3 عامل مهم در افزایش قد و توضیحات کامل

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 22 فروردین 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

در این مقاله می خواهیم درباره پزشک افزایش قد در شیراز صحبت کنیم. بسیاری از افراد دوست دارند خودشان و یا فرزندشان قد بلندی داشته باشد. طبیعی است که همه افراد اعم از زن و مرد دارای قد کوتاه باشند. حال سوالی که پیش میاد این است که راهی برای افزایش قد وجود دارد؟ باید گفت پزشک افزایش قد در شیراز راه حل هایی برای این کار دارند.

البته شرط انجام پذیری این روش، این است که صفحات رشد در بدن هنوز باز باشند. در این صورت با داروهای خاصی می توان قد نوجوان را تا حد زیادی افزایش داد.در این مقاله با ما همراه باشید تا با پزشک افزایش قد در شیراز، داروهای مصرفی برای این منظور، زمان مناسب برای شروع درمان و خیلی نکات دیگر اطلاعات کسب کنید.

بلندی قد به چه عواملی بستگی دارد؟

قد هم مانند سایر ویژگی های فنوتیپی بدن، تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد. یکی از مهم ترین آن ها، ژنتیک است. برخی افراد ژن قد بلندی را در دارند و در سن رشد به خوبی قد می کشند. دیگر عامل تاثیرگذار، عملکرد غده هیپوفیز در بدن است. خواب و تغذیه از دیگر فاکتورهای تموثر بر رشد قد کودک و یا نوجوان هستند.

قد هم مانند سایر ویژگی های فنوتیپی بدن، تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد. یکی از مهم ترین آن ها، ژنتیک است. برخی افراد ژن قد بلندی را در دارند و در سن رشد به خوبی قد می کشند. دیگر عامل تاثیرگذار، عملکرد غده هیپوفیز در بدن است. خواب و تغذیه از دیگر فاکتورهای تموثر بر رشد قد کودک و یا نوجوان هستند.

پزشک افزایش قد

 

امروزه افزایش قد به یکی از دغدغه های جوانان تبدیل شده است. داشتن قدی بلند می تواند تا حد زیادی باعث افزایش اعتماد به نفس فرد و حتی زیبا تر دیده شدن گردد. از جمله عوامل اصلی و مهم در بلندی قد ژنتیک است. از دیگر عوامل تاثیر گذار در قد فرد شرایط محیطی است. در این مقاله با بحث پزشک افزایش قد همراه با شما عزیزان خواهیم بود لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

قد بلندتر شدن: گزینه های شما چیست؟

با تعداد افرادی که مایل به دستیابی به محدوده قد مشخصی هستند، جای تعجب نیست که جستجو برای مطمئن ترین راه برای افزایش قد به موضوعی محبوب تبدیل شده است. اگر به دنبال راه‌هایی برای اضافه کردن چند اینچ اضافی به قاب خود بوده‌اید، می‌دانید که روش‌های زیادی وجود دارد که ادعا می‌کنند به شما در رسیدن به هدفتان کمک می‌کنند. اما آیا این روش ها واقعا کار می کنند؟ بیایید برخی از راه هایی را که افراد برای افزایش قد خود استفاده می کنند را بررسی کنیم.

 

کشش

 

یکی از رایج‌ترین راه‌هایی که افراد هنگام تلاش برای افزایش قد به آن می‌پردازند، حرکات کششی است. گرم کردن و کشش قبل از ورزش، ورزش و هر فعالیت بدنی دیگر برای حفظ سلامت جسمانی و بهبود قدرت و انعطاف پذیری مهم است. با این حال، هنگامی که صحبت از افزایش قد می شود، تحقیقات نشان داده اند که اثرات آن حداقل است و ممکن است به چند میلی متر محدود شود. همانطور که گفته شد، حرکات کششی باید بخشی جدایی ناپذیر از هر تمرینی باشد که انجام می‌دهید، زیرا انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد و شما را در طول فعالیت بدنی راحت‌تر می‌کند.

 

درمان های هورمونی

 

درمان های هورمونی به عنوان روشی مناسب برای تحریک هورمون های رشد و کمک به شما برای رسیدن به قد دلخواه تبلیغ می شود. با این حال، بیشتر این درمان ها با خطرات متعددی همراه هستند، از جمله استخوان های ضعیف و آسیب اندام. علاوه بر این، این درمان‌ها می‌توانند گران باشند و همیشه قابل اعتماد نیستند، بنابراین مهم است که قبل از انجام هر یک از گزینه‌ها به طور کامل در مورد آنها تحقیق کنید.

 

مکمل های غذایی

 

یک گزینه بهتر برای افزایش قد از طریق مکمل های غذایی است. خوردن یک تعادل سالم از پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی برای رشد ضروری است و اطمینان از دریافت کافی از هر ماده مغذی می تواند به بدن شما کمک کند تا احتمالاً به پتانسیل کامل قد خود برسد. مکمل ها همچنین برای کمک به پر کردن شکاف های تغذیه ای در رژیم غذایی مفید هستند و مواد مغذی اضافی مورد نیاز بدن را فراهم می کنند.

 

کفش های افزایش قد

 

راه دیگر برای افزایش چند اینچ بدون استفاده از هورمون درمانی یا مکمل های غذایی استفاده از کفش های افزایش قد است. این کفش ها دارای یک پلت فرم یا زیره بالشتک داخلی هستند که می تواند تا 2 اینچ به فریم شما اضافه کند. اگرچه این روی قد واقعی شما تأثیر نمی گذارد، اما می تواند اعتماد به نفس بیشتری به شما بدهد و به شما کمک کند احساس قد بلندتر کنید.

 

عمل جراحی

 

در نهایت، جراحی گزینه دیگری برای کسانی است که به دنبال افزایش قد هستند. در حالی که این روش دارای چندین خطر است، جراح ارتوپد می تواند به شما کمک کند تا به قد دلخواه خود برسید. در این جراحی، استخوان‌های ساق پا بریده می‌شوند و سپس با استفاده از میله‌های فلزی، قبل از جوش خوردن با پیچ‌ها، بلندتر می‌شوند. بهبودی پس از این جراحی می تواند دشوار باشد و می تواند تا 6 ماه طول بکشد تا اینکه شروع به احساس مزایایی کنید.

 

در حالی که راه‌های زیادی برای افزایش قد افراد وجود دارد، مهم است که بدانیم اکثر آنها توسط شواهد علمی پشتیبانی نمی‌شوند. اقدامات لازم برای اطمینان از اینکه بدن شما تغذیه مورد نیاز خود را دریافت می کند و انجام تمرینات کششی به طور منظم از اجزای کلیدی افزایش قد است و به شما کمک می کند اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خود داشته باشید. با این حال، همیشه مهم است که قبل از شروع هر برنامه افزایش قد با یک متخصص مشورت کنید.

 

عوامل موثر در رشد و قد انسان

 

رشد قد در انسان از زمان تولد شروع شده و در دوران نوجوانی و بلوغ به اوج خود می رسد و در نهایت تا ۲۰ سالگی خاتمه می یابد. روند رشد استخوان ها و قد در دختر ها در ۲۱ سالگی و در پسر ها تا ۲۵ سالگی به نهایت خود می رسد.

 

عوامل زیادی در رشد قد تاثیر گذار هستند. به جز عوامل ژنتیکی که اصلی ترین و مهم ترین عامل در افزایش قد در انسان می باشد از دیگر عوامل موثر در رشد قد می توان به شرایط محیطی اشاره کرد. از جمله عوامل محیطی تاثیر گذار در قد می توان به انجام ورزش اشاره کرد. فردی که در دوران رشد خود ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال انجام می دهد جدا از ژنتیکی که دارد این ورزش ها تا ۵ سانتی متر یا بیش تر می تواند در بلندی قد او تاثیر گذار باشد یا فردی که کشتی گیر است معمولا کوتاه تر می شود.

 

نقش هورمون رشد در افزایش قد

 

کمبود هورمون رشد در بدن فرد از جمله مهم ترین عواملی است که در بزرگ سالی منجر به کوتاه تر شدن قد می شود. گاهی هورمون رشد در بدن فرد در اثر عواملی مانند مننژیت، تروما، پرتو درمانی و ... رو به کاهش می گذارد. کمبود این هورمون باعث کوتاهی شدید  فرد می شود اما نکته ای که در این موضوع وجود دارد این است که در صورت کمبود این هورمون باید سریعا آن را درمان کنید تا در بزرگ سالی دچار کوتاهی قد نشوید اما تزریق این هورمون به کودک منجر به بلندی قد نخواهد شد.

 مصرف این هورمون برای افزایش قد فقط زمانی موثر است که بدن کودک با کمبود این هورمون همراه باشد.

 

تاثیر رژیم غذایی در افزایش قد

 

توصیه می شود که در دوران بلوغ که دوران طلایی قد کشیدن است برخی از مواد غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. از مواد غذایی که برای بهبود روند رشد در دوران کودکی و بلوغ باید استفاده کنید می توان به میوه های تازه، سبزیجات تازه، غلات کامل، لبنیات، پروتئین ها و مواد غذایی آهن دار مانند اسفناج اشاره کرد. هم چنین مواد قندی، چربی ها و مواد غذایی مضر را کم تر مصرف کنید یا در صورت ممکن در دوران رشد آن ها را به طور کلی از برنامه غذایی خود حذف کنید.

در صورتی که تمایل به استفاده از مکمل ها و دارو های رشد را دارید در این باره حتما به پزشک مراجعه کرده و با تجویز پزشک اقدام به مصرف دارو کنید. از مصرف سر خود دارو ها و مکمل های رشد جدا خودداری کنید.

 

 

برخی از عوامل رشد قد در دوران بلوغ

 

۱_ خواب کافی؛ تولید هورمون رشد HGH در اثر کم خوابی رو به کاهش می رود بنابراین به نوجوانانی که در سن رشد هستند پیشنهاد می شود که در طول شبانه روز به اندازه کافی بخوابند.

 

۲_ ورزش؛ انجام ورزش های کششی، داشتن تحرک کافی و فعالیت منجر به تولید منظم HGH شده و ساختمان استخوان ها را محکم تر می کند. ورزش کردن علاوه بر این که در بزرگ سالی به سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان کمک می کند در سنین پایین تر انجام ورزش های کششی نیز می تواند تا حدی در افزایش قد فرد موثر باشد.

 

۳_ درست نشستن؛ نحوه صحیح نشستن، عدم قوز و خمیدگی تاثیر زیادی در افزایش قد فرد و فرم بدن او خواهد گذاشت. جهت درست نشستن و قرار گرفتن بدن تان در یک راستا می توانید از ورزش هایی مانند یوگا استفاده کنید.

 

بسیاری از افراد امروزه به پزشک مراجعه می کنند و قصد افزایش قد خود را دارند. شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که آیا افزایش قد با مراجعه با پزشک امکان پذیر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. امروزه امکان افزایش قد با رعایت نکات پزشکی وجود دارد‌. پزشک به بیمار توصیه می کند با تغییر در رژیم غذایی، خواب و مصرف بعضی از مکمل ها در افزایش قد خود تاثیر گدار باشد.

 

گاهی پزشک تشخیص می دهد که فرد دچار کمبود هورمون رشد است و مشکل او را برطرف می سازد. البته همه این موارد در صورتی است که دوره رشد فرد به پایان نرسیده باشد. تمام این موارد زمانی قابل اجرا لست که فرد در مرحله رشد باشد.

 

مواد غذایی مقوی و ضروری مانند کلسیم، پروتئین، آهن و ویتامین A باید به مقدار کافی در برنامه غذایی کودک و نوجوان وجود داشته باشند. این مواد به رشد قد کمک زیادی می کنند. دیگر عامل خواب بود. باید توجه داشته باشید که هورمون های موثر بر افزایش قد در اوایل شب ترشح می شوند. اگر فرد در این تایم در خواب باشد ترشح افزایش می یابد و بر بلندی قد موثر است. بنابراین، به همین دلیل است که توصیه می شود، کودکان شب ها زود بخوابند تا رشدشان افزایش یابد.  

 

تمرین های ورزشی کششی هم برای تحریک رشد قد خیلی اهمیت دارند. بهتر است در سن رشد، برنامه وزشی کششی حتما به صورت مداوم وجود داشته باشد.

 

برای افزایش قد به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

 

برای کسانی که می خواهند با استفاده از دارو برای افزایش اقدام کنند، مراجعه به پزشک متخصص در این زمینه لازم است. اما باید تخصصی این کار را انجام می دهد. پزشک ارتوپد با استفاده از روش عکس برداری از از صفحات رشد کودک یا نوجوان، تشخیص می دهد که آیا می توان در جهت افزایش قد فرد اقدام کرد یا خیر. تصویر اگر گویای این باشد که صفحات رشد هنوز با هم ترکیب نشده اند، این امکان وجود دارد.

اما با توقف رشد و در سنین خاصی دیگر امکان افزایش قد وجود ندارد. این نتایج را با عکس پزشک ارتوپد می توان دریافت. در ادامه روند درمان مراجعه به پزشک اطفال و پزشک تغذیه نیز با توجه به شرایط لازم است. در ادامه مطلب، وظیفه هر کدام از پزشک افزایش قد در شیراز را بیان خواهیم کرد. همچنین در چه مواردی باید به کدام متخصص مراجعه کرد.

 

متخصص اطفال و کودکان:

تمام موارد مربوط به سلامتی جسمی و روحی کودکان را می توان با مراجعه با پزشک متخصص اطفال و کودکان بررسی کرد. پزشک با معاینات و آزمایشات لازم وضعیت کودک را مورد آنالیز قرار می دهد و در صورتی که مورد غیر طبیعی وجود داشته باشد، در جهت درمان اقدام خواهد کرد.

 

با مراجعه به پزشک اطفال در شیراز پزشک با توجه به سن و شرایط فیزیکی کودک تشخیص می دهد که آیا قد او نرمال است یا حد طبیعی کمتر است. اگر دکتر به این نتیجه برسد که کودک تا این سن رشد قد مناسبی نداشته است، احتمالا از شما می خواهد که به متخصص غدد کودکان مراجعه کنید.

 

متخصص غدد و متابولیسم:

متخصصین غدد و متابولیسم، در زمینه فرآیندهای بیوشیمیایی بدن تخصص دارد و مطالعه کرده است. وضعیت هورمون های بدن، تبدیل انرژی، مشکلات غدد و مسایلی از این دسته در حیطه تخصص پزشک غدد و متابولیسم قرار دارد.

 

با مراجعه کودک یا نوجوان به پزشک افزایش قد در شیراز، بعد از مطالعه نتایج عکس برداری دکتر تشخیص می دهد که افزایش قد با دارو امکان پذیر است یا خیر. در صورتی که صفحات رشد هنوز ترکیب نشده باشند، وضعیت هورمون ها با توجه به سن بررسی می شود. در نهایت پزشک افزایش قد در شیراز درمان دارویی را آغاز می کند.

 

در مواردی که مشکل کاهش رشد قد مربوط به اختلال هورمون ها باشد، با دارو این مشکل قابل حل است. اگر کوتاهی قد به علت بلوغ زودرس در دختران و پسران باشد، با تزریق داروهای هورمونی موثر این زمان به عقب می افتد و رشد قد بیشتر می شود.

 

در صورتی که از دوران رشد طبیعی و دارویی گذشته باشد، بیمار میتواند به مراجعه به متخصص ارتوپد در شیراز، برای عمل افزایش قد بررسی شود و در صورت تایید دکتر جراحی افزایش قد را انجام دهد.

 

تا چه سنی می توان برای افزایش قد اقدام کرد؟

 

یکی از بیشترین سوالاتی که از پزشک افزایش قد در شیراز می شود این است که برای افزایش قد تا چه سنی می توان اقدام کرد.

برای کودکانی که به سن بلوغ نزدیک می شوند، روش های دارویی افزایش قد موثر است. سنین زیر 15 و یا حتی سال امکان بیشتری برای افزایش قد دارند. در این سنین صفحات رشد هنوز به هم جوش نخورده اند.

 

کاری که پزشک غدد می کند، در واقع است است که با متوقف کننده های استروژن یا مهارکننده های اروماتاز مانع جوش خوردن این صفحات می شود. در این فرصت قد رشد می کند. در حالت کلی می توان گفت که قد در حدود 20 سالگی متوقف می شود. با مصرف داروهای مهارکننده استروژن در بدن، در حدود 1 تا 5 سانتی متر، قد فرد بلندتر از حالتی که در حالت عادی باید باشد می شود.

 

داروهای افزایش قد کودکان:

 

همانطور که گفته شد، پزشک افزایش قد در شیراز با تجویز داروهای هورمونی مخصوص که معمولا به صورت تزریقی هستند، باعث افزایش قد کودک می شوند. داروهای هورمونی که در این موارد مصرف می شوند، با تجویز پزشک متخصص قابل تهیه هستند. این داروها معمولا هزینه نسبتا بالایی دارند. اکثرا این داروها تحت پوشش بیمه هستند و در صورت تاییدیه پزشک متخصص غدد می توان آن ها را با کمک بیمه با هزینه کمتری از داروخانه ها تهیه کرد.

 

 

داروهای مکمل:

علاوه بر داروهای هورمونی که پیش تر گفته شد، یکسری داروهای مکمل وجود دارد. بدن کودک یا نوجوان برای سلامت و رشد کافی نیاز باید مقدار کافی ویتامین و مواد معدنی را دریافت کند.

ممکن است از طریق غذا و انواع خوراکی ها این نیاز به طور کامل تامین نشود. در اینجا باید از داروهای مکمل استفاده کنید.

 

 این داروها که اصولا به صورت قرص و شربت مصرف می شوند، برای استخوان سازی لازم هستند. حتی اگر رشد طولی استخوان نباشد، برای استحکام استخوان ها این داروهای مکمل خیلی مفید هستند. بنابراین، می توان در سنین بالاتر هم از آن ها استفاده کرد. در ادامه یکسری از ویتامین ها و مواد معدنی که در داروهای مکمل آن ها وجود دارد و پزشک افزایش قد در شیراز تجویز می کند، نام می بریم.

 

کلسیم

 کلسیم ماده اصلی ساخت استخوان است. برای رشد استخوان کودک از ابتدای تولد ضروری است و کمبود آن مشکلات بسیاری را به وجود می آورد. پزشک افزایش قد در شیراز قطعا داروهای مکمل حاوی کلسیم را در دوره درمانی قرار می دهند. توجه داشته باشید که کلسیم در تمام سنین باید در بدن تامین شود، در غیر این صورت به پوکی استخوان دچار می شوید.

 

منیزیم

 منیزیم از مواد معدنی مورد نیاز بدن است. این ماده غده تیوئید را برای ترشح هورمون کلسیتونین تحریک می کند و میزان کلسیم در خون را تنظیم می کند. منیزیم و کلسیم هر دو در بدن برای رشد استخوان و افزایش قد با هم عمل می کند.

 

دیگر داروی مکمل موثر برای رشد قد در کودکان و نوجوانان

 این داروها شامل روی یا زینک است. زینک به همراه ویتامین D باعث جذب کلسیم در استخوان و افزایش رشد آن می شود. علاوه بر این زینک برای سلامت پوست و مو و در کل بدن مفید است. توصیه می شود در تمام سنین، طبق نظر پزشک از این مکمل استفاده کنید. زینک بیشتر به صورت قرص تولید می شود.

 

ویتامین ها

ویتامین های مکمل هم نقش پررنگی در رشد قد دارند. ویتامین های گروه B شامل، ویتامین B1  و B2 از جمله این موارد هستند. ویتامین ها هم مانند سایر مواد موردنیاز بدن، نه تنها برای رشد قد مناسب هستند، بلکه برای عملکرد سایر قسمت های بدن نیز لازم هستند.

 

پزشک افزایش قد در شیراز:

 

شیراز یکی از استان های قوی در زمینه پزشکی است. پزشکان متخصص ماهر و با تجربه ای در زمینه های مختلف دارد. پزشکان افزایش قد در شیراز بسیار زیاد هستند. ولی پیشنهاد ما به شما مراجعه به پزشکی است که دارای ویژگی های زیر باشد.

 

- تحصیل و تخصص در یک از رشته های گفته شده و داشتن علم کافی در این زمینه

 - داشتن تجربه کاری

- به روز بودن و آشنا بودن با انواع متودهای پزشکی روز دنیا

 - داشتن رزومه کاری عالی و رضایت دیگر بیماران از ایشان

 

جمع بندی:

داشتن قد بلند و رشد کافی کودکان و نوجوانان ممکن است دغدغه خیلی از والدین باشد. برای افراد زیر 15 تا 16 سال، روش های درمانی برای افزایش قد بیشتر از حد طبیعی وجود دارد. با این روش ها می توان در حدود 5 تا 6 سانتی متر قد را بیشتر افزایش داد.

برای این منظور باید به پزشک افزایش قد مراجعه کنید. لیست بهترین پزشکان افزایش قد در شیراز در این مطلب به شما خواهد شد.  

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی