4 نوع عمل سرکلاژ زنان در شیراز + فواید و هزینه این عمل

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 13 شهریور 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

دوران بارداری یکی از سخت ترین و در عین حال خاص ترین دورانی است که در طول زندگی بانوان رخ می دهد. اغلب در این دوران، رخداد های پیش بینی نشده ای اتفاق می افتد که ممکن است شیرین و یا ناگوار باشند. یکی از رخداد های تلخ و ناگوار، سقط جنین است که علاوه بر ایجاد غم و اندوه، عارضه های ناگواری نیز به همراه دارد. سقط جنین حادثه ای است که اغلب به دلایل گوناگونی رخ می دهد. اگر بانویی به سقط جنین دچار شود.

به دلیل آسیب دیدگی رحم، احتمال دارد در بارداری های بعدی نیز به سقط جنین دچار شود به همین دلیل برای جلوگیری و مقابله با سقط جنین روش های درمانی مختلفی وجود دارد که یکی از این روش ها، عمل جراحی سرکلاژ نام دارد.

عمل سرکلاژ چیست و به چه دلیلی انجام می شود؟

هنگامی که نطفه تشکیل می شود و جنین در رحم بانوان به وجود می آید گردنه رحم بسته شده و تا موعد زایمان باز نمی شود. در برخی از بانوان، عملکرد دهانه رحم در حین بارداری با اختلال مواجه می شود. در نتیجه رحم زودتر از موعد زایمان باز می شود و توانایی نگهداری جنین را از دست می دهد این اختلال نارسایی دهانه رحم نامیده می شود.زمانی که وزن جنین و جفت آن افزایش می یابد رحم توانایی حمل و نگهداری آن ها را از دست می دهد.

هنگامی که نطفه تشکیل می شود و جنین در رحم بانوان به وجود می آید گردنه رحم بسته شده و تا موعد زایمان باز نمی شود. در برخی از بانوان، عملکرد دهانه رحم در حین بارداری با اختلال مواجه می شود. در نتیجه رحم زودتر از موعد زایمان باز می شود و توانایی نگهداری جنین را از دست می دهد این اختلال نارسایی دهانه رحم نامیده می شود.زمانی که وزن جنین و جفت آن افزایش می یابد رحم توانایی حمل و نگهداری آن ها را از دست می دهد.

سر کلاژ زنان در شیراز

 

سرکلاژ به معنی دوختن دهانه رحم جهت حفظ سلامت در دوران بارداری است که در موارد به خصوصی انجام می شود. در این عمل گردن رحم دوخته می شود. این عمل در سه ماهه دوم از بارداری و بعد از هفته دوازدهم انجام می شود. سرکلاژ در هنگامی که دهانه رحم ممکن است در اثر نارسایی باز شود و موجب سقط جنین یا زایمان زود رس شده انجام می شود. این روش تا ۹۰ درصد می تواند از خطر سقط جنین جلوگیری کند. در این مقاله با بررسی عمل سر کلاژ زنان در شیراز همراه با شما عزیزلن خواهیم بود لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

 

فواید عمل سر کلاژ در شیراز

 

همان طوری که به این موضوع اشاره شد این عمل براز جلوگیری از زایمان زود رس و سقط جنین انجام می شود. از دیگر فواید این عمل می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

1-تولد نوزاد سالم

2- افزایش توانایی رحم در نگهداری جنین

3- جلوگیری از زایمان زود رس و سقط جنین

 

آیا امکان باز شدن سر کلاژ بعد از جراحی وجود دارد؟

 

ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که بعد از انجام این عمل ایا امکان باز شدن مجدد دهانه رحم وجود دارد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله.

به هر دلیلی امکان باز شدن سرکلاژ وجود دارد. سرکلاژ یک عمل برای جلوگیری از زایمان زود رس و سقط جنین است. این عمل بسیار موفق بوده و تا ۹۰ درصد از سقط جنین جلوگیری می کند اما نکته ای که در این باره وجود دارد باید بعد از انجام سرکلاژ از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید چرا که ممکن است دهانه رحم دوباره باز شود. از علائم باز شدن سرکلاژ می توان به خونریزی، آب ریزش، دردهای شکمی، سفت شدن شکم، احساس خروج ترشحاتی از رحم و... اشاره کرد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم سریعا پزشک خود را در جریان بگذارید.

 

اندازه طول دهانه رحم

 

بسته به این که زن در هفته چندم بارداری باشد طول دهانه رحم متفاوت خواهد بود به طور مثال در هفته هشتم تا چهاردهم بارداری حداکثر اندازه دهانه رحم باید ۵۶ میلی متر باشد در حالی که این اندازه در هفته ۱۵ تا ۲۸ بارداری حداکثر باید ۵۲ میلی متر باشد. به طور کلی در صورتی که طول دهانه رحم زیر ۳۰ میلی متر باشد عمل سر کلاژ لازم است.

 

هزینه عمل سر کلاژ در شیراز چگونه است؟

 

هزینه انجام عمل های مربوط به زنان در صورتی که درمانی باشد و زیبایی نباشد توسط بیمه پرداخت خواهد شد. این عمل نیز در صورتی که برای پیش گیری از زایمان زود روس و سقط جنین انجام شود هزینه های مربوط به آن توسط بیمه پرداخت می شود. هزینه های مربوط به این عمل به طور کلی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به دستمزد پزشک زنان، دستمزد سایر پرسنل، دارو های قبل و بعد از عمل، آزمایشات انجام شده بر روی بیمار و ... اشاره کرد.

 

 

چه کسانی باید عمل سرکلاژ در شیراز را انجام دهند؟

 

انجام عمل سر کلاژ در شیراز معمولا به افرادی توصیه می شود که دهانه رحم شان کوتاه باشد یا دهانه رحم در آن ها به طور کامل بسته نمی شود چرا که دهانه رحم باید در طول دوران بارداری به صورت طبیعی بسته باشد و در هنگام زایمان رفته رفته باز شود. هم چنین انجام این عمل برای کسانی که تجربه زایمان زود رس دارند مناسب است. زایمان زود رس می تواند ناشی از نارسایی در دهانه رحم باشد. هم چنین این عمل برای مادرانی که تا به حال سابقه سقط جنین داشته اند توصیه می شود. در بعضی از موارد انجام این عمل برای تولد نوزاد های دو قلو نیز توصیه می شود و در صورتی که فرد رحم ضعیف داشته باشد و پزشک جهت پیش گیری پس از درمان نازایی انجام این عمل را برای بیمار توصیه خواهد کرد.

 

آیا با استراحت ممکن است دهانه رحم بسته شود؟

 

بر خلاف تصور برخی از افراد استراحت سبب جلوگیری از کوتاه تر شدن طول سرویکس رحم جلوگیری می کند. تجویز استراحت توسط پزشک فقط زمانی اتفاق می افتد که کوتاهی سرویکس به اندازه ای نیست که باعث به خطر افتادن سلامت جنین شود. در مواردی که سرویکس خیلی کوتاه باشد با استراحت درمان نخواهد شد و حتما باید سرکلاژ انجام شود.

 

نحوه استراحت برای سرویکس کوتاه

 

به طور معمول در صورت کوتاه شدن سرویکس پزشک جهت جلوگیری از سقط جنین و زایمان زود رس برای بیمار استراحت مطلق تجویز می کند. تجویز نحوه استراحت مطلق توسط پزشک بستگی به شرایط بیمار دارد.

 

  پزشک ممکن است با توجه به شرایط بیمار دستورات مختلفی برای جلوگیری از زایمان زود رس و سقط جنین به او بدهد. به طور کلی پزشک با توجه به شرایط و مشکلات بارداری استراحت را به صورت زیر توصیه می کند؛

 

الف_ کاهش فعالیت ها در خانه و محل کار

در این مورد پزشک از بیمار می خواهد فعالیت های خود را کم کند به طور مثال کم تر در خانه کار کند و از محل کار خود مرخصی بگیرد. فعالیت هایی مانند پیاده روی و ورزش را نیز محدود کرده و با برنامه منظم به استراحت مطلق بپردازد.

 

ب_ بستری شدن در بیمارستان

گاهی پزشک جهت اعمال استراحت مطلق و کامل به بیمار نا چار می شود او را در بیمارستان برای مدت زمان خاصی بستری کند در این شرایط فعالیت بیمار کاهش پیدا کرده و بیمار استراحت مطلق زیر نظر پزشک دارد.

 

ج_ محدود کردن فعالیت های ورزشی

اگر پیش از این عادت داشتید که روزانه چندین ساعت ورزش کنید، سعی کنید در دوران استراحت مطلق آن را کنار بگذارید. ورزش تا حد زبادی می تواند باعث باز شدن دهانه رحم در طول بارداری شود. بنابراین در صورتی که دچار کوتاهی سرویکس هستید سعی کنید استراحت مطلق داشته باشید و ورزش را کنار بگذارید.

 

بعد از عمل سر کلاژ در شیراز در صورت داشتن علائم زیر به پزشک مراجعه کنید؛

 

1-در صورت داشتن خونریزی زیاد

2-تب بالای ۳۸ درجه

3-خروج ترشحات شفاف از واژن

4-بدن درد

5- لرز

6- خروج ترشحات زرد رنگ از واژن

7- خروج ترشحات با بوی بد از واژن

 8- درد در هنگام ادرار

9- درد های شکمی و سفت شدن شکم

 

به همین دلیل جنین و جفت به دهانه رحم نزدیک می شوند و در نهایت سقط جنین اتفاق می افتد.

پزشکان برای جلوگیری از سقط جنین، سرکلاژ زنان در شیراز را تجویز می کنند.

 

عمل سرکلاژ زنان در شیراز چگونه انجام می شوند؟

 

پزشکان در طی چند سال اخیر روش های جدیدی را خلق کردند که بیش از 95 درصد مواقع موفق عمل می کنند.

 

خانم هایی که به این عارضه دچار هستند عمل جراحی سرکلاژ در شیراز را انجام می دهند. در این جراحی، پزشک متخصص برای بسته شدن دهانه رحم آن را بخیه می زند تا رحم توانایی نگهداری جنین را داشته باشد و از سقط جنین  جلوگیری کند.

 

در این جراحی پزشک ابتدا وضعیت سلامتی مادر و فرزند را بررسی می کند،. سپس با توجه به شرایط مادر و فرزند یکی از روش های بی حسی را انتخاب می کند. این بی حسی ممکن است به صورت موضعی ، نخاعی و یا اپیدورال انجام شود.

 

پس از آماده شدن شرایط لازم، پزشک برای باز ماندن واژن، ابتدا اسپکولوم را در داخل واژن قرار می دهد. سپس یکی از روش های جراحی را انتخاب می کند و عمل را انجام می دهد.

در نظر داشته باشید پس از جراحی، بخیه دهانه رحم به تنهایی موثر واقع نمی شود. بنابراین به بانوان باردار توصیه می شود که پس از عمل جراحی سرکلاژ در شیراز به طور کامل استراحت کنند و به طور جدی از انجام هرگونه فعالیت بپرهیزند.

 

آیا سرکلاژ زنان در شیراز انواع مختلفی دارد؟

 

جراحی سرکلاژ در شیراز به روش های مختلفی انجام می شود و هر روش، به نحوه خاصی انجام می شود:

 

1- سرکلاژ مک دونالد در شیراز

 

 یکی از معروف ترین و در عین حال شایع ترین روش جراحی، مک دونالد نامیده می شود. در این روش قبل از رسیدن به هفته 15 باید سرکلاژ زنان انجام شود. اغلب پزشک در هفته 14هم یا 12هم عمل جراحی را انجام می دهد.

 

در این روش پزشک، دهانه رحم را طوری بخیه می زند که بخیه به سمت بیرون زده شده باشد و معمولا تا آخر هفته 37ام بارداری بخیه باز نمی شود. در این روش چون در هفته های آخر بارداری بخیه ها باز می شوند. امکان زایمان طبیعی وجود دارد.

 

البته بسته به نوع نظر پزشک، سرکلاژ پس از هفته 15هم نیز می تواند انجام شود. در این روش پزشک دهانه رحم را به طور کامل بخیه نمی زند. تا امکان خروج ترشحات از رحم وجود داشته باشد. بنابراین زمان جراحی سرکلاژ زنان در شیراز و چگونگی انجام جراحی به نظر پزشک متخصص بستگی دارد .

 

لازم به ذکر است که مک دونالد یک روش سنتی به شمار می آید و نخستین روش برای سرکلاژ محسوب می شود.

 

2- سرکلاژ شیرودکار در شیراز

 

یکی دیگر از روش های سرکلاژ زنان در شیراز، شیرودکار نام دارد که معمولا از روش مک دونالد سخت تر انجام می شود.

اگر امکان جراحی به روش مک دونالد وجود نداشته باشد یا روش مک دونالد موفق عمل نکند. پزشک نوع جراحی را به روش شیرودکار انتخاب می کند.

 

در این روش پزشک متخصص دهانه رحم را طوری بخیه می زند که قابل مشاهده نباشد یعنی بخیه به سمت داخل رحم زده می شود. در این روش بسته به نوع نظر پزشک و بیمار، بخیه می تواند برداشته شود یا به طور دائم مورد استفاده قرار بگیرد.

در این روش اگر در اواخر بارداری بخیه ها برداشته شود. امکان زایمان طبیعی وجود دارد در غیر این صورت باید زایمان به روش سزارین انجام می شود.

 

3- سرکلاژ شکمی در شیراز

 

اگر روش شیرودکار و مک دونالد موفق عمل نکند و با شکست روبه رو شود. پزشک برای جراحی سرکلاژ زنان در شیراز، روش شکمی را انتخاب می کند.

در این روش، پزشک قسمت بالایی دهانه رحم را بخیه می زند و تا زمانی که دوران بارداری به اتمام نرسد بخیه ها را باز نمی کند. بنابراین سرکلاژ زنان ، شکمی یک روش دائمی به شمار می آید. به همین دلیل است در این روش امکان زایمان طبیعی وجود ندارد و باید سزارین انجام شود.

 

4- سرکلاژ اورژانسی در شیراز

 

 این روش هنگامی انجام می شود که دهانه رحم به حد زیادی باز شده باشد و در هرزمان امکان سقط جنین وجود داشته باشد. در چنین مواردی پزشک سرکلاژ زنان در شیراز،  اورژانسی را تجویز می کند و جراحی را انجام می دهد و مانع از سقط جنین می شود.

در این روش به بخیه ای که از سقط جنین جلوگیری می کند، بخیه نجات گفته می شود و یک اصطلاح  پزشکی محسوب می شود.

 

پس از جراحی سرکلاژ زنان چه عوارضی ممکن است پدیدار شود؟

 

ایجاد عفونت در رحم

بیهوش شدن بیمار

پارگی کیسه آب شخص باردار

آسیب دیدگی مثانه

احتمال از دست دادن و سقط جنین

احتمال پاره شدن غشا قبل از زمان مورد نظر

 

قبل از انجام جراحی سرکلاژ زنان در شیراز چه اقداماتی را انجام دهیم؟

 

قبل از جراحی سرکلاژ زنان در شیراز  حتما به وسیله سونوگرافی از وضعیت جنین اطلاع پیدا کنید.

دو روز قبل از عمل، از خوردن داروهای روان کننده خون بپرهیزید.

تا سه روز قبل از جراحی، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

بدون مشورت با پزشک متخصص از خوردن داروهای واژینال پرهیز کنید.

 

پس از جراحی سرکلاژ زنان در شیراز مستلزم به رعایت چه مواردی هستیم؟

 

در صورت مشاهده لکه خون به پزشک مراجعه کنید.

تا یک هفته پس از عمل، از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید.

در صورت تجویز پزشک تا اتمام دوره بارداری به طور کامل استراحت کنید.

تمامی داروهای تجویز شده را در وقت معین مصرف کنید.

 

 بخیه جراحی سرکلاژ زنان در شیراز چه زمانی کشیده می شود؟

 

بدون در نظر گرفتن زمان جراحی، در هفته های پایانی دوران بارداری یعنی هفته 37 یا 38 بخیه ها توسط پزشک برداشته می شوند. زیرا در این زمان خطر سقط جنین از بین رفته است و در صورت زایمان زود رس نیز، جنین زنده میماند.

 

در نظر داشته باشید چون روش جراحی سرکلاژ زنان در شیراز متفاوت است، ممکن است کشیدن بخیه نیز به صورت های مختلفی انجام شود. برای مثال در روش مک دونالد، هنگام کشیدن بخیه ها، مادر درد قابل توجهی را احساس نمی کند اما کشیدن بخیه در روش شیرودکار با درد همراه است بنابراین پزشک تصمیم می گیرد از داروی بی حسی استفاده کند.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی