت می‌تواند تا حدود زیادی از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری‌ کند. خیانت می­تواند به یکی از دلایل زیر اتفاق افتد:

 

۱ـ عدم رضایت جنسی از شریک زندگی

نداشتن رضایت جنسی از شریک زندگی می‌تواند یکی از علت های ارتکاب به خیانت توسط زوجین باشد. نارضایتی فرد از رابطه جنسی یا عدم برقراری رابطه جنسی از عوامل زمینه ساز خیانت است. به هر حال رابطه جنسی یک نیاز طبیعی بوده که هر فردی این نیاز را در خود احساس می‌کند. پس اگر جز آن دسته از افرادی هستید که در رابطه با این موضوع دچار مشکل هستید، توصیه می‌شود با مراجعه به پزشک و پیگیری درمان خود از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری‌ کنید.

 

۲­ـ انتقام جویی

در برخی موارد افرادی که در زندگی خود خیانت دیده اند، برای انتقام جویی دست به خیانت می­زنند. این چنین افراد سعی بر این دارند که با خیانت کردن درد و رنجی را که خود متحمل شده‌اند، به طرف مقابل خود منتقل کنند. خیانت از نوع انتقام جویی بیشتر در خانم ها دیده‌ می‌شود که این عمل عواقب بسیار بدی را به دنبال خواهد ‌داشت.

 

۳­­ـ نداشتن رضایت عاطفی

رضایت جنسی را نمی‌توان تنها دلیل برای داشتن زندگی موفق دانست، بلکه در کنار آن باید رضایت عاطفی نیز وجود داشته ‌باشد. زمانی که شخصی به راحتی نمی‌تواند احساسات و عواطف خود را با همسرش در میان بگذارد و خواسته‌های خود را به راحتی بیان کند، حس می‌کند که احساسات او سرکوب شده و برای بیان این احساسات به شخص دیگری روی می‌آورد.

 

۴ـ تنوع طلبی

اغلب افراد هنگامی که مورد خیانت واقع می‌شوند، مدام به این فکر می­کنند که علت خیانت چه بوده است؟ جالب است که برخی از افرادی که خیانت دیده­اند، هیچ کمبودی چه از لحاظ عاطفی و جنسی برای طرف مقابل خود نگذاشته اند. این دسته از افراد همواره به دنبال جوابی برای این سوال هستند که چرا به آن ها خیانت شده است؟ آیا در حق زندگی و همسر خود کوتاهی کرده‌اند؟

 

زمانی که هیچ کدام از علت های گفته شده دلیل خیانت نباشد، قطعا تنوع طلبی فرد خیانت کار باعث انجام این عمل شده است. برای توضیح بیشتر این موضوع باید بگوییم که یکسری افراد با اینکه از زندگی خود کاملا راضی بوده‌اند دلیل خیانت خود را حس کنجکاوی برای تجربه یک رابطه جدید دانسته اند. این قبیل افراد به دلیل تنوع طلبی به دنبال تجربه چیز های جدید تر هستند، بنابراین خیانت را گزینه ای برای رسیدن به این اهداف می‌دانند.

 

۵ـ اعتماد به نفس پایین

ممکن است که باور این موضوع کمی دشوار باشد اما یکی از علت های ارتکاب به خیانت در زوجین اعتماد به نفس پایین است. افرادی هستند که به دلیل نداشتن اعتماد به نفس و راضی نبودن از شخصیت و موقعیت خود احساس پوچی و بی ارزشی کنند و برای جبران این احساس دست به خیانت می‌زنند. چنین افرادی بر این باور هستند که با انجام این کار خود را با ارزش تصور کرده اند و توانسته اند وارد رابطه با شخص سومی شوند، اما این تصوری کاملا نادرست است. در صورتیکه این افراد برای افزایش اعتماد به نفس می‌‌توانند راه های درست و منطقی تری را امتحان کنند تا به احساس رضایت دست یابند.

 

۶ـ اعتیاد به مواد مخدر و الکل

یکی دیگر از شایع ترین علت های خیانت، اعتیاد به مواد مخدر و الکل است. چنین افرادی به درستی نمی‌تواند احساسات خود را کنترل کرده و ممکن است به یکباره دچار یک هیجان نادرست شوند. برخی افراد که از مواد مخدر و الکل استفاده می­کنند، با روی آوردن به قمار به سمت خیانت به همسر خود سوق داده شوند.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی