علل و درمان درد نوک سینه

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 14 آبان 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

سینه یکی از اندام های حساس زنان است که ممکن است دچار بیماری هایی شود.

گاهی اوقات قسمت نوک سینه دچار درد می شود که امکان دارد با علائم زیر همراه باشد: درد کل بافت سینه، خارج شدن ترشحاتی از نوک پستان، وجود توده در سینه، احساس خارش یا تغییر رنگ هاله اطراف نوک پستان. بطور مثال یکی از بیماری های سینه، عفونت پوست یا بافت اصلی سینه است که در نوک پستان درد ایجاد می کند.

مشکلات سینه؟

روابط و تحریکات جنسی، استفاده از لباس های زیر تنگ و غیراصولی می تواند نوک پستان را تحریک کرده و منجر به درد شود. لازم بذکراست که برخی از دخترها و زنان در تاریخ های خاصی از عادت ماهانه خود یا در ماه های اول بارداری دچار افزایش حساسیت پستان می شوند. درد نوک پستان می تواند بدلیل حاملگی یا بیماری های سینه چون پاژه باشد. در نتیجه برای تشخیص صحیح نیازمند مراجعه و بررسی پزشک است.

روابط و تحریکات جنسی، استفاده از لباس های زیر تنگ و غیراصولی می تواند نوک پستان را تحریک کرده و منجر به درد شود.

 لازم بذکراست که برخی از دخترها و زنان در تاریخ های خاصی از عادت ماهانه خود یا در ماه های اول بارداری دچار افزایش حساسیت پستان می شوند. درد نوک پستان می تواند بدلیل حاملگی یا بیماری های سینه چون پاژه باشد. در نتیجه برای تشخیص صحیح نیازمند مراجعه و بررسی پزشک است.

علل و درمان درد نوک سینه

 

علل های مختلفی برای بروز درد در نوک سینه در زنان و مردان وجود دارد. علل های ساده ای چون پوشیدن لباس های زیر کوچک یا بیماری های جدی چون سرطان سینه.

دردهای سینه می تواند فقط نوک سینه یا کل بافت سینه ای را درگیر کند. در ادامه مطالب قصد داریم علل هایی که باعث ایجاد درد در نوک سینه می شوند را بهمراه روش های درمانی بیان کنیم. پس تا پایان مطالب ما را همراهی کنید.

 

عوامل ایجاد کننده درد در نوک سینه

 

*عادت ماهانه: بسیاری از بانوان در روزهای قبل از پریودی، دردهایی را در ناحیه پستان و نوک آن حس می کنند. این درد بدلیل بالارفتن هورمون های استروژن و پروژسترون بوده که در نتیجه آن سینه ها پر از مایع می شوند. با ورود مایع به درون سینه، آن ها بزرگ تر می شوند و حالتی متورم پیدا می کنند. درد سینه ناشی از پریود باید بعد از پریود خوب شود و درصورتی که ادامه یافت، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

*لباس نامناسب: یکی از اصلی ترین دلایل درد نوک سینه، پوشیدن سوتین یا لباس های تنگ و نامناسب است. سعی کنید از لباس زیرهای سایز مناسب و اصولی بویژه در هنگام ورزش کردن استفاده کنید.

 

*حاملگی: با شروع بارداری تغییرات اساسی در سطح هورمون های زن ایجاد می شود. یکی از تاثیرات هورمونی می تواند افزایش اندازه سینه ها و احساس درد در آن ها باشد. به مرور زمان این درد کم شده و سایز سینه ها بزرگتر می شود.

 

*اگزما: درماتیت یکی از بیماری های پوستی بوده که با علائمی مثل: پوسته پوسته شدن، قرمزی و التهاب همراه است. اگزما نوعی درماتیت محسوب می شود که در نوک سینه ممکن است بروز پیدا کند. بعضی وقت ها استفاده از محصولات بهداشتی باعث افزایش بروز اگزما در نوک سینه می شود.

 

*سرطان سینه: از جمله های نشانه های مهم سرطان سینه نمی تواند درد نوک سینه باشد. اما اگر شما درد در ناحیه نوک سینه را به همراه نشانه های زیر مشاهده کردید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید:

 

لمس توده در پستان، ایجاد تغییراتی در نوک سینه مثل قرمزی، پوسته شدن با فرورفتگی، ترشحات غیرطبیعی از نوک سینه و تغییر سایز یا فرم سینه. درد نوک سینه جز اصلی ترین نشانه های سرطان سینه نیست اما اگر این خطر را حس کردید بهتر است فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

درمان درد نوک سینه

 

روش درمانی درد با توجه به علل ایجاد درد مشخص می شود. مثلا درد در اثر درماتیت با مصرف کرم های موضعی و درد در اثر سوتین تنگ با پوشیدن سوتین مناسب برطرف می گردد.

مصرف مسکن های ضعیف بدون نسخه، استفاده از پماد لانولین و کیسه آب گرم از جمله درمان های خانگی و ساده درد نوک سینه است. روش های شیمی درمانی، پرتودرمانی، هورمون درمانی و داروهای خاص برای بهبود سرطان سینه استفاده می شود.

 

پزشک با کمک ماموگرافی و سونوگرافی تصویرهایی از بافت سینه تهیه می کند و با تشخیص دقیق علل درد و روش های درمانی مناسب را می یابد.

 

برخی از زنان در دوره شیردهی به نوزاد خود دچار چروکیدگی یا پاره شدن نوک سینه می شوند که با درد زیادی همراه است. ترسناک ترین گمانی که درمورد درد نوک سینه می شود، سرطان سینه است. باید بگوییم که سرطان باعث ایجاد درد فقط در ناحیه نوک سینه نمی شود؛ ولی امکان دارد توده سرطانی التهابی باشد که همراه با درد، تورم، قرمزی و افزایش دمای سینه و نوک سینه است.

 

اکثریت بیماری های پستان در زنان قابل کنترل و درمان بوده، به جز سرطان سینه. هرگونه علائم غیرطبیعی که در سینه خود مشاهده می کنید بهتر است فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید، زیرا هرگونه تعلل در روند درمانی سرطان سینه می تواند منجر به قطع سینه شود. در ادامه مطالب قصد داریم دلیل درد نوک سینه، بیماری های سینه و روش های درمانی آن ها را توضیح دهیم. پس تا پایان مطالب ما را همراهی کنید.

 

علل درد نوک سینه

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که نوک سینه حالتی دردناک و سفت پیدا کند. متداول ترین علت های درد نوک سینه می تواند دوران شیردهی، روابط جنسی و پوشیدن لباس زیر تنگ و غیراصولی در زمان انجام ورزش  باشد. اگر می خواهید علل درد نوک سینه را بیابید کارهای اخیری را که انجام داده اید با خود بررسی کنید. فعالیت های انجام شده ما امکان دارد تاثیرات سویی بر روی سینه بگذارد. در ادامه مطالب رایج ترین دلایل مشکلات نوک سینه را بیان می کنیم.

 

1.پاره شدن نوک سینه

 

شقاق یا پاره شدن نوک سینه یکی از دلایل پوشیدن لباس های تنگ روی سینه است. معمولا در این مورد نوک هر دو پستان درگیر می شود. کسانی که بصورت حرفه و زیاد فعالیت های ورزشی انجام می دهند، بویژه افراد دونده به زخم نوک سینه دچار می شوند. این مورد برای زنان و مردان نیز ایجاد می شود. وجود هرگونه قرمزی، خونریزی و التهاب در نوک سینه مرد و زن ی تواند بدلیل ایجاد شقاق باشد.

برای پیشگیری از ایجاد زخم نوک پستان می توانید راه حل های ساده زیر را بکار گیرید:

 

1.مصرف کرم های ضدالتهاب و رطوبت رسان

2.پوشیدن لباس زیرهای نرم و انعطاف پذیر

3.بانداژ ویژه پیش از شروع ورزش کردن

 

2.عفونت نوک سینه

 

بیماری التهابی همراه با عفونت در مجاری پستان ممکن است بروز کند، بنام ماستیت. از جمله دلایل ایجاد عفونت نوک پستان می توان به این موارد اشاره نمود: آسیب رسیدن به بافت درونی و بیرونی سینه، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها و سابقه ابتلا به عفونت های دیگر می تواند دردی را در نوک یا کل بافت سینه ایجاد کند. نوک سینه بدلیل خارجی تر بودنش نسبت به بقیه اجزای سینه بیشتر در معرض عفونت های پوستی است. اگر قبل تر نوک سینه تحریک یا زخم شده باشد، احتمال ابتلا به عفونت در آن بالا می رود.

 

یکی از بیماری های رایجی که برای زنان شیرده ممکن است رخ دهد، ابتلا به یک بیماری قارچی از طریق نوزاد است. برخی از نوزادان دچار بیماری برفک دهان می شوند، زمانی که نوک سینه مادر در دهان نوزاد قرار می گیرد این قارچ به سینه منتقل می شود. نام این قارچ کاندیدا آلبیکنس بوده که با نشانه های زیر بروز می یابد:

خروج ترشحات غیرطبیعی، قرمزی، التهاب، ورم کردن و احساس درد در نوک سینه.

 

دومین بیماری عفونی که برای زنان شیرده رخ می دهد و علت آن جمع شدن شیر در سینه است. در این باکتری هایی در بافت سینه رشد می کنند و مادر به ماستیت دچار می شود. احساس تب و لرز، ورم بیش از حد پستان و قرمز شدن برخی قسمت های سینه می تواند از نشانه های این عفونت باشد. روش خانگی برای درمان این عفونت ها وجود دارد، بهتر است فورا به پزشک مراجعه نمایید تا با تجویز آنتی بیوتیک عفونت را کنترل و قطع کند.

 

3.حساسیت نوک سینه

 

بسیاری از افراد از میزان حساسیت بالایی در نوک سینه برخوردارند، بطوری که به صابون، شوینده های لباس، نرم کننده و لوسیون های پوست حساسیت نشان می دهند. نتیجه این حساسیت ایجاد آلرژی های پوستی، قرمزی و احساس خارش است. نوک سینه معمولا اولین بخشی است که در اثر حساسیت تحریک شده و با علائمی چون درد نوک سینه وجود خود را نشان می دهد.

 

روش های ساده زیر برای جلوگیری از بروز حساسیت های نوک پستان:

 

1.جلوگیری از تماس نوک سینه با محصولات بهداشتی

2.مصرف داروهای پوستی ضدحساسیت

 

4.درماتیت آتوپیک

 

درماتیت آتوپیک نام دیگر بیماری شناخته شده اگزماست. اگزما در هر نقطه پوستی می تواند بروز یابد که با علائمی چون: پوسته پوسته شدن و احساس خارش پوست همراه است. اگزما می تواند در یکی یا هردو نوک سینه ای بروز کند. افرادی که به درماتیت آتوپیک نوک پستان دچار می شوند به احتمال زیاد در نقاط دیگری از بدنشان به اگزما مبتلا اند. درمان های بدون نسخه زیادی برای اگزما وجود دارد ولی در صورت تداوم این مشکل بهتر است به متخصص پوست مراجعه نمایید. درماتیت آتوپیک و حساسیت نوک پستان یکی از دلایل شایع درد نوک سینه در سنین نوجوانی است.

 

5.آفتاب سوختگی

 

نوک سینه همانند سایر پوست های بدن می تواند دچار آفتاب سوختگی شود. برخی از مردان دچار سفت و دردناک شدن نوک سینه می شوند که بعلت آفتاب سوختگی است، زیرا پوست نوک سینه بسیار حساس و نازک بوده. اگر می خواهید آفتاب بگیرید و مدت زیادی در ساحل باشید حتما از ضدآفتاب استفاده کنید.

 

6.تغییرات هورمونی

 

در زمان پریودی و حاملگی اکثر خانم ها به درد نوک سینه دچار می شوند.

پیش از پریود به دلیل بالا رفتن فعالیت هورمون های جنسی، جمع شدن آب میان بافتی در مجرای پستان و ورم کردن سینه ها 3 الی 5 روز قبل از پریودی حالت دردناکی پیدا می کنند. این درد باید 2 روز پس از پریودی کاهش یابد و مهم ترین دلیل این درد، ایجاد تغییرات در هورمون هاست. درد پیش و بعد از پریود کاملا طبیعی بوده اما اگر درد تا 7روز بعد از پریودی ادامه یافت، بهتر است به پزشک زنان مراجعه نمایید.

 

افزایش حساسیت سینه یکی از شایع ترین نشانه های بارداری است که در سه ماهه اول شدت بیشتری دارد. علت این درد، افزایش هورمون ها و بدنبال آن افزایش حساسیت و درد است. درد نوک سینه در اوایل بارداری اصلا نگران کننده نخواهد بود، فقط با اقدامات ساده زیر می توانید از حجم درد کم کنید:

 

عدم مصرف نوشیدنی های کافئینی، رژیم غذایی کم روغن، کاهش مصرف نمک، عدم استعمال دخانیات و مصرف مسکن های ساده.

 

7.فرایند شیردهی به نوزاد

 

 شیردهی می تواند باعث ایجاد درد در نوک سینه شود. شیردهی طبیعی و دوشیدن شیر با کمک شیردوش می تواند باعث شقاق سینه، ترک خوردن نوک سینه، درد و در برخی موارد خونریزی از نوک سینه می شود. آموزش های صحیح شیردهی می تواند تا حد زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری کند. برخی اوقات نیز درد دائمی نوک سینه در دوره شیردهی می تواند مشکلات فکی یا دندانی کودک باشد. اگر فک نوزاد بصورت درست به سینه مادر نچسبد، مشکلاتی در فرایند شیردهی ایجاد می کند.

 

8.محرکات جنسی

 

بازی کردن و لمس کردن نوک سینه در طول فعالیت های جنسی می تواند درد نوک سینه را بدنبال داشته باشد. این دردها معمولا موقتی بوده و پس از مدت زمانی کوتاه رفع می شوند. استفاده از کرم های مرطوب کننده در درمان ای مشکل موثر است.

 

9.بیماری پاژه

 

این مورد یکی از بیماری های نادر سینه است که برای تشخیص دقیق نیازمند معاینه پزشک است. بیماری پاژه یک بیماری سینه است که بسیار کم رخ می دهد و علل اصلی سفت شدن یا درد نوک سینه باشد. این بیماری می تواند غدد پستان و محیط بیرونی پستان را درگیر کند. اگر بیماری نوک سینه درگیر کند، جز محیط بیرونی پستان بشمار می آید که رابطه زیادی با سرطان دارد. علائم این بیماری با اگزما شباهت زیادی دارد و پزشک برای تشخیص صحیح نمونه برداری برای پاتولوژی انجام می دهد.

 

درمان درد نوک سینه

 

روش های درمانی مختلفی برای رفع درد نوک سینه وجود دارد، ولی ابتدا باید علل درد مشخص شود. هرگونه اتفاق غیرطبیعی در سینه می تواند خطرناک باشد پس حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. آزمایش های تصویری مانند ماماموگرافی یا سونوگرافی در تشخیص صحیح می تواند دخیل باشد. استفاده از کرم های مرطوب کننده، ضدآلرژی، پوشیدن سوتین ورزشی مناسب، آموزش روش صحیح شیردهی، مصرف مسکن های ضعیف و استفاده از ضدآفتاب جز درمان های دردنوک سینه است.

 

امیدواریم از خواندن مطالب بالا لذت برده باشید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

2 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی