علائم عفونت حلق و راهکار های درمان

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 29 آبان 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

عفونت حلق را می توان یک بیماری نسبتا شایع دانست که به علت های مختلفی از جمله بیماری های ویروسی همچون آنفولانزا به وجود می¬آید و عوارضی را نیز می تواند به دنبال داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم شما را با علت ها و راهکارهای درمان عفونت حلق آشنا کنیم. پس با ادامه مطالب با ما همراه باشید.

بیماری و نقاهت

دوران بیماری و نقاهت برای تمام افراد روزهای سخت و طاقت فرسایی است، چه برای یک سرما خوردگی ساده یا بر عکس یک بیماری صعب‌العلاج و یا دوران نقاهت پس از عمل های جراحی باشد. در هر صورت بروز هر نوع بیماری در بدن خاطرات نا خوشی را برای فرد به جا خواهد گذاشت، بنابراین شناخت بیماری ها، علت های بروز بیماری و روش های پیشگیری و درمان می تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از ابتلا به بیماری داشته باشد.

دوران بیماری و نقاهت برای تمام افراد روزهای سخت و طاقت فرسایی است، چه برای یک سرما خوردگی ساده یا بر عکس یک بیماری صعب‌العلاج و یا دوران نقاهت پس از عمل های جراحی باشد. در هر صورت بروز هر نوع بیماری در بدن خاطرات نا خوشی را برای فرد به جا خواهد گذاشت، بنابراین شناخت بیماری ها، علت های بروز بیماری و روش های پیشگیری و درمان می تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از ابتلا به بیماری داشته باشد.

فارنژیت یا عفونت حلق چیست؟

 

در توضیح بیماری فارنژیت یا عفونت حلق باید بگوییم که در پشت قسمت گلو لایه ای از جنس غشای مخاطی وجود دارد که التهاب این لایه باعث بروز عفونت حلق می شود. دلایل التهاب این قسمت را می توان ابتلا به برخی ویروس ها و یا باکتری ها دانست. عفونت حلق بیماری است که در بیشتر مواقع با درمان های دارویی ساده و یا درمان به وسیله طب سنی بهبود پیدا می کند. حتی در مواقع بسیاری نیز این عفونت بدون هیچ گونه درمانی و به صورت خود به خودی درمان می­شود.

 

چه عواملی باعث بروز عفونت در حلق می شوند؟

 

بروز برخی از بیماری ها یا عارضه در بدن در اثر ورود یک عامل خارجی به بدن اتفاق می­افتد. بیماری عفونت حلق نیز زمانی در بدن رخ می دهد که عواملی باعث ایجاد التهاب در این ناحیه شود. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره کرده می­کنیم:

ویروس ها

یکی از اصلی ترین و شایع ترین علت های بروز عفونت در حلق ورود برخی از ویروس ها به بدن است که باعث ایجاد التهاب در حلق می شوند. ویروس هایی همچون ویروس آنفولانزا، سرما خوردگی و کرونا نمونه ای از ویروس هایی هستند که عوارضی همچون عفونت حلق را به دنبال دارند. این ویروس ها کاملا مسری هستند و از طریق دست دادن و لمس اشیا آلوده به بدن منتقل می شوند. همچنین فرد آلوده به ویروس با هر عطسه خود باعث پراکنده شدن ویروس به محیط اطراف خود می شود. می­توان گفت بیشترین عفونت حلق مربوط به عفونت ویروسی است که معمولا طی مدت یک هفته تا ده روز بهبود پیدا می کند.

باکتری ها

یکی دیگر علت بروز عفونت در حلق باکتری ها هستند، اما معمولا درصد کمتری از بیماری عفونت حلق مربوط به باکتری ها است. باکتری هایی همچون استرپتوکوکوس و کلامیدیا نمونه ای از باکتری هایی هستند که ورود آن ها به بدن باعث ایجاد عفونت حلق می شود. عفونت های باکتریایی همچون عفونت های ویروسی مسری بوده و از شخصی به شخص دیگر منتقل می شوند.

آلرژی

داشتن آلرژی نسبت به برخی مواد و  گرد و غبار نیز می تواند یکی از علت های بروز عفونت حلق باشد‌.

سیگار

افرادی که سیگار می کشند و یا در معرض دود سیگار قرار دارند نیز امکان ابتلا به عفونت حلق در آنان افزایش می­یابد.

اختلال در دستگاه گوارش

بیماری های مربوط به دستگاه گوارش نیز می توانند باعث ایجاد عفونت حلق شوند،. در بعضی افراد با برگشت اسید معده احساس درد، سوزش و عفونت در حلق نیز احساس می شود.

 

علائم عفونت حلق

 

آلوده شدن بدن به هر نوع ویروس و باکتری و بروز بیماری در بدن، علائم و عوارضی را به دنبال خواهد داشت. علائم عفونت حلق معمولا طی روز های اولیه بیماری بروز می کند که بیشتر این علائم با مراجعه به پزشک و مصرف دارو بهبود پیدا می کنند. این علائم عبارت است از:

۱-تب و لرز و احساس درد در بدن

۲-سوزش و درد ناحیه گلو

۳- قورت دادن و بلعیدن مواد غذایی با احساس درد در ناحیه گلو همراه

۴-سر درد، آبریزش بینی و عطسه

۵-  تورم و بزرگ شدن غده های کنار گردن

۶- گاهی چرک و عفونت در لوزه ها

 

راه های درمان عفونت حلق

 

عفونت حلق بیماری است که با ایجاد درد و سوزش در ناحیه گلو آغاز می شود و به مراتب علائم زیادی به همراه خواهد داشت. این بیماری معمولا بین هفت تا ده روز بهبود پیدا می کند اما اگر طی این مدت بیماری بهبود پیدا نکند باید تحت نظر پزشک و با انجام آزمایش های مخصوص از درمان ویژه برای بهبود بیماری استفاده کرد. روش های درمان عفونت حلق به طور کلی شامل:

1ـ روش های خانگی

همانطور که گفته شد بیشترین علت بروز عفونت حلق ویروس هایی همچون آنفولانزا است. یکی از روش های درمان این عفونت درمان های خانگی است که در این روش درمانی فرد بیمار با استراحت در منزل و انجام کارهایی همچون نوشیدن مایعات گرم، غرغره کردن آب نمک، مصرف سوپ و رعایت بهداشت فردی می تواند به بهبود بیماری کمک کند. علائم بیماری با درمان های خانگی معمولا طی دو هفته درمان می شوند.

۲ـ درمان دارویی

گاهی اوقات ممکن است که علائم عفونت گلو با درمان های خانگی بهبود پیدا نکند، در این صورت درمان دارویی می­تواند مناسب باشد. در این روش درمانی فرد بیمار ابتدا باید به پزشک متخصص مراجعه کند و پزشک با تشخیص نوع عاملی که باعث عفونت گلو شده به تجویز داروی مخصوص می پردازد.

 منظور از نوع عفونت گلو این است که پزشک باید ابتدا تشخیص دهد که عفونت گلو به وسیله ی ویروس یا باکتری به وجود آمده، زیرا بعضی از دارو ها مانند آنتی بیوتیک ها فقط برای مقابله با عفونت های باکتریایی کار آمد هستند. اما به طور کلی دارو هایی مانند آنتی هیستامین ها، آنتی بیوتیک ها و آنتی اسید ها برای درمان علائم مربوط به عفونت حلق کاربرد های فراوانی دارند.

 

چه کار هایی انجام دهیم تا به عفونت حلق دچار نشویم؟

 

در مطالب قبلی به توضیح عفونت حلق و علت های بروز این عفونت پرداختیم. همانطور که گفته شد بروز این نوع عفونت علائم و عوارض آزار دهنده ای را برای فرد بیمار به وجود می آورد، بنابراین پیشگیری از ابتلا به عفونت حلق می تواند در عدم مبتلا شدن به این بیماری و تحمل علائم دردناک آن موثر باشد. راهکارهای پیشگیری از ابتلا به عفونت حلق شامل موارد زیر است:

1ـ اصلی ترین راه پیشگیری از ابتلا به عفونت حلق رعایت بهداشت است. شست و شوی مرتب دست ها به مدت ۲۰ ثانیه روشی بسیار کار آمد برای پیشگیری از عفونت حلق است. شست و شوی دست ها باید به طور روزانه به خصوص مواقعی که از وسایل عمومی استفاده می کنید انجام داده شود.

2ـ زمان قرار گرفتن در مکان های سر بسته و شلوغ از ماسک استفاده کنید. استفاده از ماسک به افراد سالمند و کودکان  به شدت توصیه می­شود چرا که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند.

3ـ یکی دیگر از روش های پیشگیری استفاده از دستمال کاغذی زمان عطسه کردن است. برای این کار فردی که به عفونت حلق مشکوک است باید زمان عطسه کردن دستمال کاغذی را جلوی بینی و دهان خود قرار دهد و سپس دستمال را دور انداخته و دست های خود را بشوید تا از انتقال بیماری به افراد دیگر پیشگیری کند.

4ـ افرادی که به دلیل آلرژی نسبت به برخی مواد مانند مواد شیمیایی یا گرد و غبار دچار عفونت گلو می شوند،  بهتر است از این ورود به این مکان ها خودداری کنند.

5ـ  عدم استفاده از دخانیات و دوری از دود می تواند در پیشگیری از ابتلا به عفونت حلق موثر باشد. .

 

 

کلام آخر

عفونت حلق بر اثر التهاب لایه مخاطی پشت گلو به وجود می آید. این بیماری شایع ترین بیماری عفونی است که بیشتر اوقات دوره درمان کوتاهی دارد و تنها با استراحت در منزل و نوشیدن مایعات گرم و رعایت بهداشت بهبود پیدا می کند، اما در مواقعی نیز ممکن است دوره بیماری طولانی شده بنابراین باید با شناخت نوع عفونت و درمان دارویی به مقابله با این بیماری پرداخت.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی