شکستگی بینی در شیراز و 2 روش درمان آن

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 19 مهر 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

بینی ممکن است در اثر عوامل مختلفی مانند وارد شدن ضربه دچار شکستگی شود‌. هنگامی که غضروف و استخوان بینی دچار آسیب دیدگی و ترک خوردگی می شود به آن شکستگی بینی می گویند.

شکستگی بینی معمولا در نواحی که دارای غضروف و استخوان است ایجاد می شود بنابراین شکستگی معمولا در ناحیه پل بینی یا دیواره های بینی ایجاد می شود.

عمل شکستگی بینی روی زیبایی تاثیری دارد؟

ایجاد شکستگی روی بینی علاوه بر دردناک بودن می تواند روی زیبایی فرد اثر منفی بگذارد. بنابراین عمل جراحی زیبایی برای رفع شکستگی بینی ضروری است.

 ایجاد شکستگی روی بینی علاوه بر دردناک بودن می تواند روی زیبایی فرد اثر منفی بگذارد. بنابراین عمل جراحی زیبایی برای رفع شکستگی بینی ضروری است.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و ابداع روش های کم خطر و جدید برای جراحی بینی دیگر نگران شکستگی بینی نباشید در این مقاله با عمل شکستگی بینی در شیراز همراه با شما عزیزان هستیم. لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

دلایل شکستگی بینی در شیراز

 

یکی از شایع ترین آسیب های استخوانی صورت شکستگی بینی می باشد. شواهد نشان می دهد که بیش از نیمی از آسیب ها و شکستگی های صورت شامل شکستگی بینی هستند. منظور از شکستگی بینی آسیب دیدن، ترک خوردن و شکستن استخوان ها و غضروف های بینی در اثر عواملی چون سانحه، برخورد اشیا سنگین به بینی، خوردن به دیوار، برخورد با درب، وارد شدن ضربه ناشی از مشت و لگد به بینی و ... می باشد. امروزه روش های جراحی زیادی برای درمان و اصلاح بینی های شکسته در شیراز وجود دارد.

 

علائم شکستگی بینی در شیراز

 

برخی از افراد هنگام برخورد ضربه با بینی گمان می کنند که دچار شکستگی بینی شده اند. کسانی که دچار شکستگی بینی می شوند دارای علائمی هستند که در صورت مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کنند. این افراد پس از وارد شدن ضربه به بینی در ناحیه اطراف بینی و خود بینی احساس درد می کنند و پس از چندین دقیقه ممکن است که اطراف بینی و چشم ها دچار کبودی و تورم شوند.

 

یکی دیگر از علائم بارز شکستگی بینی تغییر شکل و کج شدن استخوان بینی است. البته لازم به ذکر است که ممکن است تورم اطراف بینی باعث کج دیده شدن بینی شود حتی اگر بینی شکسته نشده باشد. یکی دیگر از علائم شکستگی بینی در شیراز خونریزی از بینی است. خروج خون، مخاط و خونابه به معنای انسداد بینی و شکستگی بینی است. در صورت مشاهده علائم زیر سریعا به پزشک مراجعه کنید؛

 

الف_ خونریزی شدید و بدون توقف از بینی

ب_ اختلالات تنفسی

ج_ تخلیه مایع روشن از حفره های بینی

د_ کج شدن بینی

 

افرادی که در معرض شکستگی بینی قرار دارند:

 

به طور معمول شکستگی بینی در اثر سانحه یا برخورد ضربه ممکن است برای هر کسی پیش آید. با وجود این برخی از افراد بیش تر از دیگران در معرض شکستگی بینی قرار دارند. به طور معمول افرادی که ورزش های تماسی مانند والیبال، بسکتبال، هنر های رزمی، فوتبال و ... انجام می دهند در معرض شکستگی بینی قرار دارند.

فعالیت های دیگری چون، استفاده از موتور سیکلت بدون کلاه ایمنی، نبستن کمر بند، دوچرخه سواری و ... می تواند خطر شکستگی بینی را افزایش دهد. صرف نظر از شکستگی بینی در اثر برخورد اشیا و انجام فعالیت، کودکان و سالمندان قشر آسیب پذیری در برابر شکستگی استخوان هستند. کودکان به دلیل نرم بودن غضروف بینی در معرض خطر بیش تری قرار دارند.

 

تشخیص شکستگی بینی در شیراز

 

هنگامی که بیمار با علائم شکستگی بینی به پزشک مراجعه می کند پزشک شیراز جهت تشخیص شکستگی از روش های مختلفی استفاده می کند. از جمله روش های تشخیص شکستگی بینی در شیراز می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

روش اول: در برخی از افراد شکستگی بسیار آشکار است و پزشک با استفاده از لمس بینی می تواند از شکستگی بینی اطمینان حاصل کند. اگر فرد در ناحیه بینی درد شدید داشته باشد پزشک برای معاینه فیزیکی از بی حسی موضعی در ناحیه بینی استفاده می کند. تا در هنگام لمس بینی بیمار احساس درد نکند.

روش دوم: گاهی شکستگی بینی خفیف بوده و با معاینه فیزیکی قابل تشخیص نمی باشد. در این روش پزشک اقدام به عکس برداری از استخوان های بینی با استفاده از روش های مختلف مانند سیتی اسکن خواهد کرد.

 

درمان شکستگی بینی در شیراز

 

به طور کلی درمان شکستگی بینی در شیراز با استفاده از دو روش غیر جراحی و عمل جراحی انجام می شود که انتخاب روش درمان بسته به نوع و میزان شکستگی دارد.

 

۱_ روش های غیر جراحی برای درمان شکستگی بینی:

 

بر اساس نوع شکستگی ممکن است روش های غیر جراحی در درمان شکستگی بینی موثر باشد. از جمله روش های غیر جراحی برای درمان شکستگی بینی می توان به مراقبت های اولیه در منزل اشاره کرد. هنگام شکستگی بینی قبل از مراجعه به پزشک بهتر است موارد زیر را حتما رعایت کنید؛

 

الف_ در صورت خونریزی بینی از راه دهان تنفس کنید و اجازه به ورود خون به گلو ندهید.

ب_ در صورت عدم خونریزی از بینی سر خود را به سمت بالا نگه دارید. انجام این کار می تواند باعث کاهش ایجاد تورم و کبودی شود.

ج_ جهت کاهش تورم قبل از مراجعه به پزشک از کمپرس یخ به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی بینی استفاده کنید.

د_ در صورت داشتن درد در ناحیه بیمی و اطراف آن می توانید از دارو های مسکن نیز استفاده کنید.

بهترین اقدام در هنگام شکستگی بینی مراجعه به اورژانس برای انجام اقدامات اولیه است. با انجام اقدامات اولیه ممکن است بینی دیگر نیاز به جراحی نداشته باشد. اما گاهی نیز تنها راه درمان شکستگی بینی عمل جراحی بینی است.

 

۲_ روش های جراحی برای درمان شکستگی بینی:

 

در صورتی که بینی دچار آسیب جدی شده باشد یا فرد اقدامات اولیه را قبل از مراجعه به پزشک انجام نداده باشد در اثر تجمع خون در سپتوم ممکن است خطرات بسیاری سلامتی فرد را تهدید کند در این صورت پزشک اقدام به جراحی بینی شکسته خواهد کرد. به طور کلی در صورتی که فرد پس از دو هفته از شکستگی بهبودی در تورم، کبودی، درد، خونریزی و ... مشاهده نکند حتما باید جراحی شود.

 

مراقبت های بعد از عمل جراحی شکستگی بینی در شیراز

 

به دلیل آن که عمل شکستگی بینی نوعی عمل ترمیمی است که جراح طی آن ممکن است از پیوند استخوان و غضروف استفاده کند، مراقبت های پس از عمل سخت تر است و این عمل دوره نقاهت طولانی تری دارد. پس از عمل جراحی شکستگی بینی در شیراز جهت بهبود سریع تر و درمان موثر تر حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید:

 

۱_ پس از عمل از دارو های ضد انعقاد و رقیق کننده خون استفاده نکنید. مصرف این دارو ها احتمال بروز خونریزی در فرد را افزایش می دهد.

۲_ مراقب نحوه خوابیدن خود باشید. هرگز به پهلو و روی شکم خود نخوابید. سعی کنید به پشت خوابیده و سر خود را کمی بالا بگیرید.

۳_ از انجام فعالیت ها و ورزش های سنگین خودداری کنید. روزانه حدود یک تا دو ساعت پیاده روی می تواند با بهبود جریان خون تاثیر زیادی در تسریع روند بهبودی داشته باشد.

۴_ به مدت ۴ هفته پس از جراحی از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید. مصرف این مواد می تواند روند جوش خوردن استخوان ها و غضروف های پیوند شده را به تاخیر اندازد.

۵_ تا هنگام بهبودی کامل زخم ها و بخیه های ناشی از عمل سعی کنید بینی خود را خیس نکنید.

۶_ در صورت داشتن درد شدید می توانید با تجویز پزشک از دارو های آرام بخش و مسکن ها استفاده کنید.

۷_ در ناحیه بینی بهداشت را رعایت کنید. عدم رعایت بهداشت می تواند باعث بروز عفونت در ناحیه زخم شود. جهت شست و شوی بینی می توانید از محلول های ضد عفونی بینی استفاده کنید.

 

انواع روش های جراحی بینی شکسته در شیراز

 

پزشک شیراز با استفاده از دو روش جراحی باز و بسته اقدام به درمان شکستگی بینی می کند:

 

الف_ درمان بسته:

در این روش نیازی به جراحی با استفاده از برش نیست و پزشک با استفاده از روش هایی اقدام به جا اندازی قطعات شکسته و در رفته می کند.

 

ب_ درمان باز:

 این روش هنگامی که شدت جراحات وارده بالا است مورد استفاده قرار می گیرد. در این مواقع پزشک به منظور دسترسی بیش تر به استخوان ها و غضروف های شکسته شده بینی پوست بینی را با استفاده از برش برمی دارد و با استفاده از روش هایی مانند ترمیم و پیوند استخوان و غضروف اقدام به اصلاح شکستگی می کند. در اکثر مواقع شکستگی بینی با استفاده از بی حسی موضعی و درمان بسته قابل درمان است اما هنگام استفاده از روش های جراحی باز پزشک از بی هوشی عمومی استفاده می کند‌.

 

 

هزینه جراحی شکستگی بینی چگونه است؟

 

هزینه انجام این جراحی تحت تاثیر فاکتور های مختلفی است. اولین عامل موثر در تعیین هزینه میزان شکستگی بینی و در نهایت روش استفاده شده برای درمان بینی می باشد. بیمه معمولا هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه عمل های زیبایی به عهده نمی گیرد اما از آن جایی که عمل شکستگی بینی نوعی عمل درمانی است بیمه هزینه های این جراحی را تحت پوشش قرار می دهد. با این حال اطلاعات دقیق تر را از بیمه مورد نظر خود پرس و جو کنید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

3 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی