توضیح اجمالی انواع جراحی های عمومی و زیبایی

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 29 خرداد 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 15 دقیقه
Blog Image

فوق تخصص جراحی در شیراز مرتبه ای علمی است که بعد از دوره عمومی و تخصص یک دانشجوی پزشکی قرار دارد. رشته های فراوانی در حوزه فوق تخصص جراحی وجود دارد که پزشکان متخصص بر اساس علاقه، شرایط اقتصادی خود در آن رشته و نیاز های جامعه یکی از آن ها را انتخاب می کنند و بعد از تحصیل و دریافت مدرک به فعالیت در کلینیک ها، مطب های شخصی، بیمارستان های دولتی و خصوصی می پردازند.

این علم به مطالعه و تحقیق درمورد بیماری هایی می پردازد که در نهایت با تشخیص درمانی غیر از جراحی، بیمار به بهبودی کامل نمی رسد و پزشک عمل جراحی برای درمان بیمار انجام می دهد.

فوق تخصص جراحی در ایران:

ایران در حوزه فوق تخصص جراحی در دنیا رتبه ی قابل ملاحظه ای را کسب کرده است. به نحوی که از کشور های همسایه برای عمل های جراحی به ایران سفر کرده و به درمان خود می پردازند. همه روزه در کشور ما عمل های جراحی سنگینی در مراکز دولتی و خصوصی انجام می شود که به نجات جان بسیاری از انسان ها ختم می شود. این علم در کنار سایر علوم در ایران و جهان پیشرفت های زیادی داشته است. استان شیراز یکی از بهترین استان های کشور در زمینه فوق تخصص جراحی است.

ایران در حوزه فوق تخصص جراحی  در دنیا رتبه ی قابل ملاحظه ای را کسب کرده است. به نحوی که از کشور های همسایه برای عمل های جراحی به ایران سفر کرده و به درمان خود می پردازند. همه روزه در کشور ما عمل های جراحی سنگینی در مراکز دولتی و خصوصی انجام می شود که به نجات جان بسیاری از انسان ها ختم می شود. این علم در کنار سایر علوم در ایران و جهان پیشرفت های زیادی داشته است. استان شیراز یکی از بهترین استان های کشور در زمینه فوق تخصص جراحی است.

فوق تخصص جراحی در شیراز

 

امروزه در صورت بروز مشکل در هریک از اجزای داخلی بدن مانند کلیه، تیروئید، اندام های داخل شکم جهت رفع مشکل یا برداشتن هر یک از این اجزا باید نزد جراح داخلی برویم. جهت داشتن یک عمل جراحی موفق و به حداقل رساندن عوارض ناشی از جراحی بهتر است که یک پزشک کار بلد و متخصص را انتخاب کنید. شیراز دارای بهترین پزشکان و جراحان فوق تخصص در زمینه جراحی داخلی و خارجی بدن می باشد از این رو در این مقاله با بحث فوق تخصص جراحی در شیراز و معرفی برخی از جراحی های انجام شده در شیراز خواهیم پرداخت لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید؛

 

تاریخچه جراحی عمومی

 

با نگاهی به تاریخ هند، یونان و مصر باستان می توان دریافت که تاریخ انجام اولین جراحی های دنیا به حدود ۹ هزار سال قبل برمی گردد. حدود ۲۶۰۰ سال قبل کتاب سوشروتا سمهیتا اثر دانشمند هندی نوشته شده است. تاریخچه اولین جراحی با بی هوشی در دنیا مربوط به ۱۷۰۰ سال قبل در کشور چین است. پیدایش جراحی نوین بعد ها با اختراع روش هایی برای بی هوشی، کنترل عفونت و خونریزی  شکل گرفت. تاریخچه انجام جراحی در ایران به پیدا کردن فسیل جمجمه دختر ۱۳ ساله برمی گردد که به هیدروسفالی مبتلا شده بود و با استفاده از تکنیک ترپاناسیون درمان شده بود. بررسی ها نشان داده بود که این فسیل مربوط به ۴۸۵۰ سال قبل بوده است که و شهر سوخته کشف شده است.

 

وظایف جراحان عمومی در شیراز

 

همان طوری که گفته شد شیراز مهد پزشکان و جراحان فوق تخصص می باشد. علاوه بر آن شیراز دارای جراحان عمومی است که وظیفه جراحی نواحی مختلفی از بدن از جمله جراحی پانکراس، جراحی کیسه صفرا، جراحی چاقی، جراحی هموروئید، جراحی آپاندیس، جراحی چسبندگی روده و شکم، جراحی اسیلو معده و بای پس معده و .... را دارند. جهت جراحی هر یک از این نواحی بدن می توانید به جراحان عمومی شیراز مراجعه کنید.

 

انواع جراحی های زیبایی

 

هنگامی که برای نخستین بار با فردی رو به رو می شوید به زیبایی صورت و بدن او توجه می کنید. زیبایی یکی از مهم ترین عوامل بالا رفتن اعتماد به نفس در انسان است. انسان تمایل به زیبا شدن و زیبا تر دیده شدن دارد در این مقاله قصد داریم به توضیح چند مورد از جراحی های زیبایی بپردازیم لطفا تا انتها ما را همراهی کنید.

 

 

انواع عمل های غیر جراحی های صورت

 

علاوه بر انجام عمل های زیبایی روش های غیر جراحی وجود دارد که افراد از آن ها برای زیبا تر دیده شدن صورت خود استفاده می کنند از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

۱_گونه گذاری

 

این مورد برای افرادی که صورت لاغری دارند بسیار مناسب است. گونه گذاری گاهی به وسیله عمل های جراحی و در بیش تر موارد با روش های غیر جراحی و تزریق ژل و بوتاکس انجام می شود.

 

۲_ تزریق چربی

 

در این روش جهت جوان سازی و حجم دادن به برخی از نقاط بدن از چربی دیگر نواحی بدن برداشت شده و در موضع مورد نظر تزریق خواهد شد. علاوه بر چربی گاهی از فیلر نیز جهت جوان سازی و حجم دهی به اعضای صورت استفاده خواهد شد.

 

۳_ لیفت صورت

 

در این روش نیز جهت جوان سازی پوست چربی های اضافی و شل شده نواحی صورت و گردن را برداشته و باعث کشش پوست و جوان تر شدن پوست خواهند شد. از این عمل می توان جهت برطرف کردن چین و چروک اطراف پلک، برطرف کردن آویزان شدگی پوست، اصلاح شل شدگی پوست، برجسته کردن خط فک، کشیدگی شقیقه ها و ... استفاده کرد.

 

آمادگی های لازم برای قبل از جراحی بینی

 

جراحی بینی جز عمل های پرطرفداری است که امروزه افراد زیادی تمایل به انجام آن را دارند. جهت تسریع در بهبودی و جلوگیری از ایجاد مشکل بعد از جراحی لازم است که فرد قبل از انجام آن نکاتی را در نظر داشته باشد؛

 

  • 1-مصرف دخانیات موجب اختلال در روند گردش خون می شود بنابراین تا چند هفته قبل از انجام عمل جراحی بینی از مصرف دخانیات پرهیز کنید.
  • 2-به مدت ۷ تا ده ساعت قبل از جراحی چیزی نخورید.
  • 3-در هنگام ورود به اتاق عمل حتما از لباس های مخصوص و استریل شده استفاده کنید.
  • 4-صورت خود را به طور کامل بشویید و سعی کنید در هنگام ورود به اتاق عمل از عدم وجود هر گونه لوازم آرایشی روی صورت خود اطمینان حاصل کنید.
  • 5- شب قبل از انجام جراحی حتما به حمام بروید.
  • 6-پزشک خود در در جریان بیماری و دارو هایی که مصرف می کنید قرار دهید.
  • 7-در روز عمل کلیه مدارک پزشکی و آزمایش های خود را همراه داشته باشید.
  • 8-تا چند هفته قبل از عمل جراحی باید از مصرف برخی از دارو ها مانند آسپرین خودداری کنید در این مورد حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی

 

بعد از انجام عمل جراحی فرد به مدت یک روز به درستی ریکاوری نمی شود چرا که در طول این مدت اثر داروهای بی هوشی به طور کامل در بدن فرد از بین نرفته است. بینی و اطراف چشم های فرد ممکن است دچار کبودی، ورم و قرمزی شود. بعد از انجام عمل زیبایی بینی توجه به نکات زیر ضروری است.

 

  • 1-همان طوری که گفته شد عوارض بعد از عمل شامل کبودی، تورم و قرمزی می باشد جهت برطرف کردن و تسریع در بهبودی حتما از کمپرس یخ در موضع آسیب دیده استفاده نمایید.
  • 2- به مدت یک روز از خوردن غذاها و مواد سفتی که نیاز به جویده شدن دارند خودداری نمایید و سعی کنید از مایعات و موادی که نیاز به جویده شدن ندادند استفاده کنید.
  • 3-به مدت ۲۴ ساعت برای تنفس، عطسه و سرفه به بینی خود فشار وارد نکنید و جهت تنفس از دهان خود استفاده کنید.
  • 4- برای رفع کیودی و تورم از خوراکی های مفید مانند آب کرفس حتما استفاده کنید.
  • 5- تا چند ماه بعد از عمل از وارد کردن فشار بر روی بینی خودداری کنید. بنابراین سعی کنید که از عینک در طول این مدت استفاده نکنید.
  • 6- سعی کنید به آرامی مسواک بزنید و از مسواک های مناسب با فرچه نرم استفاده کنید.
  • 7-  تا مدتی بعد از عمل سر خود را پایین نگیرید و از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  •  

برخی از روش های جراحی توسط فوق تخصص جراحی عمومی در شیراز

 

جراحان عمومی می توانند در زمینه های مختلفی فعالیت کنند در این بخش از مقاله به برخی از روش های عمل های جراحی انجام شده توسط این جراحان در شیراز اشاره خواهیم کرد؛

 

۱_ لاپاراسکوپی

 

لاپاراسکوپی در واقع نوعی روش جراحی است که در آن جراح سوراخی در سطح شکم ایجاد کرده و از طریق آن ابزاری مجهز به دوربین را وارد بدن فرد می کند. این دوربین تصویر واضحی از اندام های داخلی بدن فرد به جراح داده و امکان جراحی و نمونه برداری از اندام های داخلی فرد را به او می دهد. این روش برای جراحی بسیاری از اندام های داخلی بدن از جمله کیسه صفرا، پانکراس، آپاندیس و... در شیراز استفاده می شود.

 هم چنین لاپاراسکوپی برای تشخیص بیماری های مربوط به زنان از جمله کیست تخمدان، حاملگی های خارج از رحم و .. به کار می رود. بسیاری از جراحان فوق تخصص شیراز از این روش برای برداشتن تومور ها در افراد سرطانی استفاده می کنند.

 

۲_ فلپ آدوانسمنت

 

این روش جراحی برای افرادی که دچار بی اختیاری مدفوع و بی اختیاری در خروج گاز روده هستند مناسب است که در آن قسمتی از بافت مقعد برداشته شده و فیستول درمان می شود. این روش برای افرادی که دچار کرون هستند مناسب نیست.

 

۳_ پلاگین بیولوژیکی

 

این روش نیز برای درمان فیستول مناسب است. جراح فوق تخصص شیراز در این روش برای جلوگیری از باز شدن فیستول از مخاط روده استفاده می کند. بعد از انجام این جراحی لازم است بیمار به مدت یک روز جهت انجام مراقبت های پس از عمل در بیمارستان بستری شود.

 

انجام جراحی داخلی توسط فوق تخصص جراحی در شیراز

 

همان طوری که گفته شد عمل جراحی با پیدایش علم پزشکی در ایران و کل دنیا رواج پیدا کرد. جراحی روشی است که در آن به وسیله ایجاد برش در سطح بدن به برداشتن یا اصلاح اعضای داخلی بدن می پردازند. هر جراح مطابق با تخصص خود و درسی که خوانده است به جراحی قسمت های مختلفی از بدن از جمله مغز و اعصاب، قلب، کلیه و ... می پردازد.

بسیاری از جراحی های مربوط به اعضای داخلی بدن توسط جراحان فوق تخصص عمومی انجام خواهند شد. پزشک فوق تخصص جراحی باید ابتدا به معاینه بیمار پرداخته و تشخیص دهد که چه مشکلی دارد و پس از آن به درمان او بپردازد. بهترین پزشک و جراح فوق تخصص باید دارای ویژگی های زیر باشد؛

 

۱_  به روز کردن مداوم اطلاعات پزشکی

۲_ قدرت روابط اجتماعی بالا و برقراری رابطه با بیمار

۳_ مشاوره و معاینه بیمار

۴_ تمرکز بر هماهنگی دست ها و چشم ها در اتاق عمل

۵_ اطلاعات لازم  و تبحر در زمینه فیزیولوژی و آناتومی بدن

۶_ توانایی در مدیریت کردن پرسنل در اتاق عمل

۷_ داشتن آرامش و انتقال آن به بیمار

۸_ استفاده از تجهیزات ضدعفونی شده و استاندارد در اتاق عمل

 

جراح چه عمل هایی را انجام می دهد؟

 

از رشته های فوق تخصص جراحی می توان به عمومی، قلب، مغز و... اشاره کرد که ما در اینجا به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم.

 

فوق تخصصی جراحی عمومی:

 

فوق تخصصان در این حوزه که قدمتی به بلندای خود علم پزشکی دارد، با تکیه بر روش های نوین جراحی به درمان به فوق تخصص بیماری های دستگاه گوارش، گردن، بافت های نرم، غدد درون ریز، شکم و... می پردازد.

 

در بسیاری از مراکز کشورهای دنیا متخصصین جراحی عمومی در اولین سطح درمان بیمارهای اورژانسی و تصادفی قرار دارند. دامنه فعالیت متخصص ها و فوق تخصص های این رشته بسیار زیاد است و در بسیاری از مواقع بر حسب ضرورت قادر به انجام جراحی های متفاوتی از جمله ارتوپدی، زنان، ارولوژی و گاها مغز و اعصاب نیز هستند. از این جهت متخصصان در این حوزه را متخصصان عمومی میدانند که قادر به انجام اکثر عمل ها هستند.

 

جراحی تیروئید:

 

یکی از عمل هایی که فوق تخصص جراحی در شیراز انجام می‌دهد، مربوط به مشکلات تیروئید می شود. یکی از آن ها جراحی ندول تیروئید است. رشد غیر عادی سلول های تیروئید باعث می شود که یک توده در این ناحیه ایجاد شود. این توده می تواند به صورت تکی یا جمعی باشد. بیماری مذکور معمولاً در حدود ۳۰ درصد افراد مشاهده می شود و اکثر آن ها خوش خیم است. پزشک با جراحی ندول تیروئید آن را برمی دارد.

دیگر جراحی مربوط به تیروئید که توسط فوق تخصص جراحی در شیراز انجام می.شود، سرطان تیروئید است. این بیماری نادر است.

 شایع ترین نوع سرطان تیروئید، سرطان پاپیلاری است. از موارد دیگر سرطان تیروئید فولیکولار، مدولاری، آناپلاستیک و لنفوما را می توان نام برد.

 

جراحی کیسه صفرا:

 

ناحیه دیگری که در صورت وجود بیماری توسط فوق تخصص جراحی عمل می شود، کیسه صفرا است. از مهم ترین بیماری های کیسه صفرا می توان به سنگ صفرا اشاره کرد. این مشکل در اثر جمع شدن نمک صفرا و کلسترول ایجاد می شود. پزشک با خارج کردن این سنگ مشکل را برطرف می‌کند. دیگر بیماری مربوط به کیسه صفرا که با جراحی درمان می شود، سرطان کیسه صفرا است.

 

جراحی فتق:

 

زمانی که لایه های درونی ماهیچه شکم تضعیف شوند، باعث ایجاد تورم یا پارگی می شود و این حالت فشار زیادی را به دیواره شکم وارد می کند و یک حالت بادکنک مانند ایجاد می شود. در این مواقع احشاء درونی شکم به درون کیسه می ریزند و فتق ایجاد می شود. این مشکل با دردهای بسیار شدید همراه است. جراح با عمل این ناحیه باعث بهبود بیماری می شود.

 

جراحی توده های چربی:

 

بسیاری از افراد ممکن است توده های کوچک و بزرگی از جنس چربی در قسمت های مختلف بدن شان ایجاد شود، که به آنها توده های زیر جلدی گفته می شود. این توده ها انواعی دارند که پزشک جراح طی عمل آن ها را به راحتی خارج می کند. این مورد در افراد بسیاری دیده می شود و جای نگرانی ندارد.

 

جراحی معده:

 

سرطان معده از بیماری هایی است که برای درمان آن باید به فوق تخصص جراحی مراجعه شود. توده سرطانی در قسمت های مختلف معده ایجاد می شود. جراح بر حسب شدت بیماری همه یا قسمتی از معده را خارج می کند و به این ترتیب سرطان معده را درمان می کند.

 

سرطان لوزالمعده:

 

سرطان لوزالمعده نیز یکی از شایع ترین انواع سرطان در دنیا است که طبق آمار های انجام شده مقام چهارم را در بین سرطان های مختلف دارد. برای درمان سرطان لوزالمعده بر حسب شدت بیماری فوق تخصص جراحی در شیراز تمام یا بخشی از لوزالمعده را طی عمل از بدن خارج می کند.

 

سرطان روده:

 

سرطان روده از دیگر سرطان های دستگاه گوارش است. پزشک برای درمان سرطان روده جراحی را با سایر روش های درمانی مانند رادیو درمانی و شیمی درمانی همراه می کند. جراحی که منجر به برداشتن تمام یا بخشی از رود شود، کلستومی نام دارد. این عمل را پزشک می تواند با استفاده از تکنیک لاپاراسکوپی انجام دهد. در طی لاپاراسکوپی از طریق شکاف کوچکی که در بدن ایجاد می شود، ابزارهای تخصصی وارد می شوند و پزشک با استفاده از آن ها و مشاهده قسمت درونی بدن از روی مانیتور بخشی از روده را که سرطانی شده از شکم خارج می‌کند.

 

جراحی کبد:

 

جراحی های مربوط به کبد هم در این لیست قرار می گیرند. کبد از اندام های بسیار مهم بدن است و عملکرد بخش های مختلفی به این عضو وابسته است. از جمله مشکلات کبدی که با جراحی درمان می‌شوند می‌توان به التهاب سلول ها، انسداد در مسیر صفرا، استئاتوز و مشکل در جریان خون کبد و غیره اشاره کرد.

 

جراحی سینه:

 

سرطان و پدیدار شدن توده های مختلف در هر بخشی از سینه با عمل جراحی توسط فوق تخصص جراحی در شیراز درمان می شود. همچنین، برخی از روش ‌های زیبایی سینه در خانم ها مانند تزریق ژل و درشت کردن سینه ها هم جزو اعمالی که متخصص جراحی انجام می دهد.

 

جراحی بواسیر:

 

جراحی بواسیر هم در حیطه تخصصی جراحان قرار دارد. این مشکل معمولاً برای هموروئید های درجه ۳ و ۴ ایجاد می شود. عمل بواسیر را می توان از لحاظ درد و خونریزی عملی سخت دانست. کسانی که جراحی بواسیر انجام می دهند دوره نقاهت سختی را باید بگذراند.

 

بیماری شقاق مقعد:

 

بیماری شقاق مقعد را پزشکان در ابتدا با سایر روش های غیر از جراحی درمان می کند. چنانچه این روش ها پاسخگو نبود و درد و مشکلات ناشی از آن بیمار را آزار داد، پزشک اقدام به جراحی می کند. فوق تخصص جراحی در شیراز با قطع اسفنگتر داخلی شقاق مقعد را بهبود می بخشد. درصد موفقیت این جراحی در حدود ۹۵ درصد است.

 

جراحی فیستول:

 

جراحی فیستول در لیست عمل های است که توسط فوق تخصص جراحی در شیراز انجام می شود. یکی از متودها جراحی فیستول، فیستولوتومی است که با ایجاد برشی باز در طول فیستول بخش‌های آسیب دیده مورد ترمیم قرار می‌گیرند. فیستول پیشرفته و حاد را با روش استن درمان می کنند. در این تکنیک قبل از عمل با استفاده از یک لوله ظریف مخصوص عفونت را خارج می کند، این لوله در حدود ۶ الی ۱۲ روز داخل فیستول قرار می گیرد و پس از آن متخصص جراحی عمل را انجام می دهد.

 

 جراحی آپاندیس:

 

از پرتکرار ترین جراحی های انجام شده جراحی آپاندیس است. زمانی که آپاندیس دچار عفونت، التهاب و تورم شده باشد آپاندیسیت رخ می دهد و نیاز به جراحی پیدا می شود. معمولاً علت این عفونت و التهاب این است که دهانه لوله توسط باکتری ها انسداد پیدا کرده باشد. بهترین روش درمان آپاندیسیت خارج کردن آن از بدن است. نکته ای که وجود دارد این است که در صورت ایجاد عفونت در آپاندیس باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

در صورت پیگیری نکردن ممکن است کیسه پاره شود و عفونت آن بخش عظیمی از بدن را در بر بگیرد. در این صورت عواقب بسیار خطرناکی سلامت شما را تهدید می کند. فوق تخصص جراحی در شیراز با جدیدترین متدهای دنیا جراحی را انجام می دهند. دوره نقاهت این بیماری معمولاً راحت است.

 

جراحی زیبایی:

 

یکی از عمل های که توسط فوق تخصص جراحی در شیراز انجام می شود، عمل های زیبایی صورت است. جراحی زیبایی بینی امروزه طرفداران بسیاری دارد و در هر بیمارستان روزانه چندین عمل جراحی بینی توسط جراح انجام می شود.

 

از دیگر جراحی‌های مربوط به این تخصص عمل های لاغری یا لیپوساکشن است. زنان و مردان بسیاری برای رسیدن به تناسب اندام و حذف چربی های اضافه بدن به فوق تخصص جراحی در شیراز مراجعه می کنند. پزشک در طی عمل جراحی بافت های چربی اضافه را خارج می کند و اندام ایده آلی برای فرد به ارمغان می آورد.

 

کلام آخر:

در این مطلب درباره تعدادی از عمل های جراحی که توسط فوق تخصص جراحی در شیراز انجام می‌شود صحبت شد. این موارد تنها تعدادی از عمل های قابل انجام توسط جراح است. بسیاری مشکلات و بیماری های دیگر وجود دارد که جراح عمومی آن ها را درمان می کند. پیشنهاد ما به شما مراجعه به پزشک های با تجربه و مهارت است تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

امیدوارم مطالب گفته شده برای شما خوانندگان محترم مفید و موثر بوده باشد.

 

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی