راهنمایی برای آموزش کودکان به تغذیه سالم

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 03 دی 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

تغذیه نقش مهمی در رشد و نمو و همچنین عملکرد مغز در کودکان دارد، به همین دلیل تغذیه سالم کودک یکی از مواردیست که والدین باید حتما به آن توجه کنند.

در این متن قصد داریم راهکارهایی برای عادت دادن کودکان به تغذیه سالم ارائه دهیم. اگر کودک شما بد غذا بوده و نسبت به خوردن غذاهای مفید بی رغبت است، خواندن مقاله زیر را از دست ندهید.

مزایای تغذیه سالم در کودکان

از مزایای تغذیه سالم در کودکان می‌توان به زندگی با کیفیت، طول عمر بالا، سو تغذیه و پیشگیری از اضافه وزن در کودکی و بزرگسالی اشاره کرد. اغلب کودکان به مصرف غذاهای مفید علاقه ای نشان نداده و بیشتر به سمت خوراکی هایی که ارزش غذایی ندارند، می‌روند.

 از مزایای تغذیه سالم در کودکان می‌توان به زندگی با کیفیت، طول عمر بالا، سو تغذیه و پیشگیری از اضافه وزن در کودکی و بزرگسالی اشاره کرد. اغلب کودکان به مصرف غذاهای مفید علاقه ای نشان نداده و بیشتر به سمت خوراکی هایی که ارزش غذایی ندارند، می‌روند.

نکاتی در رابطه با تغذیه سالم در کودکان

 

کودکان از فواید و مضرات مواد غذایی برای بدن اطلاعی ندارند، بنابراین بدون توجه به سالم بودن غذا به سراغ خوراکی های مورد علاقه شان می‌رود. برای مثال اغلب کودکان خوراکی هایی از جمله چیپس و پفک را به مصرف سبزیجات و میوه ترجیح می‌دهند. والدین همواره از ابن موضوع ناراحت هستند، چرا که مصرف خوراکی های مضر می‌تواند در رشد و نمو کودک شما اختلال ایجاد کند و سبب ابتلا به بیماری های زیادی شود. راهکارهایی برای تشویق کردن و عادت دادن کودکان به تغذیه سالم وجود دارد. از جمله این راه ها عبارت است از:

 

کودک خود را به خوردن صبحانه عادت دهید.

هنگامی که کودک از خواب بیدار می‌شود. برای تامین انرژی و سوخت و ساز بدن در طول روز نیاز به تغذیه دارد. صبحانه یکی از وعده های مهم غذایی بوده که نقش مهمی در عملکرد مغز دارد.‌ از عوارض حذف صبحانه از وعده غذایی کودکان می‌توان به عدم عملکرد مناسب مغز، اختلال در رشد و نمو، ریزش مو، کوتاهی قد و دیابت در بزرگسالی اشاره کرد. از همان ابتدا کودک خود را به صبحانه خوردن عادت دهید‌. شیر، موز، فرنی، عدسی لعاب دار، املت، انواع اسموتی و فرنی بلغور جو دوسر از  بهترین مواد غذایی برای صبحانه کودکان هستند.

 

از میان وعده های سالم استفاده کنید.

بسیاری از کودکان در طول روز از خوراکی هایی مانند چیپس، پفک، بیسکویت و ... استفاده می‌کنند. این خوراکی ها کالری زیادی داشته و مواد مغذی موجود در آنها کم است. از جمله خوراکی های سالم و مغذی که می‌توان به عنوان میان وعده برای کودکان استفاده کرد، می‌توان به ماست شیرین شده، انواع مغزها مانند گردو، پسته، فندق و ...، ذرت بو داده، میوه و ... اشاره کرد.

 

به کودک خود آب بدهید.

یکی از مهم ترین موادی که بدن کودک در طول روز به آن نیاز دارد، مصرف آب است. کم آبی در کودکان سبب تند شدن ضربان قند، تنفس سریع، خشکی پوست ادرار تیره، گودی چشم و ... می‌شود. حتما توجه کنید که کودک شما در طول روز به اندازه کافی آب مصرف می‌کند. اینکه کودک روزانه چه مقدار آب مصرف کند به سن و وزن او بستگی دارد. استفاده از نوشیدنی های شیرین دارای مواد مغذی به تامین انرژی، افزایش رشد و فعالیت کودک کمک می‌کند، اما حتی آب را نمی‌گیرد. استفاده از نوشیدنی را به کمترین حد رسانیده و به جای آن کودک را به خوردن آب عادت دهید.

 

مصرف شکر را به حداقل برسانید.

از عوارض مصرف شکر و سایر جایگزین های شکر در کودکان می‌توان به اضافه وزن، فشار خون بالا، افزایش و کاهش قند خون، دیابت نوع ۲، پوسیدگی دندان و ... شود. سعی کنید مصرف قندهای تصفیه شده را در رژیم غذایی کودک به حداقل برسانید. ساکارز، فروکتوز، گلوکز و قند سفید جزو قندهای تصفیه شده هستند که در عسل، نوشیدنی های شیرین و شکر قهوه های وجود دارند. مصرف بیش از حد مواد قندی می‌تواند در خلق و خوی کودک و ابتلا به افسردگی نیز تاثیر داشته باشد.

 

خودتان سبزیجات پرورش دهید.

می‌توانید در خانه در داخل باغچه و یا گلدان های کودک به پروش انواع سبزیجات مانند هویچ و کلم بروکلی بپردازید. اجازه دهید کودک در انجام این کار شما را همراهی کند. در چنین حالتی کودک دوست دارد آنچه رد که خود کاشت و برداشت کرده را بخورد. اینگونه کودک شما به مصرف سبزیجات علاقه مند خواهد شد.

 

اجازه دهید کودک در تهیه غذا به شما کمک کند.

کودکان در هنگام کمک کردن به والدین خود احساس بزرگ بودن کرده و خود را شخص مهمی می‌دانند. هنگام درست کردن غذا اجازه دهید تا کودک در آشپزخانه به شما کمک کرده و مراحل تهیه غذا را از نزدیک مشاهده کند. تجربه نشان داده  کودکانی که از سنین کم در آشپزخانه هستند علاوه بر اینکه تمایل زیادی برای خوردن غذا نشان می‌دهند، در بزرگسالی دستپخت خوبی خواهند داشت.

 

به کودکتان آموزش دهید به اندازه کافی غذا بخورد.

اگرچه احساس سیری و اینکه چه موقع از غذا خوردن دست بکشیم، غریزی بوده و از بدو تولد همراه کودک است، اما بهتر است به مقدار تغذیه کودکان توجه داشته باشیم. بسیار دیده شده برخی از کودکان به اندازه کافی غذا نخورده و یا فراتر از ظرفیت خود غذا می‌‌خورند. این کودکان در دراز مدت دچار مشکلات گوارشی خواهند شد. به کودک خود آموزش دهید تا غذا را به  اندازه کافی بخورد چرا که خوردن غذای بیش از حد موجب حال خرابی کودک و مسمومیت او خواهد شد.

 

کودک را با خود به خرید ببرید.

اگر قصد خرید مواد غذایی دارید، کودک را با خود ببرید تا در انجام خرید به شما کمک کند. به کودک خود اجازه دهید تا سبزیجات و میوه مورد علاقه خود را انتخاب کند. در چنین حالتی کودک برای خوردن خوراکی که خودش در خرید آن نقش داشته، مشتاق خواهد شد. با این کار به کودکتان قدرت خرید و انتخاب می‌دهید که این ویژگی در نوجوانی و بزرگسالی بسیار مهم است.

 

هیچ وقت تسلیم و نا امید نشوید.

کودکان بازیگوش هستند و در اغلب موارد مدت زمان زیادی لازم است تا به حرف شما گوش دهند و یک کار برایشان به عادت تبدیل شود. شاید کودک برای عادت کردن به مصرف غذایی خاص و یا انجام کاری لازم باشد ۸ یا ۱۰ بار  این کار را تکرار کند. پس به عنوان والدین هیچ گاه تسلیم نشوید و مطمئن باشید که کارهای شما یک روزی نتیجه خواهد داد.

 

بهترین برنامه غذایی برای کودکان چگونه است؟

 

کودکان به ظاهر بسیار اهمیت می‌دهند و از رنگ های شاد استقبال می‌کنند. شما به عنوان والدین باید شرایطی فراهم کنید تا کودک در آن احساس آرامش داشته باشد و از خوردن غذا لذت ببرد. اگر دوست دارید کودک شما از خوردن غذا لذت ببرد باید در نحوه چیدن بشقاب غذا خلاقیت به خرج دهید. برای اینکه کودکتان بهتر غذا بخورد، نکات زیر را رعایت کنید:

1ـ وعده های اصلی و میان وعده را در زمان مشخص به کودک بدهید. سعی کنید در زمان حضور همه افراد خانواده و دور میز به کودک خود غذا بدهید.

 2ـ برای کودک خود قاشق، بشقاب و لیوان مناسب تهیه کنید و از همه مهم تر در روز خرید اجازه دهید تا کودک با سلیقه خود آنها را انتخاب کند.

3ـ سعی کنید تنوع غذایی زیادی در طول هفته داشته باشید. کودکان از خوردن غذاهای تکراری و یکنواخت زود خسته می‌شوند. بهتر است در آغاز هر هفته برنامه غذایی برای خود تنظیم کنید و در طول هفته آن را اجرا کنید.

4ـ برای کودکانی که توانایی جویدن غذا ندارند، غذا را تکه تکه کرده و یا پوره کنید تا از احتمال خفگی آنها پیشگیری شود.

5ـ مستقل غذا خوردن را به کودک خود آموزش دهید. برخی والدین از همان ابتدا خودشان به کودشان غذا می‌دهند، این امر سبب می‌شود تا کودک در مواقع تنهایی و به دور از والدین نتواند غذا بخورد. بازی کردن کودک در غذا در نهایت سبب می‌شود تا کودک غذا خوردن را یاد بگیرد.

6ـ در تزئین بشقاب کودک خود خلاق باشید و از رنگ های مورد علاقه کودک در بشقاب استفاده کنید.‌ اینگونه کودک شما میل و رغبت بیشتری برای غذا خوردن دارد.

7ـ از مصرف غذاهای پر کالری، چرب و مضر مانند فست فودها خودداری کرده و به جای آن از غذاهای پروتئین دار، مواد مغذی و ماهی ها استفاده کنید‌.

8ـ مصرف نمک در غذا را کنترل کنید. استفاده بیش از حد از نمک در غذا علاوه بر کودکان برای بزرگسالان نیز خطرناک بوده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. البته سدیم موجود در نمک برای عملکرد مناسب عضلات و اعصاب کودک ضروری بوده، اما به شرطی که به اندازه کافی مصرف شود.

 

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی