تغذیه صحیح برای کودکان؛ راهکارها و مشکلات

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 25 آبان 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

کودکان برای سلامت جسمانی، رشد و تامین انرژی بدن خود نیاز به تغذیه سالم دارند. والدین باید تعذیه کودک خود اهمیت بدهند و مواد غذایی مختلف و مورد نیاز را در برنامه غذایی آنها جای دهند.

افرادی که در دوران کودکی تغذیه کامل و سالمی دارند، سیستم ایمنی قوی تری داشته و کمتر در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند، چه بسا این کودکان در بزرگسالی بدنی سالم تر دارند. اما آیا شما به عنوان والدین می‌دانید چه تغذیه ای برای کودکتان مناسب تر است؟ اگر صاحب فرزند هستید و به دنبال رژیم تغذیه ای مناسب بر

تغذیه در کودکان یک ساله

غذای اصلی نوزاد قبل از یک سالگی شیر مادر یا شیر خشک و یا هر دوی آنهاست، اما مصرف شیر به تنهایی از ۶ تا ۹ ماهگی قادر است مواد مغذی بدن کودک را تامین کند. بنابراین بعد از ۹ ماهگی برای تامین روی و آهن مورد نیاز بدن کودک، باید غذاهایی مانند غلات و گوشت غنی شده را به برنامه غذایی کودک افزود.

غذای اصلی نوزاد قبل از یک سالگی شیر مادر یا شیر خشک و یا هر دوی آنهاست، اما مصرف شیر به تنهایی از ۶ تا ۹ ماهگی قادر است مواد مغذی بدن کودک را تامین کند. بنابراین بعد از ۹ ماهگی برای تامین روی و آهن مورد نیاز بدن کودک، باید غذاهایی مانند غلات و گوشت غنی شده را به برنامه غذایی کودک افزود.

تغذیه در کودکان

چربی های ضروری در تکمیل رشد مغز و اعصاب کودکان نقش مهمی دارد، لذا مصرف این چربی ها به کودکان زیر ۲ سال توصیه می‌شود. خفگی در اثر مصرف بعضی از غذاها در کودکان یکی از علل مرگ و میر در این دوران است، پس والدین باید نسبت به مواد غذایی که به کودک خود می‌دهند، توجه ویژه ای داشته باشند. به منظور جلوگیری از خفگی در اثر خوردن غذا والدین باید:

1ـ رقیق کردن غذاهای غلیظی که به سرعت تغییر حالت می‌دهند مانند پنیر فشرده، کره بادام زمینی و ...

2ـ کوچک کردن دانه های بادام زمینی و سایر مغزها

3ـ برش انواع غذاها و میوه در اندازه های کوچکتر

 

تغذیه در کودکان شش ساله

مقدار تغذیه در کودکان ۲ ساله تا ۶ ساله متغیر است، به طوری که ممکن است برخی کودکان در یک روز خوب غذا بخورند و در روز دیگر تغذیه ای نداشته باشد. والدین توجه داشته باشند که هرگز نباید بر سر کودک خود داد بزنند و او را مجبور به خوردن غذا کنند، بلکه باید اجازه دهند تا کودک غذا را به میل خود بخورد چرا که ممکن است از مصرف غذا دلسرد شود.

کودکان در این دوره برای رشد، تقویت و استحکام استخوان های خود به کلسیم نیاز دارند که مصرف شیر می‌تواند بهترین گزینه برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن آنها باشد. برخی کودکان نسبت به شیر حساسیت دارند اما چون شیر منبع غنی از کلسیم بوده و نمی‌توان آن را از برنامه غذایی کودکان حذف کرد، در این مواقع باید با صلاحدید پزشک از شیر بدون لاکتوز استفاده کرد. مصرف غذاهایی همچون میوه جات، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل در این دوره از زندگی کودکان توصیه می‌شود چرا که سرشار از فیبر هستند. فیبر موجود در این منابع غذایی از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری کرده و در بهبود غذا و بروز یبوست نیز نقش دارد.

 

تغذیه در کودکان بالای ۶ سال

سرعت رشد کودکان از سن ۶ سالگی تا نوجوانی بسیار زیاد است، بنابراین توجه به تغذیه کودکان در این بازه سنی اهمیت زیادی دارد. برای داشتن برنامه غذایی مناسب در کودکان بالای ۶ سال به صورت زیر عمل کنید:

1ـ مصرف پروتئین را در برنامه غذایی کودک خود بگنجانید. از جمله منابع غذایی پروتئین دار شامل گوشت ماهی، گوشت قرمز، تخم مرغ، لوبیا، برنج، توفو، غلات بلغور، کره بادام زمینی و شیر است.

2ـ مصرف مقادیر بالای چربی، قند و سدیم در کودکان بالای ۶ سال می‌تواند سبب افزایش وزن شده و سلامتی کودکان را به خطر بیندازد.

3ـ در این بازه سنی کودکان به مدرسه می‌روند و ممکن است خوراکی های مضری همچون چیپس، پفک، کیک و ... استفاده کند. بهتر است شب قبل میان وعده مناسب و سالمی برای کودک خود آماده کنید تا به جای تنقلات مضر از آن استفاده کند.

 

تغذیه کودکان در نوجوانی

 دوران بلوغ یکی حساس ترین دوره در زندگی هر فرد بوده که بدن در این دوره به کالری بیشتری نیاز دارد. والدین در این دوره از زندگی فرزندان خود باید به تغذیه آنها توجه ویژه ای داشته باشند، چرا که نوجوانان در این دوره ممکن است به مصرف غذاهای مضر همچون فست فود روی آورند. عمده توده استخوان در سن نوجوانی ساخته می‌شود، بنابرین مصرف منابع غذایی کلسیم دار همچون شیر می‌تواند به تقویت استخوان ها کمک بسیار زیادی کند.

آغاز سن قاعدگی در دختران در این بازه سنی بوده و چون در دوران قاعدگی خون زیادی از دست می‌دهند، آهن بدن آنها باید تامین شود. مصرف غذاهای غنی از پروتئین در این دوره به پسرها نیز پیشنهاد می‌شود چرا که اغلب ساختار بدن آنها را بافت ماهیچه ای تشکیل داده است.

 

چرا باید به تغذیه کودکان اهمیت داد؟

تغذیه سالم در دوران کودکی چنان حائز اهمیت بوده که تاثیر آن را می‌توان در بزرگسالی نیز مشاهده کرد. از مزایای تغذیه سالم در دوران کودکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها

کسانی که در دوران کودکی خود تغذیه سالم و کاملی داشته اند، در سنین بالاتر کمتر از معرض ابتلا به بیماری ها و مشکلاتی همچون بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان ها، فشار خون، دیابت و چربی خون هستند. تغذیه

بهره هوشی

 کودک به خصوص در زیر ۲ سالگی در بهره هوشی کودک بسیار موثر است، به طوری که می‌توان گفت قدرت یادگیری و بهره هوشی در افرادی که در کودکی تغذیه سالمی داشته اند، بیشتر است.

آلزایمر

افرادی که در سنین کودکی خود مخصوصا در سن ۳ سالگی مکمل ها و ویتامین های مورد نیاز را دریافت کرده اند، در بزرگسالی کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

دستگاه گوارش

مصرف غذاهایی که ارزش غذایی نداشته و ناسالم هستند، می‌تواند سبب اختلال در دستگاه گوارش شود. از عوارض داشتن تغدیه نامناسب در کودکی می‌توان به اختلال در هضم غذا، ابتلا به یبوست و سایر بیماری های گوارشی اشاره کرد.

اختلال رشد

تغذیه ناسالم در دوران کودکی در رشد کودک اختلال به وجود آورده و بلوغ را به تاخیر میندازد. کودکانی که ویتامین، پروتئین، مواد مغذی و ... را به اندازه کافی مصرف می‌کنند، دچار اختلالاتی همچون ضعف سیستم ایمنی، مستعد ابتلا به انواع بیماری ها و سایر عفونت ها، افسردگی، عدم نشاط و ... هستند.

 

راهکارهایی برای رفع عادات بد غذایی در کودکان

کم اشتهایی و بدغذایی در اغلب کودکان دیده می‌شود، پس والدین نباید اصلا نگران این موضوع باشد. پدر و مادر برای کم اشتهایی و بد غذایی کودکان خود باید اقدامات زیر را انجام دهند:

1ـ کودکان در هر روز از زندگی خود ممکن است خوراکی جدیدی را دوست داشته باشد، پس شما به عنوان والدین نباید فقط غذای کودک را به به تعدادی خوراکی محدود کنید. ممکن است کودک شما خوراکی را دست کسی و یا در تلویزیون ببیند و دوست داشته باشد آن را بخورد.

2ـ دوره لجبازی و بهانه گیری در کودکان اغلب از سن ۵ سالگی تا ۸ سالگی است. سعی کنید غذای مورد علاقه کودک با غذایی که  دوست ندارد را در اختیار او قرار دهید تا یکی از آنها را انتخاب کند. این کار علاوه بر او قدرت انتخاب دادن به کوک،  بهانه تراشی های او را کم می‌کند.

3ـ کودک خود را به نوشیدن آب عادت دهید‌. مصرف آب می‌تواند در شادابی، نشاط، تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد اندام های بدن موثر باشد. هر چه سن کودک افزایش یابد، به میزان آب بیشتری برای سلامت خود نیاز دارد.

4ـ از همان ابتدا کودک خود را به مصرف سبزیجات و میوه جات عادت دهید. سبزیجات با مقادیر فیبر بالا می‌تواند سلامت دستگاه گوارش کودک شما را تضمین کند. در بشقاب کودک خود سبزیجات و میوه جات رنگی را ریز کرده و با سلیقه در آن قرار دهید تا کودک میل بیشتری برای خوردن آن داشته باشد.

5ـ هیچ گاه به کودک خود برای خوردن غذا وعده خرید خوراکی خاصی را ندهید. در این حالا کودک می‌فهمد با خوردن غذا شما برای او خوراکی خاصی مثلا کیک می‌خرید که این خود یک عادت غذایی مضر است‌. به جای وعده خوراکی خریدن کودک را از مزایای خوردن غذا و تاثیر آن در رشد و سلامتی او آگاه کنید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

1 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی