8 روش عمل پروستات در شیراز و مراقبت های کامل بعد عمل

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 14 مرداد 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

بیماری های غده پروستات از جمله بیماری های شایه در میان مردان است. پروستات واژه ای است یونانی به معنی آنچه که قبل از چیز دیگری قرار گرفته است. غده پروستات گردویی شکل و یکی از اجزای دستگاه تولید مثل در آقایان است.که گردن مثانه یعنی تحتانی ترین قسمت آن را احاطه کرده است و در عمیق ترین بخش بخش لوله میزراه که ادرار را از مثانه خارج می کند قرار دارد ومایعی ترشح می کند که به قسمتی از مایع منی تبدیل میشود

پروستات ساختاری عضلانی-غده ای دارد که سخت است. در این مقاله قرار است به بررسی عمل پروستات در شیراز بپردازیم. پیشنهاد ما به شما این است تا پایان مقاله با ما همراه باشید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

انواع بیماری های پروستات

عبارت است از هرگونه اختلال خوش خیم که موجل تداخل در خروج جریان ادرار می شود که اکثرا در مردان مسن دیده می شود وناشی از بزرگ شدن پروستات است.  پروستاتیت عبارت است از التهاب پروستات که ممکن است با احساس ناراحتی و درد همراه باشد و انواع مختلفی از جمله پروستاتیت حاد باکتریایی، مزمن باکتریایی، پروستاتیت مزمن و سندروم درد مزمن لگن است. که شایع ترن بیماری های پروستات در سنین زیر 50 سالگی هستند.

عبارت است از هرگونه اختلال خوش خیم که موجل تداخل در خروج جریان ادرار می شود که اکثرا در مردان مسن دیده می شود وناشی از بزرگ شدن پروستات است.
	پروستاتیت
 عبارت است از التهاب پروستات که ممکن است با احساس ناراحتی و درد همراه باشد و انواع مختلفی از جمله پروستاتیت حاد باکتریایی، مزمن باکتریایی، پروستاتیت مزمن و سندروم درد مزمن لگن است. که شایع ترن بیماری های پروستات در سنین زیر 50 سالگی هستند.

عمل پروستات در شیراز:

 

یکی از عمل های جراحی که در بین مردم بسیار شایع است، جراحی پروستات می باشد. بزرگ شدن پروستات معمولا در سنین بالا بروز می کند که ممکن است بسیاری از مردان آن را تجربه کنند. امروز در این مقاله قصد داریم شما را با عنوان عمل پروستات در شیراز، آشنا کنیم و اطلاعات کاملی در مورد این بیماری را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 

هدف از انجام عمل جراحی پروستات در شیراز:

 

1-درمان  وضعیتی که بیمار در آن قرار دارد.

2-رفع  مشکلات ادراری و تداوم ادرار

3-کاهش عوارض جانبی ناشی از بزرگ شدن پروستات

4-بازگشت قابلیت نعوظ در مردان

 

 

مواردی که نشان می دهد پروستات شما حتما باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد:

 

1-اگر بزرگ بودن پروستات باعث ادرار خونی شود.

2-اگر بزرگی پروستات موجب بروز عفونت های ادراری شود.

3-اگر فشاری که پروستات بر روی مثانه و حالب ها وارد می کند به قدری باشد که موجب نارسایی کلیه ها شود.

4-اگر علائم ناشی از بزرگ شدن پروستات، بسیار شدید باشد.

 

گاهی بیماری شب ادراری و بی خوابی های حاصل از آن، فرد را دچار کلافگی بیش از حد کرده و زندگی روزمره را دچار اختلال می کند، در این صورت است تمایل فرد به جراحی پروستات بیش تر می شود. پزشک، علائم ادراری فرد را طبق فرمولی که IPSS نامیده می شود بررسی کرده و به سه دسته تقسیم می شود:

خفیف

متوسط

شدید

 

برای مثال فردی که دو بار در روز بیش از حد معمول و شبانه یک بار بیش تر از حد معمول و بدون سوزش ادرار، ادرار می کند. ادرار آن گاهی قطع و وصل شده و در آخر قطره قطره می شود، در دسته افرادی قرار می گیرد که بدون تجویز دارو، بیماری وی کنترل می شود.

 

چنان چه علائم دیگری به علائم بالا اضافه شود در دسته متوسط قرار می گیرند و حدود ۴۰ درصد این بیماران با تجویز دارو، د مان می شوند. دسته سوم افرادی هستند که درمعرض علائم شدید این بیماری قرار دارند، این افراد حتما باید تحت نظر پزشک متخصص، عمل جراحی شوند.

 



♦ برای مطالعه ی کامل مقاله ی وازکتومی در شیراز، کلیک کنید >>  

⇔ 5 شرط انجام عمل وازکتومی در شیراز، هزینه و مزیت های آن≈


 


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151

 


عمل جراحی پروستات:

 

همان طور که در بالاتر ذکر شد چنان چه فردی در معرض علائم شدید ناشی از بزرگ شدن پروستات قرار بگیرد، حتما باید مورد جراحی قرار گیرد. جراحی پروستات به روش های مختلفی انجام می شود. در شیراز پزشکان متخصص بسیاری وجود دارد که جراحی پروستات را با دقت و موفقیت بالایی انحام می دهند و در صورت ابتلا به این عارضه، پیشنها می شود حتما با پزشکان شیراز، مشاوره ای داشته باشید.

 

یکی از روش های جراحی پروستات، جراحی با لیزر می باشد:

 

جراحی PVP  با لیزر:

در این روش از لیزر برای ذوب کردن بافت اضافی پروستات و باز کردن مجاری ادرار استفاده می شود.

 

جراحی پروستات با لیزر هولمیوم HOLAP

این روش همانند روش PVP می باشد اما از لیزر متفاوتی استفاده می کنند.

انوکلئاسیون پروستات با لیزر هولمیوم HOLEP

از این روش برای برش دادن قسمت اضافی پروستات، استفاده می شود و مناسب برای مردانی است که پروستات آن ها خیلی بزرگ شده است.

 

بزرگی خوش خیم پروستات

 

هیپرپلازی خوش خیم سلول های پروستات که منجر به هیپرتروفی(بزرگ شدگی) پروستات می شود که مشکلات ادراری را به دنبال دارد. در بین مردان بالای 50 سال بسیار شایع تر است.

 

سرطان پروستات

 

شایع ترین سرطان در میان آقایان است. که در سال هزازران نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند. ان بیماری اگر در مراحل اولیه خود که عموما هم بدون علائم است تشخیص داده شود درمان آن بسیار موفقیت آمیز است و درصد بالایی از مبتلایان به این بیماری می توانند به زندگی عادی خود بازگردند.

 

درمان پروستات در شیراز به چه صورت است؟

 

برای هریک از این بیماری های ذکر شده درمان های گوناگونی از جمله دارو تراپی مانند استفاده از آنتی بیوتیک ، رادیو تراپی در افرار مبتلا به کنسر پروستات،  شیمی درمانی و جراحی های گوناگون است.

 

 در این جا به بررسی انواع عمل پروستات در شیراز می پردازیم:

 

ابتدا باید متوجه شویم که جراحی پروستات در شیراز به چه هدفی انجام می گیرد. که شایع ترین دلایل آن سرطان پروستات و هیپرپلازی خوش خیم پروستات هستند.

جراحی با هدف برداشتن کامل ویا بخشی از غده پروستات پروستاتکتومی  نام دارد که در برخی موارد با بیهوشی کامل بیمار همراه است و یا با سرکردن نیمه تحتانی بدن از به وسیله کانال نخاعی صورت می پذیرد و اهداف زیر را شامل می شود:

 

برداشتن قسمت های مبتلا شده به سرطان

کاهش دادن درد ناشی از بیماری های پروستات

کمک به جریان طبیعی ادراری( بیمار بدون مشکل توانایی تخلیه داشته باشد)

حفظ کردن توانایی نعوظ

کاهش دادن عوارض بیماری

 

انواع عمل پروستات در شیراز

 

1- جراحی لاپاراسکوپیک

 

این روش که کم تهاجمی ترین روش است. هنوز به طور کامل به عنوان یک روش استاندارد جراحی شناخته نمی شود و مدت زمان عمل در حدود دو تا سه ساعت است و می تواند با کمک ربات و یا بدون آن صورت گیرد که استفاده از ربان در پروستاتکومی لاپاراسکوپیک مزیت های چشم گیری در مقایسه با روش لاپاراسکوپی معمولی  دارد از جمله:

بهبودی سریع تر بیمار

خون ریزی و آسیب دیدگی کمتر بدن

تایم کوتاه تر بستری ودن

توانایی بیشتر در کنترل مثانه در مدت زمان یکسان پس از عمل

 

2- پروستاتکتومی باز

 

این روش روش معمول و سنتی عمل پروستات است که در درمان سرطان های پروستات کاربردی است و جراح با دسترسی باز به پروستات اقدام به جراحی پروستات های بسیار بزرگ (بالای 80 گرم) می کند.

مدت زمان این عمل جراحی پروستات در شیراز در حدو یک ساعت و نیم است و عموما بیمار دو تا سه روز پس از جراحی در بیمارستان بستری می شود. به طور کلی سه روش اصلی برای ماستکتومی باز وجود دارد.

 

3- روش پرینیومی

 

در این روش، برشی توسط جراح میان قسمت فوقانی مقعد و کیسه بیضه ایجاد می شود و بدین صورت می توان از این مجرا ایجاد شده غده پروستات را خارج نمود. ریسک و ضعف بزرگ این روش ناتوانی در خارج کردن لنف نود ها یا گره های لنفاوی و همچنین ضعف در نعوظ می باشد. برای این روش می توان از بیهوشی جنرال یا بی حسی از طریق کانال نخاعی استفاده نمود.

 

4- روش رتروپوبیک

 

در این روش جراحی برای دسترسی به پروستات برشی در پایین شکم زده می شود و غالبا پروستات از این طریق برداشته می شود اما جراح در صورت موارد ابتلا به کنسر و مشکوک بودن به متاستاز بیماری، می تواند با استفاده از این روش جراحی برخی از لنف نود های این قسمت را جهت انجام آزمایش های پاتولوژیک خارج کند. در این روش نیز می توان از بیهوشی جنرال یا بی حسی از طریق کانال نخاعی استفاده نمود.

 

5- روش جراحی اندوسکوپیک( عمل لیزری پروستات)

 

این روش بدون ایجاد برش روی سطح بدن ایجاد می شود و در واقع با استفاده لوله ای ظریف و منعطف که از نوک آلت تناسلی عبور می کند موجب برش قسمتی از غده پروستات می شوند.

این روش جراحی عموما جهت از میان بردن مانعی که توسط بزرگ شدن (هیپتروفی) خوش خیم پروستات به وجود می آید صورت می گیرد و جهت ایجاد جریان ادراری سالم صورت می گیرد و در رده جراحی های کم تهاجمی است.

 

6- برش غده پروستات به وسیله میزراه ( TUIP)

 تایم این جراحی در حدود نیم ساعت بوده و برای پروستات های نه چندان بزرگ ( زیر 40 گرم) مورد استفاده است و شامل برش های کوچک در غده پروستات جهت متسع کردن میزراه است.

 

7- روش برداشتن پروستات به وسیله میزراه (TURP)

پرکاربرد ترین و می توان گفت استاندارد ترین شیوه عمل پروستات برای هیپرپلازی خوش خیم غده پروستات، شیوه برداشتن پروستات به وسیله میزراه (TURP) است.  از طریق یک سیم حلقوی قسمتی از پروستات بزرگ شده در طول عمل پروستات بریده می شود که این بخش ها در طی جریان هیپرتروفی غده پروستات به بخش های تحتانی مثانه رفته که طی عمل جراحی این قسمت ها برداشته می شود. تایم عمل پروستات در شیراز حدود یک ساعت است و عموما بین یک تا دو روز مریض بستری می شود.

 

8- سرما جراحی یا کرایو سرجری (cryosurgery)

در این روش عمل پروستات از منجمد کردن سلول های سرطانی به وسیله ابزاری فلزی و کوچک که در داخل تومور قرار می گیرد استفاده می شود.


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


عوارض عمل پروستات

 

عوارض جدی و دراز مدت عمل پروستات نسبت به قبل کاهش یافته است. زیرا امروزه از روش های جدید پیشرفته تری استفاده می شود. اما از عوارض احتمالی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مشکل در نعوظ

 

 عدم نعوظ در دو یا سه ماه پس از عمل پروستات قابل پیش بینی و طبیعی است اما در صورت آسیب دیدگی در حین عمل پروستات می تواند سبب ایجاد مشکلات نعوذ در طولانی مدت شود.

 

بی اختیاری ادراری

 

 ممکن است موجب نشت یا دفع قطره قطره ادرار (به وبژه پس از جراحی) شود. در بسیاری از بیماران چند هفته یا چند ماه پس از جراحی،کنترل طبیعی بازمی گردد. هرچند که در موارد خاص، بی اختیاری به صورت دائمی باقی خواهد ماند.

حساسیت به ماده بیهوشی یا سرکننده

آسیب به بافت و اندام های دیگر

خون ریزی و درد

احتمال عفونت و تورم لنف نود های اطراف لن و کشاله ران

درد و خون رویزی در هنگام ادرار که پس از مدت چند هفته تا چند ماه به حالت طبیعی باز می گردد.

 

توصیه هایی برای بعد از عمل پروستات

 

1-بین هر جهل و پنج دقیقه تا یک ساعت پوزیشن نشستن خود را تغییر دهید.

2- محل عمل پروستات را تمیز و ضد عفونی شده نگه دارید.

3- به مدت یک ماه و نیم از انجام حرکات پرتحرک بپرهیزید.

4- به مدت یک هفته از رانندگی دوری کنید.

5- از رفتن به سونای آب گرم خودداری کنید.

6- تحرکات روده در چند روز پس از عمل بسیار مهم است پس برای جلوگیری از یبوست مایعات زیاد بنوشید.

7- تا جای ممکن از پله استفاده نشود.

8- به طور کلی زمان بازگشتن به حالت طبیعی و از بین رفتن علائم به وضیعت بیمار، نوع عمل 9- پروستات و میزان توجه به دستورات پزشک معالج بستگی دارد.

تمامی روش های فوق با پیشرفت امکانات برای عمل پروستات در شیراز  قابل انجام است.

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی