انواع عفونت های چشم و راه های پیشگیری

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 24 آبان 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 0 دقیقه
Blog Image

یکی از حیاتی ترین عضو های بدن چشم ها هستند، زیرا انجام تمام امور روزمره زندگی وابسته به قدرت بینایی است. خداوند چشم های انسان را در زیبا ترین حالت ممکن و با بخشیدن قدرت بینایی خارق العاده آفریده است. این عضو مهم بدن علاوه بر بینایی، زیبایی خاص و منحصر به فردی به چهره انسان بخشیده است، بنابراین سلامت چشم ها باید اولویت زندگی باشد.

یکی از شایع ترین بیماری های چشم مربوط به عفونت و التهاب چشم است که بروز این بیماری علت های مختلفی دارد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با علت و انواع عفونت های چشم و را های پیشگیری از این بیماری آشنا کنیم، پس با ادامه مطالب با ما همراه باشید.

علت های بروز عفونت در چشم

چشم افراد ممکن است به دلایل مختلفی دچار بیماری یا عارضه شود، به همین دلیل شناخت بیماری های چشم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چشم افراد ممکن است به دلایل مختلفی دچار بیماری یا عارضه شود، به همین دلیل شناخت بیماری های چشم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چشم انسان از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

 

موجودات بسیاری بر روی کره زمین وجود دارند که ساختار چشم آن ها بسیار ساده است و تنها نسبت به نور حساس هستند، اما چشم انسان ساختار بسیار پیچیده و کاملی دارد که علاوه بر حساسیت به نور می توانند شکل و رنگ تمام اجسام و موجودات را تشخیص دهد. به طور کلی اجزای تشکیل دهنده چشم انسان شامل دو بخش اصلی و فرعی می شود که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

 

  • قرنیه

این بخش در قسمت جلویی چشم قرار داشته و بافتی شفاف و شیشه ای مانند دارد. قرنیه در حالت سالم و طبیعی باید صاف و یکدست باشد.

  • مردمک

 یکی از دیگر از بخش های چشم مردمک نام دارد که سوراخ ریزی وسط قرنیه چشم است. این قسمت نسبت به نور بسیار حساس بوده و تغییر اندازه می دهد.

  • عنبیه

لایه ی رنگی چشم عنبیه نام دارد این بخش تعیین کننده رنگ چشم انسان است. عنبیه در پشت قرنیه قرار دارد. عنبیه هر فردی نسبت به فرد دیگر کاملا متفاوت و منحصر به فرد است.

  • عدسی

 بخشی از چشم که پشت مردمک قرار داشته عدسی نام دارد. این بخش وظیفه ی بینایی و دیدن اجسام را بر عهده دارد و هر گونه اختلال در عملکرد عدسی باعث کاهش بینایی خواهد شد.

  • زلالیه

 مابین قرنیه و عدسی مایعی وجود دارد که به آن مایع زلالیه می گویند. این مایع که وظیفه‌ رساندن مواد مغذی به سایر بخش های چشم را بر عهده دارد، از بروز بسیاری از مشکلات مربوط به کمبود ویتامین برای چشم جلوگیری می کند.

  • زجاجیه

 یک بخش شفاف و ژل مانند پشت عدسی چشم را احاطه کرده که به آن زجاجیه می گویند. وظیفه این بخش حفاظت از سایر اجزای چشم است.

  • مشیمیه

یکی از لایه های تشکیل دهنده چشم بوده و وظیفه خون رسانی به دیگر اجزای چشم را بر عهده دارد. مشیمیه به چشم کمک می کند تا بتواند در جهت های مختلف حرکت کند.

  • صلبیه

 یکی از عضلات سفید رنگ چشم که اطراف قرنیه را پوشانده صلبیه نام دارد که به حرکت کردن چشم نیز کمک می کند.

  • عصب بینایی

این بخش در سلول های شبکیه قرار داشته و در انتقال بینایی نقش دارد،  بنابراین یکی از حساس ترین بخش های چشم محسوب می شود.

  • پلک ها و مژه ها

 از اجزای فرعی تشکیل دهنده چشم پلک ها و مژه ها هستند که در حفاظت از چشم نقش بسیار مهمی دارند.

 

 

علت های بروز عفونت در چشم ها

 

چشم ها نیز مانند سایر اعضای بدن ممکن است به دلایل مختلفی دچار بیماری شوند. یکی از شایع ترین بیماری های چشم عفونت چشم است که باعث التهاب و ورم چشم ها می شود. در صورت عدم درمان  این بیماری مشکلات زیادی برای فرد به وجود خواهد آمد. برخی از علت های بروز عفونت در چشم ها به شرح زیر است:

۱- یکی از مهم ترین علت های بروز عفونت در چشم باکتری، ویروس و یا قارچ و انگل است. ممکن است فردی به دلیل ابتلا به ویروس آنفولانزا دچار عفونت چشم نیز شود‌.

۲-رعایت نکردن بهداشت فردی از دیگر علت های بروز عفونت چشمی است. مالیدن دست های آلوده به چشم ها می تواند زمینه ساز ورود انگل به چشم و ایجاد عفونت باشد.

۳-تماس مواد مضر با چشم نیز از دلایل بروز عفونت در چشم است. برخی مواد شیمیایی و لوازم آرایشی به دلیل وجود مواد نامرغوب می توانند ایجاد حساسیت کرده و در نهایت باعث التهاب چشم شوند.

۴-سیستم ایمنی ضعیف می تواند باعث ایجاد حساسیت در چشم شود، چرا که بدن به دلیل ضعف سیستم ایمنی، توان مقابله با ویروس ها و باکتری ها را ندارد.

۵-انجام برخی عمل های جراحی ممکن است عوارضی مانند عفونت چشم را به دنبال داشته باشد.

۶-آسیب به چشم به وسیله ی ابزار مختلف و ایجاد زخم نیز از دیگر علت های بروز عفونت چشم است.

 

انواع عفونت چشم و علائم آن

 

همانطور که در مطالب قبلی گفته شد عفونت چشم می تواند به دلایل مختلفی همچون ویروس ، باکتری و یا قارچ و انگل به وجود بیاید اما نکته قابل توجه این است که کدام قسمت از چشم دچار عفونت شده یا به عبارتی دیگر کدام قسمت از چشم و به چه دلیل دچار عفونت شده است. انواع عفونت چشم به صورت زیر است:

۱-عفونت چشم صورتی یا عفونت ملتحمه نوعی عفونت چشم است  که قسمت سفید داخل چشم و پلک ها را درگیر می کند. در این حالت رگ های داخل چشم قرمز و متورم می شوند. خارش، ترشح و اشک چشم و پوسته شدن پلک از علائم این نوع عفونت است.

۲-عفونت کراتیت و یا عفونت قرنیه نوعی عفونت است که لایه بیرونی و شفاف چشم را درگیر می کند.  عواملی مانند استفاده نادرست از لنزها می تواند باعث بروز این عفونت شده و با علائمی همچون خارش ، قرمزی، تاری دید و آبریزش چشم همراه است‌.

۳-عفونت اندوفتالمیت نوعی از عفونت چشم است که بافت داخلی چشم را درگیر می کند. بیشترین علت بروز این عفونت عمل های مربوط به آب مروارید است. عدم درمان این عفونت می تواند باعث نابینایی دائم شود و علائم آن شامل درد و قرمزی چشم و تغییرات بینایی است.

۴-عفونت سلولیت که از طریق برداشت سلول های چشم تشخیص داده شده و نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد.

۵-عفونت مژه و پلک ها نوعی عفونت است که بیشتر توسط باکتری و آلرژی در ناحیه پلک و ریشه مژه به وجود می آید. این نوع عفونت با نفوذ به این ناحیه ها باعث تجمع غده چربی و عفونت در پلک ها و مژه ها می شود.

 

 

راه های پیشگیری از عفونت چشم

 

قطعا پیشگیری از ابتلا به بیماری از درمان بیماری امری مهم تر و ضروری تر است، زیرا در بسیاری از مواقع برخی پیشگیری های ساده برای مقابله با بیماری می تواند فواید بسیاری را به دنبال داشته باشد. در اینجا به برخی از روش های پیشگیری از عفونت چشم اشاره کرده می کنیم.

۱-شست و شوی مرتب دست ها و عدم مالیدن دست های آلوده و کثیف مهم ترین راه پیشگیری از عفونت چشم است.

۲- دوری از محیط های آلوده و گرد و غبار از دیگر راه های پیشگیری از عفونت چشم است.

۳-استفاده از مواد آرایشی مرغوب و عدم استفاده از مواد آرایشی چشمی که نسبت به آن ها آلرژی دارید.

۴-در صورت ابتلا به بیماری های ویروسی یا باکتریایی باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا از بروز عفونت چشم پیشگیری شود.

۵-در صورتی که از انواع لنز ها استفاده می کنید باید علاوه بر استفاده از لنز های مرغوب سعی کنید هر چند وقت یکبار لنز های خود را تمیز کنید.

 

سخن پایانی

چشم ها مهم ترین اعضای بدن هستند به طوری که هر گونه بیماری در چشم ها می تواند تاثیرات منفی روی زندگی روزمره نیز داشته باشد. انجام بیشتر فعالیت های انسان مربوط به قدرت بینایی است، بنابراین شناخت بیماری های چشم و روش های پیشگیری از آن ها می تواند کمک بسیاری به سلامت  چشم ها کند. در این مقاله سعی کردیم شما را با با انواع عفونت های چشم و راهکارهای موثری جهت پیشگیری از این بیماری آشنا کنیم.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

1 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی