3 روش جراحی مینیسک زانو در شیراز و هزینه ی این عمل

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 12 مرداد 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

یکی از قسمت های پر اهمیت و خطیر زانو غضروفی هلالی شکل است که مینیسک نامیده می شود.

در این مطلب ترمیم مینیسک زانو درشیراز را به شما معرفی می کنیم پس تا انتها این مطلب با دقت مطالعه کنید.

مینیسک چیست؟

در ساختار کالبد انسان، استخوان ران و ساق پا در وضعیت نرمال باهم در تماس نیستند. از این رو استخوان ران به صورت منحنی و استخوان ساق پا راست و صاف است و نقش مینیسک از بین بردن این تمایز در شکل آنها است. به این شکل که استخوان ران به درستی در سوراخ های مینیسک قرار گرفته باشد و سبب حرکت راحت پا می شود. گرفتن ضربات برای محافظت از غضروف میانی مسئله ای مهم و ضروری است این نقش را میسنیک ایفا می کند.

در ساختار کالبد انسان، استخوان ران و ساق پا در وضعیت نرمال باهم در تماس نیستند. از این رو استخوان ران به صورت منحنی و استخوان ساق پا راست و صاف است و نقش مینیسک از بین بردن این تمایز در شکل آنها است.
به این شکل که استخوان ران به درستی در سوراخ های مینیسک قرار گرفته باشد و سبب حرکت راحت پا می شود. گرفتن ضربات برای محافظت از غضروف میانی مسئله ای مهم و ضروری است این نقش را میسنیک ایفا می کند.

جراحی مینیسک زانو در شیراز

 

وظیفه این بخش دفع آسیب ها و ضربات وارده به زانو است و سبب استقامت زانو می شود. 
پاره شدن مینیسک نابسامانی در راندمان صحیح زانو را موجب می شود و تا زمان معالجه و بازسازی شدن باعث اختلال کارهای روزانه می شود.

 

مینیسک زانو نوعی بافت غضروفی است که در بین سر استخوان ران و درشت نی قرار گرفته و به شکل c می باشد. یکی از مهم ترین آسیب دیدگی های زانو مربوط به پارگی مینیسک زانو است که ممکن است در اثر فعالیت هایی هم چون اعمال وزن اضافه بر زانو، فشار یا چرخش، اعمال ضربه به زانو، ورزش های سنگین و ... این بافت دچار آسیب دیدگی شود.

 

در این مقاله با بحث جراحی مینیسک زانو در شیراز همراه با شما عزیزان خواهیم بود لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

عواملی چون دویدن یا بالا رفتن از پله نیازمنده توان بالایی است که بدون مینیسک، غضروف زانو به راحتی صدمه می بیند و در آخر باعث آرتروز زانو می شود.

 

در اکثر مواقع پاره شدن مینیسک زانو به سبب فشار زیادی است که با حرکات چرخشی در ورزش به زانو تحمیل می شود. به این صورت که با چرخش فرد قسمت زیرین ساق پا و پا در حالتی نادرستی قرار می گیرد و باعث پارگیه مینیسک با شدت بالا یا پایین می شود که بازسازی و جراحی آن با تشخیص پزشک متخصص ممکن می شود.

 

در اکثر موارد پارگی مینیسک خارجی از مینیسک داخلی بیشتر است. زیرا مینیسک داخلی زانو به رباط میانی متصل است و مستحکم تر است.

هر زانوی فرد دو مینیسک دارد.

 

مینیسک داخلی

 

مینیسک داخلی دارای یک فرم  غضروفی لیفی است که از استحکام بالایی برخوردار است.  مینیسک داخلی در بخش درونی زانو و در قسمت بالایی استخوان درشت نی مستقر گردیده است.

مینیسک داخلی باعثه مطابقت سطح مفصلی استخوان درشت نی با سطح مفصلی استخوان ران در درون زانو می شود.

 

مینیسک خارجی

 

ساختار مینیسک خارجی همانند مینیسک داخلی است که در سمت خارجی مفصل زانو و قسمت فوقانی کندیل استخوان درشت نی مستقر گردیده و موجب مطابقت سطح مفصلی درشت نی با سطح مفصلی استخوان ران در قسمت بیرون می شود.

جنبش بیشتری نسبت به مینیسک داخلی دارد.

پارگی مینیسک و صدمه رسیدن به آن متداول ترین عارضه در قسمت زانو است. و افراد ورزشکار به خصوص ورزشهای پر برخورد مانند فوتبال یا هندبال دچار این عارضه میشوند.

 


 مطالعه بیشتر:

4  فایده ی جراحی آرتروسکوپی زانو در شیراز + انتخاب درست بهترین جراح این عمل


 

نحوه تشخیص پارگی مینیسک زانو در شیراز به چه صورت است؟

 

در این عارضه فرد در ناحیه زانو احساس درد می کند. هم چنین در این ناحیه احساس قفل شدگی، گرفتگی، خالی کردن زانو و... به فرد دست می دهد و فرد به راحتی نمی تواند زانوی خود را خم کند در صورت چنین علائمی فرد به پزشک متخصص مراجعه کرده و پزشک با انجام معاینه های اولیه، عکس برداری، آرتروسکوپی و ... این بیماری را تشخیص می دهد. در مرحله بعد بنا بر میزان پارگی و شدت درد پزشک از روش های مختلفی اعم از فیزیوتراپی و عمل جراحی در شیراز برای درمان بیمار استفاده خواهد کرد.

 

بهترین پزشک متخصص درمان مینیسک در شیراز

 

شاید شما هم جز ان دسته از افرادی باشید که برای آسیب دیدگی زانو به دنبال یک پزشک مجرب و متخصص در شیراز باشید. لازم به ذکر است که شما باید در انتخاب پزشک متخصص در شیراز به یک سری نکات توجه کنید تا بهترین پزشک شیراز را انتخاب کنید. بهترین جراح زانو در شیراز پزشکی است که در زمینه تشخیص آسیب دیدگی و به دنبال آن انتخاب مناسب ترین روش برای درمان آموزش دیده باشد.

 

 زانو، ستون فقرات و بسیاری دیگر از مفاصل بدن نسبت به سایر اجزای بدن به زودی فرسوده می شوند و نیاز به ترمیم و جراحی پیدا می کنند بنابراین عمل جراحی زانو در شیراز روز به روز با پیشرفت علم و تکنولوژی پیشرفته تر می شود. جراحی مینیسک زانو یک عمل بسیار حساس است که هر جراحی قادر به انجام موفق آن نمی باشد. بنابراین در انتخاب پزشک خود حتما دقت کنید.

 

ویژگی برترین جراح متخصص مینیسک زانو در شیراز

 

پارگی مینیسک زانو گاهی با انجام فیزیوتراپی درمان خواهد شد اما اگر این روش جواب ندهد مینیسک زانو باید حتما جراحی شود در انتخاب پزشک جراح به نکات زیر توجه کنید؛

 

  • 1- قبل از عمل جراحی می توانید با بیمارانی که در این زمینه تجربه داشته اند مشورت کنید و از مهارت و تجربه آن ها در این زمینه استفاده کنید.
  • 2- در این مورد سعی کنید پزشکی را انتخاب کنید که در دسترس باشد چرا که آسیب دیدگی زانو باعث می شود شما نتوانید مسافت زیادی را جا به جا شوید با این حال این معیار را برای انتخاب پزشک در اولویت قرار ندهید چرا که در مورد انتخاب پزشک مهارت و تجربه پزشک حرف اول را می زند.
  • 3- سعی کنید پزشکی را انتخاب کنید که علاوه بر تجربه و مهارت به تمام صحبت های شما در زمینه بیماری گوش دهد و بر اساس گفته های شما اقدام به درمان کند.
  •  

مطالعه بیشتر:

5  دلیل مهم آسیب رباط زانو در شیراز + عمل ترمیم لیزری و مراقبت های این جراحی


 

چه عواملی دلایل پارگی مینیسک هستند؟

 

دلایلی که سبب به وجود آمدن این عارضه در زانو میشوند عبارت اند از:

 

1- انجام حرکات چرخشی در ورزش و تغییر ناگهانی جهت  در موقعیتی که پای شما روی زمین است.

2- وارد شدن شوک از طریق ضربه ای ناگهانی به زانوی شما به خصوص در موقعیتی که زانوی شما خمیده است.  

3- بلند کردن وسایل سنگین که باعث وارد شدن فشار زیاد به مینیسک می شود.

4- وزن بسیار بالا و چاقی نیز یکی دیگر از دلایلی است که باعث پاره شدن مینیسک می شود.

5- خم کردن زانو به صورت ناگهانی نیز میتوان یکی از دلایل پارگی مینیسک باشد.

 

پارگی مینیسک چه علائم و نشانه هایی را به همراه دارد؟

 

1- اگر پارگی مینیسک ناچیز و خفیف باشد شما درد کمتری را در ناحیه زانو احساس می کنید و زانوی شما کمتر متورم می شود. در این مورد هنگام پیاده روی درد قابل توجهی را احساس نخواهید کرد. فقط کمی در انجام کارهای روزانه خو محدود می شوید دلیل این نوع از پارگی مینیسک وارد شدن ضربه به زانو است.

 

2- اگر پارگی به صورت متوسط باشد ، شما در ناحیه وسط و کناره های زانوی احساس درد می کنید که در اکثر مواقع زانو بعد از 48 تا 72 ساعت متورم می شود.

این پارگی در اثر بلند کردن اجسام سنگین اتفاق میفتد و راه رفتن در این شرایط کمی دردناک می شود.

 

3- اگر پارگی مینیسک شدید باشد بخشی از مینیسک سست می شود و به صورت آزادانه در درون مفصل حرکت می کند که باعث قفل شدن زانو یا صدا دادن آن می شود.

 در این وضعیت طرف راست مینیسک صدمه دیده است و متورم می شود و بعد از 24 تا 48 ساعت به دلیل پاره شدن رگ های خونی داخل مینیسک و بافت های اطراف آن، زانو کبود ( آبی رنگ ) می شود.

در این نوع پارگی راه رفتن بسیار دشوار و دردناک است.


مطالعه بیشتر:

2  روش تعویض مفصل زانو در شیراز و مراقبت های بعد عمل

 


آیا ترمیم مینیسک در شیراز بدون عمل جراحی امکان پذیر است؟

 

پزشک مربوطه در ابتدا مصرف دارو و کمپرس یخ و استراحت را برای کم شدن درد و ورم زانو، تمرینات اصلاحی برای بهبودی استقامت پشت ساق پا و ران و استفاده از زانو بند طبی (بریس ) را برای بیمار خود تجویز می کند. در صورت بهتر نشدن وضعیت بیمار عمل جراحی مینسینک در شیراز  را توصیه می کند.

 

عمل جراحی برای ترمیم مینیسک زانو در شیراز به چه صورت است؟

 

جراحی مینیسک در شیراز به سه صورت انجام می شود:

 

1- ترمیم پارگی مینیسک زانو در صورتی که پارگی‌ به اندازه 1 الی 22 سانتیمتر باشد و در مجاورت با رگ های خونی باشد پزشک مربوطه با در نظر گرفتن عاقبت عمل و احتمال درمان بیمار، جراحی را شروع می کند.

 

2- در این مورد جراحی با حذف قسمتی از مینیسک زانو (مینیسکتومی جزئی) صورت می گیرد.

اگر احتمال بهبود و ترمیم پارگی در قسمت مینیسک پایین باشد پزشک اقدام به جدا کردن بخش پاره شده می کند که سبب می شود مفصل حرکت کند.

 

3- حذف کامل مینیسک زانو در شیراز از طریق جراحی در شرایطی که پارگی مینیسک به حدی باشد که با روشهای درمانی مختلف و دو نوع دیگر جراحی که قبل تر به آن پرداختیم ترمیم نشود پزشک مربوطه اقدام به این نوع جراحی می کند. بیشتر پزشکان در حد امکان از این جراحی خودداری می کنند. زیرا عدم وجود مینیسک در زانو باعث بالابردن احتمال برای ابتلا به پوسیدگی انتهای ساق پا و ران و در آخر مبتلا شدن فرد به آرتروز زانو می شود .

 

توجه داشته باشید که شما هر کدام از روشهای جراحی داشته باشید ممکن است بعد از جراحی کمی احساس درد کنید ، در صورتی که شما داروهایتان را به موقع مصرف کنید و توصیه های پزشک را به درستی رعایت کنید ، این درد قابل کنترل می شود.

 

روش جراحی مینیسک زانو بر اساس چه فاکتور هایی انتخاب میشود؟

 

1- اندازه پارگی مینیسک زانو

2- قسمتی که پارگی مینیسک زانو در آن رخ داده است

3- مدت زمان اصلاح و ترمیم

در نتیجه در زمانی که پارگی در ناحیه بیرونی که رگ های خونی در آن قسمت قرار گرفته اند رخ می دهد. یا در زمانی که میزان پارگی چشمگیر نباشد، پزشک مربوطه دوختن مینیسک را انتخاب می کند.

 

هزینه جراحی پارگی مینیسک زانو در شیراز چقدر است؟

 

هزینه جراحی مینیسک زانو در شیراز  به انتخاب پزشک مربوطه، مرکز درمانی مورد نظر شما، نوع عمل، مدل بیهوشی، زمانی که شما را بستری می کنند و... بستگی دارد. با توجه به این که این جراحی جنبه زیبایی ندارد و ماهیت درمانی دارد بیمه وظیفه دارد بخشی از مبلغ جراحی را پرداخت نماید.

 


مطالعه بیشتر:

3  مزیت آرتوکین تراپی در شیراز و هزینه انجام آن


 

دوره نقاهت بعد از جراحی پارگی مینیسک در شیراز چقدر طول می کشد؟

 

دوره نقاهت و مدت زمان بهبودی به عوامل زیر مربوط است:

- مریض چند سال دارد.

- جراحی به کدام روش انجام شده است.

- وضع فیزیکی و جسمانی مریض به چه صورت باشد.

-اندازه پارگی مینیسک چقدر باشد.

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

4 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی