2 روش عمل بینی استخوانی در شیراز و مراقبت های قبل و پس از جراحی

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 25 آبان 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

امروزه زیبایی بینی به یکی از دغدغه های جوانان و نو جوانان تبدیل شده است یکی از مدل های بینی که نیاز به اصلاح فرم دارد بینی استخوانی است.

بینی استخوانی به صورت طبیعی دارای قوز می باشد. درصد موفقیت عمل بینی های استخوانی بسیار بالا بوده و بینی پس از اتمام جراحی به شدت تغییر کرده و فرم پیدا می کند. هم چنین امکان برگشت پذیری عمل این مدل بینی ها بسیار پایین است.

بینی استخوانی چیست؟

بینی های استخوانی بینی هایی هستند که دارای قوز و برجستگی هستند این بینی ها از نیمرخ ظاهر نا زیبایی دارند و با جراحی قابل اصلاح هستند. در این مقاله با عمل جراحی بینی استخوانی در شیراز همراه با شما عزیزان هستیم. لطفا تا انتها این مقاله پزشکی را مطالعه کنید.

بینی های استخوانی بینی هایی هستند که دارای قوز و برجستگی هستند این بینی ها از نیمرخ ظاهر نا زیبایی دارند و با جراحی قابل اصلاح هستند. در این مقاله با عمل جراحی بینی استخوانی در شیراز همراه با شما عزیزان هستیم. لطفا تا انتها این مقاله پزشکی را مطالعه کنید.

عمل بینی استخوانی در شیراز؛

 

همان گونه که گفته شد بینی های استخوانی شاید در ابتدا دارای انحراف و قوز باشند اما پس از جراحی درصد اصلاح پذیری آن ها بالا است و عمل آن ها به ندرت برگشت پذیر است. در شکل زیر آناتومی بینی استخوانی به نمایش گذاشته شده است. تمامی بینی ها استخوان های کوچک و بزرگ نشان داده شده در تصویر  را دارند اما تفاوت بینی های استخوانی با سایر بینی ها در اندازه و شکل این استخوان است.

 

تفاوت های بینی گوشتی با بینی استخوانی؛

 

  • 1- در بینی استخوانی ضخامت پوست بینی کم تر بوده در حالی که در بینی های گوشتی پوست ضخیم تر است.
  • 2- پوست در بینی گوشتی چرب است در حالی که پوست بینی های استخوانی چرب نیست.
  • 3- نوک بینی های استخوانی جمع تر بوده در حالی که نوک بینی های گوشتی غضروفی و بزرگ است.
  • 4- در بینی های استخوانی به دلیل ضخامت کم پوست جزئیات بینی مانند تیغه بینی دیده می شود در حالی که بینی های گوشتی چنین نیستند.
  • 5- بینی های استخوانی در ناحیه پل بینی دارای برآمدگی استخوانی هستند که قوز نامیده می شود. داشتن مشخصه قوز یکی از ویژگی های اصلی بینی های استخوانی است که بینی های گوشتی آن را ندارند. البته برخی از بینی های گوشتی نیز قوز دارند اما خیلی کوچک و تقریبا غیر قابل تشخیص است.
  • 6- بینی های استخوانی استحکام بیش تری دارند و نسبت به بینی ها گوشتی غضروف های قوی تری دارند.

 

دلیل ایجاد قوز در بینی های استخوانی؛

عمل بینی استخوانی در شیراز

قوز یکی از استخوان های تشکیل دهنده بینی است که در بالای بینی و نزدیک به چشم ها قرار دارد. این استخوان در بینی های استخوانی ظاهر برجسته ای دارد و از نیمرخ ظاهر برجسته ای ایجاد می کند که ظاهر نا زیبایی ایجاد می کند. از این رو افرادی که بینی استخوانی دارند اکثرا متقاضی جراحی بینی و بر طرف کردن قوز بینی هستند.

 

 قوز بینی می تواند ارثی باشد یا این که در اثر وارد شدن ضربه به بینی ایجاد شود. قوز در اثر ضربه ایجاد نمی شود اما ممکن است با وارد شدن ضربه قوز بینی نا متقارن شود. در مورد بینی های استخوانی باید تا زمان تکمیل فرآیند رشد بینی صبر کرد سپس اقدام به جراحی و اصلاح قوز بینی کرد.

 

عوارض جراحی بینی های استخوانی؛

 

به طور کلی جراحی بینی های استخوانی به نسبت بقیه انواع بینی کم تر است. اما نوع روش جراحی نیز در شدت بروز عوارض موثر است. برخی از عوارض جراحی بینی استخوانی به صورت زیر است؛

 

  • 1- آبریزش بینی
  • 2- تنگی حفره بینی
  • 3- باقی ماندن انحراف بینی
  • 4- چسبندگی داخل بینی
  • 5- خونریزی بینی
  • 6- کاهش بویایی

 

عوارض مواد بی هوشی طی جراحی بینی استخوانی؛

 

عوارض جراحی بینی استخوانی بسیار کم بوده و پس از مدتی بهبود پیدا می کند. جراحی بینی مستلزم استفاده از مواد بی هوشی است. استفاده از مواد بی هوشی طی جراحی بینی با عوارضی همراه است. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

۱_ سر گیجه: ایجاد سر گیجه پس از به هوش آمدن کاملا طبیعی است که پس از گذشت چند ساعت بهبود پیدا می کند. این زمان ممکن است در افراد سالمند بیش تر باشد.

۲_ تهوع و استفراغ؛ وجود حالت تهوع و استفراغ به دلیل استفاده از مواد بی هوشی تا چندین روز پس از عمل طبیعی بوده و با گذشت مدت زمان معینی بهبود پیدا می کند.

۳_ لرز؛ ایجاد لرز پس از به هوش آمدن بسیار طبیعی است و تقریبا در ۶۰ تا ۷۰ درصد افرادی که از بیهوش می شوند اتفاق می افتد. این احساس می تواند ناشی از کاهش دمای بدن باشد.

۴_ احساس درد در گلو؛ طی جراحی و بی هوشی جهت کمک به تنفس بیمار از لوله ای استفاده می شود که پس از جراحی برداشتن این لوله ممکن است باعث ایجاد زخم و درد در بیمار گردد.

 

دوران نقاهت پس از انجام جراحی بینی استخوانی؛

 

انجام عمل جراحی بینی استخوانی توسط پزشک با تجربه و کار بلد با کم ترین عوارض ممکن همراه است و دوران نقاهت کوتاه تری دارد. منظور از دوره نقاهت مدت زمانی است که پس از جراحی طول می کشد تا بیمار به طور کامل بهبود پیدا کند از جمله دیگر عوامل موثر بر مدت زمان دوره نقاهت پس از جراحی بینی استخوانی می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

  • 1- روش جراحی؛ بسته به این که روش جراحی بینی باز یا بسته باشد مدت زمان دوره نقاهت متفاوت خواهد بود. دوره نقاهت در جراحی با روش باز طولانی تر از روش بسته است.
  • 2- قوز بینی؛ اگر قوز بینی خیلی بزرگ باشد و نیاز به شکستن  طی جراحی داشته باشد  عوارض پس از عمل بیش تر خواهد بود و در نتیجه مدت زمان طولانی تری نیاز است تا فرد به طور کامل بهبود پیدا کند.
  • 3- مراقبت های پس از عمل؛ پس از عمل بیمار باید مراقبت های پس از عمل را درست انجام دهد. رعایت نکات بهداشتی در این دوران منجر به بهبودی سریع و کوتاه تر شدن دوره نقاهت پس از جراحی خواهد شد.
  •  

جراحی و اصلاح بینی های استخوانی قوز دار؛

 

هدف از جراحی بینی های استخوانی رفع قوز و بر طرف کردن انحراف بینی می باشد. قوز بینی های استخوانی با انجام جراحی صاف می شود اما قبل از انجام جراحی باید علت قوز بینی تشخیص داده شود. گاهی قوز بینی با روش هایی غیر از جراحی قابل اصلاح هستند اما گاهی نیز استخوان بینی کوتاه است و قوز بینی بسیار شدید است در این صورت باید از جراحی برای رفع قوز بینی استفاده شود.

اگر قوز بینی خیلی بزرگ باشد نیاز به شکستن استخوان بینی است و در نتیجه اطراف چشم ها و بینی پس از جراحی تا مدتی دچار کبودی می شود.

 

مناسب ترین سن برای عمل جراحی بیمی های استخوانی؛

 

بینی یکی از اعضای بدن است که تا پایان دوران بلوغ رشد می کند. صفحات رشدی بینی در خانم ها تا سن ۱۵ تا ۱۶ سالگی و در آقایان تا سن ۱۶ تا ۱۷ سالگی بسته می شود. تا زمانی که رشد بینی کامل نشده باشد بهتر است جراحی صورت نگیرد. چرا که احتمال تغییر شکل بینی پس از جراحی وجود دارد. جراحی بینی قبل از دوره بلوغ چه برای خانم ها چه برای آقایان به هیچ وجه توصیه نمی شود. جراحی بینی برای خانم ها از سن ۱۷ سالگی و برای آقایان از سن ۱۸ سالگی به بعد مجاز می باشد.


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


انواع روش های جراحی برای بینی های استخوانی؛

 

بنا به تشخیص پزشک با توجه به شرایط بیمار و مدل بینی بیمار ممکن است از روش های جراحی مختلف برای اطلاح بینی های استخوانی استفاده شود. به طور کلی دو نوع روش برای جراحی بینی های قوز دار و استخوانی به کار می رود.

 

۱_ جراحی بینی استخوانی به روش باز؛

 

 این روش به دلیل این که برش هایی زیر تیغه و اطراف بینی زده می شود  جراحی باز نامیده می شود. در این روش با استفاده از برش های زده شده روی بینی پوست روی بینی برداشته شده و پزشک و امکان دسترسی کامل به استخوان های بینی برای پزشک فراهم می گردد. در این روش به دلیل ایجاد برش و بخیه دوره نقاهت نسبت به سایر روش ها بیش تر است. هم چنین تورم و کبودی اطراف چشم و بینی در این روش بیش تر است. روش جراحی باز یکی از کارآمد ترین روش ها برای جراحی بینی های استخوانی است مخصوصا زمانی که قوز بینی شدید باشد و نیاز به شکستن استخوان بینی باشد.

 

۲_ جراحی بینی استخوانی به روش بسته؛

 

در این روش برش های ایجاد شده روی بینی محدود به داخل بینی هستند بنابراین به این روش جراحی بسته گفته می شود. این روش معمولا برای بینی هایی که نوک آن ها نیاز به اصلاح دارد انجام می شود و در مورد برخی از بینی های استخوانی نیز که ایراد زیادی ندارند انجام می شوند. از جمله مزایای جراحی بینی به روش بسته می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

  • 1-عدم وجود اسکار یا بخیه پس از جراحی روی بینی
  • 2-دوره نقاهت کوتاه
  • 3-عدم ایجاد کبودی یا تورم اطراف بینی و چشم ها یا کبودی و تورم کم
  • 4-بازگشت سریع به فعالیت های روزمره و بلع آسان غذا

 

آمادگی های لازم قبل از جراحی بینی استخوانی؛

عمل جراحی بینی استخوانی در شیراز

۱_ عمل بینی یکی از حساس ترین عمل ها است که ممکن است عدم انتخاب پزشک خوب باعث شود که برای همیشه از فرم بینی خود نا راضی باشید بنابراین در انتخاب پزشک خود نهایت دقت را به عمل آورید. از افراد با تجربه و از اینترنت جهت معرفی با تجربه ترین پزشک ها در زمینه جراحی زیبایی بینی استخوانی کمک بگیرید.

 

۲_ تشکیل جلسه مشاوره قبل از جراحی بسیار ضروری است. طی جلساتی پزشک باید وضعیت ظاهری بینی بیمار را بررسی کند تا مناسب ترین روش را برای جراحی انتخاب کند. طی جلسه مشاوره بیمار باید تمام مشکلات خود را با پزشک در میان بگذارد‌.

 

۳_ به مدت یک ماه قبل از جراحی از مصرف دارو های رقیق کننده خون مانند آسپرین خودداری کنید.

 

۴_ هم چنین به مدت یک ماه قبل از جراحی از مصرف دخانیات و الکل جدا خودداری کنید. این مواد می توانند روند ترمیم زخم های بینی را به تاخیر بیاندازند.

 

۵_ روز جراحی حتما یک همراه با خود به بیمارستان ببرید و قبل از ورود به اتاق عمل حتما از لباس های استریل و مخصوص اتاق عمل استفاده کنید.

 

جهت کاهش تورم و کبودی پس از عمل بینی استخوانی نکات زیر را رعایت کنید؛

 

  • 1- جهت کاهش تورم اطراف چشم ها و بینی از کمپرس یخ در ناحیه مورد نظر استفاده کنید.
  • 2- هنگام خواب سعی کنید سر خود را با استفاده از بالشت بالا نگه دارید این امر از ایجاد کبودی بیش تر در اطراف چشم ها تا حدودی جلوگیری می کند.
  • 3- جهت افزایش گردش خون و پیشگیری از کبودی می توانید روزانه پیاده روی کنید.
  • 4- از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  • 5- پس از جراحی بینی از داروهای ضد انعقاد و رقیق کننده استفاده نکنید این دارو ها باعث رقیق شدن خون و کبودی بیش تر خواهند شد.

 

مراقبت های پس از انجام جراحی بینی استخوانی؛

 

۱_ پس از جراحی بینی از وارد شدن ضربه به بینی و قرار گرفتن در مکان های شلوغ که امکان آسیب به بینی را فراهم می آورد جدا خودداری کنید.

۲_ پس از جراحی دارو های تجویز شده توسط پزشک را به موقع و درست مصرف کنید.

۳_ در صورت داشتن درد از دارو های مسکن حتما با تجویز پزشک استفاده کنید.

۴_ بهداشت را در ناحیه بینی رعایت کنید تا از ایجاد عفونت در این ناحیه جلوگیری شود.

۵_ هنگام سرفه و عطسه سعی کنید با بینی عطسه نکنید و دهان خود را باز نگه دارید تا فشار به بینی وارد نشود.

۶_ پس از جراحی از مصرف الکل و دخانیات پرهیز کنید مصرف این مواد می تواند روند ترمیم زخم های بینی را به تاخیر بیاندازد.

۷_ در صورت مشاهده هر گونه خونریزی غیر طبیعی و عفونت سریعا به پزشک مراجعه کنید.

۸_ تا بهبودی زخم های بینی سعی کنید از غذا های آبکی و غذا هایی که نیاز به جویدن ندارند تغذیه کنید.

۹_ هنگام خواب به پهلو نخوابید و به پشت و طاق باز بخوابید.

۱۰_ مصرف برخی از غذا ها که نمک زیادی دارند باعث تورم بیش تر بینی می شوند. سعی کنید از مصرف غذا های شور خودداری کنید.

۱۱_ هنگام استحمام سعی کنید تا بهبودی زخم ها آب به بینی نخورد. هم چنین از شستن بینی با آب داغ جدا خودداری کنید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی