آزمایشگاه ها و بیمارستان های سرطان خون در شیراز

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 15 آبان 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

سرطان خون یکی از رایج ترین انواع سرطان در دنیا به شمار می رود و در هر ساله افراد زیادی را درگیر می کند. این نوع سرطان بسیار خطرناک بوده و می تواند به طور کامل روند زندگی افراد مبتلا شده را با مشکل مواجه کند. البته با وجود کشنده بودن این نوع سرطان، علم پزشکی به اندازه ای پیشرفت کرده که روش های مناسبی برای درمان و کنترل این بیماری پیدا شود.

خوشبختانه در شیراز هم مراکز درمانی فراوانی وجود دارد که با پزشکان حاذق و روش های درمانی مدرن تا حد زیادی در کنترل علایم سرطان خون موفق بوده اند. در ادامه با معرفی آزمایشگاه و بیمارستان های سرطان خون در شیراز با ما همراه باشید.

سرطان خون چیست؟

لوسمی یا سرطان خون، یک سرطان شایع است که بر اثر افزایش تعداد گلبول های سفید در بدن، در مغز استخوان افراد به وجود می آید. همانطور که می دانید، مغز استخوان مسئول تولید سلول های خونی در بدن است و اگر روند کار آن با مشکل مواجه شود، احتمال ابتلا به سرطان خون در فرد بیشتر خواهد شد. بیماری سرطان خون ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و هر فردی می تواند مستعد ابتلا به این بیماری باشد. اما تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اغلب افراد زیر 15 سال و بالای 55 سال به این بیماری دچار خواهند شد.

لوسمی یا سرطان خون، یک سرطان شایع است که بر اثر افزایش تعداد گلبول های سفید در بدن، در مغز استخوان افراد به وجود می آید. همانطور که می دانید، مغز استخوان مسئول تولید سلول های خونی در بدن است و اگر روند کار آن با مشکل مواجه شود، احتمال ابتلا به سرطان خون در فرد بیشتر خواهد شد.
بیماری سرطان خون ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و هر فردی می تواند مستعد ابتلا به این بیماری باشد. اما تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اغلب افراد زیر 15 سال و بالای 55 سال به این بیماری دچار خواهند شد.

سرطان خون چه علائمی دارد؟

 

علائم سرطان خون بسته به نوع این سرطان و میزان پیشرفتش می تواند متفاوت باشد. حتی برخی از افراد در مراحل اولیه هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند.

 

 اما به طور کلی، برخی از شایع ترین علائم این بیماری شامل موارد زیر می باشد:

 

  • احساس ضعف و خستگی
  • بی انرژی بودن
  • تغییر رنگ پوست
  • ایجاد کبودی روی پوست یا مشاهده لکه های ریز قرمز رنگ
  • خونریزی لثه یا خون دماغ شدن مکرر
  • تب یا لرز و تعریق شبانه
  • احساس تنگی نفس
  • کاهش وزن ناگهانی و از بین رفتن اشتها
  • تورم غدد لنفاوی
  • درد مفاصل و حساسیت به لمس شدن
  • و...

توصیه می شود در صورتی که هرکدام از این عوامل را در خود مشاهده کردید، به سرعت به یک متخصص و یا به یک آزمایشگاه سرطان خون در شیراز مراجعه کنید.

 

علت سرطان خون

 

علت دقیق سرطان خون هنوز به صورت کامل مشخص نشده است و ابهامات زیادی در رابطه با آن وجود دارد. معمولا کروموزم های کسانی که به سرطان خون مبتلا شده اند با تغییرات غیرمعمول و عجیبی همراه می شود. در واقع علائم این بیماری از زمانی خود را نشان می دهند که DNA تک سلول در مغز استخوان فرد جهش پیدا کرده باشد.

همانطور که گفتیم، هرکسی ممکن است به این بیماری مبتلا شود و هیچ راه حل قطعی برای جلوگیری از ابتلا به آن وجود ندارد، اما برخی از عوامل می توانند خطر ابتلا به سرطان خون در افراد را افزایش دهند.

 

برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • ژنتیک و سابقه خانوادگی در ابتلا به این بیماری
  • وجود اختلالات ژنتیکی در فرد؛ مثل سندرم داون
  • استعمال سیگار و دخانیات
  • قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی

 

سرطان خون چگونه به وجود می آید؟

 

خون از سه نوع سلول تشکیل شده است: گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها. گلبول های سفید بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن به شمار می روند و درمقابل عفونت ها و بیماری های مختلف از بدن محافظت می کنند. گلبول های قرمز وظیفه دارند اکسیژن را به تمام اندام ها و بافت های بدن برسانند. همچنین آن ها تبادل گاز در بدن را از طریق رساندن کربن دی اکسید به شش و جدا کردن ان از دستگاه گردش خون انجام می دهند. پلاکت ها هم زمانی که یکی از رگ ها پاره شود به هم میچسبند تا از خونریزی جلوگیری کنند.

روزانه میلیاردها سلول خونی در بدن تولید می شود که بیشتر آن ها را گلبول های قرمز تشکیل می دهند. سرطان خون زمانی به وجود می آید که تولید گلبول های سفید از تولید گلبول های قرمز بیشتر شود. این بالا بودن تعداد گلبول های سفید کلی بدن را مختل می کند و به این ترتیب سرطان خون به وجود خواهد امد.

 

تقسیم بندی سلول های سرطان خون

 

سرطان خون باعث می شود تولید سلول های خونی در بدن با اختلال مواجه شده، و سلول هایی غیر طبیعی در بدن به وجود بیاید.

 

این سلول های سرطانی به انواع زیر تقسیم می شوند:

 

  • لوسمی
  • لنفوئیدی
  • میلوئیدی

 

انواع سرطان خون

 

سرطان خون با توجه به سلول های درگیر شده به چندین نوع تقسیم می شود که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

 

  • لوسمی

در این نوع سرطان، تولید گلبول های سفید در بدن از حد مجاز بیشتر شده و سیستم ایمنی بدن با مشکل مواجه می شود.

 انواع لوسمی عبارتند از:

  • لوسمی حاد لنفوئیدی

در این نوع سرطان خون، بدن فرد مبتلا لنفوسیت یا سلول های لنفاوی زیادی می سازد و این سلول ها جای گلبول های سفید طبیعی در خون را می گیرند. سرعت پیشرفت این بیماری بسیار زیاد است و بیشتر در کودکان زیر 15 سال شیوع دارد.

  • لوسمی حاد میلوئیدی

لوسمی حاد میلوئیدی یا لوسمی حاد مغز استخوان، نوعی از سرطان خون است که روی سلول های مغز استخوان تاثیر می گذارد. این نوع سرطان تعداد سلول های خونی سالم را در مدت زمان کمی کاهش می دهد. معمولا افراد بالای 65 سال به این بیماری دچار می شوند و آمار ابتلا به آن در آقایان بیشتر از خانم ها است.

  • لوسمی مزمن لنفاوی

این نوع لوسمی دقیقا مشابه لوسمی حاد لنفاوی عمل کرده، اما سرعت رشد و پیشرفت آن کمتر است. برخی از بیمارانی که به این بیماری مبتلا هستند تا چندین سال هیچ علائمی بروز نمی دهند و حتی متوجه وجود بیماری نخواهند شد. این نوع لوسمی معمولا در افراد بالای 70 سال دیده می شود.

  • لوسمی مزمن میلوئیدی

این نوع سرطان هم مانند نوع حاد میلوئیدی روی سلول های مغز استخوان تاثیر می گذارد، اما روند به وجود امدن سلول های غیر طبیعی در این نوع سرطان آهسته تر است. این بیماری هم اغلب افراد مسن را درگیر می کند، اما گاهی اوقات ابتلای کودکان به آن هم گزارش شده است.

 

  • لنفوئیدی

این نوع سرطان مستقیما دستگاه لنفاوی را درگیرد می کند که شامل شبکه ای از رگ و مویرگ ها، غدد لنفاوی، طحال، لوزه و تیموس است. سلول های لنفاوی گلبول های سفید را به تمام نقاط بدن منتقل می کنند تا با انواع بیماری ها مقابله کنند.

سرطان لنفوئیدی از سلول های دستگاه ایمنی به نام سلول های  Bیا T  شروع می شود. این سلول ها مسئولیت ساخت پروتئین پادن را به عهده دارند که از بین بردن عوامل عوامل بیماری زا توسط آن ها انجام می شود.

این بیماری بیشتر در افراد 15 تا 35 ساله دیده می شود. همچنین کسانی که به ویروس اچ ای وی مبتلا باشند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند.

 

  • میلوئیدی

در این نوع سرطان، سلول های پلاسما به جای عملکرد طبیعی و مفید، پادتن هایی غیرطبیعی می سازند که نه تنها توان مقابله با عفونت در بدن را ندارند، بلکه به استخوان ها هم اسیب می رسانند. این نوع سرطان در مردان بالای 50 سال شایع تر از گروه های دیگر افراد است.

 

تشخیص سرطان خون

 

برای تشخیص سرطان خون باید به یک پزشک ماهر مراجعه شود که با توجه به علائم بیمار آزمایشاتی برای او تجویز شود.

 

 این آزمایش ها شامل موارد زیراست:

 

  1. آزمایش خون: بررسی دقیق تعداد سلول های خونی و طبیعی و بالغ بودن آن ها
  2. نمونه برداری از مغز استخوان: برای این کار، با استفاده از یک لگن از مغز استخوان فرد نمونه برداری می شود تا نوع سرطان و شدن آن مشخص شود.
  3. تصویر برداری: شامل MRI ، PET، CT و... برای تسخیص علائم سرطان خون

 

درمان سرطان خون

 

روش های زیادی برای درمان سرطان خون وجود دارد که میزان موفقیت آن ها به عواملی مثل  نوع سرطان، میزان پیشرفت آن، سن بیمار و وضعیت عمومی سلامت بدن او بستگی دارد. به طور کلی، اصلی ترین روش ها برای درمان سرطان شامل شیمی درمانی، رادیو تراپی، درمان بیولوژیک، آماجیده درمانی، پیوند سلول های بنیادی، عمل های جراحی و.. هستند. انجام این روش ها در  برخی از بیماران باعث ریشه کن شدن بیماری می شود اما در برخی دیگر فقط منجر به کنترل و جلوگیری از پیشرفت آن خواهد شد.

 

  • شیمی درمانی

در شیمی درمانی از یک سری داروی خاص برای ازبین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این داروها یا به صورت قرص مصرف می شوند و یا به داخل ورید تزریق خواهند شد. شیمی درمانی رایج ترین روش برای مقابله با سرطان خون می باشد و در چرخه های خاصی انجام می شود.

  • رادیو تراپی

در این روش، برای ازبین بردن سلول های سرطانی یا جلوگیری از رشد آن ها، از اشعه ایکس استفاده می شود. این روش می تواند روی تمام بدن یا فقط روی قسمتی که تجمع سلول های سرطانی بیشتر است انجام شود.

  • درمان بیولوژیک

درمان بیولوژیک باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به آن کمک می کند که هر چه سریعتر سلول های سرطانی را تشخیص داده و از بین ببرد. در واقع با این روش دفاع طبیعی بدن در مقابل بیماری با شدت بیشتری انجام می شود. برای درمان بیولوژیک از داروهایی مثل اینترلوکین یا اینترفرون استفاده می شود.

  • آماجیده درمانی

در این روش، از یکسری داروهای خاص استفاده می کنند تا از رسیدن پروتئین های مورد نیاز برای رشد سلول های سرطانی به ان ها جلوگیری شود. به این ترتیب رشد و تقسیم این سلول ها متوقف شده و به تدریج از بین خواهند رفت.

  • پیوند سلول های بنیادی

در این روش، سلول های خون ساز جدیدی را به جای سلول های بنیادی موجود در مغز استخوان بیمار قرار می دهند. این سلول های جدید هم می توانند از سلول های سالم بدن بیمار باشند و هم می توانند سلول های بدن فرد دیگری باشند. این روش با ترکیبی از شیمی درمانی انجام خواهد شد. یعنی در ابتدا به کمک شیمی درمانی سلول های سرطانی را از بین برده، و سپس از طریق پیوند، سلول های خون ساز جدیدی را به مغز استخوان تزریق می کنند.

  • جراحی

این روش زمانی عملی می شود که سلول های سرطانی در طحال جمع شده باشند. به این عمل اصطلاحا طحال برداری هم گفته می شود.

 

لیست بهترین آزمایشگاه ها و بیمارستان ها در شیراز

 

یکی از بزرگ ترین دغدغه های افرادی که با علائم سرطان خون مواجه شده اند، پیدا کردن بیمارستان و ازمایشگاه خوب برای تشخیص و درمان این بیماری می باشد. به همین دلیل یک لیست از بهترین بیمارستان ها و آزمایشگاه های شهر شیراز را برایتان آماده کرده ایم:

بیمارستان نمازی

بيمارستان آنکولوژی امیر

بیمارستان کوثر

بیمارستان مرکزی شیراز

درمانگاه شهید فقیهی

درمانگاه رسول اعظم

درمانگاه شهيد مطهري

درمانگاه امام رضا

آزمایشگاه پارس

آزمایشگاه دکتر دانشبد

آزمایشگاه دکتر رازی

آزمایشگاه نادر کاظمی

آزمایشگاه اردیبهشت

آزمایشگاه آپادنا

آزمایشگاه بوعلی

آزمایشگاه پاستور

آزمایشگاه پارسیان

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی