راهکارهای کاهش التهابات معده

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 30 آبان 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

التهاب معده یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش است که در آن دیواره معده به دلایل مختلفی ملتهب می شود.

از عوارض بیماری التهاب معده می توان به احساس سوزش و ترشح بیش از حد اسید معده، درد و تهوع اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم با بررسی التهابات معده، علل آن و روش های درمان آن بپردازیم. لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیماری التهاب معده

بیماری التهاب معده معمولا در اثر عوامل مختلفی مانند مصرف نادرست دارو ها، تغذیه نادرست، خوراکی های آلرژی زا و برخی میکروب ها ایجاد می شود.

بیماری التهاب معده معمولا در اثر عوامل مختلفی مانند مصرف نادرست دارو ها، تغذیه نادرست، خوراکی های آلرژی زا و برخی میکروب ها ایجاد می شود.

 

التهاب معده چیست؟

 

التهاب یا گاستریت معده وضعیتی است که در اثر آن معده ملتهب شده و علائمی مانند درد، سوزش، ترشح اسید و ..... را ایجاد می‌کند. این مشکل یکی از شایع ترین مشکلات معده است که امروزه افراد زیادی را در رده های سنی متفاوت درگیر کرده است. التهاب معده ممکن است مشکلی موقتی باشد و با گذشت زمان و بهبود رژیم تغذیه ای تمام شود و یا ممکن است که به یکی از مشکلات مزمن معده تبدیل شود که نیاز به درمان اساسی داشته باشد. از این رو بهتر است با علل ایجاد آن آشنا شوید بلکه بتوانید از ابتلا به آن پیشگیری کنید یا اگر به آن مبتلا هستید روش های مختلف درمان آن را بشناسید.

 

عوامل و علل ایجاد التهابات معده

 

عوامل متعددی ممکن است باعث التهاب معده شوند. از جمله عواملی که منجر به ایجاد گاستریت معده می‌شود می‌توان موارد زیر را نام برد؛

  • مصرف داروهای اسید معده

بسیاری از افراد برای درمان اسید معده به صورت سرخود شروع به مصرف داروهایی مانند ایپوبروفن و آسپرین می‌کنند. لازم به ذکر است که مصرف این داروها در طولانی مدت می‌تواند باعث ابتلا به التهاب معده شود. بنابراین این داروها را در دوره های کوتاه مدت و زیر نظر پزشک متخصص مصرف کنید.

  • ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری

باکتری Helicobacter pilory به عنوان یکی از عوامل عفونت زای معده شناخته می‌شود که با ورود به معده منجر به التهاب دیواره معده و ابتلا به گاستریت می‌گردد.

  • رژیم غذایی نامناسب

مصرف غذاهای چرب، تند و ناسالم در طولانی مدت می‌تواند احتمال ابتلا به گاستریت معده را افزایش دهد.

استرس

یکی از عواملی که روی معده تاثیر مستقیم می‌گذارد استرس است. شاید شما نیز شنیده باشید که می‌گویند استرس معده را عصبی می‌کند. علم پزشکی این موضوع را ثابت کرده است که عوامل تنش زا و فشارهای روحی می‌تواند احتمال التهاب معده را افزایش دهد.

  • مصرف نادرست و طولانی مدت برخی از داروهای خوراکی

با توجه به این که داروهای خوراکی مستقیما وارد معده می‌شوند می‌توانند شرایط معده را سریعا تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین مصرف طولانی مدت و نادرست برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها، آنتی اسیدها، استروئیدها و ..... می‌تواند منجر به ابتلا به التهابات معده شود.

  • ابتلا به برخی از بیماری های خاص

بعضی از بیماری ها مانند بیماری های خودایمنی ممکن است منجر به اختلالات گوارشی شده و امکان ابتلا به التهابات معده را تا چند برابر افزایش دهد.

  • رفلاکس صفرا

یکی دیگر از مواردی که احتمال ابتلا به التهاب معده را افزایش می‌دهد رفلاکس صفرا است.

 

علائم التهاب معده چیست؟

 

التهاب معده ممکن است با نشانه هایی همراه باشد که فرد می‌تواند از روی آن ها تشخیص دهد که به آن مبتلا شده است از جمله علائمی که در هنگام ابتلا به این بیماری مشاهده می‌کنید می‌توان موارد زیر را نام برد؛

  • نفخ شکم و معده
  • درد در ناحیه شکم و معده
  • سکسکه های مداوم
  • سوءهاضمه
  • حالت تهوع و استفراغ خونی در موارد شدیدتر
  • احساس پری بیش از حد بعد از غذا خوردن
  • مدفوع تیره
  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن
  • رفلاکس
  • آروغ زدن

لازم به ذکر است که همه این علائم با هم ممکن است در یک فرد مشاهده نشود اما برخی از علائم مانند نفخ و شکم درد در اغلب افراد رایج تر است. گاهی نیز گاستریت کاملا خاموش بوده و هیچ گونه علامتی برای فرد ندارد.

 

راه های درمان التهاب معده

 

درمان التهاب معده با استفاده از دو روش خانگی و دارویی امکان پذیر است که در این بخش به آن ها اشاره می‌کنیم.

درمان التهاب معده با استفاده از روش های خانگی

به طور کلی روش های خانگی تاثیر چندان زیادی برای درمان التهاب معده ندارند. با این حال با رعایت این موارد می‌توانید از بدتر شدن وضع التهاب معده یا از ابتلا به آن جلوگیری کنید. از جمله روش های خانگی درمان و پیشگیری از ابتلا به التهاب معده می‌توان موارد زیر را نام برد؛

  • مصرف سبزیجات و میوه های تازه

جهت درمان و پیشگیری از التهاب معده بهتر است از میوه ها و سبزیجاتی که سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان های قوی هستند استفاده کنید. به این منظور می‌توانید سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج، ریحان، کلم بروکلی و هویج را به رژیم تغذیه ای خود اضافه کنید. فیبر یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که منجر به رفع اختلالات گوارشی شده و در کنار آنتی اکسیدان باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد شده و التهابات معده را کمتر می‌کند. از میان میوه ها نیز می‌توانید میوه هایی چون آناناس، توت فرنگی، آووکادو، پرتقال، لیمو و سایر میوه هایی که دارای آنتی اکسیدان و ویتامین هستند را در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

  • محصولات لبنی پروبیوتیک

جهت بهبود التهابات معده می‌توانید محصولات لبنی پروبیوتیک مانند ماست یونانی را در رژیم غذایی خود جای دهید.

  • دمنوش زنجبیل

زنجبیل یکی از گیاهان دارویی معجزه آسا برای رفع و درمان التهاب معده است. زنجبیل دارای خاصیت ضدعفونی کننده بوده و می‌تواند التهابات معده را تسکین دهد. به این منظور می‌توانید به صورت روزانه از دمنوش زنجبیل استفاده کنید.

  • مصرف غلات کامل

جهت رفع اختلالات گوارشی و بهبود عملکرد سیستم گوارش بهتر است در رژیم غذایی خود غلات کاملی چون برنج قهوه ای، نان سبوس دار، نان جو و ..... را جای دهید.

  • آلوئه ورا

یکی از گیاهان دارویی مفید برای معده آلوئه ورا است. آلوئه ورا با التیام بخشی به دیواره معده می‌تواند اثرات ناشی از التهابات معده را کاهش دهد. به این منظور می‌توانید روزانه دمنوش آلوئه ورا را استفاده کنید یا ژل آن را به عنوان مکمل غذایی مصرف کنید.

درمان التهاب معده با استفاده از روش دارویی

 

به طور قطع استفاده از مکمل های دارویی زیر نظر پزشک می‌تواند راهی بسیار موثر برای درمان التهابات معده است. با توجه به این که میزان دوز و مصرف هر دارو در افراد مختلف متفاوت است توصیه می‌شود که هیچ دارویی به صورت سرخود مصرف نشود و پیش از مصرف هر دارویی با پزشک متخصص در این زمینه مشورت شود. از جمله داروهای موثر در رفع اختلالات گوارشی و درمان التهاب معده می‌توان موارد زیر را نام برد؛

  • مسکن ها

به طور قطع این داروها برای کاهش درد ناشی از التهابات معده تجویز می‌شوند. از جمله مسکن های معده می‌توان به ایپوبروفن و آسپرین اشاره کرد.

  • مکمل های استروئیدی

این دسته از داروها برای موارد شدید و مقاوم تجویز می‌شوند که از جمله آن ها می‌توان به پردنیزولون و بودسونید اشاره کرد. با توجه به تاثیرات شدید این دارو به هیچ عنوان به صورت سرخود اقدام به مصرف آن نکنید.

  • آنتی اسیدها

همان گونه که از نام این دسته از داروها پیداست از آن برای کاهش سطح اسید معده و کاهش علائم ناشی از التهاب تجویز می‌شوند. از جمله این داروها می‌توان به رانیتیدین، امپرازول، آنتاکید و ...... اشاره کرد.

  • مهارکننده های پمپ پروتون (PPI)

این دسته از داروها با مهار کردن پمپ پروتون در معده می‌توانند اثرات ناشی از التهاب مانند اسید معده را کاهش دهند. از جمله این داروها می‌توان به لانزوپرازول، پنتوپرازول، امپرازول و ..... اشاره کرد.

 

سخن پایانی

التهاب معده یکی از بیماری ها و مشکلات شایع معده است که امروزه افراد زیادی را مبتلا کرده است. این بیماری دارای علائمی چون درد، نفخ، سوزش، بالا آمدن سطح اسید معده و ..... است. التهاب معده را با استفاده از روش های خانگی و دارویی درمان کرد. از جمله درمان های خانگی برای درمان التهاب معده می‌توان به مصرف میوه و سبزیجات تازه، محصولات لبنی پروبیوتیک، مصرف ماهی به دلیل دارا بودن امگا ۳ و گیاهان دارویی مانند آلوئه ورا و زنجبیل اشاره کرد. درمان دارویی التهاب معده که توسط پزشک متخصص انجام می شود بیشتر شامل استفاده از داروهای استروئیدی، آنتی بیوتیک ها و مسکن ها مانند مصرف قرص های رانیتیدین و امپرازول است.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی