5 علت ترشحات واژن و راه های درمان آن

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 15 آبان 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

خروج ترشحات مختلف از واژن امری طبیعی و مفید برای بدن است. زمانی که رنگ، بو، و غلظت این ترشحات از حالت طبیعی خارج شود می تواند نگران کننده باشد.

منشا اصلی ترشحات غیرطبیعی معمولا مخمر و عفونت های باکتریایی هستند. در ادامه مطالب سعی داریم انواع ترشحات غیر طبیعی را بیان کنیم تا در صورت مشاهده راه های درمانی را در پیش بگیرید.

ترشحات واژن درمان داره؟

بسیاری از این ترشحات را می توان با انجام اقدامات ساده ای در خانه درمان کرد یا از بروز آن ها پیشگیری نمود. تا پایان مطالب ما را همراهی کنید.

بسیاری از این ترشحات را می توان با انجام اقدامات ساده ای در خانه درمان کرد یا از بروز آن ها پیشگیری نمود. تا پایان مطالب ما را همراهی کنید.

علل و انواع ترشحات واژن

 

تمام ترشحات واژنی در دو گروه قرار می گیرند: طبیعی و غیرطبیعی.

ترشحات غیرطبیعی واژن، عفونت محسوب می شوند که باید حتما به دکتر مراجعه کنیم. پزشک با تشخیص نوع عفونت می تواند اقدامات درمانی صحیح را پیشنهاد دهد.

در ادامه برخی از ترشحات واژنی را که ممکن است برای هر فردی پیش آید را معرفی می کنیم.

 

انواع ترشحات واژنی

 

1.ترشحات سفید رنگ: ترشحات خروجی از واژن اگر سفید رنگ و شفاف باشند، کاملا طبیعی اند. هرگاه این ترشحات با احساس خارش و غلظت زیاد همچون تکه های پنیر همراه باشد نوعی عفونت قارچی محسوب می شود. مشاهده ترشحات سفید رنگ طبیعی در اول و آخر زمان پریودی طبیعی خواهد بود.

 

2.ترشحات بی رنگ و رقیق: رایج ترین ترشحی که ممکن است از واژن خارج شود، همین ترشحات بی رنگ و شفاف است. در طی زمان تخمک گذاری یا پس از انجام ورزش های سنگین چنین ترشحاتی را بیشتر می بینیم. این ترشحات طبیعی و عادی بوده و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد.

2.ترشحات قهوه ای یا خونی: ترشحات قهوه ای می تواند طبیعی یا غیر طبیعی باشند. رنگ قهوه ای بدلیل آ؛شته بودن ترشحات با خون است. مشاهده ترشحات قهوه ای رنگ در ابتدا یا اوایل چرخه قاعدگی طبیعی بوده و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد.

 

مشاهده این ترشحات در زمان های زیر خطرناک محسوب می شوند که نیازمند توجه و بررسی پزشک اند. اگر در اوایل دوره باداری هستید و ترشحات خونی یا قهوه ای مشاهده کردید امکان دارد بدلیل سقط جنین باشد. برخی اوقات نیز می تواند نشان دهنده سرطان دهانه رحم باشد. انجام تست پاپ اسمیر و معاینات زنان بصورت سالانه دقیق ترین روش برای تشخیص این سرطان است.

3.ترشحات سبز و زرد رنگ: اصلی ترین دلیل ایجاد این نوع ترشح، ابتلا به عفونت تریکومونیازیس است که از راه روابط جنسی گسترش می یابد.

 

آیا ترشحات واژن مضر هستند؟

 

ترشحات واژن اگر بصورت طبیعی باشند هیچ گونه ضرری برای بدن ندارند، بلکه مفید هستند و وجودشان الزامی است. مرطوب سازی واژن و روان سازی واژن در زمان رابطه جنسی از جمله فواید ترشحات واژنی است. عواملی چون مصرف قرص های ضدبارداری، انجام دادن فعالیت های ورزشی سنگین و اضطراب می تواند این ترشحات را بیشتر از حد معمول کند.

 

ترشحات غیرطبیعی واژن

 

1.ترشحات واژینوز باکتریال

2.ترشحات تریکومونیازیس

3.ترشحات عفونت مخمر

4.ترشحات سوزاک و کلامیدیا

 

اقدامات خانگی برای جلوگیری از ترشحات واژن

 

گاهی اوقات با انجام اقدامات خانگی و ساده می توان از بروز عفونتهای مختلف واژن جلوگیری کرد. رعایت بهداشت جنسی برای خانم ها بسیار مهم و ضروری است و می تواند از بروز عفونت های بسیاری جلوگیری کند. از انجام دوش واژن بشدت خودداری کنید، زیرا باکتری های ضروری واژن را از بین می برد. انجام روابط جنسی محافظت شده و داشتن یک پارتنر جنسی می تواند بشدت از بروز عفونت های زنان بکاهد. داشتن رژیم غذایی سالم و تعویض لباس زیر روزانه تاثیرات بسیار خوبی بر بهداشت زنان می گذارد.

 

امیدوارم از خواندن مطالب بالا لذت برده باشید. سعی کنید در صورت مشاهده هرگونه ترشح غیرطبیعی از واژن فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا در مدت زمان کمتری به سلامتی دست یابید.

 

انواع مختلف ترشحات واژن

 

ترشحات متفاوتی می تواند از واژن خارج شود. تقسیم بندی آن ها بر اساس رنگ و غلظتشان است. برخی از ترشحات طبیعی و لازمه بدن بوده و برخی دیگر کاملا غیرطبیعی و عامل بیماری هستند.

 

1*ترشحات سفید رنگ واژنی

 

این دسته از ترشح بطور معمول در اوایل یا پایان دوره پریود مشاهده می شود که کاملا طبیعی بوده. اگر ترشحات سفید با احساس خارش، غلیظ شبیه به پنیر و بوی بد همراه باشد غیرطبیعی است. این ترشح غیرعادی می تواند بدلیل فعالیت عفونت مخمر باشد.

در صورت مشاهده این نوع ترشح سفید رنگ غیرعادی بهتر است فورا به پزشک زنان مراجعه نمایید.

 

2*ترشحات بی رنگ و روان واژنی

این گروه از ترشحات کاملا طبیعی هستند و می تواند در هر زمانی مشاهده شود. بطور معمول این ترشحات روان و آبکی پس از انجام دادن ورزش های سنگین بروز دیده می شود.

 

3*ترشحات بی رنگ و چسبنده واژنی

 

این ترشحات مشابه گروه بالا است اما حالت آبکی و روان ندارد، حالتی کش دار پیدا می کند. این حالت مخاطی می تواند بدلیل تخمگ گذاری ماهانه باشد که یک نوع تخلیه طبیعی بدنی محسوب می شود.

 

4*ترشحات خونی یا قهوه ای رنگ واژنی

این گروه از ترشحات نسبتا طبیعی اند مخصوصا اگر در اواخر چرخه قاعدگی مشاهده شوند. گاهی اوقات در آخرین روزهای پریودی خون های قهوه ای تیره یا سیاه را مشاهده می کنید که بدلیل خون های باقی مانده و کهنه در رحم است. این اتفاق کاملا طبیعی بوده و نگران کننده نیست.

اگر لکه بینی در زمان قاعدگی ایجاد شود و شما مدت کوتاه پیشین رابطه جنسی مراقبت نشده ای انجام داده باشید، می تواند دلیل حاملگی باشد.

 

لکه بینی در اوایل بارداری گاهی اوقات نشان دهنده سقط جنین بوده که باید فورا به پزشک مراجعه نمایید. در تعداد کمی از افراد ترشحات قهوه ای یا خونی می تواند سرطان رحم یا علت های دیگری چون فیبروم یا رشد غیرطبیعی باشد. برای پیشگیری از هرگونه بیماری توصیه می شود سالانه معاینات لگنی و تست پاپ اسمیر را حتما انجام دهید. متخصص مربوطه با این روش تمامی ناهنجاری های دهانه رحم را بررسی خواهد کرد.

 

5*ترشحات سبز و زرد رنگ واژنی

 

ترشحات واژنی سبز یا زرد رنگ زمانی که غلیظ هستند و بوی بدی دارند، طبیعی نیستند. منشا این ترشحات معمولا عفونت تریکومونیاز بوده که از راه روابط جنسی انتقال پیدا می کند. داشتن رابطه جنسی مراقبت شده و رعایت بهداشت می تواند در پیشگیری از آن موثر واقع شود.

 

علل ترشحات واژنی چیست؟

 

ترشحات واژنی بطور کلی یک عملکرد مفید برای بدن است که می تواند واژن را تمیز کند و از آن مراقبت کند. گاهی اوقات این ترشحات می تواند با تحریک جنسی و زمان تخمک گذاری افزایش پیدا کند که امری طبیعی بوده.

ورزش، مصرف قرص های ضدبارداری و اختلالات عاطفی می تواند در ترشحات واژنی موثر باشد. در ادامه برخی از عوامل مختل کننده ترشحات جنسی را معرفی می کنیم.

 

1.واژینوز باکتریال

 

عفونت باکتریایی بسیار شایعی است که می تواند با نشانه های: افزایش ترشحات واژنی، بوی نامطبوع و زننده که گاهی شبیه به ماهی است همراه باشد. در برخی از زنان هیچ کدام از علائم بالا را نشان نمی دهد. داشتن روابط جنسی دهانی توسط زن و چندین پارتنر جنسی می تواند احتمال ابتلا به این عفونت را بالا ببرد.

 

2.تریکومونیازیس

 

تریکومونیازیس از جمله عفونت های زنان است که توسط یک موجود تک سلولی بوجود می آید. تماسات جنسی، استفاده چندین نفره از حوله و لباس های شخصی می تواند احتمال بروز این عفونت را افزایش دهد. ترشحات خروجی این عفونت معمولا زرد یا سبز رنگ هستند که با بوی نامطبوعی همراه اند. همچنین احساس درد، خارش، التهاب و غیره می تواند از نشانه های دیگر تریکومونیازیس باشد. در صورت مشاهده این عفونت بهتر است فورا به پزشک زنان مراجعه نمایید.

 

3.عفونت مخمر

 

منشا این عفونت یک نوع عفونت قارچی است که با علائم زیر همراه است: احساس سوزش، خارش، ترشحات خروجی سفید و غلیظ. مخمرها در واژن زندگی می کنند که کاملا طبیعی است اما هرگاه در شرایط متفاوت چند برابر شوند می توانند امکان ایجاد عفونت های مخمری را افزایش دهند. موارد زیر زمینه را برای ایجاد عفونت مخمری فراهم می کند: فشار، قند خون، مصرف قرص های ضدبارداری و مصرف قرص های آنتی بیوتیک در مدت های طولانی.

 

4.سوزاک و کلامیدیا

 

این دو مورد در دسته عفونت های مقاربتی قرار می گیرند که می توانند عامل ترشحات غیرطبیعی باشند. رنگ این ترشحات معمولا سبز، زرد یا خاکستری است.

 

5.بیماری التهابی لگن

 

این عفونت در اثر روابط جنسی احتمال بروزش افزایش پیدا می کند. این بیماری زمانی بروز می باید که باکتری های واژن را افزایش می دهد و به سایر اندام های تولید مثلی منتقل می کند. این ترشحان معمولا حالت سنگینی دارند و با بوی بدی همراه اند.

 

6.ویروس پاپیلومای انسانی

 

این ویروس در اثر رابطه جنسی انتشار پیدا می کند که در تواند در نهایت عامل ایجاد سرطان رحم نیز باشد. از نشانه های این سرطان می توانیم به ترشحات خونی یا قهوه ای رنگ و ترشحات آبکی با بوی بد اشاره کنیم. بهترین راه پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم انجام تست پاپ اسمیر و HPV بصورت سالانه است.

 

ترشحات واژنی چه زمانی نگران کننده است؟

 

اگر ترشحات غیرطبیعی اعم از موارد بالا را مشاهده کردید و نشانه های زیر را نیز داشتید بهتر است فورا به پزشک زنان مراجعه کنید.

 

تب، درد ناحیه شکم، از دست دادن وزن بی دلیل، احساس خستگی مفرط و ازدیاد ادرار. هرگاه احساس کردید ترشحات شما حالت غیرطبیعی پیدا کرده است بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا اقدامات درمانی زودتر صورت گیرد.

 

راهکارهای مراقبتی در خانه

 

 بروز بسیاری از عفونت های شایع واژن را می توان با اقدامات ساده ای در منزل پیشگیری نمود. در ادامه برخی از این اقدامات را نام می بریم:

 

*یکی از عوامل پیشگیری کننده و مهم از عفونت های واژنی رعایت بیشتر بهداشت و نطافت است. سعی کنی علاوه بر رعایت تمام نکات بهداشتی از لباس های زیر جنس پنبه ای استفاده نمایید.

 

*از دوش واژن بشدت بپرهیزید، با این کار می توانید همه ی باکتری های مفید واژن را نابود کنید که بر افزایش ترشحات موثر است.

 

*برای جلوگیری از بروز بیماری های جنسی بهتر است از وسایل مراقبتی استفاده کنید و تا حدالامکان روابط جنسی تان محافظت شده باشد.

 

*اگر شما بدلیل بیماری مجبور به خوردن آنتی بیوتیک در دراز مدت هستید؛ بدانید که به احتمال زیاد به عفونت های مخمری مبتلا می شوید. برای پیشگیری از این اتفاق از ماستی استفاده کنید که شامل باکتری های زنده و فعال است.

 

*اگر به عفونت های مخمری ضعیف مبتلا شدید می توانید از کرم یا شیاف عفونت مخمر استفاده کنید. این داروها بدون نسخه پزشک و براحتی قابل خرید هستند.

 

*بخش واژن بصورت روزانه عرق می کند، زیرا دارای غدد عرق است. تعویض لباس و شتشوی واژن با آب می تواند از بروز بوی نامطبوع و رفع سلول های مرده پوستی کمک کند.

 

*تامپون یکی از محصولات بهداشتی است که برخی از بانوان استفاده می کنند. تامپون را باید عر 4 ساعت یکبار عوض کرد. قرارگیری تامپون در واژن بصورت طولانی مدت باعث بروز عفونت می شود.

 

راه های کاهش بوی واژن

 

اگر بصورت منظم واژن خود را تمیز و خشک کنید می توانید از بروز هرگونه بو جلوگیری کنید. سایر روش های کاهش بو شامل موارد زیر است:

 

شستشوی دست ها بصورت منظم با آب و صابون ملایم

از پوشیدن لباس های عرق کرده و مرطوب حمام بشدت خودداری کنید

لباس زیرتان را روزانه عوض کنید

لباس های زیر نخی بپوشید

از پوشیدن لباس های زیر تنگ خودداری کنید و لباس های گشاد را انتخاب کنید تا بخوبی هوا در آن جریان پیدا کند.

 

اقدامات پزشک برای درمان عفونت های واژنی

 

هرگاه احساس کردید ترشحات واژن شما از حالت طبیعی خارج شد بهتر است به پزشک متخصص رنان مراجعه نمایید. از جمله اقدامات اولیه پزشک معاینات جسمی ا زجمله لگن است. همچنین شما باید اطلاعات درستی درباره پریودی، فعالیت جنسی و نشانه های عفونتی خود به دکتر بدهید. در اکثر مواقع با انجام معاینات جسمی و لگنی نوع عفونت تشخیص داده می شود و روش های درمانی مخصوص در پیش گرفته می شود.

 

گاهی اوقات پزشک نمی تواند نوع مشکل را بصورت دقیق بررسی کند؛ به همین دلیل از روش های دقیق تری چون تست HPV کمک می گیرد. در برخی موارد عفونت ترشحی شما را در آزمایشگاه و زیر میکروسکوپ بررسی می کنند تا علل اصلی عفونت مشخص شود. پس از اینکه نوع عفونت و علت ایجاد ان مشخص شد از اقدامات درمانی مناسب استفاده می شود.

امیدوارم مطالب ذکر شده بالا برای موثر واقع شود.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

3 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی