4 مزیت عمل prk چشم در شیراز و مراقبت های کامل بعد جراحی

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 25 آبان 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

از جمله عمل هایی که به منظور بهبود بینایی و رفع عیوب انکساری چشم به وجود آمده اند، می توان به لیزیک، فمتولیزیک، لازک، اسمایل، پی آر کی و ترنس پی آر کی در شیراز اشاره کرد.

با پیشرفت علم پزشکی، عمل های زیادی در جهت رفع عیوب انکساری چشم حاصل شدند. انجام این عمل ها با به دلیل این که سبب بهبود بینایی چشم و حذف عینک می شوند، با استقبال زیادی مواجه شدند.

بهترین متخصص عمل پی آر کی چشم شیراز

در شیراز متخصصان زیادی وجود دارد که عمل های نام برده را به بهترین شکل انجام می دهند. امروز در این مقاله می خواهیم شما را با عمل پی آر کی چشم در شیراز آشنا کنیم.

 در شیراز متخصصان زیادی وجود دارد که عمل های نام برده را به بهترین شکل انجام می دهند. امروز در این مقاله می خواهیم شما را با عمل پی آر کی چشم در شیراز آشنا کنیم.

عمل Prk چشم در شیراز

 

عمل پی آر کی چشم، یکی از عمل های جراحی انجام شده در شیراز برای رفع ضعف بینایی و درمان دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم، است. این عمل از جمله عمل های کم خطر، بدون عوارض و سرپایی است که تحت نظر متخصصان و چشم پزشکان، در کلینیک های چشم پزشکی در شیراز انجام می شود.

دوره نقاهت پس از عمل و بهبودی کامل بعد از عمل پی آر کی، طولانی تر از سایر عمل های دیگر چشم از جمله، لیزیک، فمتو لیزیک، لازیک و غیره است، اما با این حال یکی از عمل های رایج و متداول برای درمان ضعف بیماری در شیراز، عمل پی آر کی، است.

 

 

مزیت های عمل پی آر کی در شیراز:

 

۱_ برخی از عمل های چشم را می توان برای قرنیه های نازک انجام داد ولی در عمل پی آر کی، این محدودیت وجود ندارد و حتی با داشتن قرنیه نازک نیز، می توان این عمل را انجام داد.

۲_ عمل جراحی پی آر کی، قدمت طولانی دارد و با توجه به سابقه موفقیت آمیز و درخشان این عمل، می توان گفت که احتمال بازگشت شماره چشم بعد از جراحی پی آر کی، بسیار کم است.

۳_ پی آر کی یک عمل کم خطر و سرپایی بوده و خطر و عوارضی برای فلپ قرنیه ندارد.

۴_ در این عمل، خطر کاهش ضخامت قرنیه وجود ندارد.

 

معایب عمل پی آر کی در شیراز:

 

۱_ دوره نقاهت و بهبودی بعد از عمل پی آر کی نسبت به دیگر عمل ها طولانی تر است.

۲_بعد از انجام عمل پی آر کی، احتمال افزایش عفونت، التهاب و تاری دید وجود دارد.

۳_ در مقایسه با سایر عمل های چشم مانند عمل لیزیک، درد بیش تری دارد.

 

مقایسه عمل پی آر کی و لیزیک چشم در شیراز:

مقایسه عمل پی آر کی و لیزیک چشم در شیراز | سینا پزشک

لیزک و پی آر کی هر دو عمل هایی برای رفع عیوب انکساری چشم و درمان ضعف بیماری هستند. کاندیدای مناسب برای این دو عمل، افراد نزدیک بین، دوربین و آستیگمات هستند. لایه شفاف بیرونی چشم قرنیه نام دارد که وظیفه آن متمرکز کردن نور و دیدن اشیا با وضوح بالا، است. برای انجام هر دو عمل ذکر شده، برای تغییر شکل قرنیه از لیزر استفاده می کنند اما نحوه استفاده و کاربرد لیزر، در این دو روش متفاوت است.

 

 در روش لیزیک، پزشک متخصص یک لایه نازک در قرنیه چشم ایجاد می کند اما در عمل پی آر کی، لایه نازکی از قرنیه برداشته می شود که با گذشت زمان، دوباره رشد می کند. هر دو این روش مزایا و معایبی دارند که در بالاتر به مزایا و معایب عمل پی آر کی چشم، پرداختیم. برای این که کدام عمل برای چشم شما مناسب تر است، با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 

از سر گیری فعالیت های روزمره بعد از عمل جراحی Prk چشم

 

بلافاصله بعد از عمل

 

۱_ برای گذراندن دوران نقاهت و بهبودی یافتن کامل بعد از عمل پی آرکی چشم، چند روزی در خانه استراحت کنید. از نگاه کردن مستقیم به نور، تماشای تلویزیون، کار با گوشی و لب تاپ، خوددراری کنید.

۲_ بلافاصله پس بعد از عمل، از شست و شو چشم ها و حمام کردن، بپرهیزید و اگر به هر دلیلی لنز تماسی از چشم شما افتاد، هیچ گونه تلاشی برای جا انداختن آن نکنید و به پزشک معالج خود مراجعه فرمایید.

۳_ از عینک های آفتابی مخصوص با رنگ های تیره استفاده کنید.

۴_ می توانید به رژیم های غذایی خود ادامه دهید.

۵_ داروهای تجویز شده توسط پزشک را سر ساعت مصرف کنید.

۶_  به هیچ وجه رانندگی نکنید.

۷_ در مواقع مراجعه به پزشک، حتما داروهای خود را به همراه داشته باشید.

 

یک روز بعد از عمل:

 

۱_  یک روز بعد از عمل به پزشک مراجعه کنید. پزشک با انجام معاینات دقیق، داروهایی را برای شما تجویز می کنید که باید مرتب آن ها را مصرف کنید.

۲_  اگر احساس درد و ناراحتی زیادی نداشته باشید، با مشورت پزشک می توانید فعالیت های سبک خود را شروع کنید.

۳_  از رانندگی کردن بپرهیزید.

 

روز دوم، سوم و چهارم بعد از عمل:

 

۱_ به پزشک مراجعه کنید و پس از انجام معاینات، نسخه خود را دریافت کنید.

۲_ اگر بافت اپی تلیوم قرنیه ترمیم و رشد کرده بود، پزشک لنز تماسی را از چشمان شما بر می دارد.

۳_ در صورت برداشتن لنز تماسی، می توانید صورت خود را شست و شو دهید و یا استحمام کنید.

۴_تا سه هفته بعد از عمل، از شنا کردن پرهیز کنید.

۵_ تا یک هفته بعد از عمل، چشم های خود را آرایش نکنید.

۶_به مدت یک هفته پس از عمل، رانندگی نکنید.

۷_  بعد از گذشت یک هفته و در آغاز هفته دوم، می توانید نرمش کنید.

 

 

هفته چهارم بعد از عمل:

به منظور تعیین اولین دید چشماتان، به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا با انجام معاینات، نسخه جدیدی برا شما بنویسد.

 

یک ماه بعد از عمل:

 

۱_ می توانید با استفاده از عینک های محافظ چشم، ورزش های راکتی مانند تنیس، اسکواش، بدمینتون و غیره را، انجام دهید.

۲_ انجام فعالیت هایی مانند شنا کردن، فوتبال، والیبال، بسکتبال، موتور سواری و غیره، مجاز است اما احتیاط کنید تا به چشم شما ضربه مستقیم وارد نشود.

 

سه ماه بعد از عمل:

 

۱_ در ورزش هایی مانند موج سواری، اسکی روی آب و سایر ورزش هایی  که آب با فشار وارد چشم می شودرا، با احتیاط انجام دهید.

۲_ بعد از گذشت سه ماه بعد از عمل، می توانید از لنزهای زیبایی نیز استفاده کنید.

 

سخن پایانی:

به طور کلی عمل پی آر کی چشم در شیراز، یکی از عمل های پرطرفدار و رایج برای برطرف کردن مشکلات بینایی چشم محسوب می شود. این عمل، جز بی خطرترین عمل های چشم بوده و درصد بازگشت عیب چشم در انجام این عمل، بسیار کم است. با انجام کامل و درست مراقبت های بعد از عمل، در کوتاه ترین زمان ممکن بینایی شما بهبود می یابد و می توانید تمام فعالیت های خود را دوباره آغاز کنید.

 

 

 

مراقبت های بعد از عمل چشم پی آر کی:

 

۱_ در همان روز اول، شما می توانید از مرکز جراحی مرخص شوید، اما به دلیل استفاده از داروهای بی حسی، تا چند ساعتی دید واضحی ندارد و اصلا جای نگرانی نیست.

۲_ با توجه به توصیه پزشک تا چند روز بعد از عمل، به هیچ نباید به چشمتان فشار وارد کنید. به همین دلیل از انجام کارهایی مانند رانندگی، کار با گوشی، کامپیوتر، مطالعه و سایر فعالیت هایی که به چشم فشار وارد می کنند؛ پرهیز کنید.

۳_ برای تسکین دردهای بعد از عمل، پزشک متخصص برای شما مسکن تجویز می کند که باید در راس ساعت مشخصی مصرف شوند. چنان چه از مسکن استفاده کردید و تا دو روز، درد چشمتان آرام نشد، حتما به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

۴_ بعد از انجام عمل پی آر کی می توانید حمام کنید. اما باید به منظور جلوگیری از تماس چشم با مواد دشوینده و آب، از وسیله ای برای محافظت چشم، استفاده کنید.

۵_  تا چند روز بعد از عمل با توجه به نظر پزشک، از انجام فعالیت ها و ورزش های سنگین خودداری کنید.

۶_  به مدت ۷ تا ۱۴ روز پس از انجام عمل پی آر کی، از دوش گرفتن با آب خیلی داغ، رفتن به استر و سونا، پرهیز کنید.

۷_ به مدت یک ساب بعد ار عمل پی آر کی، به منظور مخافظت چشم ها در برابر اشعه فرابنفش خورشید، هنگام بیرون رفتن  از خانه از عینک های آفتابی مخصوص تجویز شده تحت نظر پزشک، استفاده کنید. هم چنین برای انجام برخی فعالیت ها مانند کار با گوشی و کامپیوتر نیز، از عینک آفتابی استفاده کنید.

۸_ پزشکان متخصص عمل پی آر کی در شیراز، به افرادی که تحت این عمل قرار گرفته اند، توصیه می کنند به مدت ۱۰ روز بعد از عمل، از انجام هر گونه آرایش چشم و یا استفاده از سایر موادی که وارد چشم می شوند، خودداری کنند.

 

 

برگشتن شماره چشم بعد از عمل پی آر کی:

 

پزشکان متخصص در شیراز در مورد نحوه بازگشت ضعیف شدن چشم بعد از انجام عمل پی آر کی می گویند: در چند روز بعد از انجام عمل پی آر کی، شخص عمل شده بینایی بسیار خوبی را تجربه می کند و همه چیز را به وضوح می بینید. اما این وضوح بینایی با گذشت زمان و رشد یافتن لایه سطحی قرنیه، ضعیف و کم می شود.  البته این مشکل در همه افراد عمل شده امری طبیعی است و اصلا جای نگرانی ندارد. دلیل ضعیف شدن بینایی چشم چند روز پس از عمل پی آر کی، صاف نبودن اپی تلیوم تازه تشکیل شده بر روی قرنیه و قرار گرفتن در زیر بانداژ لنزی چشم، است.

در صورتی که بافت مورد نظر برای بهبود، تحت اشعه لیزر قرار گیرد و بانداژهای لنزی نیز برداشته شوند، هر باری که فرد پلک خود را باز و بسته می کند، سطح اپی تلیوم صاف و صاف تر می شود و باعث می شود تا بینایی شما روز به روز بهتر و با کیفیت تر شود. در صورتی که بعد از گذراندن این مراحل، هم چنان تاری دید داشتید، به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

 

قطره های استفاده شده بعد از عمل پی آر کی:

 

قطره های ارائه شده برای تمام کسانی که عمل پی آر کی انجام داده اند، یک دستور کلی است و فقط ممکن است تحت نظر پزشک متخصص، تغییرات جزئی در آن ایجاد شود.

 

۱_ قطره بتامتازون:

طریقه مصرف: به مدت ۲ هفته، هر ۶ ساعت یک قطره استفاده شود.

۲_ قطره کلرامفنیکل:

طریقه مصرف: تا دو روز بعد از برداشتن لنز، هر ۶ ساعت یک قطره استفاده شود.

۳_ قطره اشک مصنوعی:

طریقه مصرف: به مدت ۵ هفته هر ۶ ساعت یک قطره و بعد از آن، به مدت سه هفته هر ۸ ساعت یک قطره و بعد از آن، به مدت سه هفته هر ۱۲ ساعت یک قطره و سپس، به مدت سه هفته هر روز یک قطره، استفاده شود.

۴_ قطره دیکلوپتین یا بیوفناک:

طریقه مصرف: به مدت یک روز، هر ۸ ساعت یک قطره

5_  قطره فلوکورت:

این قطره بعد از قطع قطره بتامتازون و در آغاز هفته سوم باید به صورت زیر مصرف شود:

در ابتدا به مدت ۳ هفته هر ۶ ساعت یک قطره و بعد از آن به مدت ۲ هفته هر ۸ ساعت یک قطره و بعد از این مدت با توجه به نظر پزشک جراح، به مدت سه هفته هر ۱۲ ساعت یک قطره و بعد از آن، به مدت ۳ هفته هر ۲۴ ساعت یک قطره، مصرف شود.

 

مراجعه پس از عمل پی آر کی به متخصص چشم پزشک در شیراز:

 

نحوه مراجعه به پزشک جراح پس از انجام عمل به ترتیب زیر است:

تا زمان برداشتن لنز، مراجعه به پزشک به صورت روزانه

یک ماه بعد از عمل

سه ماه بعد از عمل

یک سال بعد از عمل

مراجعه به صورت سالانه

 

در ساعت های اول بعد از عمل، ممکن است با تاری دید و درد در قسمت چشمان خود مواجه شوید که پزشکان متخصصص در شیراز برای التیام بخشیدن درد، مسکن و قطره های را تجویز می کنند. در چند روز پس از عمل، تا رشد و بهبودی اپی تلیوم بهتر است در منزل استراحت کنید. در این مدت ممکن است دچار اشک ریزش، سوزش، احساس وجود جسم خارجی در چشم، تاری دید و حساسیت به نور شوید که کاملا امری طبیعی است.

 

به طور میانگین زمان لازم برای ترمیم اپی تلیوم و استراحت در منزل، ۵ روز است اما گاهی ممکن است این زمان بیش تر شود. بعد از رشد و ترمیم اپی تلیوم قرنیه، دید شما روز به روز بهتر می شود. در هفته چهارم عمل، دید اولیه فرد توسط پزشک تعیین می شود، اما دید نهایی شخص ۱۰ تا ۱۵ هفته بعد از عمل نهایی شده و تثبیت می گردد.  استفاده از عینک آفتابی مخصوص بعد از عمل پی آر کی چشم، حداقل سه ماه و برای بیرون از منزل تا یک سال توصیه می شود.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی