5 علت جراحی تروما و شکستگی های اندام و 3 نوع درمان این مشکل

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 01 آبان 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

تروما به بررسی و درمان آسیب های وارده بر بدن می پردازد. به عبارت بهتر هر گونه شکستگی، جراحت و ضربه که از محیط بیرون به بدن وارد شود و منشا داخلی و درونی نداشته باشد. در علم پزشکی تروما خوانده می شود.

در این مقاله با بررسی جراحی آسیب های تروما و شکستگی های اندام های مختلف همراه با شما عزیزان هستیم. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

منظور از جراحی تروما چیست؟

تروما شاخه ای از تخصص های جراحی در دنیای پزشکی است که به درمان آسیب های ناشی از شکستگی های بدن در اثر عوامل فیزیکی و معمولا در شرایط اضطراری می پردازد. جراحان تروما دوره خود را ابتدا در پزشکی عمومی گذرانده و سپس به مطالعه دوره فلوشیپ تروما می پردازند.

تروما شاخه ای از تخصص های جراحی در دنیای پزشکی است که به درمان آسیب های ناشی از شکستگی های بدن در اثر عوامل فیزیکی و معمولا در شرایط اضطراری می پردازد. جراحان تروما دوره خود را ابتدا در پزشکی عمومی گذرانده و سپس به مطالعه دوره فلوشیپ تروما می پردازند.

گاهی ممکن است در اثر عوامل خارجی استخوان ها جا به جا شوند یا دچار آسیب دیدگی شوند که جهت درمان آن نیاز به جراحی، ترمیم و درمان استخوان وجود دارد. در این صورت به این نوع جراحی، جراحی تروما گفته می شود. در واقع تروما بازسازی ستون فقرات جهت بهبود اندام های آسیب دیده می باشد. مطالعه بر این شاخه پزشکی بسیار حائز اهمیت است چرا که تروما به عنوان سومین عامل مرگ و میر در جهان شناخته شده است.

 

آسیب ها و ترومای ستون فقرات؛

 

شکستگی ستون فقرات از جمله مهم ترین آسیب هایی است که در بخش تروما اتفاق می افتد. این عامل می تواند در اثر تصادف، زمین خوردن، سقوط از ارتفاع یا وارد شدن ضربه های شدید به ستون فقرات ایجاد شود. در این حالت مهره های ستون فقرات که مستطیلی شکل هستند روی هم فشرده شده و باعث تروما یا شکستگی خواهند شد. اما آسیب های ناشی از ستون فقرات می تواند در اثر عوامل دیگری چون پوکی استخوان، ضعف استخوان ها و... ایجاد شود. این عوامل به طور طبیعی با افزایش سن و روند پیری بیش تر اتفاق خواهند افتاد.

 

علائم شکستگی ها و آسیب های ستون فقرات؛

 

از جمله علائمی که در صورت آسیب دیدگی و شکستگی ستون فقرات ممکن است مشاهده شود می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

1- احساس درد خفیف تا شدید در ناحیه کمر و ستون فقرات که این درد در هنگام راه رفتن و کار کردن خیلی بیش تر می شود.

2- در صورت درگیری نخاع ممکن است بیمار با اختلالات روده، مثانه و بی حسی پا ها مواجه شود.

3- تغییر شکل در مهره های کمر

4- ایجاد خراش یا زخم در ستون فقرات

5- اختلالات حسی‌ حرکتی

6- فلج اندام ها به خصوص پاها

 

هدف از جراحی شکستگی ستون فقرات چیست؟

 

هنگام بروز آسیب و شکستگی ستون فقرات عمل جراحی تروما ستون فقرات با هدف برگرداندن استخوان ها به جای اصلی و اولیه خود، تسکین درد های ناشی از فشار های وارد شده به نخاع و ستون فقرات و بهبود دامنه حرکتی انجام می شود. صرف نظر از این که از چه روشی برای درمان بیمار استفاده شود بیمار باید دوره نقاهت را جهت بهبودی کامل پشت سر بگذارد. در طول دوره درمان برخی از عوارض مانند فلجی باعث می شوند دوره نقاهت ادامه پیدا کرده و طولانی تر شود. در صورتی که پوکی استخوان دلیل اصلی آسیب ستون فقرات باشد روند درمان حساس تر خواهد شد چرا که بیمار در معرض آسیب های بیش تری قرار می گیرد و باعث حفظ تراکم استخوان ها نیز در نظر گرفته شود.

 

تشخیص شکستگی ستون فقرات؛

 

هنگامی که فرد آسیب دیده به پزشک مراجعه می کند پزشک باید هر چه سریع تر جهت تشخیص و درمان شکستگی های بیمار اقدام کند. اگر فرد تصادفی به بیمارستان مراجعه کند ابتدا باید علائم حیاتی مانند ضربان قلب، فشار خون، نبض و ... مورد بررسی قرار گرفته و در مرحله بعد خونریزی های داخلی و خارجی و هم چنین شکستگی های اندام های بیمار مورد بررسی قرار بگیرد.

 

علاوه بر معاینه فیزیکی تست های تشخیصی نیز در تشخیص شکستگی ها می تواند کمک دهنده باشد. در این مورد ابتدا تست های تشخیصی مربوط به سلامت سیستم عصبی مانند توانایی راه رفتن، حرکت کردن، حفظ تعادل، داشتن حس در پا ها و... انجام خواهد شد سپس رفلاکس بیمار نیز مورد بررسی قرار می گیرد تا از دیگر آسیب های وارد شده بر اعصاب و نخاع اطمینان حاصل شود. جهت اطمینان از شکستگی های ستون فقرات و استخوان ها از تست های تصویر برداری مانند تصویر برداری به وسیله MRI، اشعه ایکس و سی تی اسکن استفاده خواهد شد‌ تا از وجود هر گونه آسیب دیدگی در این نواحی اطمینان حاصل شود.

 

 

درمان های شکستگی ستون فقرات؛

 

پس از تشخیص آسیب دیدگی توسط پزشک مشخص می شود که آیا نیاز به انجام جراحی وجود دارد یا خیر؟ برای درمان شکستگی های ستون فقرات پزشک از راه های درمانی زیر استفاده خواهد کرد؛

 

۱_ درمان شکستگی از نوع خمیدگی؛

 

در صورتی که خمیدگی به سمت جلو شدید باشد یا آسیب دیدگی زیاد باشد پزشک اقدام به جراحی بیمار خواهد کرد اما در صورتی که خمیدگی استخوان ها زیاد نباشد نیازی به جراحی نیست و بیمار باید به توصیه پزشک به مدت ۶ تا ۱۲ هفته هنگام راه رفتن از عصا یا واکر استفاده کند و با پیشروی روند بهبود روزانه بر فعالیت های خود اضافه کند. البته افزودن بر فعالیت ها حتما باید تحت نظر پزشک و با دستور پزشک معالج باشد.

 

۲_ درمان شکستگی از نوع وا شدگی؛

 

در این نوع اسیب دیدگی پزشک اول باید بیمار را معاینه کند و میزان آسیب را بسنجد اگر آسیب دیدگی محدود به مهره های ستون فقرات باشد ‌نیازی به جراحی نبوده و پزشک به بیمار توصیه می کند به مدت ۶ تا ۱۲ هفته از آتل استفاده کند اما در صورتی که رباط های ستون فقرات دچار پارگی و آسیب دیدگی شده باشند پزشک اقدام به جراحی و درمان رباط های ستون فقرات خواهد کرد.

 

۳_ درمان شکستگی از نوع چرخشی؛

 

این نوع آسیب وارد شده به ستون فقرات اگر کم باشد معمولا نیاز به جراحی و استفاده از آتل یا عصا و واکر وجود ندارد. اما اگر به نخاع و اعصاب آن آسیب وارد شود حتما باید جراحی صورت گیرد.

 

 

بهترین زمان برای جراحی شکستگی تروما ستون فقرات؛

 

یکی از مهم ترین روش های درمانی که برای درمان آسیب دیدگی های ستون فقرات انجام می شود جراحی ستون فقرات است. یکی از مهم ترین نکاتی که در زمینه جراحی ستون فقرات باید به آن توجه کنید این است که جراحی باید در ساعات اولیه شکستگی انجام شود بنابراین در صورت بروز هر گونه آسیب دیدگی ستون فقرات باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 بهترین زمان برای جراحی این شکستگی ها ده ساعت اولیه پس از وارد شدن آسیب ترومایی می باشد. بنابراین به محض انتقال بیمار به بیمارستان کلیه اقدامات لازم جهت جراحی انجام خواهد شد.

 

جراحی تروما و شکستگی های اندام

 

منظور از تروما اسیب هایی است که در اثر عوامل خارجی مانند وارد شدن ضربه به اندام های مختلف بدن وارد می شوند. از جمله اندام های آسیب پذسر می توان به ستون فقرات، ران و لگن اشاره کرد. در این مقاله با جراحی تروما و شکستگی های اندام همراه با شما عزیزان هستیم. لطفا این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

تروما و شکستگی لگن؛

 

یکی دیگر از انواع تروما آسیب ها و شکستگی های مربوط به لگن است. طبق مطالعات انجام شده مهم ترین علت شکستگی های لگن مربوط به تصادفات جاده ای می باشد. به همین دلیل شناسایی این شکستگی ها برای رادیولوژیست ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به انواع شکستگی های لگن اشاره خواهیم کرد.

 

انواع شکستگی های لگن؛

 

۱_ شکستگی های لترال

۲_ شکستگی های قدامی

۳_ شکستگی های عمودی

۴_ شکستگی های ترکیبی

 

طبق تحقیقات انجام شده بیش ترین آمار مربوط به شکستگی های لگن مربوط به شکستگی های لترال است و حدود ۸۹ درصد از کل شکستگی ها لترال، ۳ درصد مربوط به شکستگی های قدامی، ۳ درصد شکستگی های عمودی و ۵ درصد مربوط به شکستگی های ترکیبی می باشد.

 

تشخیص شکستگی تروما لگن؛

 

پس از ایجاد شکستگی بیمار باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و پزشک با استفاده از روش های متعددی اقدام به تشخیص این شکستگی می کند. در ابتدا پزشک اقدام به معاینه فیزیکی بیمار کرده و توانایی تحرک بیمار را ارزیابی می کند. در این مرحله پزشک با وارد کردن فشار و ضرباتی  میزان درد بیمار را می سنجد. در مرحله بعد از طریق سی تی اسکن و عکس برداری با اشعه ایکس تصاویری از لگن بیمار تهیه می کند و در مرحله بعد اقدام به جراحی و درمان شکستگی های بیمار خواهد کرد.

 

 تروما و شکستگی ران؛

 

یکی دیگر از انواع تروما و شکستگی ها مربوط به آسیب هایی است که به استخوان ران وارد می شود. شکستگی پا در ران ممکن است در سه ناحیه از ران اتفاق بیوفتد. این شکستگی در سه ناحیه سر استخوان ران، تنه اصلی استخوان ران و انتهای تحتانی استخوان ران و نزدیک به زانو ایجاد شود. از جمله رایج ترین علل شکستگی استخوان ران می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

  • 1- وارد شدن ضربه در اثر تصادفات رانندگی
  • 2- سقوط از ارتفاعات
  • 3- صدمه در اثر فعالیت های ورزشی یا قرار گرفتن در محیط های پر حادثه

 

هم چنین عوامل زیر ممکن است در بروز شکستگی استخوان ران زمینه ساز باشند؛

  • 1- ابتلا به سرطان و تومور
  • 2- ابتلا به پوکی استخوان
  • 3- کمبود کلسیم

 

درمان شکستگی استخوان ران؛

 

در صورت بروز شکستگی استخوان ران بیمار حتما باید در ساعات اولیه تحت جراحی قرار بگیرد. اما قبل از جراحی می توان موقتا از کشش پوستی برای جلوگیری از گرفتگی عضلات و تسکین درد استفاده کرد. طی انجام جراحی پزشک ابتدا استخوان داخلی ران را جا اندازی کرده تا موقعیت آن ثابت شود. سپس اقدام به تعویض استخوان شکسته و جایگزین کردن آن با مواد مصنوعی می کند.

 

عوارض جراحی تروما و شکستگی استخوان ران؛

 

  • 1- امکان جوش نخوردن استخوان ران
  • 2- ایجاد عفونت در محل جراحی
  • 3- ایجاد لخته خون به علت پارگی‌ عروق خونی
  • 4- بستری شدن و دوره نقاهت طولانی تا زمان بهبودی
  •  

علت های شکستگی ستون فقرات؛

 

همان طوری که گفته شد منظور از شکستگی ترومایی شکستگی هایی است که در اثر عوامل خارجی و وارد شدن ضربه باشد و منشا آن ربطی به داخل بدن نداشته باشد. شکستگی ترومایی ستون فقرات می تواند دارای علت های مختلفی باشد اما بیش از ۹۰ درصد این شکستکی ها در اثر عوامل شایع زیر اتفاق می افتند؛

 

1- تصادفات:

در هنگام بروز تصادفات گاهی فرد داخل ماشین دچار آسیب دیدگی شده و گاهی نیز در اثر ضربه به بیرون پرتاب می شود یا در اثر برخورد با اشیا و وسایل ممکن است فرد دچار آسیب دیدگی و شکستگی ترومایی شود.

 

2- سقوط از ارتفاع:

سقوط از ارتفاعات بلند و برخورد کردن با ضرب روی زمین می تواند یکی از عوامل آسیب های ترومایی باشد.

 

3- آسیب های ورزشی:

گاهی فرد در اثر عدم آگاهی در اصول صحیح انجام حرکات ورزشی ممکن است به استخوان ها و ستون فقرات خود آسیب وارد کند.

 

گاهی نیز عواملی زیر زمینه ساز شکستگی خواهند شد؛

 

4- پوکی استخوان:

پوکی استخوان یکی از مهم ترین عواملی است که باعث ضعیف شدن استخوان ها و عدم مقاومت در برابر ضربه است. فردی که مبتلا به پوکی استخوان می شود در مقایسه با یک فرد سالم نسبت به ضربه ها بسیار آسیب پذیر تر بوده و حتی ممکن است در اثر سقوط از چند پله دچار شکستگی های ترومایی شود.

 

5- ابتلا به انواع سرطان و تومور:

سرطان نیز یکی از عواملی است که باعث تخلیه بافت استخوان و ضعف در برابر ضربه خواهد شد. افرادی که به سرطان و تومور مبتلا می شوند نیز در برابر ضربات بسیار آسیب پذیر هستند.

 

تروما چگونه باعث انحراف ستون فقرات می شود؟

 

استخوان های کوچکی که در ناحیه ستون فقرات قرار دارند مهره نام دارند. کار مهره ها حفاظت از طناب نخاعی است. ساختار بدن انسان به گونه ای است که این مهره ها به صورت مستقیم و به دنبال هم قرار گرفته اند تا بتوانند باعث صاف قرار گرفتن انسان شوند. گاهی این مهره ها در اثر عوامل مختلفی مانند وارد شدن ضربه در تصادفات یا هر عامل دیگری ممکن است از مسیر اصلی خود منحرف شوند.

 

 این انحراف می تواند دلیل های مختلفی داشته باشد مثلا ممکن است در اثر وارد شدن ضربه ای که قبلا تشخیص داده نشده است ستون فقرات دچار انحراف و تروما گردد. اسکولیوزیس نام نوعی بیماری است که در اثر وارد شدن ضربه و انحراف ستون فقرات ایجاد می شود. انجام عمل اسکولیوزیس به علت تروما پروسه ای طولانی است که چیزی حدود ۴ تا ۶ ساعت به طول می انجامد.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

1 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی