عمل پولیپ بینی در شیراز + 11 علايم این مشکل

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 25 آبان 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

یکی از مشکلات بینی که می تواند منجر به اختلال در تنفس و ایجاد مشکلات تنفسی برای فرد شود پولیپ بینی است.

در این مقاله قصد داریم به تعریف پولیپ بینی و عمل پولیپ بینی در شیراز بپردازیم. لطفا تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

پولیپ بینی چیست؟

منظور از پولیپ توده های سرطانی است که در حفره بینی یا سینوس ها رشد می کند. پولیپ می تواند در اثر عواملی چون التهابات ناشی از آسم، عفونت، آلرژی و عوامل دیگری ایجاد شود. رشد این توده ها در حفره بینی می تواند منجر به اختلالات تنفسی گردد

منظور از پولیپ توده های سرطانی است که در حفره بینی یا سینوس ها رشد می کند. پولیپ می تواند در اثر عواملی چون التهابات ناشی از آسم، عفونت، آلرژی و عوامل دیگری ایجاد شود.  رشد این توده ها در حفره بینی می تواند منجر به اختلالات تنفسی گردد

عمل پولیپ بینی در شیراز

 

پولیپ ها توده های غیر سرطانی هستند که در اثر عوامل مختلفی ممکن است داخل حفره های بینی ایجاد شده و باعث ایجاد اختلال و مشکلات تنفسی برای فرد شوند. در این مقاله با عمل پولیپ بینی در شیراز همراه با شما عزیزان هستیم لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

پولیپ بینی می تواند فقط در یکی از حفره های بینی یا هر دوی این حفره ها ایجاد شود. عمل جراحی پولیپ بینی در شیراز نوعی جراحی درمانی است و عمل زیبایی به حساب نمی آید اما گاهی به تقاضای بیمار عمل زیبایی بینی نیز همراه با عمل پولیپ انجام خواهد شد. پولیپ بینی در هر سنی می تواند فرد را درگیر کند اما این بیماری معمولا در افراد بالای سی سال شایع تر است.

 

علائم بیماری پولیپ بینی در شیراز؛

 

پولیپ های بینی معمولا نرم هستند و اگر خیلی کوچک باشند ممکن است شما متوجه آن نشوید و هیچ گونه علائمی احساس نکنید اما پولیپ های بزرگ تر می توانند راه های تنفسی فرد را مسدود کرده و باعث بروز مشکلات تنفسی فرد شوند. پولیپ بینی معمولا با سوزش، التهاب و تورم همراه است. از جمله شایع ترین علائم مشاهده شده در بیماران مبتلا به پولیپ بینی در شیراز می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

  • 1- خر و پف در هنگام خواب
  • 2- از دست دادن حس بویایی
  • 3- آبریزش بینی
  • 4- خونریزی مکرر از بینی
  • 5- ایجاد صدای تو دماغی
  • 6- اختلالات تنفسی
  • 7- کاهش یا از دست دادن حس چشایی
  • 8- احساس درد در ناحیه سر و صورت
  • 9- کشیدن خرناس
  • 10- احساس درد در دندان های ردیف بالایی
  • 11- ترشحات و خلط پشت گلو

 

تشخیص پولیپ بینی در شیراز؛

 

هنگامی که بیمار به پزشک مراجعه می کند پزشک ابتدا پاسخ های بیمار به علائم بیماری را بررسی کرده و سپس با استفاده از یک دستگاه روشنایی ساده بیماری پولیپ را تشخیص می دهد. علاوه بر آن پزشک می تواند از طریق سایر آزمایشات تشخیصی مانند آندوسکوپی بینی این بیماری را تشخیص دهد.

 

 در این روش پزشک یک لوله باریک مجهز به یک دوربین کوچک که دارای لنز بزرگ نمایی است را وارد بینی بیمار کرده و داخل سینوس ها و حفره های بینی فرد را به طور دقیق مشاهده می کند در این صورت پزشک قادر به تشخیص توده های پولیپ کوچک نیز می باشد. هم چنین پزشک از طریق عکس برداری داخل بینی نیز قادر است که هر گونه عامل مسدود کننده داخل بینی را مشاهده کند.

 

دوره نقاهت عمل پولیپ بینی در شیراز؛

 

دوره نقاهت پس از عمل جراحی پولیپ بینی در شیراز بر اساس عوامل زیر می تواند متفاوت باشد؛

 

  1. 1- اندازه پولیپ بینی؛ بر اساس بزرگ یا کوچک بودن پولیپ بینی مدت زمان دوره نقاهت پس از عمل پولیپ بینی در شیراز ممکن است متفاوت باشد. طبیعی است که هر چه پولیپ بزرگ تر باشد پس از برداشتن آن بیمار دوره نقاهت طولانی تری خواهد داشت.
  2. 2- تجربه پزشک؛ در صورتی که پزشک متخصص باشد پولیپ را به خوبی و با کم ترین عوارض ممکن برداشته و بیمار دوره نقاهت کوتاه تری را سپری می کند.
  3. 3- رعایت بهداشت؛ پس از عمل پولیپ بینی فرد باید پانسمان را مرتبا تعویض کند و داخل حفره های بینی و سینوس ها را با استفاده از مواد ضد عفونی کننده و محلول های شست و شوی بینی بشوید. رعایت بهداشت در تسریع روند بهبودی پس از جراحی و کوتاه تر شدن دوره نقاهت بیماری بسیار موثر است.

 

هزینه عمل پولیپ بینی در شیراز چقدر است؟

 

عمل پولیپ بینی گاهی سر پایی بوده و معمولا هزینه زیادی ندارد. اما هزینه دقیق این عمل پس از معاینه بیمار توسط پزشکان شیراز و بررسی وضعیت پولیپ مشخص خواهد شد.

 

آمادگی های لازم قبل از عمل پولیپ بینی در شیراز؛

 

۱_ قبل از عمل حتما در جلسه مشاوره با پزشک شرکت کنید.

۲_ پزشک را در جریان بیماری های قبلی، حساسیت های دارویی، دارو های مصرف شده، بیماری های ارثی، بیماری های زمینه ای و.... قرار دهید.

۳_ به مدت دو هفته قبل از جراحی از مصرف دارو های ضد انعقاد خون و رقیق کننده خون مانند ایبو پروفن، آسپرین، دارو های گیاهی و ... خودداری کنید.

۴_ به مدت یک ماه قبل از عمل از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید.

۵_ قبل از عمل داخل حفره های بینی و سینوس ها را با استفاده از اسپری ضد عفونی شست و شو دهید.

۶_ روز عمل حتما پرونده پزشکی خود را همراه خود ببرید.

 

جراحی پولیپ بینی در شیراز چقدر طول می کشد؟

 

مدت زمان لازم برای انجام جراحی پولیپ بینی بر اساس موقعیت پولیپ‌، تعداد پولیپ و اندازه پولیپ می تکاند متفاوت باشد. اما به طور میانگین جراحی پولیپ بینی در شیراز از نیم ساعت تا ۴ ساعت ممکن است به طول بیانجامد. هم چنین جراحی پولیپ بینی ممکن است با عمل زیبایی بینی، عمل جراحی انحراف بینی و عمل ترمیمی بینی همراه شود که در این صورت مدت زمان بیش تری طول می کشد و به صورت میانگین از ۲ تا ۵ ساعت ممکن است زمان ببرد.

 

میزان درد بعد از جراحی پولیپ بینی در شیراز؛

 

پس از جراحی پولیپ بینی در شیراز بیمار ممکن است چندین ساعت درد داشته باشد که با استفاده از دارو های مسکن تجویز شده توسط پزشک درد ناشی از عمل کاهش پیدا می کند.

 

سایر آزمایشات تشخیص آلرژی در شیراز؛

 

از این آزمایشات برای تشخیص التهابات ناشی از آلرژی که منجر به بروز پولیپ بینی در شیراز می شود استفاده خواهد شد؛

 

۱_ آزمایش فیبروز های کیستیک؛

 

فیبروز کیستیک نوعی بیماری است که روی غدد ترشح کننده بزاق، مخاط، اشک و... تاثیر می گذارد. این بیماری نوعی بیماری ارثی بوده و آزمایشات مربوط به این بیماری معمولا برای کودکان مبتلا به پولیپ استفاده می شود.

 

۲_ آزمایشات مربوط به خون؛

 

آزمایش خون جهت بررسی میزان پایین ویتامین دی که مرتبط با پولیپ بینی است انجام شود.

 

درمان پولیپ بینی در شیراز؛

 

پس از تشخیص پولیپ بینی در شیراز پزشک اقدام به درمان این بیماری می کند. نکته ای که در این باره باید به آن توجه کنید این است که درمان باعث جلوگیری از رشد مجدد پولیپ نشده و این توده ها حتی پس از درمان نیز ممکن است دوباره رشد کنند. روش های درمان پولیپ بینی در شیراز با استفاده از دو روش دارو درمانی و جراحی پولیپ می باشد.

 

۱_ درمان پولیپ بینی به وسیله دارو در شیراز؛

 

نخستین روشی که پزشک برای درمان پولیپ پیشنهاد می دهد استفاده از دارو است. دارو می تواند باعث کوچک تر شدن پولیپ های بزرگ و یا حذف پولیپ های کوچک شود. از جمله دارو هایی که در درمان پولیپ توسط پزشک شیراز تجویز می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

  • 1-داروی کورتیکو استروئید بینی؛ پزشک این دارو را جهت کاهش التهاب تجویز می کند. این دارو به صورت اسپری بوده و منجر به حذف یا کوچک تر کردن پولیپ های بینی می شود.
  •  
  • 2-کورتیکو استروئید های خوراکی و تزریقی؛ زمانی که استفاده از اسپری بینی به تنهایی پاسخ گو نباشد پزشک مصرف کورتیکو استروئید های خوراکی مانند پردنیزون را تجویز می کند. پردنیزون می تواند به تنهایی یا همراه با اسپری بینی مصرف شود اما چون مصرف این دارو در طولانی مدت عوارض ایجاد می کند بنابراین مصرف بلند مدت آن توصیه نمی شود. در صورت شدید بودن پولیپ و پاسخ گو نبودن دارو های خوراکی پزشک به سراغ دارو های تزریقی خواهد رفت.
  •  
  • 3-مصرف داروی دوپیلوماب؛ این دارو زمانی توسط پزشک تجویز می شود که فرد علاوه بر پولیپ بینی دارای سینوزیت مزمن نیز باشد. این دارو مشکلات تنفسی را تا حدودی برطرف کرده و باعث کاهش گرفتگی بینی خواهد شد.
  •  
  • 4-از آن جایی که یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد پولیپ بینی آلرژی و عفونت است پزشک ممکن است از داروهای ضد آلرژی مانند آنتی هیستامین یا دارو های آنتی بیوتیک برای رفع عفونت استفاده کند.
  •  

۲_ درمان پولیپ بینی به وسیله عمل جراحی در شیراز؛

 

هنگامی که سایر دارو ها برای درمان پولیپ بینی در شیراز پاسخ گو نباشند پزشک به نا چار روش جراحی را انتخاب می کند. در این روش پزشک ابزار بسیار ظریفی که مجهز به دوربین با بزرگ نمایی (آندوسکوپی بینی) است را وارد بینی می کند.

 این عمل به پزشک کمک می کند درون حفره های بینی و سینوس های  فرد را با دقت مشاهده کند. در مرحله بعد پزشک به وسیله ابزار دیگری اقدام به برداشتن پولیپ بینی می کند. این عمل جراحی می تواند با بی حسی موضعی یا با بی هوشی عمومی انجام شود.

 

پیشگیری از ابتلا به پولیپ بینی در شیراز؛

 

با رعایت نکات زیر می توانید درصد ابتلا به پولیپ بینی را کاهش دهید یا این که از رشد مجدد به آن پس از انجام جراحی پیشگیری کنید؛

 

۱_ تا جایی که امکان دارد از موادی تحریک کننده بینی دوری کنید. از تنفس مستقیم در هوایی که دارای مواد تحریک کننده بینی مانند آلرژن ها، دود، مواد شیمیایی، ذرات ریز، گرد و غبار و.... هستند خودداری کنید.

 

۲_ تنفس هوای مرطوب منجر به بهبود جریان مخاط از سینوس، جلوگیری از انسداد راه های تنفسی و مرطوب شدن راه های تنفسی خواهد شد. بنابراین سعی کنید فضای خانه خود را مرطوب نگه دارید جهت انجام این کار می توانید از دستگاه های بخور سرد در خانه استفاده کنید.

 

۳_ جهت از بین بردن مواد حساسیت زا و تحریک کننده در بینی و بهبود جریان مخاط در سینوس ها بینی را با استفاده از محلول های شست و شوی بینی یا اسپری آب نمک شست و شو دهید.  

 

۴_ آسم و آلرژی از عوامل اصلی تشکیل پولیپ بینی هستند بنابراین جهت جلوگیری از ابتلا به پولیپ آسم و آلرژی را کنترل کنید. اگر به این بیماری ها مبتلا هستید توصیه های پزشک را جدی بگیرید و دارو های تجویز شده توسط پزشک را درست و سر موقع مصرف کنید.

 

۵_ یکی دیگر از عوامل ایجاد پولیپ بینی عفونت های باکتریایی است. عفونت باکتریایی منجر به التهاب در معابر بینی و سینوس ها می شود. بنابراین جهت جلوگیری از ابتلا به عفونت بهداشت را رعایت کنید و دست های خود را مرتبا با مواد شوینده و ضد عفونی کننده شست و شو دهید. اگر به عفونت های باکتریایی مبتلا هستید سریعا به پزشک مراجعه کنید و با مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک هر چه سریع تر بیماری خود را درمان کنید.

 

دلایل ایجاد پولیپ بینی در شیراز؛

 

محققان هنوز به طور دقیق نمی دانند که چه عواملی دقیقا باعث ایجاد پولیپ می شود. یا این که چرا عواملی مانند التهاب، عفونت، آلرژی و ... در برخی از افراد ایجاد توده های پولیپ می کند اما در برخی دیگر این اتفاق نمی افتد.

 اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پاسخ سیستم ایمنی و نشانگر شیمیایی غشای مخاطی در این دو دسته با هم متفاوت است. پولیپ بینی می تواند در هر سنی اتفاق بیوفتد اما معمولا در افراد بزرگسال بیش تر دیده شده است.

 

 

مراقبت های پس از عمل جراحی پولیپ بینی در شیراز؛

 

پس از جراحی پولیپ بینی جهت تسریع در فرآیند بهبودی و جلوگیری از رشد مجدد پولیپ بینی موارد زیر را حتما انجام دهید:

 

۱_ به مدت پنج روز از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید و به خود استراحت دهید.

۲_ به مدت چند روز سر خود را به جلو خم نکنید این کار باعث ایجاد فشار بر حفره های بینی و سینوس ها شده و در نهایت باعث ایجاد خونریزی از بینی خواهد شد.

۳_ تا زمان بهبودی کامل از مصرف هر گونه مواد الکلی و دخانیات پرهیز کنید.

۴_ در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر طبیعی مانند خونریزی از بینی، عفونت، درد شدید و .... حتما به پزشک مراجعه کنید.

۵_ از مصرف دارو ها و موادی که خاصیت رقیق کنندگی خون دارند جدا خودداری کنید. مصرف این مواد احتمال بروز خونریزی تا زمان بهبودی را افزایش می دهند.

۶_ پس از باز کردن پانسمان حفره های بینی و سینوس ها را با استفاده از محلول های شست و شوی بینی بشویید.

۷_ پس از دو هفته جهت خارج کردن اسپلینت به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

3 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی