تاثیر کبد چرب بر سلامتی

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 06 دی 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

کبد یکی از مهم ترین اعضای حیاتی دستگاه گوارش انسان به شمار می‌رود. کار اصلی این عضو دفع سموم و مواد زائد است.

شاید اگر شما نیز بدانید که کبد چرب چه بلایی بر سر سلامتی شما خواهد آورد بیشتر به تغذیه خود اهمیت دهید. در ادامه مطلب با بررسی تاثیرات کبد بر سلامت با شما همراه خواهیم بود.

رتبطه تغذیه و کبد چرب

تغذیه بیشترین ارتباط را با سلامت کبد دارد و ممکن است در اثر مصرف غداهای سنگین، چرب و ناسالم چربی در بافت کبد تجمع یافته و فرد به بیماری کبد چرب مبتلا شود. بسیاری از افراد که به این بیماری مبتلا هستند می‌خواهند بدانند که کبد چرب چه تاثیراتی روی سلامتی آن‌ ها می‌گذارد.

تغذیه بیشترین ارتباط را با سلامت کبد دارد و ممکن است در اثر مصرف غداهای سنگین، چرب و ناسالم چربی در بافت کبد تجمع یافته و فرد به بیماری کبد چرب مبتلا شود. بسیاری از افراد که به این بیماری مبتلا هستند می‌خواهند بدانند که کبد چرب چه تاثیراتی روی سلامتی آن‌ ها می‌گذارد.

بیماری کبد چرب چیست؟

 

کبد چرب حالتی است که واکوئل های چربی در بافت کبد تجمع پیدا می‌کند. این حالت برگشت پذیر بوده و معمولا با التهاب کبدی خود را نشان می‌دهد. علم پزشکی مهم ترین علل ایجاد کبد چرب را به تغذیه ناسالم و استفاده از الکل تشخیص داده است. البته بیماری های دیگری مانند چاقی، دیابت، سوء تغذیه و .... نیز می‌توانند باعث ایجاد کبد چرب شوند.

 

نشانه های کبد چرب کدامند؟

 

کبد چرب معمولا با التهاب کبد خود را نشان می‌دهد. هنگامی که فردی دچار کبد چرب می‌شود بنا به شدت بیماری ممکن است علائمی را مشاهده کند. اللته لازم به ذکر است که تمام این علائم ممکن است در یک فرد مبتلا به کبد چرب مشاهده نشود. به طور کلی از جمله علائم کبد چرب می‌توان به خستگی، ضعف، آکنه روی بدن و صورت، لکه‌ های پوستی، ریزش موی شدید، عرق بدبو، تغییر رنگ پوست، سوزن سوزن شدن دست ها و پاها، طعم تلخ دهان صبحگاهی، درد در سمت راست شکم، ترش کردن و ..... اشاره کرد.

 

تاثیرات کبد چرب روی سلامتی انسان

 

کبد چرب می‌تواند روی قسمت های مختلف بدن شما تاثیرات منفی بگذارد. از جمله تاثیراتی که کبد چرب روی بدن انسان می‌گذارد می‌توان موارد زیر را برشمرد:

 

تاثیر کبد چرب روی پوست

 

یکی از اثرات منفی که کبد چرب روی سلامت بدن شما می‌گذارد مشکلات پوستی است. افرادی که دارای گریدهای شدیدتری از این بیماری هستند ممکن است به بیماری های پوستی مبتلا شوند. یکی از تاثیراتی که این بیماری روی پوست می‌گذارد خارش است. خارش پوست در افرادی که مبتلا به کبد چرب الکلی و غیرالکلی هستند کمتر اتفاق می‌افتد اما این عارضه در بیماران سیروز صفراوی اولیه، کلستاز کبدی، کولانژیت اسکلروز اولیه و ..... بیشتر دیده می‌شود. هم‌ چنین این بیماری باعث می‌شود که پوست فرد بیمار همیشه رنگ پریده و زرد به نظر برسد. در مواردی نیز مشاهده شده است که فرد بیمار روی پوست صورت و بدن خود آکنه های درشت می‌زند.

 

تاثیرات کبد چرب روی مو

 

می‌دانید که ساختار مو از پروتئین ساخته شده و اگر زمانی در بدن اتفاقی افتد که این پروتئین تامین نشود ساختار مو آسیب می‌بیند. بخش مهمی از این پروتئین ها توسط سلول های کبدی ساخته می‌شود. پروتئین ها نقش مهمی در حفاظت از فولیکول مو و ضخامت مو دارند. هنگامی که فرد مبتلا به بیماری کبد چرب می‌شود بخش مهمی از پروتئین تولید شده توسط کبد را از دست خواهد داد و ساقه و فولیکول موها به شدت دچار آسیب دیدگی می‌شود. هم چنین کبد نقش مهمی در ذخیره و رهاسازی آهن جهت ساخته شدن گلبول های قرمز خون دارد و کم خونی یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو به شمار می‌رود. از این رو هنگامی که فرد مبتلا به کبد چرب می‌شود روند ساخت هموگلوبین دچار اختلال شده و سطح اکسیژن رسانی به فولیکول های مو کم می‌شود. از این رو موها به تدریج نازک شده و دچار ریزش می‌شوند.

 

تاثیر کبد چرب روی سلامت انسان

 

اگر شما نیز به بیماری کبد چرب مبتلا هستید بهتر است هر چه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام کنید. علاوه بر عوارض وحشتناکی که این بیماری روی پوست و مو دارد می‌تواند تاثیرات بسیار بدی روی سلامت انسان داشته باشد. به عبارت بهتر این بیماری در صورت عدم درمان تشدید شده و باعث ابتلا به بیماری‌ های خطرناک تر می‌شود. عدم درمان بیماری کبد چرب می‌تواند باعث ابتلا به سیروز کبدی شود. در این مرحله زخم و عفونت روی بافت کبد را پوشانده و آن از از سیکل فعالیت عادی خود خارج می‌کند.

 سیروز کبدی می‌تواند باعث نارسایی کبد شود و علائمی مانند سردرد مزمن، سرگیجه شدید، دردهای شکمی و کبدی، قرمزی کف دست، زردی شدید پوست و سفیدی چشم ها و ..... شود. سیروز و نارسایی کبد در نهایت ممکن است باعث ابتلا به سرطان کبد شود که بسیار خطرناک است. در حالت معمول وظیفه کبد پاکسازی و سم زدایی بدن است. هنگامی که کبد در اثر سیروز دچار نارسایی می‌شود دیگر بدن را پاکسازی نمی‌کند و به علاوه خودش نیز تولید سم می‌کند. این عامل باعث شده که در گذر زمان سرطان کبد ایجاد شود.

 

تاثیرات کبد چرب بر ابتلا به هپاتیت الکلی

 

یکی دیگر از خطراتی که کبد چرب روی سلامت انسان دارد ابتلا به هپاتیت الکلی است. هپاتیت الکلی نیز نوعی التهاب کبدی است که در نهایت باعث نارسایی کبد می‌شود. این بیماری منجر به تولید سم و آسیب به سلول های خونی می‌شود. به علاوه یکی از عوارض خطرناک این بیماری ایجاد مشکلات شخصیتی و دوقطبی است.

 

علت ابتلا به بیماری کبد چرب چیست؟

 

عوامل متعددی می‌توانند باعث ایجاد کبد چرب در انسان شوند. همان گونه که می‌دانید کبد چرب به معنی تجمع چربی در بافت کبد است بنابراین چاقی و اضافه وزن می‌تواند یکی از دلایل کبد چرب باشد. با این حال پزشکان عوامل دیگری مانند دیابت، مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی، تغذیه ناسالم و ..... را در ایجاد کبد چرب دخیل می‌دانند. هم چنین طبق تحقیقات پزشکی کبد چرب می‌تواند علل ژنتیکی نیز داشته باشد. اما این بدان معنا نیست که فرد با کبد چرب متولد شود. بلکه کبد افرادی که سابقه ژنتیکی دارند نسبت به افراد عادی مستعدتر و حساس تر بوده و در اثر عوامل مختلفی چون مصرف الکل و غذاهای ناسالم زودتر مبتلا خواهد شد.

 

پیشگیری از ابتلا به کبد چرب

 

با توجه به موارد گفته شده دریافتید که کبد چرب تا چه اندازه می‌تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین اگر مبتلا به کبد چرب هستید توصیه می‌شود هر چه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام کنید و اگر نیز هنوز به آن مبتلا نشده اید با رعایت مواردی از ابتلا به آن پیشگیری کنید. برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب نکات زیر را در نظر داشته باشید:

 

  • کنترل اضافه وزن

یکی از علل ابتلا به کبد چرب انباشته شدن چربی در کبد است که با اضافه وزن اتفاق می‌افتد. بنابراین سعی کنید وزن خود را کنترل کنید یا اگر چاق هستید نسبت به کاهش وزن خود اقدام کنید.

  • عدم استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی

مشروبات الکلی و دخانیات نیز به عنوان عامل ایجاد کبد چرب شناخته شده است. از این رو تا می‌توانید از مصرف الکل و دود خودداری کنید.

  • تغذیه مناسب

همان گونه که گفته شد یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به کبد چرب تغذیه ناسالم و استفاده از غذاهای چرب و مضر است. بنابراین جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری غذاهای مضر و چرب را از رژیم تغذیه ای خود حدف کنید و به حای آن غذاهایی مانند سبزیجات و میوه که دارای فیبر بالایی هستند را جایگزین کنید. هم چنین به جای استفاده از روغن های دارای اسید چرب اشباع از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، آوودکادو، کرچک و ..... استفاده کنید.

 

کلام اخر

کبد یک عضو بسیار حیاتی بدن است که وظیفه ی دفع سموم بدن را بر عهده دارد. زمانی که چربی های اضافه بافت کبد را احاطه می کنند، عملکرد آن دچار اختلال شده و  دفع سموم نیز مشکل تر خواهد بود. در چنین شرایطی مشکلاتی از قبیل خستگی، ریزش مو، ایجاد جوش هایی در بدن، لک های پوستی و تغییر رنگ پوست و بسیاری از مشکلات دیگر برای فرد به وجود می آید. کبد چرب می‌تواند تاثیرات منفی روی پوست، مو، ابتلا به بیماری‌ های دیگر مانند فیبروز کبدی، سیروز کبدی، هپاتیت الکلی، سرطان کبد و ..... داشته باشد. از این رو باید برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری نکاتی مانند مصرف غذاهای سالم، خودداری از مصرف الکل، کنترل وزن و .... را در نظر داشته باشید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی