10 علائم سنگ کلیه در شیراز، درمان ها و مراقبت های بعد از عمل

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 26 فروردین 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

سنگ کلیه به واسطه شرایط اقلیمی و آب و هوای گرم و خشک در کشور ما تقریباً شایع و متداول است. بنابراین آمار اشاعه سنگ کلیه در ایران بالا است. جراحی سنگ کلیه در شیراز، درد های شدید و طاقت فرسایی را به همراه دارد و فرد در صورت بروز علائم باید به اورولوژیست ها مراجعه کند

در این مقاله قصد داریم به نکاتی در مورد جراحی سنگ کلیه در شیراز اشاره کنیم. پیشنهاد ما به شما این است تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

در گذشته برای درمان سنگ کلیه چه کارهایی صورت می گرفت؟

در زمان گذشته این بیماری به واسطه طب سنتی و داروهای گیاهی درمان می‌شد، که درد شدیدی را به همراه داشت و همچنین احتمال دفع سنگ پایین بود. اما امروزه این بیماری با روش آندوسکوپی و روش های مدرن و کارآمد جراحی بسته درمان می شود. اما روش های مدرن بر خلاف روش های قدیمی دردی را به همراه نداشته و نیازی به مصرف داروهای فراوان ندارد.

در زمان گذشته این بیماری به واسطه طب سنتی و داروهای گیاهی درمان می‌شد، که درد شدیدی را به همراه داشت و همچنین احتمال دفع سنگ پایین بود. اما امروزه این بیماری با روش آندوسکوپی  و روش های مدرن و کارآمد جراحی بسته درمان می شود. اما روش های مدرن بر خلاف روش های قدیمی دردی را به همراه نداشته و نیازی به مصرف داروهای فراوان ندارد.

درمان سنگ کلیه در شیراز

 

یکی از بیماری های شایع مربوط به کلیه، سنگ کلیه نام دارد این بیماری در انسان به دلیل تجمع نمک و املاح در ادرار به وجود می آید و بسیار دردناک است. سنگ کلیه گاهی کوچک بوده و بدون نیاز به سنگ شکنی و جراحی از طریق جریان ادرار دفع می شود. در این مقاله با درمان سنگ کلیه در شیراز با شما عزیزان همراه خواهیم بود لطفا تا انتهای مقاله ما راه همراهی کنید.

 

راه درمان سنگ کلیه کوچک در شیراز

 

در صورتی که سنگ کلیه شما کوچک باشد برای درمان آن نیازی به عمل جراحی نخواهید داشت و این سنگ کوچک با نوشیدن آب فراوان روزانه دو تا سه لیتر، پیاده روی، مصرف داروهای شل کننده میزنای و دارو های مسکن بنا بر تشخیص و مشورت با پزشک شیراز از طریق ادرار دفع و درمان خواهد شد.

 

 

آمادگی های لازم جهت انجام جراحی سنگ کلیه در شیراز

 

در صورتی که سنگ کلیه شما کوچک نباشد پزشکان شیراز جهت درمان آن از روش های مختلفی استفاده می کنند از جمله این روش ها می توان به عمل جراحی برا خارج کردن سنگ از کلیه اشاره کرد. بیمار قبل از این که تحت عمل جراحی قرار بگیرد باید آمادگی های لازم جهت انجام این عمل را داشته باشد. در این مقاله به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد؛

 

  • 1- سعی کنید شب قبل از عمل از خوردن شام و غذاهای سنگین خودداری کنید بهتر است غذاهای سبکی مانند سوپ میل شود و روز بعد با شکم ناشتا به اتاق عمل بروید.
  • 2- به دلیل ایجاد زخم در ناحیه جراحی بیمار تا مدت زمانی که زخمش بهبود پیدا کند قادر به استحمام نیست بنابراین ضروری است که شب قبل از عمل حتما به حمام برود.
  • 3- ناحیه جراحی را به طور کامل شیو و تمیز کنید تا از ایجاد عفونت بعد از جراحی جلوگیری به عمل آید.
  • 4- در صورتی که بیماری خاصی دارید یا داروهای خاصی مصرف می کنید حتما پزشک را در جریان قرار دهید چرا که ممکن است مصرف بعضی از دارو ها در روند بیهوشی اختلال ایجاد کند یا این که  دارو هایی که پزشک برای شما تجویز می کند با داروهای قبلی شما تداخل داشته باشد.
  • 5- سعی کنید قبل از ورود به اتاق عمل کلیه وسایل فلزی اعم از زیورآلات، گیره سرو دیگر اشیا جانبی را از خود دور کنید و قبل از ورود به اتاق عمل حتما لباس استریل شده مخصوص اتاق عمل را به تن داشته باشید.
  • 6- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید حتما قبل از عمل پزشک را در جریان بیماری خود قرار دهید.
  • 7- هم چنین در صورتی که بالای ۵۰ سال سن دارید یا بیماری قلبی دارید پزشک را در جریان بیماری و سن خود قرار دهید.
  • 8-  قبل از انجام عمل جراحی آزمایشات خون و تعیین گروه خونی حتما انجام شود و جهت اطمینان از خونریزی احتمالی چند واحد خون ذخیره مطابق با گروه خونی بیمار در اختیار قرار داده شود.

 

انواع سنگ کلیه در شیراز

 

حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد کل سنگ کلیه ها جز دسته سنگ کلیه های کلسیمی هستند این سنگ کلیه ها از جنس اگزالات کلسیم هستند و درصد کم تری از آن ها از جنس فسفات کلسیم هستند. به همین دلیل مصرف مواد غذایی که دارای کلسیم و اگزالات هستند احتمال ایجاد سنگ کلیه در فرد را بیش تر می کند. نوع دیگری از این بیماری، سنگ کلیه شاخ گوزنی است که در افرادی که عفونت کلیوی دارند به وجود می آید. از دیگر انواع سنگ کلیه می توان به سنگ های اسید اوریکی و سنگ های سیستئینی اشاره کرد. پزشک شیراز با معاینه بیمار نوع سنگ را تشخیص داده و جهت درمان آن بنا بر تشخیص خود با استفاده از روش های جراحی و غیر جراحی اقدام خواهد کرد.

 

عوامل زمینه ساز سنگ کلیه در شیراز

 

عوامل مختلفی باعث ایجاد سنگ کلیه در شیراز می شود از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

۱_ کم تحرکی و بی تحرکی

 

فعالیت های کم و کم تحرکی به خصوص در بیمارانی که نمی توانند زیاد حرکت داشته باشند باعث برداشت بیش تر کلسیم از استخوان ها شده و علاوه بر ایجاد پوکی استخوان منجر می شود تا کلسیم خون بالا رفته و میزان آن در ادرار فرد بیش تر شود که این باعث تشکیل سنگ کلیه می شود.

 

۲_ مصرف غذاهایی که اگزالات و کلسیم دارند.

اگزالات نوعی مواد مغذی طبیعی بوده که در غذاهایی مانند چغندر، اسفناج و ... وجود دارد این ماده با کلسیم پیوند داده و منجر به تشکیل سنگ کلیه می شود.

 

۳_ مصرف موادی مانند نمک، پروتئین های حیوانی و مصرف کم فیبر نیز خطر ابتلا به بیماری سنگ کلیه را افزایش می دهد.

 

۴_ عواملی مانند مصرف زیاد الکل، کم حجم شدن ادرار، عفونت های کلیه، پرکاری تیروئید و برخی از بیماری های ژنتیکی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

 

سنگ کلیه چیست و به چه علت تشکیل می شود؟

 

در اغلب موارد به علت بالا رفتن غلظت نمک و املاح از جمله کلسیم، اسید اوریک و اگزلات، رسوبات سختی به نام سنگ کلیه در ادرار ایجاد می شود. جراحی  سنگ کلیه در شیراز به دلایل زیادی ممکن است در هر قسمتی از دستگاه ادراری از کلیه تا  مثانه به وجود بیاید. این بیماری باید به موقع درمان شود تا از آسیب دیدگی دائمی و مداوم و ایجاد دردهای شدید جلوگیری شود، اگر مقدار موادی که از چسبیدن مولکولها به یکدیگر و تشکیل بلور جلوگیری می کند در ادرار کم  باشد، سنگ کلیه سریع تر و راحت تر تولید می شود.

 

درمان سنگ کلیه در شیراز

 

در این مقاله با درمان سنگ کلیه در شیراز در خدمت شما عزیزان خواهیم بود لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید؛

 

مقدمه

در اثر بالا رفتن غلظت املاح و نمک در ادرار سنگ ممکن است در نواحی مختلفی از سیستم ادراری فرد از جمله کلیه و مثانه تشکیل شود. این سنگ ممکن است از کلیه به سمت لوله حالب حرکت کند و موجب انسداد مجاری ادراری، تخریب کلیه و درد شدید شود. در صورت عدم دفع خود به خودی فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند و با استفاده از روش های پزشکی و گاهی عمل جراحی سنگ کلیه را خارج کند.

 

پیشگیری و درمان سنگ کلیه

پیشگیری و درمان سنگ کلیه

روش های زیادی برای پیشگیری از بیماری سنگ کلیه وجود دارد که فرد در صورت رعایت کردن این موارد به سنگ کلیه مبتلا نمی شود. بعد از عمل سنگ شکنی کلیه هم چنان مستعد سنگ سازی است و فرد باید نکاتی را برای پیشگیری از ابتلای مجدد به سنگ کلیه رعایت کند. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

  • 1-در طول روز حداقل سه لیتر مایعات، ترجیحا آب خالص بنوشید.
  • 2-در صورتی که سنگ کلیه از نوع کلسیمی-فسفری است از نوشیدن فرآورده های لبنی خودداری نمایید.
  • 3-از انجام کار ها و فعالیت هایی که موجب تعرق بیش از حد می شوند خودداری کنید.
  • 4-وجود مقدار بالای نمک در ادرار مانع از جذب کلسیم از ادرار به خون شده و این باعث می شود که میران کلسیم در ادرار بالا رفته و سنگ کلیه تشکیل شود بنابراین از مصرف مقدار بالای نمک خودداری نمایید.
  • 5-اگزالات نوعی ترکیب طبیعی است که با کلسیم پیوند خورده و موجب تشکیل سنگ کلیه سخت می شود این ماده در مواد غذایی مانند چغندر، قهوه، سیب زمینی شیرین، اسفناج و ... یافت می شود بنابراین اگر مستعد سنگ کلیه هستید از خوردن مواد غذایی که دارای اگزالات هستند اجتناب کنید.
  • 6-میزان بالای اسید در ادرار منجر به تشکیل سنگ کلیه اوریک اسید می شود بنابراین از خوردن موادی که اسید ادرار را بالا می برند خودداری کنید از جمله این مواد می توان به پروتئین های حیوانی اشاره کرد.

 

درمان گیاهی سنگ کلیه

 

۱_ گیاه بابا آدم

بابا آدم، یکی از گیاه های موثر در درمان سنگ کلیه به شمار می رود که استفاده از آن در پاک کردن رسوبات اندام ها، قدمت دیرینه ای دارد. گیاه بابا آدم به دلیل وجود اینولین، سبب دفع سنگ کلیه و هم چنین تسریع در روند دفع آن نیز می شود‌. می توانید گیاه بابا آدم را به صورت چای دم کنید و روزی ۳ الی ۴ لیوان از آن، میل کنید. بهتر است این جوشانده را هر بار به صورت تازه مصرف کنید.

 

۲_ چای اووا روسی

این گیاه باعث کاهش مقدار اسید اوریک می شود و مقادیر بالای آربوتین در آن، سبب افزایش جریان ادرار و حل شدن سنگ کلیه، می شود. می توانید یرگ گیاه اووا روسی را از عطاری تهیه کرده، آن را به صورت چای دم کنید و روزانه ۳ الی ۴ لیوان مصرف کنید.

نکته: در صورتی که برای درمان سنگ کلیه خود از گیاه اووا روسی استفاده می کنید، از مصرف داروهای گیاهی دیگر و انواع مرکبات، خودداری فرمایید.

 

۳_ ریشه قاصدک:

یکی از گیاهان دارویی که در پیشگیری و دفع سنگ کلیه بسیار موثر است، ریشه قاصدک است. این گیاه سبب تسکین درد ناشی از سنگ کلیه، افزایش ادارار و حل شدن سنگ کلیه، می شود. ریشه قاصدک را به صورت چای دم کنید و هر سه ساعت یک بار، یک فنجان از آن میل کنید.

 

۴_  گیاه گزنه:

یکی از گیاهان دارویی پر مصرف در درمان سنگ کلیه، گزنه است که استفاده از آن سبب کاهش التهاب مثانه، شکستن سنگ کلیه و درنهایت دفع آن، می شود. گیاه گزنه به صورت دمنوش، کپسول و شربت، وجود دارد که استفاده از هر کدام از  آن ها، می تواند سبب دفع و درمان سنگ کلیه شود.

 

۴_ نوشیدنی های طبیعی:

مصرف آب میوه ها و نوشیدنی های طبیعی هم چون آب لوبیای قرمز، آب انار و آب لیمو، می تواند در درمان و دفع سنگ کلیه مفید باشد.

 

 

برترین پزشکان متخصص کلیه در شیراز

 

کلیه یکی از مهم ترین اعضای بدن است که در صورت دچار هر گونه مشکلی باید به سرعت درمان شود. یکی از مهم ترین بیماری های مربوط به کلیه، سنگ کلیه است. اگر جز افرادی هستید که از درد کلیه رنج میبرید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. در شیراز پزشکان زیادی در زمینه کلیه و مجاری ادراری فعالیت می کنند که دارای تخصص و تبحر هستند. جهت درمان سنگ کلیه می توانید به پزشکان شیراز مراجعه کنید این پزشکان ابتدا علت درد شما را شناسایی کرده و سپس شروع به درمان می کنند.

 

 برای شناسایی بهترین پزشکان شیراز می توانید لیست متخصصین کلیه در شیراز را از گوگل سرچ کنید. برای سنگ شکنی و درمان بیماری های کلیه در شیراز به شما پیشنهاد می شود که پزشک خود را در جریان بیماری های زمینه ای و حساسیت های دارویی خود قرار دهید. انواع سنگ های کلسیمی، سیستینی، اسید اوریکی و ستراویتی توسط پزشکان شیراز تشخیص داده خواهد شد و مورد درمان قرار خواهند گرفت.

 

علائمی که در بیمار مبتلا به سنگ کلیه نمایان می شود:

 

تا زمانی که جراحی سنگ کلیه در شیراز ایجاد شده، ثابت باشد و حرکتی نکند هیچ علائمی بروز نمی کند و دردهای ناشی از سنگ کلیه زمانی ایجاد می‌شود که سنگ‌های کلیه جابه جا شوند یا به سمت میزنای ( لوله‌ای که کلیه را به مثانه مرتبط و متصل می کند)  حرکت می کند.

 

 از علائم سنگ کلیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1-کم شدن حجم ادرار

2-ادرار صورتی قرمز و قهوه ای رنگ

3-افزایش نوبت‌های دفع بیش از حد عادی

4-تب و لرز در صورت وجود عفونت

5-درد شدید در ناحیه پشت و پهلو

6-بدبو و تیره شدن ادرار

7-افزایش تعریق

8-کاهش اشتها

9-یبوست

10- اسهال

 

دقت کنید محل و شدت درد در بیماران مبتلا  به  سنگ کلیه با جابجایی سنگ در کلیه تغییر می کند.


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


 

 چگونه بیماری سنگ کلیه تشخیص داده می شود؟

برترین پزشکان متخصص کلیه در شیراز

اگر علائم فوق را داشتید به پزشک متخصص اورولوژی در شیراز مراجعه کنید.

از جمله روش هایی که برای تشخیص جراحی سنگ کلیه در شیراز  بکار برده می‌شود شامل آزمایش خون، رادیوگرافی، سونوگرافی، آزمایش ادرار، پیلوگرافی داخل وریدی، عکسبرداری  با استفاده از اشعهX است.

 

در چه مواردی باید عمل جراحی سنگ کلیه در شیراز صورت بگیرد؟

 

سنگ، گرفتگی و انسداد در کلیه ایجاد می کند که باعث تشکیل عفونت شده و به کلیه آسیب می رساند. سنگ به حدی رشد کرده و بزرگ شده که به راحتی و به طور خودکار دفع نمی‌شود. دردهای سرسام آور و غیر قابل کنترل ایجاد می شود.

 



♦ برای مطالعه ی کامل مقاله ی وازکتومی در شیراز، کلیک کنید >>  

 

⇔ 5 شرط انجام عمل وازکتومی در شیراز، هزینه و مزیت های آن≈



انواع روش های درمان برای سنگ کلیه در شیراز

 

بر اساس شدت و نوع سنگ کلیه درمان صورت می گیرد. نوشیدن روزانه ۶ الی ۸ لیوان آب جریان ادرار را افزایش می دهد و افرادی که آب بدنشان کم است و به استفراغ شدید مبتلا هستند، می توانند از روش تزریق وریدی مایعات استفاده کنند‌.

 

درمان به وسیله دارو

 

 برای کاهش و تسکین دردهای ناشی از جراحی سنگ کلیه در شیراز باید از داروهای مسکن با مشورت پزشک استفاده شود در صورت وجود عفونت باید  از آنتی بیوتیکی که پزشک تجویز کرده، استفاده شود.

انواع داروها برای درمان سنگ کلیه در شیراز

آلوپورینول ( زیلوپریم) برای درمان سنگ های اسید اوره

دیورتیک های تیازید برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلسیم

بی کربنات سدیم یا سیترات سدیم برای کاهش اسیدی بودن ادرار

محلول فسفر برای جلوگیری از سنگ کلسیم

ایبوپروفن (ادویل) برای کاهش و تسکین درد

استامینوفن ( تایلنول) برای کاهش و تسکین درد

سدیم ناپروکسن ( Aleve) برای کاهش و تسکین درد

 

لیتوتریپسی چیست؟

 

لیتوتریپسی روشی که در خارج از بدن به وسیله امواج ناگهانی، از امواج صدا برای تجزیه و تحلیل سنگ های بزرگ و تبدیل آن به سنگ های کوچک استفاده می شود، تا وارد شدن سنگ به مثانه را تسهیل کند. امکان دارد این روش آزار دهنده بوده و بیهوشی نیاز داشته باشد. بعد از اتمام این روش امکان دارد بر روی شکم و کمر کبودی ها و خون مردگی هایی ایجاد شود.

 

جراح تونل (نفرولیتوتومی از طریق پوست)

 در این روش،  جراح برش کوچکی بر روی کمر ایجاد کرده و  به برداشتن سنگ ها اقدام می کند.

 

اورتروسکوپی

 وقتی که در ناحیه مثانه یا اورتر سنگ گیر کند، پزشک از ابزاری به نام اورتروسکوپ برای شکستن و برداشتن سنگ ها استفاده میکند.

 

سنگ شکنی برون اندامی چگونه صورت میگیرد؟

 

سنگ شکنی برون اندامی (SWL)

 

 یکی از روش هایی که برای درمان جراحی سنگ کلیه در شیراز و میز نای به کار برده می شود، روش است SWL است. امواج شوک به وسیله اشعه ایکس یا امواج فرا صوت جهت تعیین محل قرار گیری دقیق سنگ، بر روی سنگ های کلیه در این روش متمرکز می شوند. در این روش شکسته شدن سنگ و تبدیل آن به قطعات کوچکتر به واسطه ای تابش مکرر امواج شوک بر روی سنگ کلیه انجام می شود، با گذشت چند هفته قطعات کوچک سنگ از طریق ادرار دفع می شوند.  این روش به دلیل ایجاد، اختلال در تنفس به بیهوشی نیاز دارد. دقت کنید SWL در بیشتر مواقع بر روی  سنگ سخت سیستین، کلسیم اوکسالات و کلسیم فسفات تاثیر نمی گذارد.

 

یورتروسکوپی چیست؟

 

در این روش پزشک  بدون ایجاد بریدگی و از طریق مثانه و مجاری ادراری دوربین ظریف و انعطاف‌ پذیر را وارد کلیه کرده تا موقعیت دقیق سنگ را پیدا کند. پزشک دستگاه سبد مانندی را به کار می‌برد تا سنگ های کوچک را خارج کند، اما سنگ های بزرگ به وسیله دوربین لیزری از طریق تابش شکسته می شوند و بعد از اقدامات فوق ممکن است پزشک برای راحتی در دفع، یک استنت در مجاری ادرار قرار دهد، که بعضی از استنت ها که در انتهای خود رشته ای هستند  به وسیله خود فرد خارج می شوند.

 

مشکلاتی که بعد از یوروتروسکوپی ممکن است ایجاد شود:

عفونت

تنگ شدن مجاری ادراری

خونریزی

 

روش جراحی بسته PCNL

 

یکی از روش‌هایی که برای درمان سنگ کلیه و دستگاه های ادراری استفاده می شود، روش PCNL است. نحوه انجام این عمل به این صورت است که از طریق سوراخ کوچکی که در پوست ایجاد شده یک دوربین را وارد کلیه می کنند و سپس سنگ شکن را به وسیله یک تیوب و پمپ مخصوص وارد کلیه کرده و سنگ را خارج می کنند. دقت داشته باشید در این نوع جراحی بیمار باید به طور کامل بیهوش شود.

 

قبل از انجام عمل جراحی PCNL بیمار موظف است موارد زیر را رعایت کنند:

 

یک روز قبل از عمل در بیمارستان بستری شود تا تمام آزمایشات و عکسبرداری ها صورت بگیرد.

از یک شب قبل از عمل باید ناشتا باشد و پهلو، ناحیه تناسلی، شکم بازیگران کوچولو و پشت خود را اصلاح کند.

مصرف داروهایی مانند آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب را از ۱۰ روز قبل از عمل قطع کند.

اگر فرد،  بیماری های خاصی از قبیل دیابت، آسم،  فشار خون و بیماری های قلبی داشته باشد، باید حتماً به پزشک اطلاع دهد.


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


 

بعد از عمل  سنگ کلیه در شیراز چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

 

فرد باید بعد از عمل یک روز در بیمارستان بستری شود و از خوردن آب و غذا خودداری کند، اما می‌تواند با اجازه پزشک مایعات مصرف کند.

برای بیمار برای دفع ادرار باید از سوند استفاده شود.

اگر اجازه ترخیص توسط پزشک صادر شد، بیمار باید استراحت کرده و روزانه حداقل ۶ الی ۸ لیوان آب بخورد.

۲ روز باید از زمان ترخیص بگذرد  تا فرد اجازه استحمام داشته باشد و پانسمان ها را بردارد.

 

بیمار باید تا یک مدت از انجام فعالیت های سنگین و  فعالیت های جنسی خود داری کند.

در صورت تجویز دارو، داروها را به موقع مصرف کند، تا درمان کامل و سریع تر صورت بگیرد.

با توجه به موارد فوق دریافتیم جراحی سنگ کلیه در شیراز  به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوا، شایع شده است. که با استفاده از روش های مدرن این بیماری قابل درمان است. اما باید دقت داشته باشید که این بیماری به موقع تشخیص داده شود و درمان صورت بگیرد.

ممنون از همراهی شما عزیزان

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی