11 نشانه ی میگرن و درمان قطعی میگرن و سردرد با طب سوزنی

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 16 فروردین 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

بیماری میگرن سومین بیماری رایج در دنیا است. این بیماری شامل دردهای ضربان دار از درجه متوسط تا شدید می شود. میگرن از جمله درد هایی که است که توانایی فرد برای انجام کارهای مختلف را سلب می کند. این بیماری با سردردهای وخیم آغاز می شود و اصولا با حالت تهوع، استفراغ و بیشتر شدن حساسیت به صدا و نور همراه است. معمولا فرد دوست دارد در اتاقی تاریک و ساکت استراحت کند و حتی نور لامپ او را آزار می دهد.

درد میگرن یکی از دردهای عذاب آور است که برخی افراد آن را تجربه کرده اند. در ادامه مطالب قصد داریم درباره میگرن، روش های درمان میگرن و سردرد در شیراز با شما صحبت کنیم. پس تا پایان مطالب ما را همراهی کنید.

کدام سردرد ها خطرناک هستند؟

اکثریت افراد سردرد را تجربه می کنند. این سردرد ممکن است ناشی از خستگی، بی خوابی و یا کار زیاد با سیستم های الکترونیکی باشد. اما سردردی که به بیش از 2 روز به طول بیانجامد و با نشانه هایی مانند: تب، خشکی گردن، حالت گیجی یا فلجی همراه باشد خطرناک است. این نوع بیماران باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

اکثریت افراد سردرد را تجربه می کنند. این سردرد ممکن است ناشی از خستگی، بی خوابی و یا کار زیاد با سیستم های الکترونیکی باشد. اما سردردی که به بیش از 2 روز به طول بیانجامد و با نشانه هایی مانند: تب، خشکی گردن، حالت گیجی یا فلجی همراه باشد خطرناک است.
این نوع بیماران باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

درمان قطعی میگرن و سر درد

 

میگرن نوعی بیماری عصبی است و سومین بیماری شایع در جهان به شمار می رود. بیماری میگرن باعث ایجاد سر دردهای بسیار شدید و ضربان دار شده و باعث استفراغ، حساسیت شدید به نور و بسیاری از علائم دیگر خواهد شد. در این مقاله با بررسی درمان میگرن و سر درد های مزمن همراه با شما عزیزان خواهیم بود لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

علائم و نشانه های بیماری میگرن

 

در صورت داشتن بیش تر یا تمام نشانه های زیر احتمالا شما مبتلا به بیماری میگرن هستید و هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید؛

 

1-تمایل به ماندن در فضا های تاریک و واکنش و حساسیت به نور

2-حساسیت های شدید به سر و صدا

3-حساسیت و احساس درد هنگام شانه زدن موها، مسواک زدن و برخورد سر با اشیا

4-سر درد های ضربان دار

5-ایجاد تهوع و استفراغ هنگام سر درد

6-احساس سفتی در گردن و درد شدید گردن با سر

7-داشتن سر گیجه

8-اضطراب و استرس

9-شنیدن صدای زنگ در گوش

10-عدم داشتن تمرکز و اذیت شدن با برخی از بوها

11- احساس سر درد با خوردن بعضی از خوراکی ها مانند کاکائو

 

علت سر درد های میگرنی چه عاملی می تواند باشد؟

 

میگرن با این که نسبت به سایر بیماری ها در میان افراد بسیار شایع تر می باشد اما علت علمی بروز این بیماری هنوز به صورت دقیق مشخص نیست اما به طور کلی شرایط محیطی و ژنتیک می توانند در بروز این بیماری موثر واقع شوند.

 

به غیر از عوامل محیطی و ژنتیکی بسیاری از عوامل از جمله مصرف برخی از دارو ها، محرک های حسی، نوشیدن برخی از نوشیدنی ها، مصرف برخی از خوراکی ها، استرس، تغییرات هورمونی و .... می توانند محرکی برای ایجاد سر درد های ضربان دار و ایجاد میگرن باشند. به عنوان مثال تغییرات هورمونی در خانم ها به علت بارداری، قاعدگی و یائسگی منجر به افزایش سطح استروژن شده و از این طریق باعث ایجاد سر دردهای ضربان دار و مزمن خواهد شد.

 

مصرف مواد خوراکی که دارای الکل و کافئین هستند و مصرف برخی از غذا هایی که دارای شیرین کننده های مصنوعی هستند و یا بسیار شور هستند می تواند در ایجاد سر دردهای میگرنی موثر واقع شود. قرار گرفتن در معرض نور شدید نیز می تواند میگرن را تحریک کند.

 

انواع میگرن

 

سر درد های میگرنی در دو نوع هاله دار و بدون هاله وجود دارند. در میگرن بدون هاله سر درد از نوع ضربان دار است که معمولا از پشت چشم چپ فرد آغاز شده و به تدریج بقیه سر را نیز درگیر می کند. بروز علائم این سر درد از ۵ ساعت تا ۳ روز ممکن است به طول بیانجامد. علائم آن شامل سر دردهای شدید ضربان دار، استفراغ و تهوع، حساسیت شدید به نور و.. می باشد.

 

 میگرن بدون هاله با نام میگرن معمولی نیز شناخته می شود که درصد بالایی از افراد میگرنی به این میگرن مبتلا هستند. نوع دوم میگرن میگرن با هاله می باشد شروع سر درد در این نوع میگرن در ابتدا با اختلالات بینایی شروع می شود و در عرض چندین ساعت کلیه علائم آن بروز می کند این علائم ممکن است از ۴ تا ۵ ساعت تا سه روز نیز ادامه داشته باشد. این نوع میگرن علاوه بر سر درد و اختلالات بینایی ممکن است با علائم جانبی مانند بی حسی در صورت و زبان، سوزن سوزن شدن بدن و بی حسی در سایر نقاط بدن همراه باشد.

 

سردرد میگرنی

 

سردردهای میگرنی یک بیماری شایع و ناتوان کننده است که ممکن است کیفیت زندگی را تا حد زیادی کاهش دهد. تخمین زده می شود که میلیون ها نفر در سراسر جهان از این عارضه رنج می برند، از جمله بسیاری در ایران. در حالی که علل، شدت و طول مدت میگرن بین افراد بسیار متفاوت است، ماهیت پیچیده این بیماری می تواند یافتن یک رژیم درمانی موثر را به چالشی تبدیل کند. بسیاری از مبتلایان به میگرن در ایران برای کمک به مدیریت علائم خود به روش های درمانی سنتی روی می آورند.

 

درمان های سنتی ایرانی

 

درمان‌های سنتی ایرانی برای سردردهای میگرنی به شدت به تنظیم رژیم غذایی و استفاده از گیاهان و ادویه‌ها بستگی دارد. در حالی که تحقیقات محدودی در مورد اثربخشی این درمان ها وجود دارد، شواهد حکایتی و شیوه های پزشکی سنتی نشان می دهد که این رویکرد ممکن است مفید باشد. تغییرات رژیم غذایی مانند حذف غذاهای التهاب آور و افزایش دریافت امگا 3 اغلب به عنوان یک روش درمانی موثر برای کسانی که از میگرن در ایران رنج می برند توصیه می شود.

 

درمان های گیاهی و رایحه درمانی

 

علاوه بر تنظیم رژیم غذایی، داروهای گیاهی و درمان های رایحه درمانی نیز معمولاً برای بیماران میگرنی در ایران تجویز می شود. اعتقاد بر این است که داروهای گیاهی مانند بابونه، بابونه و اسطوخودوس به دلیل اثرات ضد التهابی و ضد درد، التهاب را کاهش می دهند و سردرد را تسکین می دهند. رایحه درمانی همچنین می تواند برای کمک به کاهش شدت علائم، به ویژه به شکل روغن اسطوخودوس و نعناع استفاده شود.

 

یوگا و تمرینات تنفسی

 

برخی از پزشکان در ایران علاوه بر درمان های غذایی و گیاهی، یوگا و تمرینات تنفسی را برای کسانی که از سردردهای میگرنی رنج می برند توصیه می کنند. این تمرینات می تواند به تقویت بدن و آرامش ذهن کمک کند که می تواند شدت میگرن را کاهش دهد. تنفس عمیق، مدیتیشن و تجسم نیز می تواند برای کاهش تنش و استرس استفاده شود، که هر دو می توانند باعث حملات میگرنی شوند.

 

طب سوزنی و ماساژ

 

طب سوزنی و ماساژ درمانی قرن هاست که وجود داشته و به عنوان درمان سردردهای میگرنی نیز استفاده می شود. این درمان ها بر کاهش تنش عضلانی و تقویت جریان خون در اطراف سر و گردن برای کاهش التهاب، سردرد و سایر علائم مرتبط تمرکز دارند. طب سوزنی همچنین ممکن است به تعادل انرژی بدن کمک کند، که می تواند به تسکین بخشی از درد ناشی از میگرن کمک کند.

 

نتیجه

 

میگرن یک بیماری پیچیده است که می تواند تأثیر مخربی بر کیفیت زندگی داشته باشد. خوشبختانه درمان های سنتی بسیاری برای سردردهای میگرنی در ایران وجود دارد. از تنظیم رژیم غذایی گرفته تا داروهای گیاهی و طب سوزنی، گزینه های زیادی برای کسانی که از سردردهای میگرنی در ایران رنج می برند، وجود دارد. در حالی که هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد این درمان ها وجود دارد، شواهد حکایتی و شیوه های پزشکی سنتی نشان می دهد که این درمان ها می تواند برای بسیاری از مبتلایان به میگرن کاملاً مؤثر باشد.

 

روش های درمان خانگی میگرن

 

با انجام فعالیت های زیر می توانید به صورت خانگی سردرد خود را درمان کنید یا حداقل از عود کردن میگرن خود پیش گیری نمایید؛

 

۱_ خواب کافی

انسان باید روزانه حداقل هفت تا هشت ساعت را در طول شب بخوابد. تحقیقات نشان داده است خواب منظم و کافی تاثیر زیادی در بهبود سر درد های میگرنی دارد.

 

۲_ استفاده از کمپرس یخ

تحقیقات نشان داده است که قرار دادن کمپرس یخ روی سر، پیشانی و گردن افراد مبتلا به میگرن با کاهش جریان خون در این نواحی منجر به بهبود سر درد خواهد شد. بنابراین افراد مبتلا به میگرن می توانند در هنگام سر درد های شدید با قرار دادن کمپرس یخ روی این نواحی سر درد خود را تسکین دهند.

 

۳_ استراحت در اتاق تاریک

افراد مبتلا به میگرن حساسیت شدیدی به نور داشته و در صورت برخورد مداوم نور با چشم آن ها دچار سر دردهای مزمن و ضربان دار خواهند شد بنابراین این افراد می توانند در هنگام سر درد در اتاق های تاریک و به دور از نور استراحت کنند تا سر درد آن ها بهبود پیدا کند.

 

۴_ انجام ورزش

ورزش کردن باعث کاهش استرس و بهبود روند گردش خون خواهد شد و از این طریق می تواند سر درد افراد میگرنی را بهبود خواهد بخشید بنابراین توصیه می شود که افراد مبتلا به میگرن ورزش را فراموش نکنند.

 

راه های تشخیص میگرن چیست؟

 

پزشک متخصص با بررسی سابقه پزشکی، نشانه ها، معاینه جسمی و عصبی و بر اساس سابقه ژنتیکی این بیماری را تشخیص می دهد. اگر بصورت ناگهانی وضعیت شما وخیم تر شود، پزشک اقدامات دیگری من جمله ام آر آی را انجام می دهد.

 

در اسکن ام آر آی یک میدان مغناطیسی قوی وجود دارد که با استفاده از موج های رادیویی تصاویر مشخص و دقیقی از مغز و عروق تهیه می شود. همچنین MRI  در تشخیص تومور، سکته، خونریزی های مغزی، عفونت ها و سایر مشکلات سیستم مغزی و عصبی به پزشکان کمک بسیاری می کند.

 

روش های درمان میگرن و سردرد:

 

درمان میگرن به منظور به وقوع پیوستن گزینه های زیر انجام می شود:

پیشگیری از میگرن

بهتر شدن وضع زندگی شخص با کم شدن تعداد دفعات حمله

بهبود عملکرد شخص

کم کردن میزان ناتوانی

کم کردن میزان مصرف دارو

اثربخشی بیشتر روند درمانی

 

اگر به میگرن و سردرد مبتلا هستید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا پزشک به شما کمک می کند که درد میگرن کمتری را سبک تری را تجربه کنید و با گذشت زمان علائم ناشی از آن را بهبود بخشد.

درمان میگرن به فاکتورهایی مثل: سن، تعداد ابتلا به میگرن، نوع میگرن، شدت و مدت زمانی میگرن، حالت تهوع و استفراغ و داروهای مصرفی بیمار وابسته است.

 

راه های درمان میگرن گزینه های زیر را دربر می گیرد:

 

1.مصرف دارو های مسکن

2.تزریق کردن سم بوتولینوم یا دیسپورت

3.استفاده از طب سوزنی

4.تغییر لایف استایل

 

درمان میگرن با مصرف داروهای مسکن

داروهای مختلفی برای درمان سردرد میگرنی وجود دارد.

 

 شایع ترین داروها به شرح زیر است:

قرص آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و استامینوفن. این قرص های برای درمان درد ناشی از میگرن است که قابل خریداری از داروخانه ها هستند. تنها مشکل این داروها، عوارض مصرف بیش از حد مجاز است. بطور مثال: مسمومیت، زخم معده و مشکلات گوارشی از جمله عوارض مصرف زیاد این دارو است. همچنین مصرف زیاد ممکن است نتیجه عکس داشته باشد، یعنی بجای بهبود درد های میگرنی آن را شدیدتر کند.در ادامه داروها و روش های متدوال درمان میگرن و سردرد را معرفی می کنیم.

 

قرص تریپتان:

یک دسته دیگر از داروهای مصرفی جهت درمان میگرن و سردرد، تریپتان ها هستند.

افراد زیر مجاز به مصرف تریپتان ها نیستند:

بیماران دارای فشار خون

بیماران قلبی و عروقی

کسانی که دچار سکته مغزی شده اند

کسانی که داروی خاص مصرف می کنند.

افراد بالا درصورت مصرف تریپتان ها ممکن است دچار حالت تهوع، سرگیجه و درد در ناحیه قفسه سینه شوند.

 

قرص ارگوتامین:

گروه دیگری از داروها که جهت درمان میگرن و سردرد بکار می رود، ارگوتامین ها هستند. توانایی این داروها در درمان میگرن از تریپتان ها ضعیف تر است.

متاسفانه مصرف ارگوتامین ها هم دارای عوارضی است، مانند: حالت تهوع، سرگیجه، دردهای عضله و طعم بد در دهان. مصرف این دارو نسبت به تریپتان ها کمتر است، زیرا ممکن است تداخل دارویی ایجاد کند و اثربخشی کمتری هم دارد.

*گاهی مصرف بیش از حد از قرص های مسکن باعث ایجاد سردرد های مزمن می شود.

 

تزریق سم بوتولینوم یا دیسپورت:

اگر مصرف دارو برای درمان میگرن موثر واقع نشود، باید از روش های دیگری برای درمان میگرن و سردرد استفاده کرد.

تزریق سم دیسپورت(بوتولینوم) باید توسط پزشک متخصص انجام شود، زیرا این عمل در ناحیه سر و گردن انجام می شود که نیازمند دقت و حساسیت بالایی است.

 

تزریق سم دیسپورت شامل موارد زیر است:

 

بلوک گانگلیون اسفنوپالاتین، بلوک گانگلیون ستاره ای، بلوک اعصاب پس سری یا تزریق سم بوتولینوم.

پزشک با تزریق چند نواحی در در بخش سر و گردن، میگرن را درمان می کند. این روش  تزریق سم برای افراد بالای 18 سال و همچنین کسانی که در سال بیشتر از 15 بار دچار میگرن می شوند، انجام می گیرد.

 

اثر بخشی تزریق سم دیسپورت(بوتولینوم) به چه صورت است؟

 

حدودا پس از تزریق، 4 هفته یا بیشتر زمان لازم است تا سم اثربخشی خود را نشان دهد. تکرار مجدد این تزریق برای کاهش دفعات میگرن الزامی است. انجام تزریق بوتاکس در فواصل زمانی هر 12 هفته یکبار، برای جلوگیری از میگرن مفید است.

 

عملکرد تزریق سم بوتولینوم در درمان میگرن و سردرد به چه صورت است؟

 

این دارو مسیر انتقال درد بین مغز و عصب های امتداد نخاع را قطع می کند. زمانی که فرد دچار میگرن می شود، بدن موادی به اسم انتقال دهنده های عصبی و مولکول های حاوی درد را ترشح می کند.سم در منتقل شدن این مواد ایراداتی وارد می کند.

طبق نظر متخصصین، این دارو به عضله های ناحیه سر و گردن تزریق شده و از انتقال عصب با درد ممانعت بعمل می آورد.

 

آیا تزریق سم دیسپورت خطرناک است؟

تزریق این سم گاهی اوقات درد یا سوزی های ریزی را ایجاد می کند ولی درد غیرقابل تحملی ندارد. سوزن هایی که برای تزریق استفاده می شود بسیار نازک هستند.

برای جلوگیری از میگرن این سم هر 3 ماه یکبار و به عضله های نواحی سر و گردن تزریق می شود.

استفاده دوباره از این سم کاملا بی خطر است، پس اگر دوباره علائم میگرن را مشاهده کردید به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا مجددا برایتان تزریق انجام دهد.

این روش درمانی میگرن بسیار سریع است و اثری ماندگار و موثر بجای می گذارد.

تا این قسمت درباره روش های پزشکی درمان میگرن صحبت کردیم. در ادامه مباحث می خواهیم راهکار های ساده تری را در اختیار شما قرار دهیم.

 

اثرات لایف استایل ما بر درمان میگرن:

 

ایجاد تغییراتی کوچک یا بزرگ در نحوه زندگی ما تاثیرات بسزایی در درمان میگرن ایفا می کند. در ادامه تعدادی از این راهکار ها را خدمتتان ارائه می دهیم.

کنترل استرس:

کنترل استرس و تنش در کاهش میگرن بسیار موثر است. روش های زیادی برای مدیریت استرس وجود دارد، مانند: آرام سازی اعصاب، بیوفیدبک و سایر روش های کنترل شرایط تنش زا. برای آموزش روش های بالا می توانید از کتاب، اینترنت یا فرد ماهری کمک بگیرید.

 

ریلکس کردن:

هنگامی که دچار میگرن شدید می توانید اقدامات زیر ر انجام دهید که در کاهش درد بسیار موثر خواهد بود. در یک اتاق تاریک و بدون نور استراحت کنید. همچنین می توانید  پیشانی یا پشت سرتان را با یک پارچه نسبتا خنک و مرطوب بپوشانید. از ماساژ آرام ناحیه سر و گردنتان غافل نشوید.

 

کنترل خواب و تغذیه:

سعی کنید برنامه خوابتان را تنظیم کنید. زیاد خوابیدن یا کم خوابیدن عواقب خوبی برایتان ندارد، سعی کنید برنامه منظمی را دنبال کنید تا برایتان تثبیت شود.

علاوه بر خواب وعده های خوارکیتان را کنترل کنید و روزانه در یک ساعت معین غذا میل کنید.

 

نوشیدن آب:

نوشیدن آب را هرگز فراموش نکنید. دهیدراته شدن بدن با آب، قطعا میگرن را تشدید می کند. یک بطری آب همیشه با خودتان همراه داشته باشید تا در صورت تشنگی سریعا بنوشید.

 

دفترخاطرات میگرنی برای خودتان بسازید:

یک دفتر کوچک تهیه کنید و سعی کنید هر بار که دچار سردرد یا میگرن می شوید، علائم قبل و بعد را یادداشت کنید. این روش یکی از موثر ترین روش های کاهش میگرن است زیرا شما با علائم بدنتان به خوبی آشنا می شوید.

 

ورزش کردن:

برنامه ورزشی منظم هوازی بطور منظم در کاهش و جلوگیری از میگرن موثر است.

حتما قبل از انجام هر ورزشی با پزشک معالجتان مشورت کنید. ورزش های هوازی مانند: شنا، پیاده روی آرام، دوچرخه سواری و غیره بسیار مفید هستند. قبل از ورزش حتما یک ربع بدنتان را آماده و گرم کنید، زیرا ورزش شدید و یکدفعه در بروز سردرد وخیم دخیل است.

 

ویزیت مرتب توسط پزشک:

سعی کید بطور منظم به پزشک معالجتان مراجعه کنید. گاهی اوقات فراموش کردن این موضوع در بدتر شدن اوضاع بیماری نقش پررنگی خواهد داشت.

 

نقش طب سوزنی در بهبود میگرن و سردرد:

 

طی نتایج بدست آمده متخصصان متوجه شدند که طب سوزنی در درمان میگرن و سردرد تاثیر فوق العاده ای دارد. از همه مهم تر این روش هیچگونه عارضه و خطری برای بیمار به همراه ندارد. انجام چندین جلسه طب سوزنی در کاهش بی نظیر سردرد میگرنی تاثیرگذار خواهد بود.

 

عملکرد طب سوزنی در بهبود میگرن و سردرد:

 

طب سوزنی با تحریک کردن اعصاب باعث می شود که بعضی از عضله ها و بافت ها آندروفین را ترشح کند. این موضوع باعث ایجاد تغییرهایی در ایجاد درد در مغز و نخاع می شود.

طب سوزنی با تقویت سیستم ایمنی سبب ترشح بهتر فاکتورهای تنظیم کننده بدن می شود که در نهایت، التهاب های بدنی را کم می کند.

 

طب سوزنی بر مقدار سرتوئین مغز اثر می گذارد که در کاهش سردرد های میگرنی موثر خواهد بود. اثر بخشی طب سوزنی بقدری زیاد است که فرد پس از انجام جلسات طب سوزنی، داروهای مصرفی را بطور کامل قطع کرده است.

لازم بذکر است که قبل از انجام جلسات طب سوزنی مطمئن شوید که سردرد شما ناشی از میگرن است زیرا مکن است منشا دیگری داشته باشد و انجام اینکار موثر واقع نشود.

 

درمان قطعی میگرن و سردرد در شیراز:

 

تعداد پزشکان حاذق و باتجربه در شیراز در زمینه درمان میگرن و سردرد بقدری زیاد است که شما در انتخاب دچار سردرگمی می شوید.

کادر پزشکی شیراز با ارائه بهترین و موثرترین خدمات سبب می شود شما در مدت زمان کوتاه تری از شر میگرن خلاص شوید. برای انتخاب پزشک متخصص مغز و اعصاب در شیراز می توانید از لیست پزشکان موجود در اینترنت استفاده کنید.

امیدوارم از خواندن مطالب درباره درمان میگرن و سردرد در شیراز لذت برده باشید.

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

3 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی