3 روش درمان ناخنک چشم در شیراز، علایم،‌ هزینه و مراقبت های قبل و بعد عمل

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 05 شهریور 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

ناخنک چشم یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای چشم به وجود آید. ناخنک به صورت زائده ای مثلثی و غشا استعمال می شود که احتمال دارد در چشم، زانو، گردن، مچ پا و آرنج فرد به وجود می آید. بدیهی است که احتمال بروز این عارضه در اجزای مختلف بدن وجود دارد.

اما ما در این مقاله در مورد ناخنک چشم در شیراز صحبت خواهیم کرد. بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ناخنک چشم چیست؟

به زائده ای مثلثی شکل که از قسمت سفیدی چشم تا قرنیه و قسمت سیاه چشم کشیده می شود ناخنک چشم در شیراز گفته می شود. بدیهی است که این عارضه یک نوع زائده توموری است. اما در رده زائده های خوش خیم قرار می گیرد و قابل درمان است. خوشبختانه این عارضه با وجود ماهیت توموری که دارد سرطانی نیست. خارج کردن آن از چشم به آسانی صورت می گیرد.

به زائده ای مثلثی شکل که از قسمت سفیدی چشم تا قرنیه و قسمت سیاه چشم کشیده می شود ناخنک چشم در شیراز گفته می شود. بدیهی است که این عارضه یک نوع زائده توموری است. اما در رده زائده های خوش خیم قرار می گیرد و قابل درمان است. خوشبختانه این عارضه با وجود ماهیت توموری که دارد سرطانی نیست. خارج کردن آن از چشم به آسانی صورت می گیرد.

ناخنک چشم در شیراز

 

ناخنک چشم یا پتریژیویوم زائده ای به رنگ قرمز مایل به صورتی است که از بافت پیوندی، رگ و مویرگ تشکیل شده است. این زائده از سفیدی چشم آغاز شده و تا روی قرنیه را نیز پوشش می دهد. در این مقاله با ناخنک چشم در شیراز همراه با شما عزیزان خواهیم بود لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

علائم ایجاد ناخنک چشم در شیراز

 

در زمان اولیه ایجاد ناخنک در چشم فرد ممکن است دچار علائمی شود از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

1- فرد به طور مداوم احساس می کند چیزی در چشم او افتاده است.

2- احساس سوزن سوزن شدن در کل چشم

3- احساس سوزش

4- خارش

5- قرمزی چشم

بعد از تشکیل کامل ناخنک ممکن است تا روی قرنیه چشم کشیده شود و منجر به اختلالات بینایی مانند تاری در دید برای فرد شود.

 

علت ایجاد ناخنک در شیراز

 

محققان هنوز علت اصلی ایجاد این بیماری را کشف نکرده اند. اما از آن جایی که این بیماری در مناطق گرمسیر به نسبت بقیه مناطق بیش تر دیده می شود احتمال داده می شود که تابش نور خورشید در ایجاد این بیماری موثر باشد. قرار گرفتن در معرض نور ماورای بنفش خورشید و ورود ذراتی مانند گرد و غبار به چشم می توانند زمینه ای برای ایجاد بیمتری ناخنک چشم در شیراز باشند. هم چنین تحقیقات نشان داده خشکی چشم نیز می تواند زمینه این بیماری را فراهم کند. بنابراین توصیه می شود در هنگام نگاه کردن به نور خورشید حتما از عینک های آفتابی استفاده کنید.

 

عوارض و خطرات ناشی از ناخنک چشم در شیراز

 

از جمله عوارض و خطرات احتمالی ناشی از عمل ناخنک چشم در شیراز می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

۱_ انجام عمل ناخنک چشم در شیراز ممکن است منجر به تشدید آستیگماتیسم چشم شود.

۲_ تورم و قرمزی چشم بعد از عمل که البته این جز عوارض موقتی بعد از عمل می باشد.

۳_ گاهی ممکن است فرد بعد از جراحی تا مدت زیادی دچار تاری دید شود.

۴_ احتمال بازگشت و رشد بیش تر ناخنک چشم بعد از عمل جراحی در شیراز وجود دارد.

۵_ ایجاد زخم روی قرنیه که ممکن است منجر به اختلالات بینایی گردد.

 

درمان دارویی ناخنک چشم در شیراز

 

بسیاری از پزشکان برای افرادی که دارای ناخنک هستند قطره اشک مصنوعی تجویز می کنند. شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود وه آیا ناخنک چشم با استفاده از دارو درمان می شود یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، قطره تجویز شده توسط پزشک فقط باعث التیام سوزش، خارش و درد های ناشی ناخنک می شود که در این صورت اگر این قطره بر چشم فرد تاثیر گذار باشد جدا از تاثیری که بر زیبایی چشم می گذارد از نظر پزشکی نیاز به جراحی ندارد.

به طور کلی عمل جراحی برای ناخنک ضروری نیست مگر این که ردی قرنیه فرد را بپوشاند و منجر به اختلالات بینایی و تاری دید در فرد شود که در آن صورت پزشک با استفاده از عمل جراحی اقدام به برداشتن ناخنک از چشم می کند.

 

قطره چشم برای بیماری ناخنک

 

انواع قطره چشم و کاربردها

 

قطره چشم و درمان بیماری ناخنک

 

حالا که با بیماری ناخنک و علل آن آشنا شدیم، بیایید به موضوع مهم قطره چشم و نقش آن در درمان بیماری ناخنک بپردازیم. یکی از روش‌های مؤثر و معمول برای درمان بیماری ناخنک، استفاده از قطره چشم ضد قارچی است. این قطره‌ها معمولاً شامل مواد مؤثره‌ای هستند که به کاهش رشد و تکثیر قارچ‌ها در ناحیه ی اطراف ناخن کمک می‌کنند.

 

استفاده از قطره‌های ضد قارچی

قطره‌های ضد قارچی به‌عنوان یکی از انتخاب‌های اصلی درمانی برای بیماری ناخنک استفاده می‌شوند. این قطره‌ها حاوی مواد ضد قارچی هستند که به سرعت به ناحیهٔ پوست اطراف ناخن جذب می‌شوند و به کاهش علائم بیماری ناخنک کمک می‌کنند.

 

توضیح در مورد قطره‌های مرطوب‌کننده

قطره‌های مرطوب‌کننده یکی از انواع قطره‌های چشم می‌باشند که به منظور رطوبت‌رسانی به چشم‌ها استفاده می‌شوند. این قطره‌ها بهبودی در موارد خشکی چشم و تحریک‌پذیری ناخنک به علت خشکی اطراف چشم را فراهم می‌کنند.

 

قطره‌های ضد التهاب و ضد عفونی‌کننده

قطره‌های ضد التهاب و ضد عفونی‌کننده برای کاهش التهاب و حساسیت‌های مرتبط با بیماری ناخنک مفید هستند. این قطره‌ها به عنوان درمان‌های اصلی یا تکمیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کاربردهای قطره‌های ضد آلرژی

قطره‌های ضد آلرژی نیز به عنوان یک راهکار مؤثر در کنترل و بهبود علائم آلرژی مانند خارش و قرمزی چشم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

قطره‌های مخصوص لنزهای تماسی

افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، می‌توانند از قطره‌های مخصوص لنز تماسی به منظور رطوبت‌رسانی و کاهش تحریک‌پذیری چشم‌ها بهره ببرند.

 

نکات مهم برای استفاده از قطره چشم

 

استفاده از قطره‌های چشم ضد قارچی برای درمان بیماری ناخنک بسیار موثر است، اما برخی نکات مهم را باید در نظر بگیرید:

 

الف) مشورت با پزشک

قبل از شروع هرگونه درمان، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند به شما مشاوره‌های لازم را بدهد و بهترین راه‌حل برای درمان بیماری ناخنک شما را تعیین کند.

 

ب) رعایت دستورات استفاده

هنگام استفاده از قطره‌های چشم، حتماً دستورات استفاده و دوز موردنیاز را رعایت کنید. عدم رعایت دستورات ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی ناخواسته شود.

 

ج) ادامه درمان

برای دستیابی به نتایج مطلوب، حتماً به مدت زمان تعیین‌شده توسط پزشک از قطره‌های چشم استفاده کنید و درمان را ادامه دهید.

 

د) پیگیری وضعیت

پس از شروع درمان با قطره‌های چشم، وضعیت بیماری را با دقت پیگیری کنید. در صورت بروز هرگونه علائم نگران‌کننده یا عوارض جانبی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.


 

برای مشاهده ی لیست پزشکان متخصص چشم پزشک برای درمان ناخنک، کلیک کنید.

 


آیا ناخنک چشم از بین می‌رود؟

 

1. نقش مهم ناخنک‌ها

ناخنک‌ها یکی از عناصر مهم چشم هستند که وظیفه‌ی محافظت و حفظ سلامت چشم را دارند. آن‌ها به صورت مانعی جلوی ورود ذرات خارجی مانند گرد و غبار و حتی میکروب‌ها به چشم را می‌گیرند.

 

2. ساختار ناخنک

ناخنک‌ها از لایه‌هایی از سلول‌های مرده تشکیل شده‌اند که با هم ترکیب شده‌اند. این لایه‌ها به نوعی یک سد محافظتی برای چشم ایجاد می‌کنند.

 

2.1. لایه‌های مختلف ناخنک

ناخنک‌ها از سه لایه اصلی تشکیل شده‌اند: لایه خارجی، میانی و داخلی. هر کدام از این لایه‌ها وظایف مختصری دارند که به حفظ و سلامت چشم کمک می‌کنند.

 

3. عوامل تأثیرگذار

تعدادی عامل می‌توانند بر روی سلامت ناخنک‌ها و توانایی آن‌ها در حفظ چشم تأثیر بگذارند. این عوامل شامل تغذیه، محیط و عوامل ژنتیکی می‌شوند.

 

3.1. تأثیر تغذیه

تغذیه‌ی مناسب باعث تقویت ناخنک‌ها می‌شود. موادی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند به حفظ سلامت ناخنک‌ها و افزایش مقاومت آن‌ها کمک کنند.

 

3.2. تأثیر محیط

عوامل محیطی مانند تماس با آب و مواد شیمیایی می‌توانند به ناخنک‌ها آسیب برسانند. استفاده از دستکش‌های محافظتی می‌تواند از تماس مستقیم ناخنک با مواد آسیب‌زا جلوگیری کند.

 

4. تقویت ناخنک‌ها

تقویت ناخنک‌ها به وسیله اقدامات ساده‌ای امکان‌پذیر است. این اقدامات می‌توانند به بهبود سلامت ناخنک‌ها و افزایش توانایی آن‌ها در محافظت از چشم کمک کنند.

 

4.1. مراقبت منظم

تمیز کردن و مراقبت از ناخنک‌ها باعث حفظ سلامت آن‌ها می‌شود. برش کوتاه منظم و اجتناب از گذاشتن فشار زیاد بر روی ناخنک‌ها نیز توصیه می‌شود.

 

4.2. استفاده از مرطوب‌کننده

استفاده از مرطوب‌کننده‌های مخصوص ناخنک‌ها می‌تواند باعث نرم شدن و تقویت آن‌ها شود.

 

نتیجه‌گیری

با توجه به اهمیت ناخنک‌ها در حفظ سلامت چشم، مراقبت منظم از آن‌ها و رعایت عوامل تأثیرگذار می‌تواند به بهبود سلامت چشم و تقویت ناخنک‌ها کمک کند.

 

آمادگی های لازم قبل از انجام جراحی ناخنک چشم در شیراز

 

در صورتی که پزشک تشخیص دهد ناخنک چشم شما نیاز به جراحی دارد، قبل از ورود به اتاق عمل حتما نکات زیر را رعایت کنید؛

 

1- به مدت ۸ ساعت قبل از ورود به اتاق عمل چیزی نخورید و ناشتا باشید.

2- به دلیل این که بعد از عمل امکان حمام کردن وجود ندارد سعی کنید یک روز قبل از عمل حتما استحمام کنید.

3- اگر از دارو های قلبی و فشار خون استفاده می کنید حتما این مسئله را به پزشک خود اطلاع دهید. هم چنین مصرف هر گونه دارو قبل از جراحی باید زیر نظر پزشک باشد و به اون اطلاع داده شود.

4- در روز جراحی صورت خود را به صورت کاملا تمیز بشویید و به هیچ عنوان از مواد آرایشی روی صورت به خصوص در چشم و اطراف چشم ها استفاده نکنید.

5- روز عمل تمامی مدارک پزشکی و آزمایشات مربوطه را با خود به همراه داشته باشید. سعی کنید حتما یک همراه با خود به بیمارستان ببرید تا بعد از عمل مراقب حال شما باشد.

6- وجود هر گونه حساسیت و بیماری های دیگر مربوط به چشم حتما به پزشک معالج اطلاع داده شود.

7- حتما با لباس های استریل شده و مخصوص وارد اتاق عمل شوید.

8- مصرف دارو های مسکن، استفاده از پماد چشمی و قطره اشک مصنوعی قبل از عمل حتما باید با مشورت پزشک انجام شود.

 

ناخنک چشم یک زائده با رنگ سفید است که به صورت لایه ای نازک همراه با رگ ها و مویرگ های فراوانی که قسمت سفید چشم تا قسمت سیاهی چشم را می پوشاند.

قسمت هایی از این لایه نازک به رنگ صورتی و یا صورتی مایل به قرمز است که به دلیل وجود همان رگ ها و مویرگ ها است و جای نگرانی ندارد.

 

آیا ناخنک چشم در بینایی افراد تاثیر می گذارد؟

 

در صورتی که این عارضه خفیف باشد و پیشروی چندانی نداشته باشد روی دید فرد تاثیر نمی گذارد. اما در حالتی که ناخنک چشم زیاد پیشروی کند و تا نیمه قرنیه را فرا بگیرد دید فرد را تار می کند و حتی در بعضی از موارد مشاهده شده است که باعث از بین رفتن قسمت زیادی از دید فرد می شود و گاهی اوقات پیشروی چشمگیر این عارضه باعث به وجود آمدن معایبی در چشم همچون آستیکماتیسم می شود. اما خوشبختانه تا به امروز موردی از نابینایی به دلیل این عارضه چشمی وجود ندارد.

 

درمان ناخنک چشم با استفاده از روش های خانگی

 

در صورتی که مبتلا به بیماری ناخنک چشم هستید پیشنهاد می شود حتما به چشم پزشک متخصص مراجعه کنید و تنها به این روش های درمان خانگی اکتفا نکنید. اما در کنار درمان پزشکی می توانید با دستور پزشک از روش های زیر جهت بهبود سریع تر بیماری استفاده کنید.

۱_ کندر

جهت درمان این بیماری با کندر این گیاه را در آب بخیسانید و پس از گذشت چند دقیقه که گیاه نرم شد آن را به آرامی روی ناخنک چشم بمالید.

۲_ عناب

جهت درمان بیماری ناخنک چشم با عناب می توانید آن را به همراه هسته بادام به خوبی بکوبید و ترکیب حاصل را بجوشانید. پس از گذشت چند دقیقه و سرد شدن ترکیب آن را روی ناخنک چشم بمالید. این عمل را روزی ۳ تا ۴ بار در روز تکرار کنید.

۳_عرقیات گیاهی

می توانید برای بهبود این بیماری از عرقیات گیاهی مانند عرق کاسنی و شاتره استفاده کنید. به این منظور روزانه ۲ تا ۳ بار در روز این عرقیات را قبل از غذا میل کنید.

۴_گل همیشه بهار

عصاره و عرقیات گل همیشه بهار تاثیر زیادی در بهبودی ناخنک چشم دارد. به این منظور عصاره یا عرق این گل را تهیه کرده و با استفاده از قطره چکان روزی چند بار در چشم خود بریزید.

۵_ رازیانه

شست و شو و ماساژ چشم به وسیله عرق رازیانه می تواند تاثیر خوبی در بهبود بیماری ناخنک چشم داشته باشد.

۶_روغن بنفشه

روغن گیاه بنفشه تاثیر زیادی در جلوگیری از خشکی چشم و درمان ناخنک دارد. بنابراین روزانه و به صورت مرتب چند قطره از روغن بنفشه را در چشم خود بریزید.

۷_عرق زیره و تمشک

ترکیبی از عرق زیره و تمشک تهیه کنید و روزانه چشم خود را با آن ماساژ و شست و شو دهید.

۸_ ترکیب عسل و عناب

مصرف روزانه ۱۴ عدد عناب به همراه عسل به طور موثری در درمان ناخنک چشم و کاهش علائم آن موثر است.

 

وجود ناخنک در چشم چه علائمی را به همراه دارد؟

 

این عارضه چشمی در اوایل و قبل از پیشروی علائم خاصی و مشخصی ندارد و در حالت نرمال تشخیص دادن آن ناممکن و یا بسیار سخت است. اما با سپری شدن زمان و پیشروی این عارضه علائمی پدید می آید که در ادامه به آن می پردازیم:

 

1- در اوایل بروز این عارضه فرد احساس می کند که جسم خارجی در چشم خود فرو رفته است و مدام برای رهایی آن از چشم خود تلاش می کند.

2- چشم فرد به طور غیر معمولی تغییر رنگ می دهد و یا قرمز می شود.

3-فرد بی دلیل سوزش هایی با شدت زیاد را در ناحیه چشم خود حس می کند.

4- فرد احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه چشم دارد.

5- تماس آب با چشم و یاس برخورد هوا با شدت بالا با چشم حسه غیرقابل تحملی را برای فرد ایجاد می کند.

6- ناتوانی در دید کامل به دلیل پیشروی ناخنک تا قرنیه چشم است.

7- تار شدن دید فرد

8- اگر فرد از لنز استفاده می کند، لنز در جای مناسبی از چشم قرار نمیگیرد.


 

برای مشاهده ی لیست پزشکان متخصص چشم پزشک برای درمان ناخنک، کلیک کنید.
 


چه عواملی باعث بروز ناخنک چشم در فرد می شود؟

 

بروز ناخنک چشم عوامل مشخص و دقیق ندارد اما بعضی از عامل هایی که می توان در بروز این عارضه موثر باشند به شرح زیر است:

 

1- فرد مدت زمان زیادی را در معرض نورهای فرابنفش مثل خورشید سپری کند.

2- خشک بودن زیاد چشم

3- وارد شدن مقادیر زیادی خاک و گرد و غبار در چشم

 

چگونه می توان از به وجود آمدن ناخنک چشم  پیشگیری کرد؟

 

پیش از این گفته شد که یکی از عوامل شاخص بروز این  زائده در چشم برخورد مستقیم نور خورشید با چشم به صورت طولانی مدت است. پس گروه های شغلی از قبیل کارگرهای ساختمانی، موج سواران، کارگران ساحل و... بیشتر از بقیه افراد در معرض به وجود آمدن ناخنک در چشم خود هستند .

این افراد می توانند با استفاده از کلاه های آفتابی لبه دار و عینک های آفتابی از به وجود آمدن این زائده چشمی جلوگیری کنند.

 

درمان ناخنک چشم چه راه هایی دارد؟

 

چندین روش برای درمان این زائده توموری در ناحیه چشم وجود دارد که به شرح زیر است:

 

1- از قطره هایی که مخصوص ناخنک چشم در شیراز است استفاده کنید:

قطره هایی که چشم پزشکان و یا متخصصین برای ناخنک چشم در شیراز تجویز می کنند. می تواند به جلوگیری از پیشرفت ناخنک و از بین رفتن آن کمک کند، در بعضی از موارد نیز این قطرات باعث می شوند سوزن سوزن شدن چشم، خارش، التهاب و سوزش چشم از بین رود. گاهی اوقات پزشکان مربوطه اشک مصنوعی را برای نگه داشتن رطوبت چشم تجویز می کنند. قابل ذکر است که افراد اجازه خود درمانی ندارند و حتما باید به چشم پزشک مراجعه کنند.

2- از پماد هایی که به منظور درمان ناخنک چشم در شیراز است استفاده کنید:

پماد ها نیز همانند قطرات عمل می کند و نباید بدون تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرند.

3-در صورت پیشروی پزشک مربوطه برای درمان عمل جراحی را توصیه می کند.

 

عمل جراحی ناخنک چشم در شیراز به چه صورت است؟

 

اگر ناخنک چشم به حدی پیشروی کند که دیگر درمان، بهبودی و کنترل آن با پماد ها و قطرات امکان پذیر نباشد پزشکان مربوطه عمل جراحی ناخنک چشم در شیراز را تجویز میکنند .

معمولا عمل جراحی ناخنک چشم در شیراز برای کسانی تجویز می شود که ناخنک در چشم آنها پیشروی چشمگیری داشته و باعث به وجود آمدن اختلال و یا از بین رفتن دید افراد شده باشد و یا در اثر وجود ناخنک در چشم مبتلا به آستیگماتیسم شده باشند.

 

یکی از شیوه های عمل جراحی ناخنک چشم در شیراز به این صورت است که پزشکان زائده توموری که در چشم است خارج می کنند. پرده نازکی که تا قرنیه چشم کشیده شده است را در می آورند.  در گام بعدی جای خالی ای که به دلیل خارج کردن تومور از چشم به وجود آمده است را پر می کنند . پر کردن جای خالی چشم به این صورت است که پزشکان از قسمت سفیدی چشم (ملتحمه) بخشی را کشیده و به سمت خالی چشم می برند تا کاملا پر شود.

 

زمان عمل جراحی ناخنک چشم در شیراز چقدر است؟

 

به طور تقریبی ای عمل حدودا 2 الی 4 برابر عمل هایی همچون لیزیک چشم  به طول می انجامد و قابل ذکر است که این مدت زمان عمل جراحی ناخنک چشم در شیراز برای کسانی که بار اولشان است در مقایسه با کسانی که بار چندمشان است متفاوت است. به این صورت که عمل جراحی ناخنک چشم در شیراز برای کسانی که بار اولشان است حدودا 60 دقیقه میباشد و برای کسانی که بار چندمشان است ممکن است تا 120 دقیقه هم طول بکشد و کم و پیش این زمان ها بستگی به پزشک مربوطه دارد.

لازم است که بدانید نام دیگر عمل جراحی ناخنک چشم پتریژیوم است.

 

چه زمانی برای عمل جراحی ناخنک چشم در شیراز مناسب است؟

 

شایعاتی در این باره وجود دارد حاکی از این که فصل تابستان برای انجام این عمل مناسب نیست اما همانطور که گفته شد همه اینها شایعه ای بیش نیست.

عمل جراحی ناخنک چشم در شیراز در هر فصل و در هر زمانی قابل انجام است.

 

هزینه عمل جراحی ناخنک چشم در شیراز چقدر است؟

 

هزینه این جراحی بسته به بررسی و آنالیز چشم توسط پزشک مربوطه است و هزینه قطعی این جراحی پس از معاینات به فرد اعلام میگردد.

 

مراقبتهای بعد از عمل جراحی ناخنک چشم در شیراز:

 

1- بعد از عمل حتما از کلاه آفتابی لبه دار و عینک آفتابی استفاده کنید.

2- تا 7 الی 14 روز استراحت مطلق داشته باشید و از کار کردن اجتناب کنید.

3- از ورود خاک و گرد و غبار به چشم خود جلوگیری کنید.

4- با استفاده کردن از اشک مصنوعی چشم خود را مرطوب نگه دارید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی