انواع جراحی های زنان و زایمان و 3 نوع جراحی درمانی

author Image ادمین سایت
Calendar Icon 25 تیر 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 15 دقیقه
Blog Image

متخصص های بیماری زنان و زایمان سعی می کنند هنگام مراجعه بیمار از بهترین روش های ممکن برای درمان آن ها استفاده کنند اما همانطور که می دانید برخی از بیماری هایی که برای زنان به وجود می‌آید ممکن است که احتیاج به جراحی های خاص خود داشته باشند.

با توجه به تنوعی که در جراحی های زنان و زایمان وجود دارد و ما سعی می ‌کنیم در صورت امکان تمامی موارد را به صورت کامل بیان کنیم. در ابتدا سعی می کنیم به توضیح جراحی های زنان و زایمان در دسته درمانی بپردازیم.

متخصص زنان کیست؟

جراحی هایی که مخصوص زنان و زایمان دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن ها با توجه به حالت بیمار و شرایطی که دارد انجام می ‌شود و معمولاً قبل از تجویز عمل لازم است که آزمایشات، معاینات و سونوگرافی به طور کامل انجام شود و پزشک پس از بررسی آن ها به خوبی شما را مطلع خواهد کرد که جراحی برای شما لازم است یا خیر.

جراحی هایی که مخصوص زنان و زایمان دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن ها با توجه به حالت بیمار و شرایطی که دارد انجام می ‌شود و معمولاً قبل از تجویز عمل لازم است که آزمایشات، معاینات و سونوگرافی  به طور کامل انجام شود و پزشک پس از بررسی آن ها به خوبی شما را مطلع خواهد کرد که جراحی برای شما لازم است یا خیر.

انواع جراحی های زنان و زایمان:

جراحی زنان و زایمان بخش مهمی از دنیای پزشکی را به خود اختصاص داده و در دو دسته جراحی های درمانی و زیبایی قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم به برخی از جراحی های زنان و زایمان اشاره کنیم.

امروز در این مقاله قصد داریم با شما درباره انواع جراحی های زنان و زایمان، صحبت کنیم. برای آشنایی هر چه بیش تر با این موضوع، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

وظایف دکتر زنان زایمان:

 

 برخی از مشکل ها و بیماری ها در زنان وجود دارد که فقط مختص به آنان بوده و نمی توانند آن را با هر دکتر دیگری بیان کنند. بیماری های زنانه بیش تر مربوط به دستگاه تناسلی آن ها نی باشد. پزشک زنان و زایمان، آگاهی کامل نسبت به تمام بیماری های زنانه دارد و می تواند آن ها را درمان کند. باید توجه کرد که دکتر زنان زایمان باید در کار خود متخصص باشد، زیرا کوچک ترین تشخیص اشتباه در بیماری، ممکن است سلامت بیمار را به خطر بیندازد. پس همواره باید در انتخاب پزشک متخصص زنان و زایمان، دقت بیش تری به خرج داد.

 

 

جراحی های زنان و زایمان:

 

جراحی های انجام شده برای زنان، به دو منظور زیبایی و درمانی انجام می گیرد. در ادامه مقاله به معرفی چند جراحی انجام شده توسط دکتر زنان و زایمان می پردازیم:

 

جراحی های درمانی زنان:

 

1- هیستروسکوپی:

این عمل، با بی هوش کردن بیمار، به منظور تشخیص انواع بیماری های رحم انجام می گیرد.

 

2- هیسترکتومی:

گاهی اوقات به تشخیص پزشک متخصص، برداشتن رحم امری ضروری تشخیص داده می شود، در این صورت با هیسترکتومی بخشی از رحم و یا کل ان را برمی دارند.

هیسترکتومی برای درمان عفونت ها و درمان برخی سرطان ها، موثرمی باشد.

 

3- بستن لوله های رحم:

بستن لوله فالوپ یا لوله های رحم، یکی از اصلی ترین روش های پیشگیری از بارداری می باشد.

جراحی کیست تخمدان:  کیسه های کوچک مملو از مایع که در تخمدان وجود دارند، کیست نامیده می شوند. کیست تخمدان انواع مختلفی داشته و در صورت مشاهده هر نوع  آن، باید به پزشک متخصص مراجعه نمود.

جراحی فیبروم رحم: فیبروم یک توده غیر سرطانی داخل رحم است که معمولا بعد از بارداری به وجود می آید. در بیش تر بیماران، فیبروم پس از دوره یائسگی کوچک شده و یا از بین می برد. در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه کرد.

 

جراحی های زیبایی زنان:

 

لابیاپلاستی (جوان سازی واژن): هدف از انجام این عمل زیبا سازی و تغییر شکل و اندازه لب های اطراف واژن می باشد.

پرینورافی (ترمیم ناحیه پرینه): با افزایش سن و یا بعد از بارداری، واژن دچار شل شدگی و افتادگی می شود. این عمل موجب تنگ کردن و زیبایی واژن می شود که در تکمیل آن، می توان لابیاپلاستی را نیز، انجام داد.

 

لازم به ذکر است که جراحی های مربوط به زیبایی تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار نمی گیرد.

 

همانطور که گفتیم جراحی های زنان و زایمان دارای شاخه های بسیار زیادی است که ما سعی می کنیم در ادامه تمامی های جراحی های مختلف آن را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. پس پیشنهاد می ‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

جراحی های زنان و زایمان به چند دسته تقسیم می شود؟

 

جراحی هایی که برای زنان و زایمان وجود دارند معمولاً در دو دسته زیبایی و درمانی قرار دارند و همانطور که شما می دانید معمولاً دسته زیبایی که شامل لابیاپلاستی،‌ واژينوپلاستی،‌ پرینوگرافی و... کاملاً اختیاری است و به جز برخی موارد خاص، برای سایرین هیچ اجباری در انجام این عمل وجود ندارد، اما دسته درمانی کاملاً متفاوت می باشد و ممکن است در صورت عدم انجام عمل یا کم توجهی به آن عوارض خطرناکی را برای بیماران به همراه داشته باشد.

 

انواع جراحی های زنان و زایمان

 

پزشکان سعی می کنند در وهله اول با استفاده از داروهای قوی بیماری را رفع کنند و اگر داروهای تجویز شده هیچ اثری در بهبود بیمار نداشته باشد باید آن ها را برای عمل آماده کند.

 

جراحی کورتاژ:

 

 

یکی از جراحی های زنان و زایمان کورتاژ می باشد که معمولاً پزشک با کمک وسیله ‌ای به نام کرت آن را در داخل بافت رحم وارد می کند. یعنی می توان گفت که به وسیله آن در ابتدا دهانه رحم را باز میکند و و بعد کرت داخل بافت رحم خواهد شد که این کار تنها به دلیل نمونه برداری صورت می گیرد.

 

شایع ترین علتی که باعث می شود عمل کورتاژ انجام بگیرد تشخیص می باشد و کاربرد آن شامل بررسی علت خونریزی غیر طبیعی است که پزشکان معتقدند این عامل جزئی از علت به وجود آمدن سرطان رحم می باشد.

 

عمل کورتاژ به دو صورت جراحی با بیهوشی یا جراحی سرپایی انجام خواهد شد. در برخی موارد پزشک به جای بیهوشی کامل سعی می‌ کند که در مطب خود و به صورت سرپایی این نمونه برداری از بیمار را انجام دهد می توانید اطمینان داشته باشید که این نوع نمونه برداری به صورت سرپایی هیچگونه دردی به همراه نخواهد داشت البته بجز برخی موارد خاص.

 

این روش معمولاً برای خانم هایی به کار گرفته می شود که دارای سن بالایی هستند یا برخی مشکلات به زمینه ای به همراه دارند یا ممکن است بعضی دیگر از بیماران تمایلی به بیهوش شدن ندارند.

 

تفاوتی که در جراحی کورتاژ به صورت سرپایی وجود دارد این است که حجم بافتی که به عنوان نمونه برداشته می‌ شود در برابر حجم نمونه برداری هنگام بیهوشی کمتر است البته همین حجم نیز می ‌تواند برای انجام پاتولوژیست کاربرد داشته باشد که با استفاده از آن و مورد بررسی قرار دادن نمونه برداشته شده پزشک به خوبی تشخیص می دهد که آیا شما به سرطان رحم مبتلا هستید یا خیر؟

 

در جراحی زنان و زایمان چه زمانی لازم است که کورتاژ با بیهوشی انجام شود؟

 

همانطور که گفتیم کورتاژ به دو صورت بیهوشی و جراحی سرپایی انجام می شود اما در برخی موارد نمی توان از کورتاژ تشخیصی یا همان جراحی سرپایی استفاده کرد و این مورد از زمانی اتفاق می‌افتد که

 

رحم بیش از حد ممکن نازک باشد و امکان برداشتن نمونه کافی از بافت های آن ممکن نباشد یا نمونه برداشته شده برای بررسی کم باشد.

در برخی از مواقع نیز این مشکل وجود دارد که دهانه رحم بسیار تنگ شده باشد و هنگام نمونه برداری به صورت سرپایی بیمار نتواند درد ناشی از آن را تحمل کند.

 

نوع دیگری از کورتاژ نیز وجود دارد که تنها به دلیل و درمان بیمار انجام می‌شود که شامل:

 

مواردی وجود دارد که برخی از افراد قصد دارند سقط جنین انجام دهند و این کار با استفاده از داروهای مخصوص امکان پذیر نباشد

ممکن است که دارو نیز برای سقط جنین استفاده شده باشد اما سقط به صورت ناقص اتفاق افتاده باشد و هنوز تکه هایی از جنین داخل رحم باقی مانده باشد که در این موارد لازم است کورتاژ انجام شود که در صورت جلوگیری از آن ممکن است مشکلاتی مانند چسبندگی و عفونت به وجود آورد.

ممکن است برخی از خانم ها در هنگام حاملگی نوع مولار یا بچه خوره دچار شده باشند که در این موارد لازم است برای تمیز کردن رحم از عمل کورتاژ استفاده شود.

 

جراحی لاپاراسکوپی:

 

یکی دیگر از جراحی های مخصوص زنان و زایمان لاپاراسکوپی رحم و تخمدان می باشد که می توان از آن به عنوان یک نوع از جراحی‌های باز یا به عنوان جایگزینی آن نام برد.

 معمولاً متخصصان جراحی لاپاراسکوپی سعی می ‌کنند با استفاده از ابزار مخصوصی که شباهت زیادی به تلسکوپ های کوچک دارد و به منبع نور و دوربین فیلمبرداری مجهز می باشد را وارد رحم کنند.

 

معمولا این نوع عمل همیشه با استفاده از بیهوشی انجام می ‌گیرد بنابراین بیمار می تواند اطمینان داشته باشد که در طی عمل متوجه درد یا چیز دیگری نخواهد شد.

 

 با اینکه در انجام این عمل از بیهوشی استفاده می شود اما  در برخی موارد نیز بیمار در همان روز ترخیص شود.

 

پس از بیهوش شدن به وسیله متخصص بیهوشی پزشک جراحی زنان و زایمان سعی می‌ کند یک لوله کوچک را که سوند نام دارد برای جمع آوری کامل ادرار وارد کند. پس از آن نیز از یک سوزن کوچک استفاده می شود که هدف آن پر کردن شکم از گاز دی اکسید کربن است. این گاز باعث می شود که دیواره شکم از سایر اندام های داخلی به میزان مورد نظر دور شود و از مزیت آن می ‌توان گفت که سایر اندام‌ های داخلی دچار هیچ گونه آسیبی نخواهند شد.

 

جراح سعی می کند لاپاراسکوپی را به صورت برش های کوچک از طریق ناف وارد بدن کند این کار باعث می شود تصاویر داخل بدن به صورت کامل روی صفحه نمایش مشاهده شود.

 

ادامه عمل به نوع تشخیص پزشک بستگی دارد. اگر تنها برای هدف تشخیص این جراحی صورت بگیرد پس از مشاهده اندام داخلی به وسیله لاپاراسکوپی عمل اتمام خواهد رسید، اما اگر جراحی لازم باشد پزشک سعی می ‌کند که برش های بیشتری را ایجاد کند که از طریق آن وسایل لازم برای عمل را به داخل بدن انتقال می دهد سپس با توجه به تصویری که پزشک آن را مشاهده می کند جراحی را انجام خواهد داد و پس از اتمام وسایل را خارج کرده و محل برش را به صورت کامل بخیه می زند.

 

همان طور که گفته شد جراحی زنان و زایمان یکی از مهم ترین شاخه های پزشکی است که به رفع و درمان بیماری های مربوط به دستگاه تناسلی زنان، باروری و زیبایی می پردازد. این رشته شامل درمان های جراحی و غیر جراحی می باشد در این مقاله به برخی از بیماری های مربوط به زنان و زایمان اشاره خواهیم کرد.

 

۱_کیست تخمدان

 

یکی از بیماری های مربوط به زنان کیست تخمدان است که این بیماری در زنان بسیار شایع بوده و ممکن است در هر دوره سنی به وجود آید. در این بیماری کیست هایی پر از مایع درون تخمدان یا روی آن ایجاد می شود. ساختار بدن زن به گونه ای است که یک جفت تخمدان دارد این تخمدان ها در دو طرف بدن زن قرار دارد و به شکل بادام هستند. کیست ها انواع متفاوتی داشته و در صورت مشاهده علائم کیست حتما باید به پزشک زنان مراجعه کنید.

 

 

علائم کیست تخمدان؛

 

  • 1- ایجاد اختلالات در روند قاعدگی
  • 2- لکه بینی
  • 3- درد در ناحیه زیر شکم
  • 4- احساس درد در هنگام رابطه جنسی
  • 5- درد در ناحیه لگن
  • 6- احساس سنگینی و فشار در ناحیه شکم
  • 7- نفخ شکم

 

انواع کیست تخمدان

 

کیست تخمدان انواع مختلفی داشته و دارای دو نوع خوش خیم و بد خیم می باشد که نوع خوش خیم آن نیاز به جراحی نداشته و با استفاده از مصرف دارو رفع می شود برخی دیگر از انواع آن شامل موارد زیر است؛

 

۱_ کیست شکلاتی؛

 

این کیست بسیار خطرناک بوده و در صورت بروز چنین مشکلی حتما به پزشک مراجعه کنید چرا که این کیست می تواند منجر به نازایی شود.

 

۲_ کیست عملکردی؛

 

داخل تخمدان اجسام کیست مانندی به نام فولیکول وجود دارند که کار آن ها آزاد کردن هورمون برای بارداری است. این نوع کیست معمولا کم خطر بوده و درد شدیدی ایجاد نخواهد کرد کیست های عملکردی دو نوع هستند اولین نوع آن کیست جسم زرد می باشد در هنگام آزاد شدن تخمک در فولیکول هورمون های لازم برای بارداری آزاد می شود . گاهی مایعی درون فولیکول جمع شده و منجر به ایجاد و تشکیل کیست در فولیکول می گردد که به آن کیست جسم زرد گفته می شود. نوع بعدی آن کیست فولیکولی است این کیست در اثر پاره نشدن فولیکول و آزاد نشدن تخمک تشکیل می شود.

 

درمان کیست تخمدان

 

از آن جایی که کیست تخمدان در بیش تر موارد بدون درد و بدون علائم است لازم است فرد به طور مرتب چکاب های دوره ای را انجام دهد. هم چنین کسانی که از کیست تخمدان خود مطلع هستند نیز جهت بررسی اندازه سایز کیست ها باید به صورت دوره ای و منظم سونوگرافی لگن را انجام دهند.

 

در صورتی که کیست شما از نوع عملکردی نباشد احتمالا ایحاد درد شدید و اختلال در روند قاعدگی خواهد کرد و باید جراحی شود. عمل جراحی کیست تخمدان به دو روش صورت می گیرد روش اول سیستکتومی تخمدان نام دارد که در ابن روش نیازی به برداشتن تخمدان نمی باشد اما در روش دوم که افوروکتومی نام دارد تخمدان کاملا آسیب دیده و باید خارج شود.

 

۲_ غده بارتولن

 

غدد بارتولن جز دستگاه تناسلی زنان هستند این غدد دو عدد هستند که در طرفین چپ و راست ورودی واژن و زیر پوست ناحیه تناسلی قرار دارند. اندازه این غدد کوچک بوده و فرد قادر به لمس آن ها نمی باشد. کار این غدد ترشح مایعی است که این مایع از طریق لوله بارتولن به داخل واژن ریخته می شود و موجب لزج کردن و مرطوب کردن واژن می شود. گاهی ممکن است این غده ها دچار اختلال شده و واژن دچار خشکی و مشکل شود.

 

کیست بارتولن

 

در گاهی اوقات دهانه ورود و خروج این غدد مسدود شده و مایع نمی تواند از آن خارج شود در نتیجه مایع به داخل غده برگشت داده می شود و منجر به ایجاد کیست غدد بارتولن می شود. این بیماری منجر به ایجاد تورم و بزرگ تر شدن یکی از لب های دستگاه تناسلی زن می شود.

 

درمان و جراحی غدد بارتولن

 

هنگامی که غدد بارتولن دچار آبسه شدید می شوند پزشک به بیمار توصیه می کند که آن را جراحی کند. پزشکان برای جراحی این غدد از سه روش استفاده می کنند.

 

۱_جراحی به صورت کیسه سازی

۲_ جراحی به صورت قرار دادن فتیله یا کاتتر

۳_ جراحی به صورت ایجاد برش بر روی آبسه

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی