6 روش درمان تنبلی تخمدان در شیراز و 4 دلیل ایجاد آن

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 14 مرداد 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

تنبلی تخمدان یا همان سندرم پلی کیستیک یکی از اختلالات شایع هورمونی است که برای زن ها در سنین باروری رخ می دهد. سندرم تخمدان پلی کیستیک (polycystic ovary syndrome) یا pcos با یکسری علائم همراه است.

در ادامه مطالب قصد داریم اطلاعات لازم درباره این بیماری و درمان تنبلی تخمدان در شیراز را در اختیارتان قرار دهیم تا در صورت مواجه شدن با آن، برخورد مناسبی داشته باشید.

نشانه های تنبلی تخمدان(سندرم پلی کیستیک) در شیراز چیست؟

بطور معمول ابتدایی ترین علائم تنبلی تخمدان در اولین چرخه عادت ماهانه بروز می کند. این بیماری ممکن است بعد ها هم بروز پیدا کند، مثلا در اثر افزایش وزن محسوس. نشانه های این بیماری بسیار متنوع است. داشتن 2 مورد از موارد زیر برای تشخیص تخمدان پلی کیستیک کافی است.

بطور معمول ابتدایی ترین علائم تنبلی تخمدان در اولین چرخه عادت ماهانه بروز می کند. این بیماری ممکن است بعد ها هم بروز پیدا کند، مثلا در اثر افزایش وزن محسوس.
نشانه های این بیماری بسیار متنوع است. داشتن 2 مورد از موارد زیر برای تشخیص تخمدان پلی کیستیک کافی است.

تنبلی تخمدان در شیراز:

 

تنبلی تخمدان یکی از عارضه هایی است که هر زنی ممکن است به آن مبتلا شود. در این مقاله سعی می کنیم شما را با عنوان تنبلی تخمدان در شیراز، آشنا کنیم. مطالب این مقاله علمی پزشکی، می تواند برای شما موثر واقع شود.

از توجه شما سپاس گزاریم:

 

آیا تخمدان پلی کیستیک PCO، قابل درمان است؟

 

تخمدان پلی کیستیک، به طور قطعی قابل درمان نمی باشد. اما تمام داروهایی که جهت درمان تنبلی تخمدان استفاده می شود، در جهت درمان این بیماری بسیار موثر است. اگر فردی به تبلی تخمدان مبتلا باشد، با مراجعه به پزشک متخصص و تحت نظر بودن آن، می تواند زندگی عادی داشته باشد.

 

 

درمان قطعی تنبلی تخمدان PCO:

 

همه خانم ها به دنبال راهکاری برای درمان قطعی تنبلی تخمدان می باشند اما باید گفت که این عارضه به دلیل ماهیت ژنتیکی بودن آن، هیچ درمان قطعی ندارد اما اگر فرد بیمار تحت نظر پزشک متخصص باشد، با گوش دادن و رعایت کردن توصیه های پزشک خود، می تواند مدت ها بدون دارو و به دور از عوارض این بیماری، سپری کند و حتی بارداری موفقیت آمیزی را نیز تحربه کند. پزشکان و متخصصان بسیار با تجربه ای در شیراز وجود دارند که می توان با خیال راحت درمان خود را به آن ها سپرد.


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


 

توصیه هایی برای افراد مبتلا به تنبلی تخمدان:

 

خانم هایی که سیکل قاعدگی نا منظمی دارند باید از نظر ضخامت تخمدان و سایر تغییرات بدخیمی، بررسی شود. این کار می تواند به راحتی با انجام یک سونوگرافی واژینال و یا نمونه برداری از رحم، انجام گیرد. در صورت ابتلا به تنبلی تخمدان، سریعا به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. اگر تحت نظر پزشک باشید درمان به موقع انجام می گیرد و می توانید به صورت عادی زندگی کنید.

 

به دلیل ماهیت ژنتیکی که این بیماری دارد، افراد مونث خانواده باید از نظر دیابت و عدم تحمل گلوگز، بررسی شوند. در خانم هایی که به این بیماری مبتلا هستند به دلیل تخمک گذاری نا منظم، تاخیر در بارداری بسیار شایع می باشد. اگر ۶ ماه بعد از این که اقدام به بارداری کردید، نتیجه نگرفتید؛ حتما به پزشک متخصص نازایی مراجعه کنید. در صورت مراجعه به پزشک نازایی، نگران بارداری خود نباشید.

 

راه های تقویت تخمک ها:

 

1-متعادل نگه داشتن هورمون ها

2-بهبود بخشیدن جریان خون و اکسیژن رسانی

3-راه های بهبود جریان خون و اکسیژن رسانی:

4-نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز

5-انجام ورزش هایی مانند پیاده روی، دویدن، یوگا و غیره

6-ماساژ شکم

7-استفاده از مولتی ویتامین های دوران بارداری و آنتی اکسیدان ها

8-دوری از استرس

 

می توان با انجام اقداماتی که در بالا ذکر شد، به گونه ای از ابتلا به این عارضه پیشگیری کنید. در صورت ابتلا به تنبلی تخمدان نیز اصلا نگران نباشید، زیرا متحصصین بسیار زیادی در شیراز وجود دارند که شما را در جهت بهبودی این بیماری، کمک می کنند.


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


نشانه های تنبلی تخمدان pco:

 

1-پریودی نا منظم

 

 از مهم ترین نشانه های تنبلی تخمدان می توانیم به کاهش تعداد پریودی، نامنظم بودن قاعدگی و بیشتر شدن طول دوره قاعدگی اشاره کرد. بطور نمونه ممکن است یک فرد در سال کمتر از9 بار عادت ماهانه را تجربه کند، تایم بین دو پریود از 35 روز بیشتر باشد یا در عادت ماهانه درد و سختی غیر طبیعی را متحمل شود.

 

2-آندروژن زیاد

 

 بیشتر شدن سطح هورمون مردانه باعث ایجاد تغییراتی در ظاهر می شود، مثل: افزایش غیر طبیعی موی صورت و بدن، آکنه و جوش وخیم و طاسی مردانه.

 

3-تخمدان پلی کیستیک

 

تخمدان های می توانند به علت کیست هایی که تخمک ها در بر می گیرند بزرگتر بشوند. کیست ها در واقعیت همان فولیکول های تخمدان اند که هر کدام یک تخمک نا بالغ را احاطه کرده است. این تخمک ها هیچ گاه به قدری که دچار قاعدگی شوند، بزرگ نخواهند شد. در نتیجه تخمدان ها ممکن است عملکرد صحیح و مناسبی نداشته باشند.

بروز نشانه های تخمدان پلی کیستیک در افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر است. توجه به نوع تغذیه و سبک زندگی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری نقش خواهد داشت.

 

دلیل ایجاد تنبلی تخمدان چیست؟

 

علت اصلی و قطعی این بیماری هنوز بدست نیامده است. گزینه های زیر در بوجودآمدن تخمدان پلی کیستیک نقش دارند که آن ها را بصورت جداگانه بررسی می کنیم.

 

1-انسولین بیش از حد

هورمون انسولین در جزایر لانگرهانس لوزالمعده تشکیل می شود و به سلول های بدن این امکان را می دهد که از قند(منبع اصلی انرژی بدن) استفاده کنند. اگر سلول های بدن به عملکرد انسولین مقاوم شوند، میزان گلوکز خون بالا می رود و امکان دارد بدن انسولین بیشتری تولید کند. بالا رفتن میزان انسولین سبب بوجود آمدن مشکلاتی می شود مانند: تولید آندروژن. همانطور که در بخش های بالا هم گفتیم افزایش آندروژن بر چرخه قاعدگی تاثیر سوء می گذارد.

طبق آمار گرفته شده حدود 70 درصد از زنانی که به تخمدان پلی کیستیک مبتلا شده اند، سلول های بدنشان در مقابل عملکرد انسولین از خود مقاومت نشان می دهند.

 

2. التهاب درجه پایین

این مورد برای شرح تولید مواد گوناگون توسط گلبول های سفید برای مقابله با عفونت بکار می رود. طی تحقیق های صورت گرفته، زنانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند به نوعی از التهاب درجه پایین دچار اند. التهاب درجه پایین سبب تولید آندروژن می شود.

تولید آندروژن در بوجود آمدن مشکلات مربوط به قلب و عروق موثر است.

 

3. ژنتیک

طبق بررسی های انجام شده، این بیماری ممکن است بصورت ژنتیکی بروز پیدا کند.

ژن هایی وجود دارند که با تنبلی تخمدان مرتبط هستند. در نتیجه اگر مادر یا خواهر در خانواده به این بیمار مبتلا باشند، احتمال ابتلای دختران در آن خانواده زیاد است.

چکاپ توسط پزشک متخصص در جلوگیری از بروز این بیماری نقش موثری دارد.

 

4. آندروژن بیش از حد

تخمدان ها با تولید غیر طبیعی آندروژن در بوجود آمدن موهای غیر عادی و آکنه شدید نقش دارند.

 

عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

 

تبلی تخمدان با عوارض زیر همراه است. بهر است در صورت ابتلا به آن زودتر درمان راشروع کنید تا از بروز موارد زیر جلوگیری کنید.

*ناباروری

*ابتلا به دیابت بارداری یا افزایش فشار خون بدلیل بارداری

*سقط جنین

*زایمان زودتر از موعد

*کبد چرب غیرالکلی، التهاب کبد شدید که بدلیل جمع شدن چربی بیش از حد در کبد رخ می دهد.

*سندرم متابولیک، شامل نشانه های فشار خون بالا، دیابت بالا، سطح غیرعادی کلسترول یا تری گلیسیرید که تمام موراد بالا احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را بیشتر می کند.

*آپنه خواب

*بیماری ها روحی مانند: افسردگی، استرس و ایجاد اختلالاتی در تغذیه(پرخوری یا کم خوری)

*خونریزی غیر عادی رحم

*سرطان مخاط رحم

افزایش وزن می تواند دچار شدن به عوارض بالا را افزایش دهد. کنترل وزن خود را فراموش نکنید.

 

بیماری تنبلی تخمدان در شیراز چگونه تشخیص داده می شود؟

 

هیچ روش معینی برای تشخیص تنبلی تخمدان وجود ندارد. پرسیدن سوالاتی درمورد سابقه پزشکی، چرخه عادت ماهانه و تغییرات وزنی از بیمار رایج است. همچنین امکان دارد پزشک زنان بدن را به منظور بررسی رویش غیر طبیعی مو، مقابله در برابر انسولین و آکنه معاینه کنند.

برای تشخیص دقیق تر و بهتر انجام دادن روش های زیر نیز ممکن است.

 

معاینه لگنی

 اندام های زنانه را بصورت دستی معاینه می کنند به منظور یافتن توده،تومور یا سایر مشکلات.

انجام آزمایش خون

 این آزمایش خون برای کنترل سطح هورمون ها است. این آزمایش قادر است که مشکل های شبیه به تنبلی تخمدان که باعث ایجاد اختلالاتی در چرخه قاعدگی یا سبب افزایش آندروژن می شود را رد کند.

گاهی برای بررسی سطح کلسترول خون در حالت ناشتا و مقاومت سلول ها به قند، آزمایش های دیگری نیز صورت می گیرد.

 

سونوگرافی

 پزشک می تواند که با بهره گیری از سونوگرافی، شکل تخمدان ها و قطر مخاط رحم را اندازه بگیرد. یک فرستنده داخل دستگاه تناسلی می شود و با استفاده از موج های صوتی، تصویری را در مانیتور برای بررسی بهتر ایجاد می کند.

اگر پزشک زنان ابتلا به تنبلی تخمدان را قطعی بداند، آزمایش های زیر را مطمئن شدن از عوارض پیشنهاد می کند. مثل:

*آزمایش های دوره ای مربوط به فشار خون، سطح کلسترول، گلوکز و تری گلیسیرید

*غربالگری جهت افسردگی و استرس

*غربالگری جهت آپنه خواب


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


 

روش های درمان تنبلی تخمدان

 

روش های زیر در درمان تبلی تخمدان موثر است. بطور کلی درمان تنبلی تخمدان به دو دسته تقسیم می شود: درمان های بدون مصرف دار و درمان مصرف دارو.

ابتدا از درمان های بدون مصرف دارو صحبت می کنیم.

 

1-ایجاد تغییراتی در لایف استایل

گاهی اوقات ترک کردن عادات بد در درمان بیماری بسیار موثر خواهد بود. همانطور که در بخش های بالاتر گفتیم، اضافه وزن تاثیرات خوبی بر تنبلی تخمدان ندارد. استفاده از یک رژیم غذایی صحیح برای کاهش وزن می تواند در بهبود بیماری بسیار موثر باشد. بطوری که کاهش 5 درصدی وزن در اثربخشی بهتر داروی های مصرفی برای درمان موثر است. مراجعه به یک متخصص تغذیه، استفاده از غذاهای کم کالری و انجام ورزش برای کاهش وزن گزینه های مناسبی هستند.

در ادامه از درمان هایی با مصرف دارو صحبت می کنیم.

 

راه های درمان با دارو تنبلی تخمدان در شیراز به چه صورت انجام می گیرد؟

 

2-مصرف قرص های ضدبارداری ترکیبی

 قرص هایی که شامل هورمون استروژن و پروژسترون اند در کاهش تولید آندروژن نقش دارند و می توانند استروژن را کنترل کنند.

همچنین نتظیم و کنترل این هورمون ها در کاهش ابتلا به سرطان مخاط رحم، خونریزی غیر عادی رحم، رویش غیر طبیعی مو ها و وجود آکنه نیز نقش دارد. می توانیم چسب هورمونی یا رینگ واژن(شامل ترکیبات استروژنی وپروژسترونی) را جایگزین مصرف قرص کنیم.

 

3-درمان با استفاده از پروژستین

 استفاده از پروژستین به مدت 10 الی 14 روز در ماه، باعث می شود که چرخه قاعدگی تنطیم شود و احتمال ابتلا فرد به سرطان رحم کاهش یابد.

لازم بدکر است که درمان با استفاده از پروژستین نمی تواند سطح آندروژن را بهبود بخشد و از بارداری ممانعت بوجود نمی آورد.

برای بهبود رویش موهای غیر طبیعی، گزینه های زیر را پزشک پیشنهاد می دهد.

*قرص های اورژانسی: آندروژن عامل اصلی برای رشد موهای بی رویه است که این قرص ها تولید آن را کاهش می دهند.

 

4-مصرف آلداکتون

 این قرص اثرات آندروژن بر پوست را خنثی می کند. همچنین امکان ایجاد نقص های مادرزادی در نوزاد از اثرات این داروست. بنابراین اگر از داروی اسپیرونولاکتون استفاده می کنید، از بارداری ممانعت بعمل آورید. مصرف این قرص در زمان بارداری یا حتی وجود قصد بارداری بشدت ممنوع است.

 

5-پماد وانیکا

 این پماد سرعت رشد موهای زائد در صورت زنان را کم می کند.

 

6-روش الکترولیز

 الکترولیز یک سوزن کوچک است که به فولیکول مو داخل می شود. این سوزن دارای مقداری جریان الکتریکی است که سبب آسیب رسیدن به فولیکول های مو می شود. برای نتیجه گیری از این روش ممکن است انجام چند جلسه ضروری باشد.

 

راهکار های خانگی برای درمان تنبلی تخمدان

 

راه های خانگی برای درمان تنبلی تخمدان را جدی بگیرید، زیرا نیازی به مصرف دارو و ابتلا به عوارض دارو را نخواهد داشت. این راهکار های ساده به شرح زیر است:

 

کنترل وزن

 کاهش وزن در کاهش سطح هورمون انسولین و آندروژن موثر است و می تواند فرایند تخمک گذاری را دوباره شروع کند.

برای کاهش وزن از روش های صحیح بهره بگیرید. استفاده از رژیم غذایی کم چرب با کربوهیدرات پایین، فعالیت روزانه، انجام ورزش منظم و غیره می تواند در بهبود بیماری بسیار موثر باشد.

 

نقش طب سوزنی در درمان تنبلی تخمدان

در این بخش می خواهیم درباره اثرات طب سوزنی بر درمان تنبلی تخمدان صحبت کنیم.

علاوه بر این بیماری، مشکلات دیگری هم وجود دارند که با طب سوزنی درمان پیدا می کنند.

طی تحقیقاتی انجام شده روی خانم هایی که طب سوزنی انجام داده اند دریافتند که چرخه قاعدگی منظم تری نسبت به بقیه دارند.

 

تاثیر طب سوزنی بر بیماری های قلبی و عروقی

انجام طب سوزنی و ورزش در کنار یکدیگر، باعث کاهش فعالیت اعصاب سمپاتیک در مبتلایان به تنبلی تخمدان می شود. این اتفاق نوید از روش جایگزینی عدم مصرف دارو برای کم شدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در مبتلایان می دهد.

 

تاثیر طب سوزنی بر کنترل هورمون ها

طی تحقیقات صورت گرفته در کشور آمریکا مشخص شد که طب سوزنی با کنترل و تنظیم هورمون جنسی بدن بر درمان تنبلی تخمدان موثر است.

طب سوزنی با اثر بر کنترل هورمون های تستوسترون و بقیه هورمون های مردانه که در خانم ها باعث ایجاد آکنه و رویش موی غیرطبیعی می شود، اثر بخش است.

 

تاثیر طب سوزنی بر کنترل وزن

طب سوزنی می تواند فرایند تخمک گذاری را بهتر کند و درنتیجه بارداری خانم ها را بهبود بخشد. تنبلی تخمدان با اثر بر میزان انسولین خون می تواند باعث چاقی و اضافه وزن شود که طب سنتی در کاهش وزن این افراد موثر خواهد بود.

بطور کلی تاثیرات طب سوزنی در درمان تخمدان پلی کیستیک فوق العاده است. نمونه های زیر بخشی از این تاثیرات است:

تقویت گردش خون، تنظیم سطح انسولین، کاهش اندازه کیست و تعداد آنها، کم کردن میزان کورتیزول، کاهش وزن، کم کردن اشتها، تنظیم 38 درصدی عادت ماهانه نسبت به زمان قبل، کنترل کلسترول بالا و بهبود آمنوره.

از نقش های فوق العاده طب سوزنی بر درما تنبلی تخمدان صحبت کردیم. فقط نکته قابل توجه در انجام این عمل، مراجعه به متخصص در این حوزه است.

 

تیم های پزشکی در شیراز بطور حرفه ای و تخصصی در حال درمان بیماری های مختلف هستند.

علاوه بر راهکار های درمانی برای تنبلی تخمدان پلی کیستیک، روش جراحی هم وجود دارد.

جراحی برای درمان تنبلی تخمدان فقط در شیراز صورت می گیرد، البته بکارگیری این روش درصد بسیار پایینی دارد. این جراحی حفاری تخمدان نام دارد که پزشک با ایجاد برش های کوچک در شکم یک دوربین بسیار کوچک را وارد اندام های داخلی می کند و پس از بررسی، فولیکول هایی که بیش از حد بزرگ شده اند را با سوختگی از بین می برد.

طی این عمل، ترشح LHو آندروژن کم می شود و در نتیجه چرخه قاعدگی مجددا شروع خواهد شد.

 

تعداد متخصصات زنان و زایمان برای درمان تنبلی تخمدان در شیراز بسیار فراوان است. شما می توانید به هر پزشکی که دوست دارید مراجعه کنید و روند درمان را آغاز کنید.

 

لیست بهترین پزشکان را می توانید با جستجو در اینترنت بیابید. درمان تنبلی تخمدان در شیراز براحتی و زیر نظر بهترین بهترین پزشکان صورت می گیرد.

امیدواریم از خواندن مقاله درمان تنبلی تخمدان در شیراز لذت برده باشید.

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی