افزایش سلامت کبد با تغذیه مناسب

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 04 آذر 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

کبد یکی از مهم ترین اعضای بدن انسان محسوب می شود، زیرا این عضو حیاتی با تجزیه سموم و دفع آن ها به سلامت بدن کمک می کند.

بنابراین کوچک ترین اختلال در عملکرد کبد می تواند بیماری های مختلفی را برای انسان به وجود آورد. یکی از مهم ترین راه های سالم نگه داشتن کبد داشتن تغذیه مناسب و دوری از مصرف خوراکی های ناسالم است.

تغذیه برای کبد

از این رو در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی را در مورد راه های افزایش سلامت کبد با تغذیه مناسب در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما نیز نگران سلامت کبد خود هستید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

از این رو در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی را در مورد راه های افزایش سلامت کبد با تغذیه مناسب در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما نیز نگران سلامت کبد خود هستید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

کبد چیست و چه کاری در بدن انجام می‌دهد؟

 

کبد Liver یکی از اعضای گوارشی بدن است که فقط در مهره‌داران یافت شده و جگر سیاه نیز نام دارد. محل قرارگیری این عضو در انسان ها در یک چهارم سمت راست بالایی شکم و درست در زیر پرده دیافراگم است. این عضو به گونه ای قرار گرفته است که مانع از دیده شدن اسفنکتر انتهایی مری از نمای جلویی شده است. کبد در بدن کارهای مختلفی از جمله ذخیره گلیکوژن، تجزیه گلبول قرمز خون، سم زدایی متابولیت های مختلف و تولید هورمون را انجام می‌دهد. بنابراین یکی از اعضای حیاتی در بدن به شمار می‌رود که حفظ سلامت آن ضروری است. حفظ سلامت این عضو با تغییر رژیم تغذیه ای مناسب امکان پذیر است.

 

منظور از رژیم کبد چرب چیست؟

 

منظور از رژیم کبد چرب برنامه تغذیه ای است که پزشک برای افرادی که دارای کبد چرب هستند تجویز می‌کند. از جمله برنامه هایی که پزشک برای رژیم کبد چرب به بیمار توصیه می‌کند می‌توان موادد زیر را برشمرد:

  • پرهیز از خوردن غذاهای خیلی چرب، شور یا خیلی شیرین
  • پرهیز از غذاهای سرخ شده، تند و فست فود
  • خودداری از مصرف الکل
  • مصرف مناسب و به موقع موادغذایی گوشت، لوبیا، شیر، غلات، سبزیجات و میوه
  • مصرف آب
  • مصرف غذاهای سرشار از فیبر

 

علائم کبد چرب چیست؟

 

افرادی که دارای کبد چرب هستند ممکن است در آن ها علائمی بروز کند که نشانه های کبدچرب باشد. با این حال گاهی تتمام این نشانه ها در یک فرد دارای کبد چرب قابل مشاهده نیست. از جمله نشانه های کبدچرب می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • احساس سنگینی در سمت راست بالای شکم
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع
  • رنگ پریدگی یا زرد شدن پوست
  • سفیدی یا زرد شدن چشم ها
  • تورم پاها و شکم
  • احساس خستگی و ضعف
  • دردهای شکمی
  • جوش صورت
  • اضافه وزن
  • فشارخون بالا

 

رژیم تغذیه ای مناسب برای کبد چرب

 

بیماران کبدی و افرادی که کبد چرب دارند برای درمان و حفظ سلامت آن بهتر است اول سراغ رژیم تغذیه ای خود بروند. چرا که تغذیه تاثیر مستقیمی روی کبد و سلامت آن دارد. از این رو بسیاری از افراد تمایل دارند بدانند که برای افزایش سلامت کبد خود چه بخورند؟ توجه داشته باشید با وجود این که نام این روش درمان را رژیم تغذیه ای گذاشته اند اما در این روش هیچ وعده غذایی حذف نمی‌شود و بلکه تنها برخی از موادغذایی مضر برای کبد حذف خواهد شد و مواد مغذی مفید و سرشار از فیبر جایگرین آن خواهد شد. از جمله موادغذایی مفیدی که در رژیم کبد باید مصرف کنید می‌توان به میوه ها، غذاهای دریایی و ماهی، سبزیجات، آجیل، غلات کامل، روغن زیتون، قهوه، لوبیا، سویا، شیر، گردو، چای سبز، بلغور، جودوسر، حبوبات، آووکادو و ..... اشاره کرد.

 

خوراکی های ممنوعه برای کبد

 

علاوه بر این که باید بدانید برای سلامت کبد چه موادغذایی را باید مصرف کنید، آگاهی از مواد خوراکی مضر برای کبد نیز ضروری است. شما باید بدانید که چه موادغذایی برای کبد شما مضر است و آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید. از جمله این مواد خوراکی می‌توان به الکل، نمک زیاد، شکر، غلات تصفیه شده، ماکارانی، برنج، نان سفید، فست فود، غذاهای سرخ شده و گوشت قرمز اشاره کرد. بردی افزایش سلامت کبد خود این غذاها را از رژیم خود حذف کنید یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید. اغلب این غذاها قند خون را بالا برده، سبب افزایش وزن شده و روی کبد اثرات منفی می‌گذارند.

 

بهترین برنامه غذایی برای سلامت کبد

 

هنگامی که چربی یا تری گلسیرید در کبد تجمع می‌یابد کبد فرد چرب می‌شود و در صورت عدم درمان و پیشرفت بیماری منجر به سیروز کبدی می‌شود. بنابراین اگر کبد چربی دارید بهتر است هر چه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام کنید. در این مطلب بهترین برنامه صبحانه و ناهار را برای سلامت کبد به شما پیشنهاد می‌کنیم.

صبحانه رژیمی کبد چرب

یکی از مهم ترین نکات در برنامه های رژیم کبد چری است که هیچ وعده ای نباید حذف شود. صبحانه یکی از مهم ترین وعده هایی است که در این رژیم به هیچ عنوان نباید حذف شود، تنها باید با موادغذایی دیگری جایگزین شود. از جمله موادغذایی که در رژیم کبدچرب در صبحانه می‌توانید مصرف کنید می توان موارد زیر را نام برد:

زردچوبه

زردچوبه یکی از مفیدترین ادویه ها برای کبدچرب است. زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و در خنثی کردن رادیکال های آزاد نقش مهمی دارد. هم چنین زردچوبه حاوی کورکومین است که خواص ضدالتهابی داشته و در چربی زدایی کبد موثر است.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از چربی های طبیعی اشباع نشده است که بسیار سالم بوده و مصرف آن مانند دیگر روغن ها مضر نیست. بنابراین می‌توانید آن را جایگزین روغن های مصنوعی مضر کرده و در وعده صبحانه نیز آن را مصرف کنید.

سبزیجات چلیپا

منظور از سبزیجات چلیپا سبزیجاتی چون کلم بروکلی، هویج، گل کلم، کلم پیچ و .... است. این سبزیجات حاوی گلوتاتیون بوده که خواص پاک کنندگی برای کبد دارد. از این رو می‌توانید این سبزیجات را در رژیم تغذیه ای صبحانه خود جای دهید.

توت خشک شده

توت یکی از میوه هایی است که مصرف آن برای رفع چربی های کبد فوق العاده است. به خصوص زمانی که این میوه به صورت خشک مصرف می‌شود دارای خواص چند برابر نسبت به میوه تازه است. از این رو شما به غیر از توت خشک می‌توانید کشمش را نیز در رژیم غذایی صبحانه خود جای دهید.

سیر

سیر حاوی گوگرد بوده که سبب فعال شدن آنزیم های کبدی شده و برای پاکسازی کبد بسیار مناسب است. بنابراین مصرف چند حبه سیر به صورت ناشتا می‌تواند تاثیر مهمی در پاکسازی کبدچرب داشته باشد.

 

ناهار رژیمی کبد چرب

یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام خوردن ناهار باید به آن توجه کنید این است که به هیچ عنوان همراه غذا آب نخورید. طبق تحقیقات پزشکی باید زمان نوشیدن آن نیم ساعت قبل و بعد از خوردن غذا است. یکی دیگر از نکات مهم در تهیه غذای رژیم کبد چرب این است که برای پخت و پز غذا از روغن های سالم مانند روغن زیتون استفاده کنید. برای تهیه ناهار بهتر است از وعده های غذایی سبک و مفید یا سرشار از سبزیجات استفاده کنید. یکی از مناسب ترین وعده های غذایی برای تهیه ناهار سوپ سبزیجات است. جهت تهیه سوپ سبزیجات می‌توانید از سبزیجاتی که سرشار از فیبر هستند مانند اسفناج، کرفس، جعفری و ..... استفاده کنید. هم‌چنین برای تهیه ناهار می‌توانید از ادویه جاتی مانند سیر، زردچوبه، زنجبیل و ..... استفاده کنید.

 

بهترین نوشیدنی ها برای مراقبت از کبد

نوع نوشیدنی که خارج از وعده غذایی یا همراه با غذا می‌خورید تاثیر مهمی در سلامت کبد شما دارد. از جمله نوشیدنی هایی که برای سلامت کبد مفید هستند می‌توان موارد زیر را نام برد؛

چای سبز

چای سبز یکی از بهترین نوشیدنی های چربی سوز است که باعث پاکسازی کبد نیز می‌شود. نوشیدن چای سبز به عنوان میان وعده و به صورت روزانه می‌تواند تاثیر مهمی در سلامت کبد داشته باشد. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و درصدی نیز کالری دارد که انرژی شما را حفظ کرده و از ایجاد گرسنگی جلوگیری می‌کند.

قهوه

 قهوه یکی از نوشیدنی هایی است که سرشار از کافئین بوده و سبب افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن می‌شود. از این رو می‌توان گفت که قهوه نقش مهمی در پاکسازی کبد نیز دارد.

آبمیوه

آبمیوه می‌تواند به عنوان یکی از مفیدارین میان وعده ها برای کبد چرب باشد. البته لازم به ذکر است که آب میوه هایی که دارای ویتامین C هستند و آب مرکبات تاثیر مهمی در پاکسازی کبد دارد.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی