رشد و قد کودکان - راهنمایی برای افزایش قد سالم در کودکان

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 14 آبان 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

در این مقاله، ما با شما به اهمیت رشد و قد کودکان می‌پردازیم و راهنمایی‌های مفیدی برای والدین ارائه می‌دهیم تا رشد سالم فرزندان خود را حمایت کنند.

یکی از دغدغه هایی که والدین بعد از به دنیا آمدن کودک خود دارند، نحوه رشد و قد کودک است. بدون شک همه والدین دوست دارند فرزندانی قد بلند و سالم داشته باشند و برای رسیدن به این هدف نیز از مکمل ها، غذاها و سایر داروهای تقویتی استفاده می‌کنند.

رشد قد در کودکان به چه شکل است؟

قد کودکان تا یک سالگی حدود ۵۰ درصد در مقایسه با قد روز تولد، افزایش می‌یابد. به عنوان مثال کودکانی که با قد ۵۰ سانتیمتر متولد می‌شوند، قد آنها در یک سالگی به ۷۵ سانتیمتر می‌رسد. مناسب ترین قد برای کودکان یک ساله از ۶۸ تا ۸۱ سانتیمتر متغیر است‌. قد کودکان از سن ۲ تا ۵ سالگی هر ساله ۳/۶ تا ۹/۸ سانتیمتر افزایش می‌یابد. پس از آن قد کودکان تا رسیدن به سن بلوغ سالانه ۵ سانتیمتر بلندتر می‌شود که در برخی افراد سرعت رشد قد بالاتر بوده و به ۱۰ سانتیمتر در سال می‌رسد.

قد کودکان تا یک سالگی حدود ۵۰ درصد در مقایسه با قد روز تولد، افزایش می‌یابد. به عنوان مثال کودکانی که با قد ۵۰ سانتیمتر متولد می‌شوند، قد آنها در یک سالگی به ۷۵ سانتیمتر می‌رسد. مناسب ترین قد برای کودکان یک ساله از ۶۸ تا ۸۱ سانتیمتر متغیر است‌. قد کودکان از سن ۲ تا ۵ سالگی هر ساله ۳/۶ تا ۹/۸ سانتیمتر افزایش می‌یابد. پس از آن قد کودکان تا رسیدن به سن بلوغ سالانه ۵ سانتیمتر بلندتر می‌شود که در برخی افراد سرعت رشد قد بالاتر بوده و به ۱۰ سانتیمتر در سال می‌رسد.

رشد و قد کودکان

مهم ترین عاملی که در رشد قد کودکان تاثیر می‌گذارد، ژنتیک است. به جز ژنتیک فاکتورهای دیگری همچون تغذیه، ورزش و شرایط محیطی می‌تواند رشد قد را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه این محتوا قصد داریم شما را با رشد و قد در دختران و پسران و راهکارهایی برای بلند شدن قد آشنا کنیم. اگر دوست دارید فرزندی قد بلند داشته باشید، تا انتهای محتوا با ما همراه باشید.

 

رشد قد در دخترها

 ژنتیک می‌تواند تا ۸۰ درصد بر کوتاهی و بلندی قد کودکان تاثیر بگذارد. به جز ژنتیک، جنسیت نیز عامل بسیار مهمی در افزایش قد است. رشد دخترها در دوران نوزادی و کودکی بسیار سریع است. می‌توان گفت حداکثر رشد دختران در سن بلوغ آنها اتفاق میفتد. جهش رشد قد در دخترها یک یا دو سال قبل از شروع دوران قاعدگی بوده که این سن در افراد مختلف متفاوت است. در اغلب دخترها رسن بلوغ و رسیدن به حداکثر سن رشدی بین ۸ تا ۱۳ سالگی و جهش رشدی در آنها در ۱۰ تا ۱۴ سالگی اتفاق میفتد. رشد قد در دختران بعد از یک یا دو سال پس از اولین پریودی تا ۵ سانتیمتر افزایش می‌یاید و پس از آن متوقف می‌شود.

 

رشد قد در پسرها

رشد قد در پسربچه ها با سرعت خیلی بیشتری نیست به کودکان دختر اتفاق میفتد. در کودکان پسر جهش رشدی در سن بلوغ رخ می‌دهد و برعکس دختران تا پایان دوران نوجوانی ادامه دارد. با توجه به متغیر بودن سن بلوغ در پسران، جهش رشدی نیز در سنین مختلفی اتفاق میفتد. کودکان پسر در دوران بلوغ سالانه به طور متوسط ۷ الی ۸ سانت افزایش قد دارند.

 

برای افزایش قد کودک خود چه کنیم؟

با توجه به اینکه عامل اصلی تاثیر گذار برا قد کودکان مربوط به ژنتیک است، نمی‌توان آن را تغییر داد. اما بجز ژنتیک عوامل دیگر همچون نحوه زندگی و شرایط محیطی بر قد کودک موثرند که مدیریت آنها تاثیر مثبتی بر قد کودکان دارد. توجه داشته باشید که اگر به فکر افزایش قد کودک خود هستید، در دوران کودکی و بلوغ اقدام کنید چرا که بعد از گذشت سن بلوغ، افزایش قد تقریبا غیر ممکن خواهد بود. از جمله راهکارهای توصیه شده برای افزایش قد کودکان شامل موارد زیر است:

 

 

  1. تغذیه

یکی از مهم ترین عواملی که رشد و قد کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تغذیه است. طبق آمار و تحقیقات والدینی که به تغذیه و خوراک کودکان خود اهمیت می‌دهند، کودکانی سالم و قد بلند دارند. چون دوران کودکی یک جهش رشدی در زندگی هر شخص به شمار می‌رود، بی توجهی به رژیم غذایی و تغذیه می‌تواند اثر سویی بر سلامت و رشد کودک داشته باشد. بهترین رژیم تغذیه برای کودکان و نوجوانان در حال رشد پروتئین، چربی، ویتامین و کربوهیدرات به مقدار مناسب است. همچنین مصرف میوه و سبزیجات به میزان کافی در طول روز می‌تواند بر سلامت و رشد کودک شما تاثیر مثبتی داشته باشد.

البته باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر کدام از منابع غذایی ذکر شده می‌تواند بر رشد و افزایش قد کودکان تاثیر منفی داشته باشد. همچنین در این دوران باید از مصرف غذاهای سرخ کردنی، فست فودها مانند پیتزا و همبرگر، نوشیدنی های گازدار و ... خودداری شود‌. مصرف غذاهای حاوی پروتئین و کلسیم برای رشد و تقویت استخوان ها لازم و ضروری است، بنابراین غذاهایی حاوی کلسیم و پروتئین به شدت توصیه می‌شود. سازمان جهانی بهداشت برای افزایش رشد و قد کودکان در دوران بارداری مادر مصرف غذاهایی مانند سبزیجات، لبنیات پاستوریزه، میوه، لوبیا، آجیل، گوشت و ماهی را توصیه کرده است.

 

  1. ورزش

ورزش کردن تاثیر جدی بر سلامت روح و روان کودکان و حتی بزرگسالان دارد. کودکان و نوجوانان در حال رشد با انجام فعالیت های بدنی به صورت روزانه می‌توانند بدن خود را سالم نگه داشته و در افرایش قد خود موثر باشند. از جمله ورزش های توصیه شده برای بهبود رشد و افزایش قد در کودکان و نوجوانان شامل تمرینات کششی، یوگا، ژیمناستیک، پرش، شنا کردن، آهسته دویدن و ... است.

 

 

  • خواب

تاثیری که خواب بر سلامت جسم و روح، شادابی و نشاط دارد، بر کسی پوشیده نیست. والدین باید نسبت به زمان خواب کودکان خود حساس باشند. خوابیدن به اندازه کافی در سلامت جسمانی، و رشد قد کودکان تاثیر مستقیمی دارد. طبق آمارها و تحقیقات کودکانی که در طول شبانه روز خواب کافی دارند، نسبت کودکانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، بدنی سالم تر، رشد بیشتر و قد بلندتری دارند. میزان ساعت کافی برای خوابیدن در سنین مختلف متفاوت است. هورمون رشد (HGH) در هنگام خواب ترشح می‌شود، بنابراین کودکانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند بدنشان این هورمون را به اندازه کافی ترشح نمی‌کند و در رشد آنها اختلال به وجود می‌آید.

خواب کافی برای نوزادان تا سه ماهگی ۱۴ تا ۱۷ ساعت، برای نوزادان ۳ تا ۱۱ ماهه ۱۲ تا ۱۷ ساعت، کودکان ۱ تا ۲ ساله ۱۱ تا ۱۴ ساعت بوده و هر چه سن افزایش می‌یابد، ساعت خوب نیز کمتر می‌شود. مثلا کودکان ۳ تا ۵ ساله به ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب، کودکان ۶ تا ۱۳ ساله ۹ تا ۱۱ ساعت و نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله ۸ تا ۱۰ ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارند. مناسب ترین زمان برای خواباندن کودکان قبل از ساعت ۹ است. اگر کودکان خود را در این ساعت بخوابانید، بیشترین هورمون رشد در بدنش ترشح می‌شود و نتیجه آن افزایش رشد و قد کودکان است.

 

  1. وضعیت درست نشستن و ایستادن

داشتن وضعیت بدنی مناسب علاوه بر افزایش قد کودکان برای سلامت ستون فقرات ضروری بوده و احتمال ابتلا به بیماری های مربوط به ستون فقرات را کاهش می‌دهد. در همان ابتدا صاف نشستن و صاف ایستادن را به کودکان خود آموزش دهید.‌ دراز کشیدن های طولانی مدت، خمیدگی و قوز کردن می‌تواند سبب آسیب به ستون فقرات شود که تاثیر مستقیمی بر قد نیز خواهد گذاشت.

 

  1. نور خورشید

یکی از ویتامین های لازم و ضروری برای رشد و تقویت استخوان ها ویتامین دی است. این ویتامین به وفور در نور خورشید یافت می‌شود و وجود آن جذب کلسیم در بدن را افزایش می‌دهد. بنابراین سعی کنید کودکان خود را در گرم ترین و آفتابی ترین روزها به فضای بیرون ببرید تا علاوه بر بازی کردن مقدار مناسبی ویتامین دی جذب کنند. البته برای محافظت از پوست کودکتان در برابر اشعه خورشید، از ضد افتاب های مخصوص کودکان استفاده کنید.

 

جمع بندی

قد بلند یکی از فاکتورهای مهم در اندامی زیبا به شمار می‌آید، بنابراین همه والدین به دنبال راهکارهایی برای افزایش قد کودکان خود هستند. روند رشد در دختران و پسران از سن کودکی شروع و تا پایان بلوغ ادامه  پیدا می‌‌کند. البته سرعت رشد در پسرها از دخترها بیشتر بوده و حتی بعد از بلوغ نیز دیده می‌شود. مهم ترین عاملی که قد کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ژنتیک است. البته به جز ژنتیک مواردی نحوه زندگی از جمله تغذیه و خواب کافی و شرایط محیطی مانند ورزش کردن نور خورشید و ... می‌تواند در الگوی رشد و قد کودکان تاثیر گذار باشد. برای دریافت نتیجه بهتر و بلند قد شدن کودکان خود، می‌توانید از همان دوران کودکی از متخصصین تغذیه کمک بگیرید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

4 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی