3 نوع بیماری اسپرم صفر و درمان آن در شیراز به روش طب سوزنی

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 25 اردیبهشت 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

پیشنهاد می شود که این مورد را هم چک کنید تا اگر مشکل نا باروری شما به این علت باشد. اسپرم صفر یا آزواسپرمی، به حالتی گفته می شود که مایع منی در مرد، فاقد اسپرم باشد. این مسئله در مردان می تواند باعث عدم توانایی در بارور کردن شده و مشکلاتی به وجود می آورد.

این مشکل خیلی نایاب بوده و فقط یک درصد از مردان دچار این بیماری می شوند و همچنین ۱۵ درصد از مردان نا بارور، دچار این مشکل هستند. اگر شما درگیر مشکل نا باروری هستید،، بتوانید در جهت درمان آزو اسپرمی، اقدام کنید.

آیا این مشکل علائم خاصی دارد؟

این مشکل هیچ گونه علائمی ندارد که شما با دیدن آن علائم متوجه شوید که دچار بیماری اسپرم صفر شده اید و برای فهمیدن این موضوع باید حتما پیش یک شخص مطلع بروید و شخص متخصص شما را معاینه کند.

این مشکل هیچ گونه علائمی ندارد که شما با دیدن آن علائم متوجه شوید که دچار بیماری اسپرم صفر شده اید و برای فهمیدن این موضوع باید حتما پیش یک شخص مطلع بروید و شخص متخصص شما را معاینه کند.

بیماری اسپرم صفر و درمان آن در شیراز

 

اسپرم صفر نوعی بیماری در مردان به حساب می آید که در آن اسپرم در مایع منی وجود ندارد و فرد قادر به تولید مثل و باروری نمی باشد. این بیماری آزواسپرمی نیز نامیده می شود. آزو اسپرمی از عوامل مهم در نا باوری مردان به حساب می آید در این بیماری مایع منی خارج شده از مرد کاملا طبیعی بوده و ظاهرا مشکلی ندارد اما با انجام آزمایش می توان تشخیص داد که هیچ گونه اسپرمی در مایع منی یافت نمی شود.

 در این مقاله با بررسی بیماری اسپرم صفر و درمان آن در شیراز همراه با شما عزیزان خواهیم بود لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل با این بیماری و درمان آن در شیراز آشنا شوید؛

 

درمان آزو اسپرمی در شیراز

 

در مواردی با تشخیص پزشک آزو اسپرمی با استفاده از عمل جراحی قابل درمان خواهد بود اما اگر آزواسپرمی از نوع انسدادی باشد و با استفاده از جراحی قابل درمان نباشد پزشکان شیراز از روشی به نام آی وی اف IVF استفاده می کنند و جهت باروری اسپرم را از بافت بیضه خارج خواهند کرد. در صورتی که اسپرم در بافت بیضه موجود نباشد باید پزشک شیراز آزمایشاتی روی فرد انجام دهد تا تشخیص داده شود که مشکل فرد مربوط به اختلالات هورمونی است یا سابقه ژنتیکی دارد. در صورتی که مشکل فرد مربوط به اختلالات هورمونی باشد این مشکل با تجویز و مصرف دارو در طی مدت زمان مشخصی حل خواهد شد.

 

یکی از بهترین روش ها جهت درمان باروری و استخراج اسپرم از بافت بیضه ها روش میکروتسه است. در این روش اورولوژیست یا متخصص مجاری ادرار اسپرم را از بافت بیضه فرد خارج کرده و فریز می کند. اسپرم فریزه شده جهت انجام باروری تحت نظر پزشک فوق تخصص شیراز استفاده خواهد شد.

 

بارداری با اسپرم صفر در شیراز

 

افرادی که به دلیل بیماری اسپرم صفر دچار نا باروری هستند، باید تحت نظر پزشک متخصص شیراز مراحل آی وی اف را انجام دهند. در این روش با استفاده از دارو های نازایی تخمدان تحریک شده و پس از مرحله تخمک گیری با استفاده از اسپرم های استخراج شده روش آی وی اف اجرا خواهد شد.

 

عمل های جراحی برای رفع انسداد در آزواسپرمی انسدادی در شیراز

 

جهت رفع انسداد در مواردی که فرد دچار آزواسپرمی انسدادی است عمل جراحی در شیراز انجام می شود. جهت رفع انسداد از سه روش استفاده می شود.

 

۱_روش اول؛

 

در ابتدا پزشک شیراز باید به طور درست تشخیص دهد که انسداد و عدم خروج اسپرم مربوط به کجاست اگر این انسداد مربوط به مجرای انزالی مرد باشد، سقف مجاری انزالی فرد توسط ابزار مخصوصی برداشته می شود در ۳۰ درصد از موارد نا باروری با این روش درمان می شود به دلیل این که ممکن است حتی بعد از خروج اسپرم، میزان آن برای باروری در مایع منی کافی نباشد که در این شرایط پزشک شیراز از همان میزان اسپرم در مایع منی جهت لقاح مصنوعی استفاده خواهد کرد.

 

به طور کلی موفقیت این عمل به طور کامل به این موضوع وابسته است که آزواسپرمی انسدادی به چه دلیلی ایجاد شده است. آزواسپرمی انسدادی می تواند مادرزادی باشد یا در اثر عفونت دستگاه تناسلی مرد ایجاد شود. در صورتی که این بیماری مادرزادی باشد به طور کامل با این روش درمان خواهد شد اما اگر این بیماری ناشی از عفونت دستگاه تناسلی مرد باشد، انجام این روش ۳۰ تا ۴۰ درصد منجر به درمان فرد می شود اما ذکر این نکته ضروری است در صورت درمان بیماری با این روش امکان بازگشت بیماری خیلی کم و حدود ۵ درصد می باشد‌.

 

۲_ روش دوم؛

 

گاهی آزواسپرمی انسدادی به دلیل ایجاد عفونت در ناحیه اپیدیدیم  ایجاد می شود. ایجاد عفونت در اپیدیدیم منجر به مسدود شدن جرای خروج اسپرم و آزو اسپرمی انسدادی می شود که از جمله علائم آن می توان به بزرگ شدن، قرمز شدن و تورم بیضه ها، تب و لرز اشاره کرد. در این مورد پزشک شیراز اقدام به عمل جراحی وازواپیدیدیموستومی خواهد کرد.

 این عمل بسیار حساس بوده و معمولا با روش های میکروسکوپی انجام شده و ساعت ها به طول می انجامد. در این عمل لوله منی بر را به اپیدیدیم متصل می کنند که در این روش تا ۶۰ درصد احتمال ظهور اسپرم در منی وجود دارد. در ۳۰ درصد این موارد حتی با وجود ظهور اسپرم در منی مقدار اسپرم برای باروری کافی نمی باشد.

 

۳_ روش سوم؛

 

سومین عاملی که می تواند باعث ایجاد آزواسپرمی انسدادی در مرد می شود، انسداد لوله منی بر می باشد. انسداد این لوله اغلب توسط انجام عمل وازکتومی برای پیشگیری از بارداری  رخ می هد که برای برطرف کردن آن از عمل وازو وازوستومی  استفاده می شود و دوباره دو انتهای لوله منی بر توسط پزشک شیراز به هم متصل شده و اسپرم در مایع منی ظاهر می شود.

 

درمان اسپرم صفر در شیراز:

 

از دلایل ناباروری در مردان، می توان به عدم وجود اسپرم در مایع منی آن ها اشاره کرد. امروز در این مقاله سعی داریم شما را با عنوان درمان اسپرم صفر در شیراز، آشنا کنیم. برای دریافت اطلاات بیش تر، این مقاله پزشکی را تا انتها مطالعه کنید.

 

علل ناباروری مردان:

 

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد یکی از دلایل ناباروری در مردان، می تواند عدم وجود اسپرم در مایع منی آن ها باشد. این عارضه، علائم خاصی از خود نشان نمی دهد و به آن، آزواسپرمی می گویند. صفر بودن اسپرم می تواند به دلیل وجود اختلالات انسدادی باشد.

یکی از راه های درمان اسپرم صفر در مردان، بیوپسی بیضه می باشد که با این روش پزشک متخصص می تواند با روش های مختلف نمونه برداری از بیضه، موفق به پیدا کردن اسپرم ها شده و با روش های کمک باروری نظیر آی وی اف و میکرواینجکشن، ناباروری را درمان کند.

 

علل آزواسپرمی انسدادی:

 

انسداد اپیدیدیمیس: عواملی که منجر به انسداد اپیدیدیمیس می شود، به صورت زیر است:

عفونت (التهاب اپیدیدیمیس)

التهاب

آسیب و یا زخم کیسه بیضه

ناهنجاری های ژنتیکی

 

جراحی وازودفران:

در وازکتومی رگ های وازودفران مسدود می شوند تا جلوی حرکت اسپرم ها گرفته شود.

 



برای مطالعه ی کامل مقاله ی وازکتومی در شیراز، کلیک کنید >>  

 

⇔ 5 شرط انجام عمل وازکتومی در شیراز، هزینه و مزیت های آن≈



انسداد مجاری ادرار:

انسداد مجاری ادرار می تواند هم به صورت مادرزادی باشد که از بدو تولد همراه فرد می باشد و هم به صورت اکتسابی.

عواملی که موجب انسداد مجاری ادرار اکتسابی می شوند، به صورت زیر می باشد:

عفونت

انواع آسیب ها

جراحی هایی که قبلا صورت گرفته است.

علل آزواسپرمی غیر انسدادی:

ژنتیک:

 تعداد این افراد بسبار محدود می باشد.

حذف کاریوتیپ Y

این کروموزوم ها حاوی ژن هایی است که سبب تولید اسپرم می شود و فقدان آن ها سبب مشکلات عدیده ای می شود.

 

وجود کاریوتیپ غیر طبیعی:

 

وجود کاریوتیپ های طبیعی تا حد زیادی می تواند تولید اسپرم را کاهش دهد. مثلا کروموزوم اضافی ایکس باعث به وجود آمدن سندروم کلاین فلتر شده که از علایم این سندروم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضعیف شدن بیضه ها

کم شدن اسپرم ها

پایین آمدن سطح هورمون تستوسترون

 

انواع مختلف بیماری اسپرم صفر یا آزواسپرمی

 

این بیماری دارای سه نوع مختلف است که در ادامه هر سه نوع را به شما معرفی خواهید کرد:

 

نوع اول

 این نوع که نوع بسیار کمیابی نسبت به انواع دیگر است، آزواسپرمی پیش از بیضه، نام دارد. در این حالت بیضه طبیعی است ولی نمی تواند اسپرم تولید کند.  این عدم تولید اسپرم توسط بیضه، می تواند به علت کمبود هورمون های بدن و یا بعد از کار هایی مانند شیمی درمانی باشد.

 

نوع دوم

 نوع بعدی، آزواسپرمی بیضه ای نام دارد. در این حالت با آسیب دیدن بیضه به دلایل مختلف که در پایین اشاره می شود، بیضه از روند طبیعی خود که اسپرم تولید می کند، خارج شده و دیگر نمی تواند اسپرم تولید کند.

 

نوع سوم :

نوع آخر، آزواسپرمی بعد از بیضه نام دارد که در این نوع بیضه توانایی تولید اسپرم را دارد ولی یک مانعی باعث عدم خروج اسپرم از بیضه می شود. این حالت می تواند به دلایلی مانند عمل وازکتومی، مسدود بودن لوله های انتقال اسپرم و یا انزال رتروگرید اتفاق بیافتد.

 

دلایل آسیب دیدن بیضه ها

 

یکی از مواردی که می تواند به بیضه ها آسیب وارد کند، عفونت کردن دستگاه تناسلی مردان است. بیماری هایی مانند التهاب لوله های اسپرم و یا مجاری ادراری.

مورد دیگری که باعث آسیب به بیضه ها می شود، یک سری بیماری هایی است که فرد در کودکی به آن ها دچار می شود. مانند بیماری اورکیت ویروسی که در اثر این بیماری، بیضه ها متورم می شوند.

مورد دیگر وارد شدن ضربه و یا کش آمدن کشاله ران است.

مورد بعدی مبتلا شدن به سرطان است.

و در آخر یک سری اختلالات و بیماری های ژنتیکی می تواند به بیضه ها آسیب وارد کرده و موجب بیماری آزواسپرمی یا اسپرم صفر شود.

 

نحوه بررسی و تشخیص بیماری اسپرم صفر

 

اگر می خواهید بفهمید که دچار این مشکل شده اید با خیر باید آزمایشی به نام اسپرموگرام بدهید. در این آزمایش از اسپرم شما در دو نوبت با فاصله معین، نمونه گرفته می شود و مورد بررسی قرار می گیرد. در این بررسی مشخص می شود که شما دچار بیماری اسپرم صفر شده اید یا خیر.

 

درمان اسپرم صفر به چه صورت است؟

 

درمان این بیماری به شیوه های مختلفی امکان پذیر است. نمی توان درمان قطعی و صد در صدی برای این بیماری مشخص کرد. ممکن است برخی شیوه ها برای شخصی مفید نباشد ولی برای شخص دیگر کاملا جواب بدهد. پس نمی توان یک نسخه خاص برای همه تجویز کرد. این بیماری را می توان به شیوه های مدرن و شیمیایی و یا با گرفتن کمک از طب سنتی، درمان کرد. این مورد به شما بستگی دارد که چه شیوه ای را برای درمان این بیماری انتخاب کنید.

 

درمان با دارو های شیمیایی بهتر است یا دارو های گیاهی

 

این موضوع را نمی شود به شکل صفر و یکی پاسخ داد، یعنی اینکه نمی شود گفت یکی خوب است و دیگری کاملا بد است. این موضوع نسبت به شرایط مختلفی می تواند متغیر باشد یعنی اینکه در برخی مواقع دارو های شیمیایی بهتر جواب می دهد و در برخی مواقع دارو های گیاهی بهتر جواب می دهد.

 

عوارض، یکی از معایب دارو های شیمیایی

 

یکی از مواردی که باعث می شود در مصرف دارو های شیمیایی کمی تامل کرده و دارو های گیاهی را به دارو های شیمیایی ترجیح دهیم، داشتن عوارض است. دارو های شیمیایی، حتی برخی که به صورت مقطعی مصرف، می تواند در برخی موارد یک سری عوارض را بر بدن مصرف کننده بر جای بگذارد که این عوارض از خود بیماری بدتر می باشد. به همین علت بهتر است تا حدی که امکان دارد از گیاهان دارویی استفاده کرده و بیماری خود را از آن طریق بهبود دهید.

 

مصرف گیاهان دارویی

 

شاید برخی فکر کنند که مصرف گیاهان دارویی نیازی به متخصص ندارد و خودشان می توانند به هر مقدار و هر شکلی، دارو های گیاهی را مصرف کنند و اتفاقی برایشان پیش نمی آید. این طرز فکر بسیار غلط بوده و شما به هیچ عنوان نباید سر خود یک سری گیاهان دارویی را استفاده کنید. برای این کار باید به یک متخصص مراجعه کنید.

 

طب سوزنی چیست؟

 

یکی دیگر از شیوه درمان بیماری استفاده از طب سوزنی است که این شیوه طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد. این شیوه یکی از قدیمی ترین شیوه درمان بیماری است که مردمان چینی، سال های بسیار قبل،  آن را ابداع کرده اند. در این شیوه یک سری سوزن باریک در برخی نقاط خاصی از بدن وارد می شود که این عمل کمک می کند تا یک سری از درد ها کاسته شده و هم چنین بسیاری از بیماری ها درمان شود.

 

کاربرد طب سوزنی

 

از این شیوه هم می توان به عنوان یک شیوه درمانی مکمل استفاده کرد و هم می توان به طور مستقل از این شیوه کمک گرفت. شیوه درمانی طب سوزنی تقریبا در درمان همه بیماری ها کارا بوده و در بیشتر مواقع می توان روی این شیوه حساب خیلی خوبی باز کرد.

از این شیوه در درمان بیماری هایی مانند سردرد، کمر درد، آرتروز و غیره، در جهان استفاده می شود. همچنین از این شیوه در درمان بیماری اسپرم صفر نیز استفاده می شود و این شیوه در درمان این بیماری کارایی بسیار خوبی دارد.

 

طب سوزنی چطور بیماری را درمان می کند؟

 

شیوه درمان با استفاده طب سوزنی همان طور که در بالا گفته شد از طریق فرو کردن یک سری سوزن باریک در یک سری نقاط خاص است. اما قسمت مهم ماجرا همین نقاط خاص است که در طب سوزنی به نقاط ، گذرگاه انرژی گفته می شود . افرادی که این شیوه را ابداع کرده اند، معتقد بوده اند که از این نقاط خاص، انرژی ای به نام انرژی حیات عبور می کند.

 

آیا این شیوه درمانی درد دارد؟

 

جواب این سوال که آیا طب سوزنی درد ناک است یا خیر را می توان به کلمه خیر جواب داد. به این دلیل که یک سری از آدم ها اصلا درد فرو رفتن سوزن ها را حس نمی کنند و دردی برایشان ندارد. یک سری دیگر که فرو رفتن سوزن در بدنشان را حس می کنند، این درد به صورت لحظه ای بوده و فقط مثل یک شوک آنی است و در طول مدتی که سوزن در بدن قرار دارد درد خاصی احساس نمی کنند. به همین علت می توان گفت که این شیوه درمانی درد خاص و عجیبی ندارد.

 

آیا طب سوزنی عوارض دارد؟

 

همان طور که گفته شد شیوه های درمانی دیگر مانند شیوه درمانی از طریق دارو های شیمیایی شامل یک سری عوارض می شود. اما درمان از طریق طب سوزنی که یک شیوه درمانی سنتی به حساب می آید، عوارضی نداشته و فقط ممکن است در نقاط تحت درمان بین چند ساعت تا دو روز، یک درد عضلانی داشته باشید که رفع می شود.

 

بعد از انجام طب سوزنی باید چه کاری انجام دهیم تا دردی احساس نکنیم؟

 

اگر بعد از انجام طب سوزنی، دچار درد عضلانی شدید به شما پیشنهاد می شود که از کمپرس آب گرم یا حوله گرم و یا کمپرس یخ استفاده کنید. هم چنین می توانید با انجام یک سری حرکات کششی در آن نقاط این درد را کاهش دهید.

 

یکی از بهترین درمان های بیماری اسپرم صفر در شیراز

 

انجام طب سوزنی در درمان بیماری اسپرم صفر به شما خیلی کمک می کند. شما عزیزان می توانید با مراجعه به کلینیک ما بیماری های مختلفی اعم از بیماری اسپرم صفر را درمان کنید و به زندگی طبیعی خود برگردید. طب سوزنی بدون دردسرترین و بی عوارض ترین راه برای درمان بیماری هایی مانند بیماری اسپرم صفر است. پس اگر در شیراز هستید حتما این روش را در کلینیک ما امتحان کنید.

 

درمان قطعی اسپرم صفر در شیراز:

 

راه های زیادی برای درمان اسپرم صفر در شیراز وجود دارد که در ادامه مقاله به بررسی چند مورد از آن ها می پردازیم:

 

جراحی برای رفع انسداد:

اگر علت آزواسپرمی، انسداد باشد؛ جراحی می تواند با عث انسداد این لوله ها شده و لوله های توسعه نیافته و بازسازی نشده را توسعه دهد.

 

هورمون درمانی:

گاهی علل آزواسپرمی، می تواند کم بودن سطح هورمون ها باشد. در این صورت فرد بیمار تحت هورمون درمانی قرار می گیرد. این هورمون ها شامل موارد زیر می باشد:

هورمون تحر یک کننده فولیکول FSH

گنادو تروپین کوریونی انسان HCG

آناسترازول

لتروزول

 

خروج مستقیم اسپرم:

گاهی متخصصین با روش های مختلفی، اسپرم را از بیضه جداسازی می کنند و لقاح آزمایشگاهی انجام می دهند.

 

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی