ضعف در بارداری نشانه ی چیست؟

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 01 مرداد 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

بارداری یا حاملگی وضعیتی است که زن در رحم خود دارای جنین می باشد. از نشانه های بارداری حالت تهوع، سرگیجه، سردرد، خستگی، لکه بینی و.... است.

مدت زمان بارداری نه ماه است، که گاهی ممکن است شرایطی باعث شود که جنین قبل از نه ماهگی و در هفت ماهگی طی روندی که زایمان نام دارد، به دنیا آید.

آیا بارداری، خطری دارد؟

بارداری معمولا بدون خطر است، در بارداری های دوقلویی، دیابت بارداری و... احتیاج به مراقبت های بیشتری است. در این مقاله سعی داریم که شما را با دلایل ضعف در بارداری آشنا کنیم در ادامه همراه ما باشید.

بارداری معمولا بدون خطر است، در بارداری های دوقلویی، دیابت بارداری و... احتیاج به مراقبت های بیشتری است. در این مقاله سعی داریم که شما را با دلایل ضعف در بارداری آشنا کنیم در ادامه همراه ما باشید.

دلایل ضعف در بارداری:

 

بعد از رسیدن اسپرم به تخمک و فرایند لانه گزینی بدن انسان دچار تغییراتی میشود، که این تغییرات در همه یکسان نیست و هر شخصی علائم اولیه خاص خود را دارد. یکی از این علائم و نشانه ها ضعف در بارداری است، که شما میل زیادی به خوردن غذا دارید. پزشکان بر این باورند که ضعف در بارداری در اکثر مواقع کاملا طبیعی است.

 

 اما در مواردی ممکن است که ضعف در بارداری نشانه ی کم خونی یا دیابت بارداری باشد، به همین خاطر پزشکان در طی بارداری آزمایشات مختلفی را از زن باردار خواهند گرفت تا در صورت مشکل از بروز خطر جلوگیری لازم به عمل آید. در حقیقت علاوه بر تغییرات هورمونی بدن، تغییرات جسمی و احساسی هم باعث مصرف زیادی انرژی می شود. ضعف در بارداری در سه ماه اول بسیار شایع است و بعد از آن رفته رفته این ضعف از بین می رود.

 اگر چه ممکن است در برخی از مادران این احساس ضعف در ماه های بعدی همچنان وجود داشته باشد. با ما همراه باشید تا بعضی از دلایل ضعف در بارداری را بررسی کنیم:

 

-عدم مصرف چربی:

 

این باور غلط وجود دارد که نباید زنان باردار از چربی استفاده کنند زیرا برای آن ها مضر است و به سلامت آن ها آسیب جدی می رساند، در صورتی که در یک رژیم غذایی سالم وجود چربی های سالم احتیاج است، در رژیم غذایی باید بین سی تا چهل درصد کالری مورد نیاز بدن از چربی های سالم تامین شود، چربی های اشباع نشده مانند دسته ی پروتئین ها باعث احساس سیری بلند مدت می شود. در نتیجه ی در رژیم غذایی مادران باردار استفاده از چربی های سالم واجب است.

 

-کمبود آب در بدن:

 

 چه زنان باردار و چه افراد عادی در طول روز باید هشت لیوان آب مصرف کنند. در طول دوران بارداری ممکن است بدن در تشخیص کم آب بودن بدن و کمبود مواد غذایی دچار اشتباه شود، در نهایت زمانی که آب بدن کم می شود ممکن است که زن باردار احساس ضعف کند به همین خاطر بهتر است قبل از خوردن مواد غذایی حداقل یک لیوان آب خورد تا مقداری از ضعف کاذب سرکوب شود.

 

-عدم استفاده از پروتئین:

 

کمبود پروتئین در رژیم غذایی زنان باردار باعث ضعف و خستگی آن ها می شود. اما مصرف پروتئین در رژیم غذایی زنان باردار الزامی است. زیرا پروتئین ها می توانند مدت زمانی را که بدن به هضم غذا اختصاص میدهد را طولانی تر کنند که این باعث می شود این احساس گرسنگی کاذب از بین برود.از پروتئین ها می توان به حبوبات، سبزیجات، گوشت قرمز و گوشت مرغ اشاره کرد.

 

-نجویدن کامل غذا:

 

زمانی که غذا کامل جویده نشود، و به صورت سالم وارد معده شود، فضای معده به سرعت پر می شود و زمان لازم را برای اینکه به مغز پیام سیر شدن را بدهد ندارد، در نهایت این باعث می شود که زن باردار به فاصله ی کمی از غذا خوردن احساس گرسنگی کاذب کند.

 

-استفاده از مواد قندی و کربوهیدرات:

 

در بارداری باید از مصرف شیرینی جات تا حد امکان خوداری کرد زیرا مواد قندی باعث می شود که شخص احساس گرسنگی مزمن کند. بهتر است در بارداری زمانی که از برنج و پاستا استفاده می شود از آنجایی که دارای قند است و باعث گرسنگی کاذب است، بهتر است که به همراه آن پروتئین یا سبزی جات استفاده شود تا روند هضمشان طولانی تر شود. در واقع باید این نکته را همیشه به یاد داشت که در دوران بارداری مواد قندی بسیار کم استفاده شود.  

 

احساس ضعف در سه ماهه ی اول بارداری:

 

قدم اول بعد از لانه گزینی ایجاد جفت است که وظیفه ی آن رساندن مواد مغذی و اکسیژن برای رشد جنین است که باعث گرفتن انرژی زیادی از بدن مادر میشود. یکی دیگر از عوامل  ضعف در بارداری  می تواند به دلیل تولید هورمون پروژسترون برای تولید غده های شیری مورد نیاز در زمان شیردهی باشد.

 

 در ماه های اول به دلیل افزایش پمپاژ خون برای رسیدن موادلازم و اکسیژن به جنین انرژی زیادی از مادر گرفته میشود که در نتیجه باعث احساس ضعف می شود. البته این نکته را باید خاطر نشان کرد که در ماه های اول بارداری به علت بالا رفتن متابولیسم و افزایش ضربان قلب مادر قند خون و فشار خون او کاهش می یابد که این عامل هم نقش به سزایی در ضعف در بارداری دارد.

 

احساس ضعف در سه ماهه ی دوم بارداری:

 

 

اکنون شما در ماه چهارم بارداری به سر می برید، بدن مادر به تغییرات هورمونی و احساسی صورت گرفته تا حدودی عادت کرده است. به طور کلی می توان گفت که سه ماه ی دوم بارداری بهترین زمان بارداری برای انجام کارهای خود است. زیرا انرژی بدن مادر دوباره افزایش پیدا کرده است. و مادر احساس ضعف خیلی کمتری نسبت به سه ماهه ی اول بارداری دارد. با توجه به اینکه انرژی مادر افزایش می یابد این دوره از بارداری را" سه ماهه ی شاد "می نامند. اما گاهی اوقات برخی از مادران ممکن است این احساس ضغف در بارداری را در سه ماهه ی دوم نیز به همراه داشته باشند.

 

احساس ضعف در سه ماهه ی سوم بارداری:

 

در سه ماه ی سوم بارداری جنین در رحم مادر در حال وزن گیری است به همین دلیل انرژی زیادی را از مادر میگیرد. در این سه ماهه به دلیل بزرگ شدن جنین سوزش سر دل باعث عدم خواب راحت مادر می شود. که این ها از جمله دلایلی است که باعث احساس ضعف در بارداری می باشد.

 

راهکار هایی برای کاهش ضعف و خستگی در بارداری:

 

1-حداقل هشت ساعت خواب در شبانه روز برای زنان باردار نیاز است و بعد از صرف نهار نیم ساعت خواب می تواند به شما در کاهش ضعف و خستگی کمک کند.

2-کمک گرفتن از دیگران برای انجام کارهای روز مره از جمله راهکار هایی است که میتواند خستگی و ضعف شمارا کنترل کند.

3- استفاده ازچربی های سالم و پروتئین باعث می شود تا حدودی احساس ضعف و خستگی کاهش پیدا کند.

4- استفاده از مکمل ها و ویتامین ها را نباید دست کم شمرد. البته استفاده از ویتامین و مکمل باید به دستور و تجویز پزشک باشد. مصرف خود سرانه ی آن میتواند عوارض غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد.

5-ورزش کردن می تواند باعث نشاط و انرژی مادر باردار شود، از جمله ی این ورزش ها که شروع به آن به دستور پزشک معالج می باشد، ورزش پیاده روی و گاها یوگا و شنا نیز می باشد.

6-مصرف میوه در بارداری به دلیل داشتن مواد معدنی و فیبر بالا ویتامین زیادی را به بدن انتقال می دهد به همین دلیل می تواند جایگزین مفیدی در هنگام ضعف به جای غذا باشد.

7-استفاده از خوراکی های سالم که دارای مواد مغذی هستند و در عین حال کالری کمی هم دارند باعث سیر شدن می شود به عنوان نمونه استفاده از میوه ی خشک و آجیل که بسیار مفید هستند.

 

مواد غذایی ممنوع برای رفع ضعف در بارداری:

 

از اولین چیز هایی که افراد هنگام بارداری به آن توجه می کنند، غذاهای ممنوعه در این دوران است. اگر علاقه ی زیادی به مصرف قهوه دارید در رژیم غذایی خود دچار مشکل می شوید. بخاطر داشته باشید که رژیم بارداری برای مادرانی که دیابت دارند سخت تر است و باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

 

1-کافئین زیاد: مصرف مقادیر زیاد کافئین می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. به همین دلیل زنان باردار رباید مصرف کافئین خود را به دویست میلی گرم در روز محدود کنند.

2-مصرف بیش از اندازه ی ویتامین ها: در طول دوران بارداری، باید میزان مصرف بعضی از مواد مغذی مانند، آهن، اسید فولیک و کلسیم را افزایش داد. اما همانطور که گفته شد باید به دستور پزشک معالج باشد.

3-تخم مرغ خام: تخم مرغ دهای خام می توانند به باکتری های سالمونلا آلوده باشند و سلامت مادر باردار را به خطر بیاندازد.

4 -ماهی دارای جیوه: ماهی هایی مانند کوسه ماهی، شاه ماهی و ماهیر خال خالی دارای مقدار زیادی جیوه هستند.

5-جوانه های خام: سالادی که سالم می نامند نیز ممکن است دارای ناخالصی باشد. جوانه های خام، از جمله  جوانه های یونجه، شبدر، تربچه و ماش ممکن است به سالمونلا آلوده باشند.

6-الکل: توصیه می شود از مصرف الکل در رژیم بارداری کاملا خوداری شود، زیرا خطر سقط جنین و تولد مرده را افزایش می دهد. حتی میزان کم مصرف الکل نیز می تواند بر رشد مغز کودک تاثیر منفی بگذارد.

7-در پایان باید این نکته را خاطر نشان کرد که ضعف در بارداری هیچ گونه آسیب و صدمه ایی نه به مادر و نه به جنین وارد نمی کند.

به امید روزی که هیچکس در آرزوی مادر شدن نباشد.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی