پولیپ رحمی چیست؟ درمان و پیشگیری از پولیپ رحمی

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 06 شهریور 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

شاید شما نام بیماری پولیپ رحمی را شنیده باشید اما اطلاعات درستی درباره آن ندارید.

این بیماری از جمله بیماری های رایجی است که برای زنان در سنین مختلف رخ می دهد. اگر این توده ها خوش خیم باشند جای نگرانی نیست و براحتی درمان خواهند شد؛ اما بعضی از پولیپ ها در دیواره داخلی رحم بزرگتر شده و به توده ی سرطانی تبدیل خواهند شد.

پولیپ رحمی چیست؟

توده های خوش خیمی که در ناحیه دیواره درونی رحم یا دهانه رحم رشد می کنند را بطور کلی پولیپ رحمی می نامند. این توده ها احتمال بسیار کمی دارد که به توده های سرطانی تبدیل شوند. بروز این بیماری در رنج سنی 40 الی 50 سال میان خانم ها بسیار شایع است.

توده های خوش خیمی که در ناحیه دیواره درونی رحم یا دهانه رحم رشد می کنند را بطور کلی پولیپ رحمی می نامند. این توده ها احتمال بسیار کمی دارد که به توده های سرطانی تبدیل شوند. بروز این بیماری در رنج سنی 40 الی 50 سال میان خانم ها بسیار شایع است.

عنوان: پولیپ رحمی چیست؟

 

پولیپ رحمی از جمله بیماری های رایج رحمی است که زنان را در سنین مختلف درگیر خود می کند. این بیماری ممکن است برای دختران مجرد، زنان در پیش و پس از یائسگی رخ دهد. پولیپ های رحمی اندازه های مختلفی دارند، از چند میلی متر تا به اندازه یک توپ گلف. این پولیپ ها می توانند بصورت یک عددی تا چندین تایی بروز پیدا کنند.

 

این بیماری رایج با علائمی همراه هست مانند:

 

*پریودی های بی نظم

*پریودی های سنگین و دردناک

*مشاهده خونریزی در زمان بین دو پریودی

*داشتن خونریزی پس از نزدیکی

*مشاهده لکه بینی قبل یا بعد از یائسگی

 

اندازه پولیپ بسیار مهم است. اگر اندازه آن ریز باشد علائم خاصی از خود بروز نمی دهد و علائم بالا بیشتر برای پولیپ های بزرگ است.

 

علت ایجاد پولیپ رحمی

 

دلیل اصلی ایجاد پولیپ رحمی تا کنون بصورت دقیق مشخص نشده است، اما هورمون استروژن نقش مهمی در بوجود آمدن و رشد پولیپ های دیواره داخلی رحم دارد. علاوه بر عدم تعادل هورمونی، موارد زیر در ایجاد پولیپ رحمی نقش داشته:

 

هورمون تراپی، عفونت های رحم، استفاده از برخی داروها مثل تاموکسیفن. همچنین افزایش سن، چاقی، فشارخون مزمن و داشتن پولیپ رحمی از پیش می تواند احتمال ایجاد پولیپ های رحمی را افزایش دهد. اگر هر یک از نشانه های پولیپ رحمی را مشاهده کردید، پیشنهاد می شود فورا به پزشک زنان-زایمان مراجعه نمایید. وی با روش های تشخیصی صحیح می تواند بیماری را کنترل و درمان کند.

درصد بالایی از پولیپ های رحمی خوش خیم هستند و در موارد نادر به حالت سرطانی تبدیل می شوند.

 

روش های تشخیص پولیپ رحمی

 

درصورتی که پزشک احتمال وجود پولیپ رحمی را بالا ببیند از روش های زیر برای بررسی دقیق تر استفاده می کند:

 

سونوگرافی ترنس واژینال

سونوگرافی داپلر

سونوگرافی 3بعدی

هیستروسکوپی

هیستروسونو

کورتاژ یا بیوپسی

 

بانوانی که یائسه شده اند هر زمان که بخواهند می توانند برای سونوگرافی رحم اقدام نمایند، اما سایر خانم های بهتر است در روزهای آخر قاعدگی مراجعه کنند تا تشخیص بهتری داده شود.

 

پیشگیری از پولیپ رحمی

 

در تمامی بیماری ها پیشگیری از درمان بهتر است، زیرا با صرف هزینه و درد کمتری می توانیم از بروز یک بیماری جلوگیری کنیم. با رعایت موارد ساده ای می توان از بروز پولیپ های رحمی جلوگیری کرد، مانند:

 

رژیم غذایی سالم

کنترل محدوده وزنی

رعایت بهداشت تناسلی

داشتن رابطه جنسی محافظت شده

انجام معاینات لگنی و پاپ اسمیر بصورت سالانه

ورزش کردن

درمان پولیپ های رحمی

روش های درمانی پولیپ رحمی مختلف است و پزشک با توجه به شرایط بیمار و اندازه پولیپ یک روش را برمی گزیند.

 

*مصرف دارو

امکان دارد که دختران مجرد به پولیپ رحمی مبتلا شوند. برای این گروه از بیماران پزشک اصولا از روش مصرف دارو استفاده می کند، زیرا بدلیل وجود پرده بکارت امکان ورود به داخل واژن نیست. مصرف دارو معمولا برای پولیپ های کوچک موثر بوده ولی قطعی نیست، زیرا پس از قطع دارو پولیپ ها مجددا ایجاد می شوند.

 

عمل کوتاژ بدلیل عوارضی که دارد زیاد مورد استقبال قرار نمی گیرد. بهترین روش از بین بردن این پولیپ ها، عمل هیستروسکوپی بوده که یک روش غیرتهاجمی محسوب می شود.

 

 

در ادامه مطالب قصد داریم اطلاعات کاملی درمورد پولیپ رحمی، روش های درمان آن، راهکارهای پیشگیری کننده از این بیماری و نشانه های آن با شما صحبت کنیم. پس تا پایان مطالب ما را همراهی کنید.

 

پولیپ رحمی

 

پولیپ به توده های خوش خیمی و غیرسرطانی گفته می شود که در بافت های مختلف بدن چون: بینی، معده، رحم و ... رشد خواهد کرد. حال اگر این پولیپ ها در ناحیه دیواره داخلی رحم یا دهانه رحمی رشد کرده باشند را پولیپ رحمی می نامند. نام دیگر پولیپ رحمی، پولیپ آندومتر است که از جمله بیماری های شایع میان زنان شناخته شده است.

 

اندازه این پولیپ ها متغیر است، برخی چند میلی متر، چند سانتی متر و برخی نیز به اندازه یک مشت بسته بزرگ می شوند. این بیماری یکی از اصلی ترین دلایل خونریزی اندام زنانه است؛ در 95 درصد از مواقع این پولیپ ها خوش خیم و غیرسرطانی بوده اند و نشانه های خاصی ندارند.

 

پولیپ های رحمی در اندازه و مدل های مختلفی بروز می کند. بعضی از پولیپ ها پایه دار و برخی بی پایه اند، اندازه بعضی از آن ها در حد یک دانه بوده و بعضی دیگر به اندازه یک توپ گلف رشد خواهند کرد و به آندومتر می چسبند.

 

در برخی مواقع پولیپ از بخش آندومتر جدا می شود و به دهانه رحم یا قسمت پایینی واژن منتقل می شود. درصد ابتلا به پولیپ رحی در زنان یائسه بسیار بیشتر است؛ اما گاهی اوقات در دختران مجرد نیز این بیماری مشاهده می شود.

 

پولیپ رحمی در چه سنی بروز پیدا می کند؟

 

 پولیپ رحم معمولا در سنین 40 الی 50 سال بروز پیدا می کند. در برخی موارد دختران مجرد نیز به پولیپ رحمی مبتلا می شوند. اما بصورت کلی قبل از یائسگی بیشتر بروز پیدا می کند تا پس از آن.

اهمیت ابتلا به پولیپ رحمی در زمان یائسگی از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود، زیرا احتمال اینکه پولیب حالت سرطانی پیدا کند افزایش می باید. این اتفاق برای زنان 40 تا 50 ساله ای که یائسه شده اند به احتمال زیاد پیش خواهد آمد.

 

خونریزی های بسیار شدید، لکه بینی بین دو پریود و غیره از جمله نشانه های پولیپ رحمی در دختران زیر 20 است. اما بطور قطعی نمی توان روی این نشانه ها تشخیص دقیقی داد.

بیماری های درگیرکننده رحمی فقط شامل پولیپ رحمی نمی شود؛ بیماری های رایجی وجود دارد که اندام رحم و دستگاه تناسلی زنان را درگیر خود می کند و علائم مشابه ای را بروز می دهند. پیشنهاد می شود اگر دختران جوان و مجرد نشانه هایی را در خود مشاهده کردند در اسرع وقت به پزشک زنان زایمان مراجعه نمایند تا با بررسی دقیق بیماری را تشخیص دهد.

 

علل ایجاد پولیپ رحمی

 

علل اصلی ایجادکننده پولیپ رحمی بصورت دقیق مشخص نیست اما عدم تعادل هورمون ها و ضخیم شدن دیواره داخلی رحم بدلیل هورمون استروژن می تواند از عوامل مهم ایجاد این بیماری باشد. این بیماری برخلاف اکثر بیماری ها از طریق ژن بروز پیدا نمی کند. عوامل دیگری وجود دارند که احتمال ایجاد پولیپ رحمی را بالا می برند، مانند:

 

1.فشار خون

2.اضافه وزن

3.یائسگی دیرتر یا زودتر از زمان مشخص

4.استفاده از داروهای هورمونی چون تاموکسیفین برای بیماران سرطان سینه

5.بارداری دیرتر

 

نشانه های پولیپ رحمی

 

مهم ترین نشان ای که این بیماری از خود بروز می دهد مشاهده خونریزی در زمان بین دو قاعدگی است. در زنانی که هم یائسه شده اند، خونریزی یکی از نشانه های مهم است.

 

حدودا زنانی که به پولیپ رحمی مبتلا هستند، 25 درصدشان از پریودی های سنگین رنج می برند. نازایی، سقط جنین و باداری های ناموفق می تواند از نشانه های پولیپ رحمی در زنان باردار باشد. در بخش زیر علائم پولیپ رحمی را بصورت کلی ذکر می کنیم:

 

*خونریزی بیش از حد قاعدگی

*قاعدگی های نامنظم

*دردهای شدید پریودی

*مشاهده خونریزی و لکه بینی در زمان بین دو پریود

*مشاهده خونریزی پس از یائسگی

*ناباروری

 

روش های تشخیص پولیپ رحمی

 

اکثر پولیپ های رحمی علائمی از خود بروز نمی دهند، به همین دلیل به خانم ها توصیه می شود که هرچند وقت یکبار معاینات واژینال و سونوگرافی را انجام دهند. اگر هرگونه از علائم این بیماری را مشاهده کردید بهتر است فورا به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید. در صورتی پزشک احتمال وجود پولیپ های رحمی را حدس بزند از روش های زیر جهت تشخیص استفاده می کند:

 

1. سونوگرافی ترنس واژینال

 

در این روش تشخیصی یک وسیله باریک که مخصوص سونوگرافی واژن است را به داخل آن فرو می فرستند و با پخش شدن امواج صورتی، عکس درونی رحم و دهانه رحم را فراهم می سازد. در سونوگرافی ترنس واژینال وجود پولیپ رحمی و ضخیم شدن دیواره داخلی رحم بخوبی قابل مشاهده است.

 

2. سونو هیستروگرافی

 

این روش را در زمان سونوگرافی ترنس واژینال استفاده می کنند. در این روش تشخیصی کاتتری را به داخل واژن فرستاده و فضای درونی رحم را با آب و نمک پر می کنند. این کار باعث می شود تا تصویر دقیقی از فضای رحمی، دهانه رحم و بافت های کنار تشکیل شود.

 

3. هیستروسکوپی

 

در این روش تشخیصی پزشک یک تلسکوپ ظریف و منعطف را به داخل واژن وارد می کند تا به رحم برسد، سپس بخش رحمی، دهانه رحم و واژن را بخوبی بررسی می کند.

 

4. بیوپسی اندومتریال

 

در این روش تشخیصی کاتتر را داخل واژن می کند، بعد با استفاده از آن بخشی از بافت سلولی پولیپ را بعنوان نمونه آزمایشی خارج می کنند. این روش نمونه برداری بافت سلولی دهانه رحم یکی از روش های تشخیصی دقیق است.

 

5. کوتاژ

 

این روش تشخیصی برای درمان پولیپ های رحمی بکار برده می شود. در این روش با کمک کورت که یک وسیله فلزی با حلقه ای کوچک در اخر آن است را وارد رحم می کنند، کورت دیواره رحم را می خراشد و بخشی از آن را جدا می سازد.

 

درمان پولیپ رحمی

 

پس از انجام روش های تشخیصی ممکن است بفهمید که به پولیپ رحمی مبتلا شده اید. حالا سوالات مختلفی ذهن را درگیر می کند. آیا پولیپ رحم درمان می شود؟ با مصرف دارو می توان پولیپ را از بین برد؟ و... خبر خوب این ات که پولیپ های رحمی خوش خیم براحتی قابل درمان هستند. سایز پولیپ در درمان آن بسیار موثر است، برخی از پولیپ های کوچک که هیچ نشانه ای از خود بروز نمی دهند پس از مدتی بصورت خودکار از بین می روند.

 یک راهکار موثر برای از بین بردن پولیپ های خوش خیم کوچک پیشنهاد می شود، مصرف داروهای هورمونی است. تنها عیبی که این راهکار دارد رفع موقتی پولیپ و بروز مجدد آن در مدت زمانی بعد است.

بهترین روش شناخته شده برای درمان پولیپ رحمی، روش هیستروسکوپی است. در این روش درون رحم را با مایعی بنام سالین پر می کنند، پولیپ ها در مایه غوطه ور شده سپس با قیچی و گرسپرهیستروسکوپی پولیپ ها را از بخش پایه جدا می سازند.

 

در زمان های پیش تر این پولیپ ها را با روش کورتاژ از بین می بردند. همانطور که در بخش قبلی ذکر کردیم در کوتاژ دیواره رحم خراش پیدا می کند که احتمال آسیب رسیدن به دیواره رحمی وجود دارد. بطور کلی این روش پیشنهاد نمی شود، زیرا آسیب به دیواره رحم می تواند باعث نازایی شود. همچنین پولیپ های بزرگ ممکن است به درستی خارج نشوند که نیاز به جراحی مجدد پیدا می کند.

 

در برخی مواقع پزشک برای درمان پولیپ ها از روش مصرف دارو استفاده می کند. مصرف دارو می تواند بصورت موقتی پولیپ را درمان کند و نشانه های آن را کاهش دهد. زمانی که مصرف دارو را قطع می کنند، پولیپ ها مجددا بروز پیدا می کنند. از جمله داروهایی که برای تعادل هورمونی بیماران مبتلا به رحم پیشنهاد می شود می توانیم به پروژستین ها و داروهای آگونیست( آزاد کننده هورمون گنادوتروپین) اشاره کرد.

 

درمان های خانگی پولیپ رحمی

 

پولیپ های رحمی سرعت رشد بسیار پایینی دارند، به همین دلیل کنترل و رفع آنان کار نسبتا ساده ای است. انجام کارهای ساده ای مانند کنترل رژیم غذایی و ورزش روزانه می تواند روشی موثر برای پیشگیری از پولیپ رحمی بشمار آید.

 

مصرف موادغذایی سالم و ضروری به مرور اندازه پولیپ را کم می کند و مانع از رشد آن می شود. خوراکی های زیر می تواند در بهبود پولیپ رحمی موثر واقع شود:

 

*مصرف کرفس و کاهو بدلیل فیبر زیاد

*جوشانده برگ گیاه شیرینک

*مصرف گیاه گلناز وحشی

*اناز شیرین

* گیاه بومادران و خار مریم.

 

دمنوش های گیاهی بسیار زیادی وجود دارد که می تواند در درمان و پیشگیری از پولیپ های رحمی موثر واقع شود. امیدواریم از خواندن مطالب بالا لذت برده باشید.

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی