تاثیر غذاهای چرب بر سیستم گوارش

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 18 دی 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

دستگاه گوارش یکی از مهم ترین دستگاه های بدن است که وظیفه هضم، گوارش و دفع موادغذایی وارد شده به بدن را بر عهده دارد.

به علاوه اینکه مصرف غذاهای پرچرب در افراد مبتلا به اسهال می تواند باعث تشدید این عارضه شود‌. در این مطلب قصد داریم به پاسخ این سوال بپردازیم که غذاهای چرب چه بلایی بر سر سیستم گوارش شما خواهند آورر. لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مهم بودن سیستم گوارش

از این رو می‌توان دریافت که سلامت این دستگاه تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد. مصرف برخی خوراکی ها ممکن است عملکرد سیستم گوارش را دچار اختلال کند. تحقیقات نشان داده مصرف غذاهای چرب و سرخ شده و همچنین نوشیدن بیش از حد چای و قهوه به دلیل اینکه ویتامین های مفید و لازمه بدن مانند ویتامین A را از بین می برد، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش و رفلاکس معده شود.

از این رو می‌توان دریافت که سلامت این دستگاه تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد. مصرف برخی خوراکی ها ممکن است عملکرد سیستم گوارش را دچار اختلال کند. تحقیقات نشان داده مصرف غذاهای چرب و سرخ شده و همچنین نوشیدن بیش از حد چای و قهوه به دلیل اینکه ویتامین های مفید و لازمه بدن مانند ویتامین  A را از بین می برد، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش و رفلاکس معده شود.

 

ارتباط تغذیه با دستگاه گوارش

 

تغذیه سالم ارتباط مستقیمی با سلامت دستگاه گوارش دارد. شما با مراقبت از دستگاه گوارش به سلامت کامل بدن خود کمک خواهید کرد. از این رو نمی‌توان تاثیر مواد غذایی که مصرف می‌کنید بر سلامت دستگاه گوارش را نادیده بگیرید. برای مراقبت از دستگاه گوارش خود باید از غذاهای فرآوری شده مانند کالباس، همبرگر، سوسیس و ..... خودداری کنید. در ادامه مطلب به بررسی نکاتی در مورد تغذیه و ارتباط آن با سیستم گوارش خواهیم پرداخت.

 

نکات مهم تغذیه ای برای حفظ سلامت گوارش

 

اگر شما نیز نگران سلامت بخش های مختلف سیستم گوارش خود هستید نکات زیر را در مصرف خوراکی ها و غذاها در نظر داشته باشید:

 

  • جایگزینی چربی های اشباع با چربی های سالم

برای سلامت گوارش حذف چربی ها از رژیم غذایی کار درستی نیست. چرا که چربی ها برای هورمون سازی در بدن ضروری هستند و شما مجاز به حذف آن ها به طور کلی نیستید. بلکه برای سلامت بیشتر دستگاه گوارش بهتر است که چربی های مضر و اشباع را از رژیم غذایی خود حذف کنید و به جای آن از چربی های طبیعی مانند روغن زیتون، آووکادو، کلزا و  ...... استفاده کنید. هم چنین جهت کاهش التهابات روده حتما از مواد غذایی سرشار از امگا ۳ مانند غذاهای دریایی استفاده کنید.

 

  • مصرف آب زیاد

آب یکی از نوشیدنی هایی است که تاثیر بسیار بالایی در سلامت سیستم گوارش انسان دارد. تحقیقات پزشکی نشان داده است که عدم مصرف آب کافی می‌تواند یکی از دلایل سفتی محتویات روده و یبوست باشد. هم چنین مصرف سایر مایعات بدون کافئین در سلامت سیستم گوارش موثر است.

 

  • مصرف میوه و سبزیجات

 

مصرف میوه و سبزیجات با فیبر بالا در سلامت سیستم گوارش موثر است. سبزیجات و میوه ها راحت تر از غذاهای چرب هضم شده و به راحتی نیز دفع می‌شوند. از این رو با جای دادن سبزیجات و میوه تازه در رژیم غذایی به سلامت گوارش خود کمک خواهید کرد. فیبر با تنظیم سطح قند خون عملکرد هضم را بهبود بخشیده و سبب کاهش کلسترول خون کمک می‌کند.

 

  • آهسته غذا خوردن

تحقیقات نشان داده است که بلع آهسته غذا و جویدن کامل و آرام آرام آن به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. بنابراین برای حفظ سلامت سیستم گوارش غذا را به آرامی بخورید و آن را به طور کامل بجوید. هم چنین هنگامی که عصبی و مضطرب هستید از خوردن غذا خودداری کنید.

 

  • ورزش کردن

ورزش کردن می‌تواند در بهبود سلامت گوارش موثر باشد. بررسی ها نشان داده که ورزش هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، ورزش های هوازی و ...... برای پیشگیری از ابتلا به التهابات روده موثر هستند.

 

  • خودداری از مصرف الکل

علاوه بر رژیم تغذیه ای عادات دیگر مانند مصرف کافئین بالا، مصرف دخانیات و الکل به خصوص در ساعات پایانی شب می‌تواند تاثیرات بسیار منفی روی سیستم گوارش داشته باشد.

 

تاثیرات غذاهای چرب بر سیستم گوارش

 

سیستم گوارش در واقع همان سیستم هضم و دفع غذا است. بنابراین نوع غذایی که وارد آن می‌شود تاثیر مستقیمی بر سیستم گوارش دارد. یکی از مضرترین موادغذایی برای سیستم گوارش غذاهای چرب است. منظور از غذاهای چرب غذاهایی است که دارای چربی های اشباع و مضر هستند. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که این غذاها چه بلایی بر سر سیستم گوارش شما می‌آورند با ما همراه باشید.

بنا بر نظر پزشکان متخصص گوارش و کبد مواد غذایی چرب اشباع می‌توانند باعث سوزش و رفلاکس معده شده و فرآیند هضم را مختل کنند. در واقع هضم کردن این نوع غذاها مدت زیادی زمان می‌برد و در طول این مدت زمان باعث سوزش سر دل می‌شود. مصرف مواد غذایی چرب باعث عدم جذب یا کاهش جذب ویتامین ها، املاح معدنی و پروتئین ها می‌شود. در روند مصرف غذاهای چرب اولین عضوی که از خود واکنش نشان می‌دهد معده است. بنابراین اگر پس از مصرف این غذاها علائمی مانند سوزش، رفلاکس، اسید و ..... داشتید می‌توانید بفهمید که دستگاه گوارش شما در حال آسیب دیدن است.

مصرف غذاهای چرب علاوه بر این که باعث عدم جذب ویتامین ها و املاح معدنی می‌شود باعث دفع انواع ویتامین های C و گروه B می‌شود. بنابراین با مصرف این غذاها بدن شما دچار کمبود شده و سلامت شما به خطر می‌افتد.

 

اعضای سیستم گوارش

 

سیستم گوارش در انسان و سایر مهره داران به صورت لوله های گوارشی است. دستگاه گوارش انسان از دهان شروع شده و تا مقعد ادامه دار است. این دستگاه از غدد گوارشی و لوله گوارشی تشکیل شده است. لوله گوارشی شامل اعضایی مانند دهان، حلق، مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ و راست روده است و غدد گوارشی شامل غدد بزاقی، غدد دیواره معده و روده، پانکراس و کبد است.

 

کبد چرب

کبد یکی از مهم ترین بخش های سیستم گوارش است که در اثر مصرف غذاهای چرب بیشترین آسیب را می‌بیند. کبد عضوی به اندازه یک توپ فوتبال است که در سمت راست بدن درست زیر پرده دیافراگم و قفسه سینه قرار دارد. این عضو وظیفه سم زدایی بدن، متابولیسم بسیاری از مواد، خون سازی، ذخیزه قند، تولید نمک های صفراوی و .... را بر عهده دارد. در اثر مصرف غذاهای چرب و مضر بافت چربی در کبد تجمع یافته و باعث ابتلا به کبد چرب می‌شود. کبد چرب در انسان با علائمی مانند ضعف، خستگی، خارش اعضای بدن، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، زردی پوست و چشم ها و ...... همراه است.

 

 کبد چرب می‌تواند آغازی بر سایر بیماری های کبد مانند سیروز و فیبروز کبدی شود. بنابراین بهتر است با حذف غذاهای چرب از رژیم غذایی خود از ابتلا به کبد چرب خود را محافظت کنید. جهت حفاظت از این بخش از سیستم گوارش بهتر است از غذاهای مفید مانند سبزیجات تازه، میوه جات تازه، غلات کامل و ..... استفاده کنید و به جای آن غذاهای مضر مانند فست فود، غذاهای تند و چرب را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

 

سخن پایانی

 

گوارش یکی از مهم ترین سیستم های بدن انسان است که شامل دو بخش لوله های گوارشی (دهان، حلق، مری، معده، روده کوچک و بزرگ و راست روده) و غدد گوارشی (غدد بزاقی، غدد دیواره معده و روده، پانکراس و کبد)است. این دستگاه وظیفه هضم و دفع غذا را بر عهده دارد. بنابراین سلامت آن به طور مستقیم تحت تاثیر رژیم تغذیه ای است. جهت حفظ سلامت سیستم گوارشی بهتر است که غذاهای چرب را حذف کرده و به جای چربی های اشباع از روغن های طبیعی مانند کرچک، آووکادو، کلزا، زیتون و ..... استفاده کنید. هم چنین می‌توانید مواد غذایی مفیدی مانند سبزیجات، میوه، غلات کامل و ..... را جایگزین غذاهای مضر کنید.‌ چربی های اشباع باعث عدم جذب و دفع ویتامین‌ ها، پروتئین ها و املاح معدنی می‌شود و از این طریق نیز سلامت بدن شما را به خطر می‌اندازد.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی