0 تا 100 بیماری آب سیاه در شیراز و روش های درمان به صورت کامل

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 26 شهریور 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

آب سیاه چشم نام دیگر بیماری گلوکوم است، که از خطرناک ترین بیماری های چشمی به حساب می آید. آب سیاه چشم در برخی از موارد، سبب نابینایی همیشگی بیمار خواهد شد. بنابراین باید بیماری آب سیاه را جدی گرفت زیرا در صورت سهل انگاری عواقب سختی در پیش خواهد داشت.

در این مقاله قرار است به بررسی آب سیاه در شیراز بپردازیم. پیشنهاد ما به شما این است تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد اب سیاه چشم بدانیم؟

عصب های بینایی چشم بدین صورت عمل می کنند که اطلاعات مربوط به چشم را پردازش کرده و در نهایت به مغز ارسال می کنند. به همین دلیل است که انسان برای بینایی سالم و دید قوی به عصب بینایی سالم نیازمند است. اگر به چشم فشار وارد شود و این فشار تداوم داشته باشد، به عصب های بینایی نیز فشار وارد می شود. بنابراین به آسیب دچار می شوند و در عملکرد آن ها اختلال ایجاد می شود.

عصب های بینایی چشم بدین صورت عمل می کنند که اطلاعات مربوط به چشم را پردازش کرده و در نهایت به مغز ارسال می کنند.
به همین دلیل است که انسان برای بینایی سالم و دید قوی به عصب بینایی سالم نیازمند است.
اگر به چشم فشار وارد شود و این فشار تداوم داشته باشد، به عصب های بینایی نیز فشار وارد می شود. بنابراین به آسیب دچار می شوند و در عملکرد آن ها اختلال ایجاد می شود.

آب سیاه در شیراز

 

بیماری آب سیاه در اثر آسیب دیدگی و پارگی عصب بینایی اتفاق می افتد. این بیماری منجر به کاهش دید شده و بینایی از دست رفته با این بیماری قابل بازگشت نخواهد بود. اگر آب سیاه به موقع تشخیص داده شود می توان به طور موثری جلوی پیشرفت آن را گرفت. متاسفانه این بیماری گاهی هیچ گونه علائمی ندارد و با فشار بر اعصاب بینایی منجر به پارگی آن شده و رفته رفته بینایی از دست خواهد رفت. در این مقاله با بیماری آب سیاه در شیراز همراه با شما عزیزان خواهیم بود لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

علائم بیماری آب سیاه در شیراز

 

همان طوری که گفته شد این بیماری گاهی هیچ گونه علائمی نداشته و بیمار گمان می کند چشمانش ضعیف شده است اما گاهی این بیماری با علائمی همراه است که توصیه می شود با مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید و جلوی پیشرفت بیماری را بگیرید چرا که پیشرفت این بیماری غیر قابل جبران خواهد بود. از علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

1- ایجاد هاله های رنگی در دید نور

2- اختلال در بینایی

3- کاهش دید

4- عوض شدن مداوم شماره چشم

5- مشکل بینایی در تاریکی

 

انواع آب سیاه در شیراز

 

در این مقاله به انواع بیماری آب سیاه در شیراز اشاره خواهیم کرد؛

 

۱_ بیماری آب سیاه با زاویه باز اولیه؛

 

 در این نوع آب سیاه روند پیشرفت بیماری کند بوده و چشم شما به تدریج ضعیف می شود بنابراین شما ممکن است اصلا متوجه وجود این بیماری نشوید اما در صورت ادامه این بیماری اثرات جبران ناپذیری روی بینایی گذاشته و میدان دید محیطی فرد به شدت از بین رفته و فرد فقط قادر است رو به روی خود را ببیند.

 

۲_ آب سیاه با زاویه بسته؛

 

در این بیماری گلوگوم با زاویه بسته می باشد و در هر مرحله از روند این بیماری قسمتی از میدان دید فرد از بین می رود. در این نوع بیماری فرد ممکن است علائمی مانند تورم، قرمزی، سردرد، حالت تهوع و... داشته باشد.

 

۳_ آب سیاه مادرزادی؛

 

 این بیماری ارثی بوده و در زمان تولد نوزاد به این بیماری مبتلا است تشخیص این بیماری سخت بوده و تا سن یک سالگی ممکن نخواهد بود زیرا کودک نمی تواند این موضوع را به اطرافیان توضیح دهد و درک درستی از بینایی ندارد. این بیماری از روی علائمی مانند تغییر رنگ در چشم، بیرون زدگی چشم، سفیدی چشم و... تشخیص داده می شود.

 

۴_ آب سیاه رنگدانه ای؛

 

در این بیماری رنگدانه های عنبیه روی محل خروج زلالیه شده و باعث بسته شدن منافذ و بروز پاسخ های التهابی می گردد. از علائم این بیماری می توان به درد چشم، تاری دید و اختلالات بینایی اشاره کرد. این بیماری بیش تر در آقایان ۳۰ سال به بالا رایج است.

 

8 شرط عمل لیزیک چشم در شیراز + مزایا، مراقبت بعد و عوارض این عمل

مطالعه بیشتر:

 

علت ایجاد آب سیاه در شیراز

علت آب سیاه | ینا پزشک

در فضای پشت چشم به صورت مداوم مایعی به نام زلالیه ساخته می شود و از طریق کانال ها و مجاری در قرنیه و عنییه به جلوی چشم می رود. هر عاملی که موجب مسدود شدن و بسته شدن این کانال ها شود منجر به افزایش فشار داخلی در چشم می شود و این عامل منجر به آسیب عصب بینایی و در نهایت از دست رفتن بینایی فرد شود.

 

تشخیص به موقع بیماری آب سیاه در شیراز

 

بیماری آب سیاه در شیراز بسیار خطرناک بوده چرا که ممکن است بدون علائم باشد و بعد از از دست رفتن بینایی دیگر قابل درمان نیست به همین دلیل توصیه می شود حتما به نکات زیر توجه کنید تا این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهید و جلوی پیشرفت آن را بگیرید؛

همان طوری که گفته شد آب سیاه به معنی بالا بودن غیر طبیعی فشار چشم می باشد. اگر سن شما بالای ۴۵ سال است حتما به پزشک مراجعه کنید و به منظور چکاب فشار چشم خود را اندازه بگیرید.

 

وجود برخی از بیمار ها مانند دیابت و فشار خون خطر ابتلا به این بیماری را بیش تر می کند بنابراین اگر فشار خون و قند خون دارید مراقب سلامت چشمان خود باشید.

این بیماری مربوط به زمینه های ارثی نیز می باشد بنابراین اگر در اقوام و بستگان خود کسانی را دارید که به این بیماری مبتلا هستند جهت اطمینان از سلامت چشم های خود حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

مصرف دارو های کورتون دار باعث افزایش فشار چشم می شود. در صورت استفاده طولانی مدت از این دارو ها حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

وجود بیماری های چشمی مادرزادی مانند آب مروارید می تواند امکان ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

 

 در صورتی که به بیماری های چشمی مادرزادی مبتلا هستید جهت اندازه گیری فشار چشم و معاینه چشم حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

هرزمان عصب های بینایی آسیب ببیند، اطلاعات لازم را به طور کامل از چشم به مغز ارسال نمی کنند در نتیجه بینایی شخص ضعیف تر شده و روز به روز بدتر می شود و به بیماری گلوکوم دچار می شود.

 

با گذشت زمان، آب سیاه بینایی مرکزی شخص را به شدت کاهش می دهد و اگر به موقع درمان نشود تا زمانی ادامه پیدا می کند که فرد به طور کامل بینایی خود را از دست دهد و نابینا شود.

بنابراین نکته ی خیلی مهمی درباره این بیماری وجود دارد که فرد بیمار در صورت کاهش دید، سریعا به چشم پزشک مراجعه کند زیرا نابینایی ناشی از آب سیاه غیر قابل درمان است.

 

4 مزیت عمل prk چشم در شیراز و مراقبت های کامل بعد جراحی

مطالعه بیشتر:

درمان گیاهی آب سیاه با مواد خوراکی

درمان اب سیاه در شیراز | سینا پزشکا

تحقیقات نشان داده است که مصرف برخی از مواد خوراکی گیاهی با تاثیری که بر سلامت چشم دارند تا حد زیادی در روند بهبود آب سیاه موثر خواهند بود. البته فراموش نشود که مصرف این مواد در کنار درمان طب نوین می توان جوابگو باشد. از جمله این مواد خوراکی می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

۱_ زغال اخته

این خوراکی خوشمزه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان خواص درمانی زیادی دارد. تحقیقات انجام شده روی موش ها نشان می دهد که آنتی اکسیدان موجود در زغال اخته تا سبب جلوگیری از آسیب دیدن غدد عصبی چشم ها خواهد شد. البته تشابه تاثیر این خوراکی روی چشم های انسان هنوز به اثبات نرسیده است.

 

۲_ شاهدانه

این گیاه تاثیر زیادی در کاهش فشار داخلی چشم دارد بنابراین می تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری آب سیاه جلوگیری کند. برای پیشگیری از آب سیاه باید در مصرف شاهدانه استمرار داشته باشید اما مراقب باشید که مصرف بیش از اندازه شاهدانه می تواند اثرات زیان باری را به دنبال داشته باشد.

 

۳_ جینکو بیلوبا

مطالعات علمی صورت گرفته روی گیاه جینکو بیلوبا نشان می دهد که این گیاه می تواند با افزایش و بهبود جریان خون سبب درمان بیماری آب سیاه شود.

 

۴_ فورسکولین

فورسکولین گیاهی است که خواص درمانی زیادی دارد. مصرف این گیاه به صورت موضعی می تواند سبب کاهش میزان مایع داخل چشم شده و فشار داخل چشم را کاهش دهد و از این طریق از ابتلا به بیماری آب سیاه جلوگیری کند.

 

توجه داشته باشید که گیاهان دارویی ذکر شده می توانند در درمان آب سیاه اثر بخش باشند اما هیچ یک از این موارد سبب درمان قطعی بیماری آب سیاه نخواهند شد. این موارد می توانند به عنوان مکمل در کنار طب نوین سبب درمان اثر بخش بیماری آب سیاه شوند.

 

8 شرط عمل لیزیک چشم در شیراز + مزایا، مراقبت بعد و عوارض این عمل

مطالعه بیشتر:

آب سیاه به چند بخش تقسیم می شود؟

 

آب سیاه در شیراز به چهار بخش اصلی (زاویه باز اولیه، زاویه بسته اولیه، ثانویه، آب سیاه کودکان) تقسیم می شود.

لازم به ذکر است که آب سیاه ممکن است به طور ناگهانی و با شدت بروز پیدا کند که به آن آب سیاه زاویه بسته حاد گفته می شود.

 

سنجش آب سیاه در شیراز به چه روش هایی انجام می شود؟

 

سنجش آب سیاه در شیراز به سه روش انجام می شود.

 

1. پزشک فشار چشم بیمار را اندازه گیری می کند.

2. پزشک سرعصب را معاینه و بررسی می کند.

3. میدان بینایی بیمار به طور کامل بررسی می شود.

 

آب سیاه در شیراز را با چه علائمی تشخیص دهیم؟

 

آب سیاه در مراحل اولیه علائم خاصی را از خود بروز نمی دهد اما اگر بیشتر پیش برود علائمی نظیر چشم درد، سردرد، تهوع، استفراغ و قرمز شدن چشم را از خود نشان می دهد.

 

آب سیاه در شیراز با چه روشی هایی درمان خواهد شد؟

 

چشم پزشک متخصص ابتدا چشم بیمار را به طور کامل معاینه می کند سپس با توجه به پیشروی بیماری ، روش درمانی مورد نظر را مشخص می کند.

 

درمان آب سیاه در شیراز با دارو

 

اگر پزشک متخصص پس از معاینه چشم بیمار تشخیص دهد که آب سیاه در مراحل اولیه خود قرار دارد برای معالجه آب سیاه، دارو تجویز می کند.

بیمار باید تمامی داروهای تجویز شده را به طور کامل و سر وقت مصرف کند اما اگر عوارضی همانند سر درد و حالت تهوع و سوزش چشم را احساس کند باید فورا به چشم پزشک خود اطلاع دهد.

 

درمان آب سیاه در شیراز با کمک لیزر

 

در سایر موارد چشم پزشک با معاینه چشم بیمار متوجه خواهد شد که بیماری گلوکوم در مراحل اولیه نیست و پیشرفت کرده است. بنابراین روش لیزر درمانی را تجویز می کند.

لیزر درمانی را نمی توان یک روش درمانی دائمی به شمارآورد چرا که در برخی از بیماران لیزر درمانی پایداری آنچنانی ندارد و پس از مدتی گلوکوم دوباره آشکار می شود.

 

درمان آب سیاه در شیراز با عمل جراحی

 

در مرحله آخر زمانی که بیمار با تجویز دارو و لیزر درمانی معالجه نشده باشد. چشم پزشک برای حفظ بینایی باقی مانده عمل جراحی را تجویز می کند.

در عمل جراحی آب سیاه در شیراز چشم پزشک متخصص، شکاف جدیدی را در چشم ایجاد می کند تا مایع مورد نظر از چشم خارج شود.

عمل جراحی نسبت به سایر روش ها موثرتر است و بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماری گلوکوم درمان می شود.

 

چه افرادی به بیماری آب سیاه مبتلا می شوند؟

 

اشخاصی که بیماری گلوکوم در میان بستگان و خانواده شان رواج داشته است. اشخاصی که قبلا به بیماری های چشمی دیگری نظیر آب مروارید و .. دچار شدند. اشخاصی که به بیماری تیروئیدی مبتلا هستند. افرادی که بر اثر حوادث های گوناگونی به چشم هایشان ضربه وارد شده است. اشخاصی که بسیار نزدیک بین هستند. البته دیابت و کهولت سن نیز در ایجاد بیماری آب سیاه نقش موثری دارند.

 

7 مزیت عمل فمتو اسمایل چشم در شیراز و هزینه ی آن در سال 1401

مطالعه بیشتر:

 

 

 

آیا می توان بیماری آب سیاه را پیشگیری کرد؟

 

بیماری گلوکوم یا همان آب سیاه در شیراز معمولا قابل پیشگیری نیست. بنابراین برای تشخیص به موقع و چکاب، هر چند ماه یک بار به چشم پزشک مراجعه کنید.

 

آیا آب سیاه به طور قطعی درمان می شود؟

 

در بیماری آب سیاه، عصب بینایی به علت فشار آسیب می بیند بنابراین هیچوقت به طور قطعی معالجه نمی شود. پزشک متخصص نمی تواند بینایی از دست رفته بیمار را به آن بازگرداند اما می تواند شدت روند بیماری را تا حد ممکن کاهش دهد و متوقف کند.

 

هزینه عمل آب سیاه در شیراز چقدر است؟

 

 هزینه عمل آب سیاه در شیراز به عوامل مختلفی از جمله نوع بیمارستان، نوع بیمه و شرایط بیمار وابسته است که با توجه به هریک از موارد هزینه متفاوت خواهد بود.

 

قبل از جراحی آب سیاه در شیراز چه اقداماتی انجام می شود؟

 

پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار برای کاهش استرس بیمار داروهای آرام بخشی را تجویز می کند تا بیمار آرام شود سپس به کمک مواد بی حس کننده چشم را بی حس کرده و عمل جراحی را آغاز می کند.

 

بعد از جراحی آب سیاه در شیراز به چه توصیه هایی عمل کنیم؟

 

1-پس از عمل جراحی بیمار باید به طور مرتب به پزشک متخصص مراجعه کند تا پزشک روند بهبود چشم را بررسی کند.

 

2- ممکن است پس از عمل جراحی آب سیاه  بیمار دید تاری داشته باشد و تا چند هفته پس از عمل جراحی نیز ادامه داشته باشد.

3-بیمار برای کنترل درد ‌می تواند استامینوفن مصرف کند، اما برای مصرف سایر داروها باید از پزشک اجازه بگیرد. برای برداشتن بخیه به درمانگاه یا بیمارستان مراجعه شود . بیمار باید به چشم جراحی شده فشار وارد نکند بنابراین به طرف چشم جراحی شده و بر روی شکم نخوابد.

 

4- بیمار پس از جراحی از برداشتن وسایل سنگین و ورزش های سخت خودداری کند. بیمار پس از جراحی با توجه به تجویز پزشک باید از محافظ های پلاستیکی استفاده کند تا هیچ ضربه ای به چشم برخورد نکند.

 

5- پس از جراحی در محیط های خیلی روشن از عینک آفتابی استفاده شود تا به چشم فشاری وارد نشود.

 

6- همچنین بانوان تا مدتی از لوازم آرایشی همچون ریمل، لنز، سورمه و مداد چشم استفاده نکنند و پزشک زمان استفاده از آن ها را به بیمار اطلاع دهد. تا مدتی از شست و شوی چشم ها و سر خودداری شود.

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

1 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی