10 ضرورت انجام اکومری در شیراز

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 02 آبان 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

منظور از اکومری استفاده از کاردیوگرافی برای بررسی ساختار و عملکرد قلب می باشد. جهت انجام این روش از یک مبدل استفاده می شود که عملکردی مشابه میکروفون دارد.

در این مقاله با تعریف اکومری قلب در شیراز، عوارض اکومری قلب، ضرورت انجام اکومری قلب، آمادگی های قبل و بعد از انجام اکومری قلب و بسیاری از موارد دیگر همراه با شما عزیزان هستیم. لطفا تا انتهای این مقاله پزشکی ما را همراهی کنید.

اکومری قلب در شیراز چیست؟

این مبدل با ارسال امواج اولتراسونیک در موقعیت ها و زاویای مختلف، امواج برگشتی از قلب را جمع اوری کرده و اطلاعات حاصل را به یک کامپیوتر ارسال خواهد کرد. امواج ارسال شده توسط مبدل ساختار قلب را اکو کرده و تصاویر حاصل از اکو برگشتی در قالب دیواره و دریچه روی کامپیوتر نمایش داده خواهد شد. امواج حاصل از مبدل از راه پوست و بافت های بدن عبور می کنند و از این طریق به سمت قلب حرکت می کنند.

این مبدل با ارسال امواج اولتراسونیک در موقعیت ها و زاویای مختلف، امواج برگشتی از قلب را جمع اوری کرده و اطلاعات حاصل را به یک کامپیوتر ارسال خواهد کرد.

 امواج ارسال شده توسط مبدل ساختار قلب را اکو کرده و تصاویر حاصل از اکو برگشتی در قالب دیواره و دریچه روی کامپیوتر نمایش داده خواهد شد. امواج حاصل از مبدل از راه پوست و بافت های بدن عبور می کنند و از این طریق به سمت قلب حرکت می کنند.

اکومری قلب در شیراز

 

منظور از اکومری نوعی اکو کاردیوگرافی است که از طریق مری انجام می گیرد. اکو کاردیوگرافی از راه مری روشی است که در آن به وسیله امواج صوتی تصاویری از ساختار و عملکرد قلب روی مانیتور ظاهر می شود. پزشک در این روش به وسیله ابزاری به نام TEE که از راه مری وارد می شود قادر به دیدن جزئیات قلب خواهد بود. در این مقاله با بررسی اکو مری قلب همراه با شما عزیزان هستیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

انواع اکو قلب از راه مری در شیراز؛

 

جهت انجام اکو مری قلب از چندین نوع کاردیوگرافی استفاده می شود؛

 

۱_ اکو کاردیو گرافی M؛

این نوع کاردیوگرافی ساده ترین نوع آن بوده و معمولا طی اکو مری زمانی از آن استفاده می شود که پزشک نیاز به بررسی ساختار قلب دارد. اکو حالت M برای بررسی و اندازه گیری ساختار های قلب مانند ضخامت دیواره قلب، اندازه قلب و اندازه کیری پمپاژ خون در قلب به کار می رود.

 

۲_ اکو کاردیوگرافی داپلر؛

این نوع کاردیوگرافی بیش تر برای بررسی وضعیت دریچه های قلب و بررسی جریان خون پمپاژ شده توسط قلب مناسب است. از این نوع کاریوگرافی برای تشخیص جریان های غیر عادی خون و هم چنین وجود مشکل یا افتادگی دریچه های قلب استفاده می شود.

 

۳_ اکو کاردیوگرافی با داپلر رنگی؛

 این نوع کاردیوگرافی نیز مانند مورد قبلی برلی بررسی جریان پمپاژ خون در قلب مورد استفاده قرار می گیرد. داپلر رنگی نوع پیشرفته اکوکاردیوگرافی داپلر است که مسیر جریان خون را به صورت رنگی و با استفاده از رنگ های مشخص نشان می دهد. بنابراین وجود هر گونه جریان غیر عادی خون برای پزشک به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

 

۴_ اکوکاردیو گرافی دو بعدی؛

این نوع اکو جهت بررسی ساختار و عملکرد قلب به کار می رود. پزشک با استفاده از اکو دو بعدی قادر است ساختار های مختلف قلب را در حین کار کردن ببینید و مشکلات ان ها را تشخیص دهد. اکو دو بعدی در مانیتور به صورت دو بعدی دیده می شود.

 

۵_ اکو کاردیوگرافی سه بعدی؛

این روش کارایی اکو دو بعدی را دارد اما تصاویر ارائه شده توسط اکو سه بعدی بسیار واضح تر و با کیفیت بهتر می باشد. دیدن تصاویر با کیفیت از قلب در هنگام کارکردن می تواند تا حد زیادی پزشک را در جریان تشخیص بیماری های قلبی کمک کند.

 

 

دلایل انجام اکو مری قلب در شیراز؛

 

اکو مری جهت تشخیص بیماری های قلبی زیر کارایی بالایی دارد؛

 

۱_ آترواسکلروز؛

ایجاد لخته خون در عروق قلب در اثر تجمع چربی

۲_ کاردیو میوپاتی؛

بزرگ شدن قلب به دلیل ضعیف شدن و ضخیم شدن ماهیچه های قلبی

۳_ بیماری های قلبی مادرزادی؛

وجود نواقص و اختلالات در جریان خون از زمان بدو تولد

۴_ نارسایی قلبی؛

عدم توانایی قلب در پمپاژ موثر خون و ضعیف شدن عضلات قلب

۵_ لختگی خون و سکته مغزی

۶_ تومور کاردیاک؛

وجود تومور در سطح خارجی قلب، حفره های قلب و در بافت عضلات قلب

۷_ آنوریسم؛

بیرون زدگی و ضعیف شدن شریان بزگی که وظیفه آن حمل خون حاوی اکسیژن و رساندن آن به سایر اندام ها می باشد.

 

در روش اکوکاردیوگرافی سنتی که اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک نامیده می شود مبدل روی سینه قرار داده شده و امواج از طریق پوست و بافت ها به سمت قلب حرکت می کنند در حالی که در روش اکومری به مبدل یک پروب وصل شده و از طریق مری وارد قلب می شود.

تصویر ارائه شده با استفاده از این روش بسیار دقیق تر و واضح تر بوده چرا که امواج دیگر نیازی به عبور از پوست و بافت نخواهند داشت و از طریق مری تصویری از قلب ارائه خواهد داد چرا که قلب و مری در موقعیت نزدیکی به هم قرار گرفته اند و پروب مبدل قادر خواهد بود از طریق عبور از مری تصویری از دریچه و دیواره های قلب ارائه دهد.

 

چه بیماری های قلبی با اکومری در شیراز تشخیص داده می شوند؟

 

عارضه های قلبی بسیاری از طریق انجام اکومری قلب در شیرازتشخیص داده می شوند. از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

  • 1- اختلالات دریچه میترال
  • 2- وجود لخته یا توده داخل قلب
  • 3- پارگی دریچه آئورت
  • 4- ساختار و عملکرد دریچه های مصنوعی قلب
  • 5- جراحی پیوند
  • 6- ترمیم دریچه ها

 

لازم به ذکر است که بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های ریوی و اضافه وزن می تواند در روند تشخیص بیماری به وسیله اکومری اختلال ایجاد کند. هم چنین سایر شرایطی که ممکن است نیاز به اکومری TEE داشته باشند ارزیابی عملکرد و ساختار قلب، ارزیابی عملکرد قلب در حین انجام جراحی قلب باز پس از پروسه هایی چون بای پس عروق کرونر و ... می باشند.

 

 

عوارض جانبی اکو مری قلب در شیراز؛

 

تشخیص بسیاری از بیماری های قلبی از طریق اکومری انجام می شود. به طور کلی نمی توان گفت که انجام اکومری قلب در شیرازیک عمل خطرناک است اما ممکن است انجام اکومری با توجه به شرایط خاص بیمار با عوارض احتمالی همراه باشد. از جمله این عوارض و ریسک های احتمالی  می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

  • 1- بروز مشکلات تنفسی
  • 2- اختلال در ضربان قلب
  • 3- ایجاد خونریزی در اثر عبور مبدل از مری
  • 4- آسیب دیدگی دهان، دندان، مری و گلو

 

آمادگی های لازم برای انجام اکومری در شیراز؛

امو مری در شیراز | سینا پزشک

قبل از انجام اکو مری نکات زیر را در نظر داشته باشید؛

 

۱_ قبل از انجام اکومری به بیمار فرم رضایت نامه داده می شود و از او خواسته می شود این فرم را امضا کند. قبل از امضا کردن فرم آن را به خوبی مطالعه کنید و هر سوالی دارید از پرسنل بیمارستان یا کلینیک بپرسید.

 

۲_ قبل از انجام اکومری نباید بیمار غذا خورده باشد. مدت زمانی که قبل از انجام اکومری بیمار باید تغذیه نکند توسط پزشک باید به او اطلاع داده شود.

 

۳_ وجود هر گونه آلرژی، حساسیت دارویی، احتمال بارداری، سابقه بیماری های قبلی و ژنتیکی باید توسط بیمار به پزشک اطلاع داده شود. معمولا قبل از انجام اکومری جلسه مشاوره ای ترتیب داده می شود و پزشک تمام این موارد را از بیمار سوال خواهد کرد.

 

۴_ بیمار باید به مدت یک هفته قبل از انجام اکومری قلب در شیرازاز دارو های ضد انعقاد خون استفاده نکند. استفاده از این دارو ها احتمال بروز خونریزی طی انجام عمل را تشدید می کند. در صورتی که بیمار قبل از اکومری از دارو های ضد انعقاد خون استفاده کرده باشد حتما باید این مطلب را به پزشک خود اطلاع دهد.

 

۵_ قبل از انجام اکومری از بیمار آزمایشات مربوط به خون گرفته می شود. نتیجه این آزمایشات در تعیین زمان لختگی خون بیمار به پزشک کمک خواهد کرد.

 

۶_ سابقه بیماری های قلبی، مادر زادی و ژنتیکی قلبی حتما باید به پزشک اطلاع داده شود.

 

۷_ قبل از انجام اکومری و لحظاتی پیش از عمل بیمار باید به طور کامل مثانه خود را تخلیه کرده باشد.

 

 

اکومری در شیراز چگونه انجام می شود؟

 

قبل از انجام اکومری پزشک از بیمار می خواهد تا تمام اشیا، جواهرات، دندان های مصنوعی، وسایل فلزی و... را از خود دور کند. وجود این اشیا ممکن است در روند کار مبدل اختلال ایجاد کرده و دقت کار پایین بیاید. هم چنین بیمار باید لباس های کاملا استریل شده و روپوش مخصوص را به تن داشته باشد.

 

در مرحله بعد بیمار به سمت چپ به پهلو روی تخت دراز می کشد و جهت حفظ تعادل یک بالشت پشت بیمار قرار داده می شود. الکترود های چسبی روی بدن بیمار چسبانده می شود و تمام علائم حیاتی بیمار اعم از ضربان قلب، فشار خون، سطح اکسیژن و... روی مانتیتور الکتروگرام ECG در طی انجام اکو نمایش داده خواهد شد. در مرحله بعد یک بی حس کننده به پشت گلو اسپری می کنند. این بی حس کننده موجب بی حسی موضعی گلو می شود و در نتیجه کاوشگر به راحتی می تواند در مری حرکت کند.

 

جهت جلوگیری از خورده شدن مناطق بی حس شده توسط دندان یک محافظ ضد گزش داخل دهان کار گذاشته می شود. جهت مشاهده بهتر نمایشگر بهتر است فضای اتاق تاریک باشد. در این مرحله کاوشگر TEE وارد دهان و سپس وارد گلو می شود و پس از یافتن موقعیت درست شروع به ضبط تصاویر می کند.

 

 پس از دریافت تصاویر مورد نیاز از موقعیت کاوشگر آن را از داخل مری خارج می کنند. در طی انجام اکو جهت حفظ آرامش بیش تر بیمار به او آرام بخش تزریق می کنند و در صورت لزوم از طریق بینی به بیمار اکسیژن وصل می کنند.

 

 

مراقبت های پس از انجام اکومری در شیراز؛

 

۱_ بعد از انجام اکومری پرستاران کلیه علائم حیاتی بیمار را چک می کنند.

 

۲_ پس از پایداری علائم حیاتی و بالا رفتن سطح هوشیاری بیمار الکترودهای چسبی، اکسیژن و خط تزریق وریدی از بیمار جدا شده و پرستاران به او کمک می کنند که بلند شود و لباس های خود را عوض کند.

 

۳_  پس از انجام آزمایش ممکن است چند روزی احساس ضعف، خستگی، بی حالی و درد و خونریزی در ناحیه گلو داشته باشید.

 

۴_ انجام این عمل گاهی به صورت سر پایی است اما به طور کلی بهتر است بیمار جهت مراقبت های پس از عمل به مدت یک روز در بیمارستان بستری شود.

 

۵_پس از ترخیص از بیمارستان قادر خواهید بود فعالیت های گذشته خود را از سر بگیرید.

 

زمان انجام اکومری قلب در شیراز؛

 

انجام اکومری قلب در شیرازبیش تر از سایر روش های اکو قلب به طول می انجامد چرا که در این روش با وارد کردن کاوشگر TEE به داخل مری تصاویر دقیق تری از ساختار و عملکرد قلب در دسترس قرار می گیرد. اما به صورت میانگین می توان گفت که در شرایط استاندارد انجام این عمل ممکن است بین ۲۵ تا ۳۰ دقیقه به طول بیانجامد.

 

موارد ممنوعیت انجام اکومری قلب در شیراز؛

اکو مری در شیراز رایگان

همان گونه که ذکر شد انجام این عمل نیازمند عبور کاوشگر از مری و تصویر برداری از قلب می باشد. بنابراین انجام این روش توسط پزشک برای مواردی که مری دچار مشکلات زیر باشد اصلا توصیه نمی شود؛

 

  • 1- واریس مری
  • 2- انسداد مری
  • 3- پرتو درمانی در ناحیه مری

 

انجام اکومری قبل از جراحی قلب در شیراز؛

 

قبل از انجام جراحی های مربوط به قلب ساختار و عملکرد قلب به وسیله اکو مورد بررسی قرار می گیرد. از آن جایی که اکومری تصاویر واضح تر و دقیق تری از قلب ارائه نی دهد انجام اکومری قلب در شیرازمی تواند گرفتگی آئورت و سلیر عروق قلب را نیز نشان دهد انجام اکومری باعث می شود حین انجام عمل این گرفتگی کرونر و آئورت تشخیص داده شود و از بروز حمله قلبی طی عمل جلوگیری شود.

 

 گاهی انجام اکومری پس از بیهوشی بیمار صورت گرفته و در حین عمل و پس از عمل برای پایش وضعیت بیمار از این روش استفاده خواهد شد.

 

ضرورت انجام اکومری در شیراز؛

 

پزشکان با استفاده از اکومری قادر هستند ساختار و عملکرد قلب را مشاهده کنند. اکومری تصاویر واضح و دقیقی از دیواره های قلب، حفرات بالایی و پایینی قلب به پزشک ارائه می دهد. هم چنین در صورت چاق بودن و ضخامت بیش از حد قفسه سینه یا داشتن پانسمان یا موانعی دیگر روی سینه قادر به انجام اکو معمولی نخواهید بود و پزشک به شما اکو مری قلب را پیشنهاد می کند. تصاویری که از اکومری حاصل می شود می تواند اطلاعات دقیقی در موارد زیر در اختیار پزشک قرار دهد؛

 

  • 1- اندازه قلب
  • 2- ساختار قلب
  • 3- دیواره و ضخامت دیواره قلب
  • 4- چگونگی پمپاژ خون
  • 5- وجود هر گونه بافت غیر طبیعی در اطراف قلب
  • 6- وجود هر گونه توده، عفونت های باکتریایی، قارچی و سرطان
  • 7- انسداد و تنگی دریچه های قلب
  • 8- برگشت خوردن خون از دریچه ها یا نا رسایی قلبی
  • 9- وجود هر گونه لخته در حفرات قلب
  • 10- وجود سوراخ یا حفره در قلب

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

1 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی