بیماری های قلب و عروق در شیراز

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 09 مرداد 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

در این مطلب می خواهیم درباره انواع بیماری های قلب وعروق در شیراز صحبت کنیم. قلب از مهم ترین قسمت های بدن انسان و وظیفه ای آن در هر ثانیه، حیات انسان را تضمین می کند. به دلایل مادرزادی و یا سبک زندگی و هر مورد دیگری ممکن است که قلب دچار اختلال و بیماری هایی بشود. بیماری های قلب و عروق به طور کلی به آن دسته از بیماری ها گفته می شود که در عروق کرونر قلب، آریتمی، نارسایی قلبی و دریچه قلب اتفاق بیفتد.

برای همه انواع این مشکلات، با استفاده از دارو، جراحی و یا به راحتی و با تغییر سبک زندگی می توان درمان را انجام داد. در این میان پزشکان متخصص بسیاری هستند که در این زمینه دانش و تجربه بالایی دارند و اگر بیمار تحت درمان آن ها قرار بگیرد، می توان بیماری را کنترل کند.

بیماری های قلبی و عروقی در شیراز و علت آن ها:

وظیفه قلب پمپاژ خون به اندام های دیگر بدن است. برای عملکرد درست این فعالیت باید عروق، باز باشند و مانعی در آن ها وجود نداشته باشد. ارگ این رگ ها به دلایلی مانند تجمع رسوبات چربی نتوانند شریان خون را به راحتی عبور دهند، احتمال ایجاد لخته وجود دارد. به دنبال این موضوع فشار خون افزایش می یابد و مشکلات بسیاری را به همراه دارد.

وظیفه قلب پمپاژ خون به اندام های دیگر بدن است. برای عملکرد درست این فعالیت باید عروق، باز باشند و مانعی در آن ها وجود نداشته باشد. ارگ این رگ ها به دلایلی مانند تجمع رسوبات چربی نتوانند شریان خون را به راحتی عبور دهند، احتمال ایجاد لخته وجود دارد. به دنبال این موضوع فشار خون افزایش می یابد و مشکلات بسیاری را به همراه دارد.

بیماری های قلب و عروق در شیراز

 

یکی از شایع ترین علت مرگ و میر و کاهش جمعیت ناشی از بیماری های مربوط به قلب و عروق است. عواملی هم چون مصرف دخانیات، الکل، غذا های چرب، چاقی، اضافه وزن، فعالیت کم و... باعث بروز مشکلات قلبی و عروقی خواهد شد. در این مقاله با بررسی بیماری های قلبی و عروقی و معرفی چند مورد از آن ها همراه با شما عزیزان خواهیم بود.

 

معرفی برخی از بیماری های مربوط به قلب در شیراز

 

قلب عضوی ماهیچه ای است که روزانه حدود صد هزار بار می تپد. کار قلب رساندن خون، اکسیژن و مواد غذایی لازم به دیگر اعضای بدن است. قلب در انسان به شکل مخروطی بوده و عضوی تو خالی می باشد. عضله قلب ممکن است دچار انواع مختلفی از بیماری ها شود در این مقاله به برخی از بیماری های قلب و عروق در شیراز اشاره خواهیم کرد لطفا با ما همراه باشید؛

 

۱_ بیماری پرولاپس

 

بیماری پرولاپس همان افتادگی دریچه میترال قلب است. این مشکل ناشی از بسته نشدن کامل دریچه میترال در هنگام پمپاژ خون و بازگشت خون به قلب می باشد. حدود ۵ درصد از افراد به این بیماری مبتلا هستند. علائم این بیماری به صورت درد در قفسه سینه، افزایش ضربان قلب و تپش های نامنظم می باشد.

 

۲_ وجود نقص مادرزادی در قلب

 

منظور از نقص مادرزادی قلب این است که قلب کودک از هنگام تولد دچار نقص و بیماری باشد. از هر هزار کودک متولد شده معمولا یکی از آن ها دارای نقص مادرزادی قلب می باشد. این نواقص به سه صورت در قلب نوزاد وجود دارند. در حالت اول بین بطن های قلب حفره ای وجود دارد که اصطلاح قلب سوراخ نیز برای آن به کار می رود. در حالت دوم جریان خون در دهلیز های قلب بسیار کم است که به آن انسداد قلب گفته می شود. حالت سوم زمانی رخ می دهد که اکسیژن کافی به قلب نمی رسد و به آن سیانوتیک گقته می شود.

 

۳_ ترمبوز وریدی عمیق و آمبولی ریوی

 

گاهی در اثر بی تحرکی خون در رگ های پا لخته می شود. این خون لخته شده رفته رفته به سمت قلب و ریه حرکت می کند. این بیماری در افرادی که تحرک کم دارند و معمولا به مدت زیادی بستری می شوند شایع است. این بیماری نیز مانند بسیاری دیگر از بیماری های قلبی در اثر انسداد عروق خونی و نرسیدن خون به قلب به وجود می آید.

 

راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در شیراز

 

ابتلا به بیماری های قلبی یکی از شایع ترین علل بروز مرگ و میر در افراد جامعه است بنابراین افراد باید تا جایی که می توانند از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کنند. برای پیش گیری از ابتلا به این بیماری ها رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. مصرف بیش از حد مواد غذایی چرب منجر به انسداد عروق خونی قلب و ایجاد بسیاری از بیماری های قلبی از جمله سکته می شود. هم چنین تا حد ممکن از پر خوری خودداری کنید. یکی دیگر از راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی ورزش کردن است. ورزش باعث می شود چربی های اضافی بدن بسوزد و در باز کردن عروق خونی نقش مهمی دارد.

 

مصرف دخانیات و ورود دود به بدن منجر به انقباض عروق خونی و افزایش فشار خون می شود و علاوه بر آن باعث ورود مونوکسید کرین به خون به جای اکسیژن شده و قلب را با کمبود اکسیژن مواجه می کند مصرف بیش از حد سیگار و هم چنین الکل باعث ابتلا به سکته قلبی، آریتمی و در نهایت ایست قلبی می گردد.

 

پس تا جایی که می توانید از مصرف دخانیات خودداری کنید. یکی دیگر از عواملی که می تواند منجر به افزایش فشار خون در بدن شود، استرس و تنش های محیطی است. شاید شما نیز این جمله را شنیده باشید که استرس برای قلب مانند سم است. شما می توانید با مدیریت درست استرس و جلوگیری از ایجاد تنش در زندگی از ابتلا به برخی از بیماری های قلبی خود را نجات دهید. توصیه می شود همواره فشار خون خود را اندازه گیری کنید و میزان کلسترول موجود در بدنتان را کنترل کنید چرا که افزایش فشار خون و کلسترول دو عامل مهم در ابتلا به بیماری های قلبی از جمله سکته می باشند.

 

پس به طور کلی باید تغذیه و فعالیت های خود را به گونه ای انجام دهیم که عروق برای شریان درست خون باز بمانند. غذاهایی مانند چربی ها، نمک، قند و کلسترول نقش مهمی در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی در شیراز  دارند.

 

بر اساس تحقیقات انجام شده، بیماری های قلبی مهم ترین عامل مرگ و میر افراد در ایالت متحده آمریکا است.

 

انواع بیماری های قلبی و عروقی در شیراز

 

بیماری های قلبی و عروقی انواعی دارند و هر کدام از آن ها ممکن است بخش خاص و یا فعالیت خاصی از قلب را درگیر کنند. پزشکان متخصص قلب و عروق در شیراز برای پیشگیری و درمان انواع این بیماری ها، متودهایی دارند.

 

اما لازم است تا خود فرد هم اطلاعاتی درباره این بیماری ها داشه باشد تا در صورت بروز علائمی خاص بتواند دوره درمان را زودتر آغاز کند و سریع تر به پزشک مراجعه کند. آگاهی در بسیاری از موارد از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری می کند.

 

در ادامه مطلب برخی از شایع ترین بیماری های قلبی و عروقی در شیراز را ذکر می کنیم و توضیحی راجع هر کدام ارائه می دهیم.

 

بیماری عروق کرونر

 

از شایع ترین بیماری های قلبی و عروقی می توان بیماری عروق کرونر قلب را نام برد. به طور طبیعی باید رگ های خونی قلب باز باشند و خون به راحتی از آن ها عبور کند. اگر به هر دلیلی عروق قلب تنگ شوند و یا مسدود بشوند، خون کافی به قلب نمی رسد و این باعث ایجاد بیماری عروق کرونر می شود.

 

درمان بیماری عروق کرونر

 

پزشک متخصص برای درمان این مشکل آنژیوپلاستی را انجام می دهد. این روش درمانی به این صورت است که یک لوله مخصوص که در سر آن یک وسیله مانند بادکنک باد نشده قرار دارد از طریق عروق محیطی به رگ های قلبی وارد می شود. در قسمتی که رگ مسدود شده، بادکنک باد می کند و فشار ناشی از آن رگ را باز می کند.

 

معمولا در این روش برای پیشگیری از انسداد مجدد قلب از وسیله ای استفاده می شود که اصطلاحا به آن فنر قلب گفته می شود. این فنر در محل انسداد قرار می گیرد و با سوراخ ها و منافذی که در آن وجود دارد، خون به راحتی جریان می یابد. این روش در مقایسه با روش عمل قلب باز، روشی است که کمتر حالت تهاجمی دارد و راحت تر است. پس از انجام آنژیوپلاستی به وسیله پزشک متخصص، دیگر علائمی مانند درد قفسه سینه و فشار خون بسیار کاهش می یابد.

 

آنژین قلبی

 

آنژین قلبی بیماری است که در اثر بیماری کرونر قلبی و انسداد عروق قلب اتفاق می افتد. در این بیماری درد و ناراحتی در قفسه سینه، بازو، گردن، معده و فک احساس می شود. علت این دردها این است که در زمان انجام فعالیت های سنگین و یا فشارهای روحی و روانی اکسیژن رسانی به قلب کاهش می یابد.

 

دو نوع آنژین قلبی وجود دارد.

 

  • نوع اول

 که به آن آنژین پایدار گفته می شود، قلب به آستانه خاصی از فعالیت ها واکنش نشان می دهد و با تشخیص این آستانه می توان از ایجاد علائم آن جلوگیری کرد.

 

  • نوع دوم

 آنژین ناپایدار است و در آن حتی فعالیت های سبک خون رسانی به قلب را با مشکل روبرو می کنند. حتی در موارد شدید ممکن است فرد در زمان استراحت نیز دچار این دردها بشود و تا 10 دقیقه هم احساس گرفتگی و درد ادامه داشته باشد. در صورت بروز این مشکلات و علائم لازم است تا سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

حمله قلبی

 

از بیماری های قلب و عروق شایع و خطرناک حمله قلبی را می توان نام برد. این حالت زمانی ایجاد می شود که خون رسانی به بخشی از ماهیچه قلب انجام نشود و به طور کامل رگ مسدود شود. این حالت به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و اصطلاحا به آن سکته قلبی گفته می شود. امروزه این مشکل بسیار زیاد شده است و همه ما می بینیم و می شنویم که افراد زیادی در سنین مختلف گرفتار این مشکل شده اند. در ادامه علائم و نشانه های حمله قلبی را برای شما می گوییم تا در صورت بروز چنین علائمی سریع برای درمان اقدام بفرمایید و به پزشک مراجعه کنید.

 

در حمله قلبی این احتمال وجود دارد که ایست قلبی اتفاق بیفتد، پس علائم و نشانه ها را جدی بگیرید.

 

- احساس درد در قفسه سینه

- تنگی نفس و احساس خفگی

- تپش قلب شدید و غیر طبیعی

- حالت تهوع

- احساس درد در ناحیه شکم

- احساس درد در دست، کمر و پا

- ورم کردن ناحیه قوزک پا

- نامنظم شدن ضربان قلب

 

نارسایی قلبی

 

در لیست بیماری های قلب و عروق در شیراز  لازم است تا با نارسایی قلبی نیز آشنا بشوید. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که قلب نتواند اکسیژن و خون مورد نیاز بافت ها و سلول های بدن را به طور کامل تامین کند. در این حالت احساس خستگی، ضعف و تنگی نفس بروز می کند. چون در این شرایط قلب وظیفه خود که پمپاژ خون به قسمت های مختلف است را درست انجام نمی دهد، به آن نارسایی قلبی می گویند.

 

آریتمی قلب

 

آریتمی قلب نوع دیگری از بیماری های قلب و عروق در شیراز است که در آن ضربان قلب به صورت غیر طبیعی و نامنظم عمل می کند. قلب دارای یک سیستم الکتریکی خاص است که باعث ایجاد ضربان قلب می شود. چنانچه این سیستم الکتریکی دارای اختلال شود، ضربان قلب سریع تر و یا آهسته تر از میزان طبیعی و نرمال می زند و باعث ایجاد مشکل در بدن می شود. این عارضه خطرناک است و می تواند آسیب های جدی به بدن بزند. بنابراین باید برای درمان آن به پزشک متخصص قلب و عروق  در شیراز مراجعه کنید.

 

آریتمی یا ریتم غیرنرمال قلب دارای انواعی است. اولین نوع آن را تاکی کاردی می گویند که در آن ضربان قلب خیلی سریع می شود. نوع دوم برادی کاردی است که به حالتی گفته می شود که ضربان قلب خیلی اهسته باشد. نوع آخر را فیبریلاسیون دهلیزی می گویند که نوعی ضربان قلب نامنظم است.

 

بیماری های دریچه قلب

 

قلب دارای دریچه هایی است که برای عملکرد درست آن باید سالم باشند. در واقع این دریچه ها با باز و بسته شدن به جریان خون در قلب کمک می کنند. در بیماری های دریچه ای قلب این عمل دچار اختلال می شود و علائمی را ایجاد می کند. این علائم عبارتند از : تنگی نفس، احساس خستگی و ضعف، متورم شدن مچ پا، درد در قفسه سینه و سرگیجه های غیر طبیعی.

 

بیماری های مادر زادی قلب

 

برخی از افراد در شکم مادر دچار بیماری و نقص در قلب خود هستند. به این معنا که در زمان رشد جنین در شکم مادر قلب به طور کامل رشد نمی کند. برخی از این ناهنجاری های قلبی بلافاصله پس از تولد نوزاد خود را نشان می دهند. اما برخی دیگر با گذشت زمان بروز می کنند و مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کنند و خطرناک هم هستند.

 

برخی از نارسایی های مادرزادی قلب عبارتند از:

 

- مشکلات دریچه قلب که باعث می شود به درستی باز و بسته نشوند.

- نقص سپتال که به آن سوراخ قلب هم می گویند. در این بیماری در دیواره بین بطن ها یا دهلیزها یک منفذ یا سوراخ ایجاد شده است.

 

کلام آخر

 

قلب از مهم ترین ارگان های بدن است که در صورت بروز مشکل برای آن و ایجاد نقص هر چند جزئی، ممکن است سلامتی فرد تهدید بشود. انواع مختلفی از بیماری های قلب و عروق در شیراز  وجود دارد که در افراد مختلف و در سنین مختلف بروز می کنند.

 

با توجه به حساسیت عملکرد قلب در بدن لازم است در صورت بروز علائم مشکوک سریعا به پزشک متخصص قلب و عروق در شیراز مراجعه کنید و برای درمان اقدام بفرمایید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

1 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی