6 مزیت عمل لازک چشم در شیراز و روش های جلوگیری از ضعیف شدن

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 01 آذر 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

یکی از عمل های موثر برای رفع عیوب انکساری چشم، عمل لازک چشم در شیراز است که برای درمان و رفع ضعف بینایی از جمله نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم، به کار می رود.

امروز در این مقاله می خواهیم شما را با عمل لازک چشم در شیراز آشنا کنیم.‌ در ادامه مقاله، بیش تر با عمل لازک چشم آشنا می شویم.

لازک چشم چیست؟

این عمل، یکی از بهترین و ایمن ترین عمل های جراحی لیزر چشم است که احتمال بازگشت شماره چشم در آن، بسیار کم است. در شیراز، پزشکان و متخصصان زیادی وجود دارد که می توانند عمل لازک چشم را به بهترین شکل انجام دهند.

 این عمل، یکی از بهترین و ایمن ترین عمل های جراحی لیزر چشم است که احتمال بازگشت شماره چشم در آن، بسیار کم است. در شیراز، پزشکان و متخصصان زیادی وجود دارد که می توانند عمل لازک چشم را به بهترین شکل انجام دهند.

عمل لازک چشم، یکی از محبوب ترین و متداول ترین عمل های لیزری است که می تواند به خوبی عیوب انکساری چشم را رفع کند. در این عمل برای بهبود بینایی چشم، با استفاده از اشعه لیزر، قرنیه چشم را تغییر می دهند. در فردی که بینایی طبیعی دارد، تصاویر به صورت واضح در شبکیه چشم، تشکیل می شود. در این حالت پرتوهای نور، به درستی خم می شوند تا به سطح شبکیه چشم برسند.

 

 اما در افرادی که به نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم مبتلا هستند، پرتوهای نور به اشتباه خم شده و به در جای درست خود، متمرکز نمی شوند، به همین دلیل  تصویر واضحی از اجسام به وجود نمی آید و باعث تاری دید می شود. به وسیله عینک های طبی و لنزهای تماسی، با خم شدن اشعه نور،  دید فرد اصلاح می یابد.

 

چگونگی انجام عمل لازک چشم

 

ابتدا پزشک، قطره بی حسی موضعی را بر روی هر دو چشم می ریزد. سپس پزشک، بعد از بی حسی، برای جدا کردن سلول ها از سطح قرنیه، از محلول الکل استفاده می کند و سلول ها را به آرامی کنار می زند.  سپس برای تغییر شکل قرنیه، از اشعه لیزر اگزایمر استفاده می شود. به طور کلی برای انجام این عمل، سه بار درمان دیوپتر در کم تر از ۶ ثانیه، به لیزر نیاز دارد. سلول های سطح قرنیه،  به آرامی در جای خود قرار رفته و دوباره در موقعیت اصلی خود قرار می گیرند. بعد از انجام مراحل فوق الذکر، پزشک یک لنز تماسی روی قرنیه قرار می دهد. این لنز حکم باند دارد و با به کار بردن آن، نیازی به بخیه کردن نیست.

 

مزیت های عمل لازک چشم

 

۱_ عمل لازک چشم یک عمل سریع، ایمن و بدون درد است که انجام آن برای هر کدام از چشم ها، در  کم تر از ۵ دقیقه انجام می شود.

۲_  دوره نقاهت این عمل، کوتاه است و بیماران در طی چند روز بهبودی کامل می یابند.

۳_  بالغ بر ۹۷ درصد از کسانی که عمل لازک چشم انجام داده اند، رضایت کافی از بهبود بینایی خود را داشته اند.

۴_ انجام عمل لازک  برای بیماران مبتلا به خشکی چشم، قرنیه نازک و افرادی که ورزش های  تماسی انجام می دهند، مناسب است.

۵_ این عمل، به کمک اشعه لیزر و حداقل تماس دست انجام می شود.

۶_  با به کار بردن لنز تماسی بعد از انجام عمل، نیازی به انجام بخیه نیست.

 

مراقبت های بعد از عمل لازک چشم در شیراز

 

۱_ بعد از انجام عمل لازک چشم در شیراز، دید چشمان شما تار است. البته این تاری دید، در همه افراد وجود دارد و جای هیچ گونه نگرانی نیست. پس از گذراندن دوران نقاهت عمل و در طی دو یا سه هفته دید فرد بهتر و شفاف تر می شود.

 

۲_  به مدت ۷ روز پس از عمل، توصیه می شود درهنگام خواب از محافظ های چشمی یا عینک های مخصوص استفاده کنید.

 

۳_ اگر در روزهای ابتدایی عمل، لنز تماسی به هر طریقی از چشم شما افتاد، به هیچ وجه خودتان سعی در قرار دادن لنز بروی چشمتان نکنید و فورا به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

 

۴_ قطره های تجویز شده توسط پزشک را به صورت مرتب و روزانه استفاده کنید. در زمان بیداری قطره ها را استفاده کنید و هیچ گاه برای ریختن قطره در چشمان خود از خواب بیدار نشوید. بعد از بیدار شدن از خواب، دوباره زمان مصرف قطره ها را تنظیم کنید.

 

۵_  از انجام کارهایی که باعث خستگی چشمان شما و فشار بر آن ها می شود، مانند رانندگی، کار با گوشی، لب تاب به مدت طولانی، خودداری کنید.

 

۶_ بعد از انجام عمل لازک در شیراز، در چند روز اول به دلیل حساسیت چشم ها به نور، در خانه بمانید و در هفته های بعد نیز اگر قصد خارج شدن از منزل را داشتید، از عینک های آفتابی با رنگ تیره استفاده کنید.

 

۷_ به مدت دو هفته پس از انجام عمل لازک در شیراز، از آرایش چشم ها و وارد کردن هر گونه اجسام خارجی به داخل چشم خودداری کنید.

 

۸_ تا سه ماه بعد از عمل، از لنزهای زیبایی استفاده نکنید و بعد از این مدت نیز، برای استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

 

۹_ تا لحظه ای که لنز تماسی در چشمان شما قرار دارد، از شست و شو چشم ها و حمام کردن خودداری کنید. در این ایام برای پاک کردن صورت خود می توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید.

 

۱۰_ حداقل به مدت دو هفته از کشیدن سیگار و قلیان پرهیز کنید و در محل هایی که دود این مواد وجود دارد، حضور نیابید.

 

۱۱_ در چند روز بعد از عمل لازک در شیراز، احتمال سوزش، ریزش اشک و درد چشم وجود دارد، برای تسکین درد می توانید از مسکن های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

 

۱۲_  از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید. زیرا بعد از عمل جراحی، قرنیه چشم خشک می شود و استفاده از اشک مصنوعی و حتی پلک زدن، خشکی چسم را کاهش می دهد.

 

۱۳_ حداقل تا دو هفته بعد از عمل، از استخر رفتن و شنا کردن خودداری کنید. بعد از آن نیز برای شنا کردن از عینک های مخصوص شنا استفاده کنید.

 

۱۴_ از انجام ورزش هایی مانند موج سواری و اسکی روی آب که باعث وارد شدن آب با فشار به چشم می شوند، خودداری کنید. هم چنین از انجام ورزش های سنگینی مانند ورزش های زرمی، بوکس و فوتبال که احتمال ضربه مستقیم به سر وجود دارد، پرهیز کنید.

 

 

معایب عمل لازک چشم در شیراز

 

۱_  دوره نقاهت عمل لازک در مقایسه با عمل لیزیک، طولانی تر است. اغلب بیمارانی که تحت عمل لازک چشم قرار می گیرند، ممکن است از ۷ تا ۱۴ روز دید خوبی نداشته باشند. البته این امر کاملا طبیعی است. در صورتی که بیمارانی که عمل لیزیک چشم را انجام می دهند، بعد از یک روز دید کافی دارند.

۲_  جراحی چشم لازک در شیراز در مقایسه با عمل لیزیک، درد بیش تری دارد، اما درد ناشی از آن، کم تر از عمل پی آر کی است.

۳_  پس از جراحی لازک، بیمار باید به مدت سه تا چهار روز  برای محافظت از سطح عمل شده چشم با پلک فرد، از لنزهای تماسی به عنوان باند استفاده کند.

۴_  مدت زمان استفاده از قطره های استروئیدی بعد از عمل لازک چشم، در مقایسه با عمل لیزیک، به مدت چند هفته بیش تر است.

 

عوارض جانبی لازک چشم

 

عمل لازک چشم در شیراز یکی از عمل های بسیار کم خطر و بدون عوارض محسوب می شود که گاهی ممکن است عوارض هایی داشته باشد که می توانند به راحتی رفع شوند. یکی از عوارض های عمل لازک چشم این است که فرد به مدت یک تا جهار روز احساس می کند یک جسم خارجی در چسم او قرار دارد. با انجام این عمل به مدت یک سال، بینایی فرد در شرایط نور کم کاهش می یابد که امری موقتی است و با گذشت زمان ذکر شده، بهبود پیدا می کند.

  فرد پس از انجام عمل لازک چشم، تا ۶ ماه احساس خشکی چشم می کند، که می تواند این مشکل را با استفاده از قطره های مرطوب کننده چشم، برطرف کند. فرد بیمار  پس از انجام جراحی لازک، به مدت ۶ یا ۸۹ ماه دید ابری دارد و اجسام را به صورت مبهم می بیند که در صورت عدم برطرف شدن دید ابری پس از زمان گفته شده، فرد بیمار باید به پزشک معالج خود مراجعه کند.

 

ضعیف شدن چشم بعد از انجام عمل لازک در شیراز

 

یکی از چالش های پیش آمده برای افرادی که قصد عمل لازک را دارند این است که آیا امکان بازگشت شماره و ضعیف شدن چشم بعد از انجام جراحی لازک در شیراز وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، پزشکان افرادی را که برای انجام عمل لازک در شیراز کاندید می شوند را به خوبی معاینه می کنند و در صورت واجد شرایط بودن، عمل لازک را برای آن ها انجام می دهند.

 

 اما گاهی فرد ممکن است بنا به دلایلی بعد ار انجام عمل لازک در شیراز، چشم هایش ضعیعف شود و مجددا نیاز به تکرار عمل لازک داشته باشد.  عمل لازک، یکی از عمل های لیزری چشم برای برطرف کردن مشکلات بینایی است که تقریبا یک دهه است که در کشور ایران متدوال شده است. افرادی که این عمل را انجام داده اند، به صورت رضایت بخشی بینایی خود را به دست آورده اند و عینک را کنار گذاشته اند‌.

 

اما شرایط زیادی وجود دارند که تا حد زیادی در میزان موفقیت عمل لازک چشم تاثیر دارند و ممکن است موجب بازگشت شماره و ضعیف چشم بیمار شوند. حداقل سن برای انجام عمل لازک چشم در شیراز، ۲۰ سال است و یک عمل کاملا اختیاری بوده که اغلب افراد می توانند این عمل را انجام دهند، مگر  افرادی که با مشکلات زیر دست و پنج نرم می کنند:

 

افرادی که واجد شرایط عمل لازک چشم در شیراز نیستند:

 

یک. افرادی که به بیماری قوز قرنیه مبتلا هستند و یا در سطح قرنیه آن ها، نامنظمی وجود دارد.

دو. افرادی که قرنیه چشم ِآن ها بیش از حد نازک است.

سه.  افراد دیابتی

چهار. افراد مبتلا به بیماری آب سیاه چشم

پنج.  افراد مبتلا به بیماری های نقص ایمنی مانند ام اس، روماتیسم و غیره

شش.  افرادی که یکی از چشم های آن ها نا بینا است.

هفت. افرادی که در تاریکی و نور کم، مردمک چشمانشان بیش از حد باز می شود.

 

دلایل ضعیف شدن چشم بعد از عمل لازک:

 

استفاده مداوم از چشم ها و فشار آوردن به آن ها به خصوص در زمان کار با کامپیوتر، می تواند یکی از دلایل بازگشت شماره و ضعیف شدن چشم بعد از عمل لازک در شیراز باشد.  مواردی مانند ابتلا به آب مروارید، مشکلات شبکیه و دیگر بیماری های چشمی که سبب به خطر افتادن سلامت چشم می شوند، می تواند تا حد زیادی در بازگشت ضعیفی چشم بعد از عمل لازک در شیراز، تاثیر گذار باشند.

 

مشکلات نام برده شده مانند آب مروارید و دیگر بیماری های چشمی، هیچ گونه  ارتباطی به عمل لازک ندارد و می تواند در اثر استفاده مداوم از عینک های طبی، لنزهلی تماسی و پیر چشمی اتفاق بیفتد. یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در برگشت شماره چشم بعد از عمل لازک در شیراز، می تواند استفاده از داروهای ضد آکنه و ضد بارداری در خانم ها باشد که سبب تغییر در نزدیک بینی آن ها می شود، البته این مورد بسیار کم اتفاق می افتد.

 

جلوگیری از بازگشت ضعیفی چشم بعد از انجام عمل لازک در شیراز:

 

از چشمان خود کار زیاد نکشید و به آن ها فشار وارد نکنید. از انجام فعالیت هایی مانند کار با رایانه، کار با گوشی و نگاه کردن به تلویزیون به صورت طولانی مدت و هر گونه کارهایی که به چشمان شما وارد می کند، خودداری کنید.  در صورت استفاده از رایانه و گوشی همراه، از عینک های محافظ و مخصوص استفاده کنید تا به چشمان شما فشار زیادی وارد نشود.

 

 به توصیه ها و نکات مراقبتی پزشک معالج خود گوش دهید و به همه آن ها عمل کنید تا بهترین نتیجه را از عمل لازک چشم خود داشته باشید. انجام عمل لازک چشم در شیراز با درصد موفقیت بالایی انجام می شود. به طوری که بعد از انجام این عمل، ضعف بینایی شخص به طور کامل برطرف می شود.  ثابت نگه داشتن بینایی چشم بعد از عمل لازک و ضعیف نشدن آن، به نحوه مراقبت و استفاده فرد از چشمان خود، بستگی دارد.  اگر احساس ضعف در بینایی خود دارید، می توانید به به پزشکان و متخصصان در شیراز، مراجعه کنید و ویزیت شوید.

 

 پزشک بعد از انجام معاینات لازم، در صورت واجد شرایط بودن، انجام عمل لازک و یا دیگر عمل های لیزری را به شما پیشنهاد می دهد. بعد از انجام عمل لازک، در صورت رعایت نکات مراقبت های پس از عمل و گوش دادن به توصیه های پزشک در تمام دوره های زندگی خود، دیگر نگران بازگشت ضعیف شدن چشم ها بعد از عمل نباشید و با خیالی راحت و آسوده با عینک خود خداحافظی کنید.

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

3 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی