انواع بیماری و جراحی های زنان

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 01 تیر 1403
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 12 دقیقه
انواع بیماری و جراحی های زنان

در لیست تخصص پزشکان حتما نام پزشک متخصص زنان و زایمان هم یده اید.پزشکی که مراجعه کننده به آنها، فقط خانم ها هستند. در این مقاله قصد داریم تمام اطلاعات لازم درباره متخصص زنان و زایمان در شیراز را در اختیارتان قرار دهیم. تا پایان مطالب با ما همراه باشید.در زمان های قدیم که علم پزشکی پیشرفت بسیار زیادی نکرده بود، بیشتر زنان طی جریان بیماری های زنانه یا زایمان جان خود را از دست می دادند.

برخی از خانم ها بدلیل خجالت و شرمندگی برای درمان بیماری های زنان از رفتن به پزشک اجتناب می کردند. در نتیجه رشته نوینی به اسم پزشکی زنان وارد عرصه شد. این رشته به منظور درمان بیماری های زنانه بود. پس از آن زنان برای درمان بیماری های خود براحتی که پزشک زنان که خانم هم بود، مراجعه می کردند.

حوزه کاری متخصص زنان و زایمان در شیراز شامل موارد زیر است

o قاعدگی و مشکلات مربوط به آن o بارداری o زایمان o نازایی زنان o بیماری های مربوط به دستگاه تناسلی همه زنان و دختران باید در صورت بروز مشکل به پزشک زنان مراجعه کنند تا زودتر تحت درمان قرار بگیرند.

جراحی های زنان

متخصص زنان و زایمان در شیراز

 

سلامت دستگاه تولید مثل زنان یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد باروری و تولید مثل می باشد و از اهمیت بالایی برخوردار است. بیماری های زنان انواع مختلفی داشته و شامل زگیل تناسلی، تبخال تناسلی، عفونت های ادراری، التهاب لگن و ... می باشد. امروزه افراد زیادی در شیراز به این بیماری ها و امثال آن گرفتار شده و سراغ متخصص زنان و زایمان می روند. در این مفاله با متخصص زنان و زایمان در شیراز همراه با شما عزیزان خواهیم بود لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

برخی از بیماری های مربوط به زنان در شیراز

 

۱_ سرطان تخمدان؛

 

سرطان تخمدان به معنی رشد غیر عادی سلول های سرطانی در بافت تخمدان می باشد. این بیماری بسیار خطرناک بوده و در صورت ابتلا به آن احتمال مرگ فرد بسیار بالا می باشد چرا که این بیماری بسیار خاموش بوده و در ابتدا هیچ گونه علائمی ندارد و در زمان بروز علائم آن بیماری پیشرفت بسیاری کرده است از جمله علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

احساس درد در لگن

درد در زیر شکم، پشت و کمر

اختلالات گوارشی و ایجاد یبوست

تکرر در ادرار

احساس درد در هنگام رابطه جنسی

 

با پیشرفت این بیماری ممکن است علائمی مانند کاهش وزن، تهوع، احساس خستگی، کم اشتهایی و... مشاهده شود.

 

۲_ تنبلی تخمدان؛

 

تنبلی تخمدان یا پلی کیستیک شایع ترین بیماری در زنان است که در سیکل این بیماری به علت عدم تخمک گذاری بارداری اتفاق نمی افتد. این بیماری می تواند ریشه ژنتیکی نیز داشته باشد. از جمله علائم بارز این بیماری می توان به نامنظمی و اختلال در روند قاعدگی، رشد مو های زائد، ریزش مو، ایجاد آکنه و جوش و... اشاره کرد.

 

درمان تنبلی تخمدان؛

درمان این بیماری مشکل نبوده و در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند و تحت درمان قرار بگیرد. درمان این بیماری با مصرف به موقع دارو های تجویز شده توسط پزشک امکان پذیر است.

 

۳_ عفونت واژن؛

 

ساختار واژن به گونه ای است که ممکن است به دلیل شرایط مرطوب ساختار بیرونی و درونی آن دچار عفونت شود از علائم ایجاد عفونت در واژن می توان به خارش در واژن، تغییر در میزان ترشحات، سوزش در ادرار، درد در هنگام رابطه جنسی، خون ریزی، لکه بینی و ... اشاره کرد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم به متخصص زنان در شیراز مراجعه کرده و جلوی پیشرفت بیماری را بگیرید چرا که بروز عفونت های شدید واژن منجر به نازایی خواهد شد.

 

۴_ فیبروم رحم؛

 

فیبروم ها توده های غیر سرطانی و خوش خیم هستند که در رحم ایجاد شده و معمولا در سن ۲۵ تا ۴۰ سال در زنان شایع تر می باشند. فیبروم ها اغلب بدون علامت هستند و از نظر سایز از خیلی کوچک به طوری که با چشم قابل مشاهده نباشد تا خیلی بزرگ و توده ای وجود دارند.

 از علائم این بیماری می توان به خون ریزی، لکه بینی، درد در قاعدگی، طولانی شدن دوره عادت ماهانه، کمر درد، تکرار ادرار، احساس فشار در لگن و ... اشاره کرد. مصرف دارو در این بیماری به عدم رشد فیبروم و کاهش درد ناشی از آن کمک می کند اما به تنهایی نمی تواند فیبروم را درمان کند و معمولا فیبروم ها تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان در شیراز مورد جراحی قرار خواهند گرفت.

 

۵_ چسبندگی رحم؛

 

چسبندگی رحم زمانی ایجاد می گردد که بین دیواره رحم اسکار ایجاد شده و این باعث از بین رفتن مخاط در این ناحیه و ایجاد چسبندگی در رحم شود. این چسبندگی می تواند تنها بخش کوچکی از رحم را درگیر کند یا به طور کلی رحم را در بر گیرد. این بیماری می تواند در اثر خونریزی پس از زایمان، عدم دفع جفت پس از زایمان، عفونت واژن، ایجاد زخم و اسکار در واژن و... ایجاد شود. گاهی اوقات این بیماری در زنان هیچ نشانه ای ندارد. پزشکان متخصص زنان برای درمان این بیماری از دو روش لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی استفاده خواهند کرد.

 

جراحی های مرتبط با زنان و زایمان

اعمال جراحی در زمینه زنان و زایمان، روش های پزشکی پیشرفته و بسیار تخصصی هستند. از جراحی ترمیمی گرفته تا درمان های حرفه ای باروری، درمان ها در این زمینه پزشکی اغلب به زنان کمک می کند تا زندگی سالم و شادی داشته باشند. در اینجا نگاهی دقیق تر به انواع مختلف جراحی های مورد انتظار در زنان و زایمان آورده شده است.

 

جراحی های کم تهاجمی

جراحی های کم تهاجمی هم در زمینه های زنان و زایمان و هم در جراحی عمومی به طور فزاینده ای محبوب شده اند. این جراحی‌های کم تهاجمی با استفاده از ابزارهای پیشرفته‌ای مانند لاپاراسکوپ و آندوسکوپ به پزشکان اجازه می‌دهند تا با برش‌های کوچک‌تر عمل کنند و بیماران را سریع‌تر ترمیم کنند. برخی از رایج ترین جراحی هایی که در این دسته قرار می گیرند عبارتند از هیسترکتومی، میومکتومی و بستن لوله ها.

 

جراحی های ترمیمی

در زمینه زنان و زایمان، جراحی های ترمیمی اغلب برای رسیدگی به مسائلی مانند باریک شدن دهانه واژن یا ترمیم عملکردهای جنسی استفاده می شود. این روش‌ها اغلب برای بازگرداندن سلامت جنسی، یا برای رسیدگی به شرایط پزشکی مانند افتادگی اندام لگن، ناهنجاری‌های تناسلی یا درد شدید استفاده می‌شوند. جراحی های ترمیمی اغلب بسیار ظریف هستند و نیاز به حداکثر تخصص از یک متخصص پزشکی دارند.

 

درمان های باروری

برای زنانی که به دنبال باردار شدن هستند، انواع درمان های باروری در دسترس است. این درمان‌ها ممکن است از درمان شریک مرد با داروهای باروری، لقاح آزمایشگاهی، انجماد تخمک و ذخیره‌سازی جنین، تا بانکداری و بازیابی اسپرم متغیر باشد. همه این درمان ها نیازمند دانش عمیق سیستم تولید مثل و پیشرفته ترین تکنولوژی برای اطمینان از نتیجه موفقیت آمیز هستند.

 

بارداری و زایمان پرخطر

بارداری و زایمان پرخطر نیاز به مراقبت های تخصصی دارد و پزشکان باید بتوانند علائم هشدار دهنده را شناسایی کرده و قبل از تبدیل شدن به یک مشکل اصلی به آنها رسیدگی کنند. این اغلب از طریق استفاده از سونوگرافی، آزمایش خون پیشرفته و سایر آزمایشات فشرده انجام می شود. پزشکان همچنین ممکن است سزارین را برای برخی از بیماران پرخطر یا برای چند قلویی توصیه کنند.

 

به طور کلی، جراحی های مربوط به زنان و زایمان بسیار تخصصی هستند و به بهترین مراقبت های پزشکی و فناوری نیاز دارند. با کامل ترین درمان ها، بهترین نتیجه ممکن را می توان به دست آورد - بیماران را قادر می سازد تا زندگی طولانی، سالم و شاد داشته باشند.

 

بهترین متخصص زنان و زایمان در شیراز

 

زنان جهت باروری سالم باید در صورت مشاهده هر یک از بیماری های ذکر شده به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. پزشک پس از معاینه و تشخیص بیماری اقدام به درمان بیمار خواهد کرد. از آن جایی که دستگاه تولید مثلی زنان بسیار حساس است عدم دقت در انجام درمان می تواند برای سلامت آن بسیار خطرناک باشد بنابراین به شما توصیه می کنیم در انتخاب پزشک خود دقت کنید. شیراز دارای بهترین پزشکان در زمینه زنان و زایمان می باشد. جهت پیدا کردن بهترین پزشکان می توانید نام بهترین زنان متخصص زنان و زایمان شیراز را گوگل جست و جو کنید.

 

حیطه درمانی متخصص زنان و زایمان در شیراز شامل چه بیماری هایی می شود؟

 

در این بخش می خواهیم بگوییم که متخصص زنان و زایمان در شیراز می تواند چه بیماری هایی را درمان کند.

 

عادت ماهانه و مشکلات مربوط به آن

 

قاعدگی یکی از اتفاقات مهمی است که در زندگی هرخانمی رخ خواهد داد.

بیشتر دختران جوانی که پریود شده اند با مشکلاتی چون درد های طاقت فرسا، خونریزی بیش از حد، نا منظمی و قطع شدن عادت ماهانه، دل درد غیر طبیعی و ترشحات واژنی و غیره دست و پنجه نرم می کنند.

 

تمام موارد بالا درمان دارند. بهترین کار مراجعه به یک پزشک زنان حاذق است. وی با بررسی و معاینه، دارو و راهکار های مراقبتی را در اختیارتان قرار می دهد.

مسئله پریودی برای زنان و دختران خیلی مهم است. زیرا هرگونه بی نظمی یا اختلال در قاعدگی نشان دهنده بیماری است.

 

بی توجهی و جدی نگرفتن بی نظمی های پریودی زمینه ساز مشکلات زیر است:

 

افسردگی

تنش و استرس

کیست های تخمدانی

اختلال هورمونی

ابتلا به انواع عفونت و سرطان.

 

اگر تاریخ پریود شما، 7 الی 10 روز به تعویق افتاد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان بیماری های زنان حتما به یک پزشک ماهر و باتجربه مراجعه کنید. زیرا او با تجربه قبلی می تواند درمان درست را انتخاب کند.

می توانید پیش از مراجعه به پزشک درباره سابقه درمانی او تحقیق کنید.

 

ناباروری

 

نازایی یکی از مشکلات رایج امروزه است. بسیاری از زوجین به این مشکل دچار شده اند. ناباروری یعنی عدم توانایی تشکیل جنین پس از گذشت 2 سال تلاش.

 

نازایی در اثر دلایل مختلفی بوجود می آید:

 

رژیم غذایی غلط

فشارهای روحی و روانی

عدم تعادل هورمون ها

استرس زیاد

مسدود شدن لوله های رحمی

مشکلاتی ارثی و ژنتیکی

امروزه با پیشرفت علم، اکثر ناباروری ها درمان پیدا می کنند.

بهترین قدم در درمان نازایی مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان در شیراز است.

اگر سن شما برای بارداری زیاد است می توانید از روش هایی چون فریز تخمک یا جنین کمک بگیرید.

همیشه مشکل نازایی سمت زن نیست. در بعضی موارد ناباروری از سمت مرد است. در هرصورت شما با مراجعه به پزشک می توانید راه درمان را بیابید.

 

مشکلات دوران حاملگی

 

 دوران بارداری، دوران مهمی است. مادر باید از نظرهای مختلف مثل: روحی، جسمی و خوراک خیلی به خودش توجه کند. هر گونه کوتاهی در این زمان ممکن است عوارض جبران ناپذیری بر جای بگذارد.

 

برخی از بیماری ها وجود دارند که مادر در زمان بارداری به آنها مبتلا می شود:

 

دیابت بارداری

فشارخون

عفونت باکتریایی کلیه

مشکلات دستگاه گوارش

آسم

و ...

تعدادی از این بیماری ها فقط بر مادر موثر اند و برخی دیگر بر روی جنین هم اثر می گذارند.

اگر مادری به هریک از این بیماری ها مبتلا شد، بهتر است به پزشک برود.

پزشک با کنترل وضعیت مادر و جنین از هرگونه اتفاق ناگواری جلوگیری می کند.

 

دوران یائسگی

 

 در رنج سنی 45 الی 50، یائسگی برای زنان رخ می دهد.

یائسگی یعنی پایان عادت ماهیانه و یک اتفاق بیولوژیکی و کاملا طبیعی است.

 

پدیده یائسگی با علائمی همراه است:

گرگرفتگی

عرق کردن شبانه

ایجاد تغییراتی عاطفی

بالا رفتن وزن

کاهش روند متابولیسم بدن

خنکی

خشک شدن واژن

نازک شدن تار موها و خشک شدن پوست

تمام موراد بالا سبب کمبود انرژی شما می شوند و از حالت شاداب و پرانرژی می کاهند. همچنین بر روی روح و روان هم تاثیراتی بر جای خواهند گذاشت.

برای جلوگیری از بروز این مشکلات بهتر است که هر 6 ماه یکبار به پزشک زنان مراجعه کنید. دکتر با انجام آزمایش و تست های لازم وضعیت سلامت شما را بررسی می کند.

 

بی اختیاری ادرار

 

 بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات رایجی است که در زنان بروز می کند. بی اختیاری ادرار در اثر مشکلات زیر بصورت همیشگی یا موقت بروز می کند.

ضعیف شدن عضله های کف لگن. به دلیل تعداد حاملگی ها، زایمان های سخت و یائسگی

عفونت های واژینال یا ادراری

یبوست و غیره.

 

خونریزی های بی دلیل

 

 خونریزی های بی دلیل در هر رده سنی ممکن است بروز کند.

اگر خونریزی رحم بدون علت باشد، خونریزی غیر طبیعی تلقی می شود:

خونریزی بیش از حد در فاصله بین دو عادت ماهانه

خونریزی بعد از رابطه جنسی

لکه بینی در هر زمانی از عادت ماهانه

خونریزی بعد از یائسه شدن

لازم بذکر است که چرخه پریود بیش از 35 روز و کمتر از 21 روز غیر عادی است. همچنین توقف قاعدگی برای 3 ماه یا بیشتر هم طبیعی نیست.

برای خونریزی های رحمی دلیل های فراوانی وجود دارد. برای تشخیص و درمان صحیح حتما به پزشک زنان و زایمان مراجعه فرمایید.

 

ترشحات غیر طبیعی واژن

 

 ترشحات واژن بصورت صحیح، کاملا طبیعی است. ولی زیاد شدن این ترشحات و بروز تغییراتی در آن یک زنگ هشدار محسوب می شود.

 

گزینه های زیر از دلایل افزایش ترشحات واژنی است:

تخمگ گذاری

استرس و اضطراب

تغییرات هورمونی

واکنش آلرژیک

مصرف آنتی بیوتیک

عدم مصرف کاندوم یا تامپون

نشانه های ابتدایی حاملگی

جریان شیردهی و انواع عفونت ها

هرگونه تغییر در اندازه، رنگ و بوی ترشحات واژنی نیازمند توجه است. برای درمان به پزشک مراجعه کنید و دستور های بهداشتی - مراقبتی را به خوبی انجام دهید.

 

توده های پستان

 

 شاید وجود یک توده در پستان شما را بسیار بترساند. اصلا جای نگرانی ندارد. بیشتر توده های پستانی که قابل لمس اند، سرطانی نیستند. هیچگونه مشکل جدی این توده ها ایجاد نمی کنند و با راهکار های ساده قابل درمان اند.

در صورت مشاهده یا لمس هر توده و بر آمدگی پستان به متخصص زنان و زایمان در شیراز  مراجعه کنید.

 

پزشک برای تشخیص نوع توده اقدامات زیر را بکار می گیرد:

معاینه فیزیکی پستان

تصویر برداری

بیوپسی و بررسی بافت

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک

 

 تنبلی تخمدان ها بدلیل ایراداتی در سیستم درون ریز، سطح هورمون جنسی و سوخت و ساز بدن رخ می دهد.

در این سندرم، تخمک ها درون تخمدان بالغ نمی شوند، چرخه تخمک گذاری رخ نمی دهد و کیست ایجاد می شود.

 

عوارض تنبلی تخمدان ها

 

نامنظم شدن عادت ماهانه

جوش چرکی

چربی پوست

رشد موهای زائد صورت و بدن

ریزش موی سر

تغییرات خلق و خویی

 

عفونت لگن

 

لگن شامل لوله های فالوپ، تخمدان، دهانه رحم و رحم است. عفونت های لگنی از بخش بالای دستگاه تناسلی شروع می شود و اصولا با عفونت لوله های رحم آغاز می شود.

این عفونت ممکن است در همین سطح بماند یا بیشتر و تخمدان ها را هم مبتلا کند.

 

نشانه های این بیماری:

ترشحات غیر عادی واژن

درد ناحیه زیر دل در قسمت لگن

درد هنگام خروج ادرار و مدفوع

تب

کسالت

سردرد

بی اشتهایی

حساسیت ناحیه لگنی بعد از خونریزی پریودی

حالت تهوع و استفراغ می شود.

برای درمان عفونت لگن حتما به یک متخصص زنان و زایمان در شیراز  خوب مراجعه فرمایید.

 

سرطان رحم

 

 رحم اندامی اختصاصی در زنان است که شامل عضله ای گلابی شکل است. رشد جنین در رحم صورت می گیرد. رشد غیر عادی و بدخیم هر یک از سلول های تشکیل دهنده بافت رحم، باعث ایجاد سرطان رحم می شود.

 

سرطان رحم دارای علائم زیر است:

خونریزی غیر عادی واژن

ترشحات واژنی

درد ناحیه لگن

درد هنگام خروج ادرار

درد به هنگام رابطه جنسی

 

برای درمان باید به متخصص زنان و زایمان در شیراز حتما مراجعه کنید. پزشک با استفاده از معاینه لگن، آزمایش پاپ اسمیر، سونوگرافی، نمونه برداری، سی تی اسکن و ام آر آی بیماری را مشخص می کند.

در بخش بالا حوزه های مربوط به درمان متخصص زنان و زایمان در شیراز را بیان کردیم. پزشک زنان علاوه بر تشخیص بیماری و درمان می تواند عمل های جراحی متعددی هم انجام دهد.

 

جراحی های زنان در 2 گروه قرار دارند:

 

1.درمانی

2.زیبایی

 

در ادامه مطالب عمل هایی که توسط پزشک متخصص زنان و زایمان در شیراز انجام می شود را بیان می کنیم.

 

عمل هایی به منظور درمان:

 

هیستروسکوپی

لاپاراسکوپی

هیسترکتومی

مسدود کردن لوله های رحمی

کورتاژ تشخیصی

جراحی کیست های تخمدان

جراحی غده بارتولن

جراحی فیبروم رحمی

 

عمل هایی به منظور زیبایی:

 

لابیاپلاستی یا جوان کردن واژن

پرینورافی یا ترمیم بخش پرینه

 

نتیجه گیری

تمام تلاش خود را بکار گرفتیم تا تمام بیماری های مربوط به پزشک زنان و زایمان در شیراز، روش های درمانی و عمل های جراحی حوزه زنان را برایتان بازگو کنیم.

در صورت بروز هرگونه بیماری در زمینه زنان بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

رشته تخصص زنان و زایمان بسیار پیشرفته شده و اکثر بیماری های زنان را براحتی درمان می کنند.

کوتاهی و جدی نگرفتن برخی مشکلات زنانه ممکن است عوارض بدی برجای بگذارد.

چکاپ سالانه توسط پزشک زنان از بروز بسیاری از مشکلات و بیماری های جلوگیری می کند.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

4 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی