6 مزایای عمل فمتولیزیک چشم در شیراز و مراقبت های بعد از آن

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 15 تیر 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

فمتو لیزیک نوعی روش جراحی مدرن جهت رفع عیوب انکساری و اصلاح بینایی چشم است. با انجام این عمل فرد دیگر نیازی به استفاده از لنز طبی و عینک نخواهد داشت.

امروزه عمل های جراحی بسیاری جهت اصلاح بینایی و رفع عیوب انکساری چشم وجود دارد که از جمله آن ها می توان به لیزیک، فتورفرکتیو کراتکتومی (PRK)، اپی لیزیک، لازک و... اشاره کرد که عمل فمتو لیزیک یکی از مدرن ترین این روش ها به شمار می رود.

آیا عمل فمتولیزیک چشم در شیراز قابل انجام است؟

در این مطلب قصد داریم به بررسی عمل فمتولیزیک چشم در شیراز، مزایا و معایب آن و بسیاری از مطالب مفید دیگر اشاره کنیم. لطفا تا انتها این مطلب را دنبال کنید.

در این مطلب قصد داریم به بررسی عمل فمتولیزیک چشم در شیراز، مزایا و معایب آن و بسیاری از مطالب مفید دیگر اشاره کنیم. لطفا تا انتها این مطلب را دنبال کنید.

عمل فمتو لیزیک چشم چیست؟

 

فمتو لیزیک یک عمل سر پایی است که مدت زمان بسیار کمی نیز طول می کشد. طی این عمل بیمار به بستری شدن نیازی نخواهد داشت و با انجام مراقبت های صحیح پس از عمل و تجویز دارو های مصرف شده توسط پزشک می تواند پس از گذشت یک تا دو روز به روال عادی و انجام فعالیت های روزمره خود برگردد.

 

 طی عمل فمتو لیزیک برش نازکی روی قرنیه چشم ایجاد می شود و پس از آن لیزر روی قرنیه تابیده می شود. هنگامی که قرنیه بیمار برش داده می شود پزشک از بیمار می خواهد به نور چشمک زن مقابل چشم خود خیره شود. ابن نور همان لیزر فمتو سکند است که امروزه یکی از مدرن ترین روش های جراحی اصلاح بینایی است. عمل فمتو لیزیک عیوب انکساری چشم مانند دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم را رفع خواهد کرد.

 

 طی این عمل بیمار به هوش است و کوچک ترین دردی را احساس نمی کند چرا که به وسیله قطره بی حسی اجزای چشم بیمار بی حس خواهد شد. مدت زمان انجام این جراحی بسیار کوتاه است. هر پالس لیزر به طور میانگین ده تا پانزده ثانیه طول می کشد بنابراین هیچ گونه آسیبی به قرنیه چشم وارد نمی شود. عوارض عمل فمتولیزیک بسیار کم است اما گاهی نیز بیمار پس از جراحی با عوارضی رو به رو می شود که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

 

مزایای عمل فمتو لیزیک در شیراز

 

همان گونه که گفته شد عمل فمتو لیزیک چشم یکی از مدرن ترین روش های جراحی برای رفع عیوب انکساری چشم است. انجام این عمل با مزایای زیادی همراه است. از جمله مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

1-بهبود در کوتاه ترین زمان

 

همان گونه که در قسمت بالا توضیح داده شد روند بهبودی پس از جراحی خیلی سریع است و بیمار می تواند با رعایت نکات مراقبتی و مصرف دارو های تجویز شده توسط پزشک ظرف یک الی دو روز به انجام تمام کار های معمولی خود بپردازد. پس از انجام این عمل طی ۲۴ ساعت دید فرد عادی می شود. در برخی از موارد نیز دیده شده که بینایی فرد بلافاصله پس از جراحی اصلاح می شود.

 

2-امکان تکرار مجدد عمل فمتو لیزیک

 

در صورتی که نتیجه موفقی از جراحی به دست نیاید یا این که در طول سال ها با گذشت زمان شماره چشم فرد بالا رود می تواند له صورت مجدد عمل فمتو لیزیک چشم را انجام دهد. روند بهبودی در عمل های بعدی نیز مانند عمل اول بسیار سریع خواهد بود.

 

3- دوام و ماندگاری بالا

 

پس از عمل فمتو لیزیک به مدت ۳ الی ۶ ماه شماره چشم ثابت شده و پس از آن با تغییرات اندکی مواجه می گردد.

 

4- ترمیم سریع قرنیه

 

 طی عمل فمتو لیزیک لایه نازکی از قرنیه برش داده می شود. ترمیم این لایه پس از اتمام این جراحی به سرعت اتفاق افتاده و به مدت یک تا دو روز قرنیه بیمار به حالت قبلی بر می گردد. لازم به ذکر است که ضخامت قرنیه طی عمل فمتولیزیک چشم در شیراز بر خلاف عمل PRK تغییر نخواهد کرد. هم چنین یکی از رایج ترین عوارض عمل PRK کدر شدن چشم است که این عارضه در عمل فمتولیزیک چشم وجود ندارد.

 

5- دوره نقاهت کوتاه مدت

 

مراقبت و مصرف دارو پس از عمل فمتولیزیک چشم طی یک دوره بسیار کوتاه است. قطره های چشمی تجویز شده توسط پزشک جهت جلوگیری از خشکی و عفونت چشم فقط باید به مدت یک تا دو هفته بسته به توصیه پزشک مصرف شوند.

 

6- نتیجه قابل قبول

 

در عمل فمتو لیزیک چشم عدسی به میزان ۱۲ دیوپتر اصلاح خواهد شد و میزان برگشت پدیری ان بسیار کم است. این در حالی است که در سایر روش های اصلاح بینایی مانند PRK امکان کدورت قرنیه در چشم هایی که نمره بالای ۷ دارند بسیار زیاد است.


 

بیشتر بخوانید: چین و چروک دور چشم


 

موارد منع عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز

 

عمل فمتو لیزیک چشم از جمله عمل های اصلاح بینایی سر پایی است که معمولا بیش تر از پنج دقیقه طول نخواهد کشید. عمل فمتو لیزیک با افرادی که دارای نزدیک بینی ۱ تا ۱۰ دیوپتر،  آستیگماتیسم کم تر از ۴ دیوپتر و دوربینی ۱ تا ۶ دیوپتر قابل انجام است.

 

 انجام این عمل دارای شرایط خاصی است. افرادی که این شرایط را ندارند قادر به انجام عمل فمتو لیزیک چشم نیستند. از جمله موارد منع عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

۱_ افراد زیر ۱۸ سال

به طور معمول سن بیمار برای انجام عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز باید بالای ۱۸ سال باشد. اما به طور دقیق تر سن انجام این عمل در دختر ها ۱۹ سال به بالا و در پسر ها ۲۱ سال به بالا است و به طور کلی افراد زیر ۱۸ سال مجاز به انجام عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز نیستند.

 

۲_ تغییر شماره چشم

یکی از شرایط لازم برای انجام عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز این است که فرد باید در طول یک سال گذشته نمره چشم ثابتی داشته باشد. افرادی که مرتبا در معرض ضعف شدید تر بینایی و تغییر نمره چشم هستند گزینه مناسبی برای انجام عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز نیستند. بنابراین اگر قصد انجام عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز دارید از چشم خود مراقبت کنید و سعی کنید در طول یک سال نمره چشم شما تغییری نداشته باشد.

 

۳_ بیماری های چشمی

افرادی که مبتلا به بیماری های چشمی مانند قوز قرنیه، کدورت قرنیه، عفونت های چشمی، آب سیاه، آب مروارید، بیماری های شبکیه، خشکی چشم و... هستند کاندیدای مناسبی برای انجام عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز نیستند.

 

۴_ بیماری های زمینه ای

وجود بیماری های زمینه ای مانند فشار خون، دیابت کنترل نشده، بیماری روماتیسمی، بیماری های قلبی، آلرژی به مواد بی حس کننده و.... مانعی برای انجام عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز است.

 

۵_ شرایط خاص

افرادی که در دوران خاصی از زندگی خود به سر می برند مانند خانم های باردار و شیرده مجاز به انجام عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز نیستند و برای انجام این عمل ابتدا باید دوره بارداری و شیردهی را به پایان برسانند.

 

هزینه عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز

 

فمتو لیزیک یکی از مدرن ترین روش های عمل جراحی برای رفع عیوب انکساری چشم است که به نسبت مزایایی که دارد قیمت مناسبی نیز دارد. فاکتور های زیادی بر قیمت عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز تاثیر گذار هستند. از جمله فاکتور های موثر بر هزینه های این عمل می توان به شرایط و نمره چشم بیمار، انجام عمل در کلینیک خصوصی یا بیمارستان عمومی، مهارت پزشک، دستمزد دستیاران اتاق عمل، هزینه های خرید دارو و قطره، محل زندگی و هزینه اقامت در شهر شیرازو... دارد.

 هم چنین این که شما تصمیم به انجام  فمتو لیزیک به صورت سفارشی دارید یا خیر می تواند در تغییر هزینه های این عمل تاثیر گذار باشد. به طور کلی تخصص جراح در این زمینه و نوع تجهیزات به کار برده شده طی جراحی بیش ترین تاثیر را در نوسانات هزینه های جراحی فمتو لیزیک در شیراز دارد.

 

معایب عمل فمتولیزیک چشم در شیراز

 

با وجود آن که عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز دارای مزایای بسیار زیادی است، این عمل می تواند با معایب نادری نیز همراه باشد از جمله معایب عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز می توان به مواردی چون سندروم حساسیت به نور، پخش نور رنگین کمانی به دلیل سطح نا هموار پشتی فلپ، التهاب لایه قرنیه زیر فلپ، تشکیل حباب گاز دار زیر فلپ و.... اشاره کرد. عوارض جانبی و معایب عمل فمتو لیزیک چشم به طور کلی به صور زیر است؛

 

۱_ امکان بروز عفونت در صورت عدم استفاده از دارو ها و قطره های تجویز شده پزشک و عدم مراقبت های صحیح پس از عمل وجود دارد.

۲_ به ندرت احتمال بروز التهاب، قرمزی، سوزش و خارش در چشم مورد جراحی وجود دارد.

۳_ احتمال بروز عیوب دیگر مانند نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و... پس از جراحی به صورت بسیار نادر وجود دارد.

۴_ در موارد نادری در اثر کم تجربگی پزشک ممکن است لایه بریده شده قرنیه به طور دقیق سر جای خود قرار نگیرد.

۵_ به دلیل استفاده از لیزر برای ایجاد برش ممکن است که برش اولیه روی قرنیه به صورت کامل انجام نشود.

۶_ از دیگر عوارض احتمالی عمل فمتو لیزیک چشم می توان به عدم قرینه بودن برش های قرنیه دو چشم و انقباض چشمی اشاره کرد.

 

آمادگی های لازم قبل از عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز

 

پیش از عمل فمتو لیزیک چشم از آرایش کردن صورت به ویژه آرایش چشم ها جدا خودداری کنید. به منظور پاک سازی صورت از آلودگی ها بهتر است صورت و پلک های چشم خود را پیش از جراحی با شامپو بچه رقیق شده به طور کامل شست و شو دهید. سعی کنید حدود یک تا دو هفته پیش از جراحی به هیچ عنوان از لنز های تماسی استفاده نکنید. پیش از تصمیم به عمل فمتو لیزیک پزشک خود را در جریان بیماری های چشمی خود قرار دهید.

 

 

چه افرادی برای انجام عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز مناسب هستند؟

 

سن مناسب برای انجام عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز در خانم ها ۱۹ سال و در آقایان ۲۱ سال تمام است. یکی دیگر از شرایط لازم برای انجام این عمل عدم تغییر نمره چشمی فرد به مدت یک سال است. هم چنین فردی که قصد انجام عما فمتولیزیک چشم را دارد باید به بیماری های جسمی و چشمی که مانع از انجام این عمل می شوند مبتلا نباشد.

از دیگر عوامل موثر که فرد را به کاندیدای مناسبی برای عمل فمتو لیزیک چشم تبدیل می کند شرایط و ضخامت قرنیه است. ضخامت قرنیه نباید خیلی کم باشد و باید به اندازه ای باشد که امکان ایجاد برش طی عمل وجود داشته باشد.

 طی معاینات و عکس برداری توپوگرافی از قسمت قدامی قرنیه چشم موارد موجود در عکس مانند ضخامت قرنیه، شعاع انحنا و یکنواختی سطح قرنیه و بسیاری از موارد دیگر نشان داده خواهند شد و پزشک با توجه به بررسی آن ها تعیین خواهد کرد که آیا بیمار کاندیدای مناسبی برای جراحی فمتو لیزیک چشم در شیراز هست یا خیر.

 

 

مراقبت های پس از عمل فمتو لیزیک چشم در شیراز

 

جهت مراقبت بهتر از چشم ها و بهبود سریع تر پس از جراحی فمتو لیزیک چشم در شیراز نکات زیر را در نظر داشته باشید؛

 

۱_ به مدت یک الی دو روز پس از جراحی از انجام فعالیت هایی که نیاز به بینایی و دقت دارند مانند رانندگی کردن خودداری کنید هم چنین از مالیدن چشم ها طی چند هفته پس از جراحی خودداری کنید.

 

۲_ سعی کنید دارو ها و قطره های تجویز شده پزشک را درست و به موقع مصرف کنید.

۳_ به دلیل ایجاد برش در قرنیه به مدت یک تا دو روز پس از جراحی از برخورد آب به چشم ها و شست و شوی صورت با مواد شوینده به شدت خودداری کنید.

۴_ در روز های ابتدایی پس از عمل فمتو لیزیک حساسیت به نور و احساس درد در چشم ها پس از تماس با نور طبیعی است. بنابراین سعی کنید که به مدت چند روز پس از عمل فمتولیزیک چشم در شیراز حتی در فضا های بسته نیز از عینک آفتابی استفاده کنید. در طول این مدت سعی کنید بیش تر در اتاق تاریک قرار بگیرید.

۵_ مراقب ورود آلودگی به چشم هایتان باشید. ورود هر گونه آلودگی به چشم به خصوص در روز های ابتدایی پس از عمل می تواند باعث ایجاد عفونت چشم شود.

۶_ پس از جراحی شما دیگر نیازی به استفاده از عینک و لنز های طبی نخواهید داشت. اما بهتر است به مدت سه تا ۴ ماه پس از جراحی از لنز های تماسی چشم به هیچ وجه استفاده نکنید.

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی