4 عامل ایجاد آب مروارید در شیراز + 3 روش درمان و توضیح کامل مراقبت های بعد عمل

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 14 مرداد 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

آب مروارید یا کاتاراکت یکی از بیماری های چشمی است که در اثر مبتلا شدن به این بیماری، عدسی چشم تار شده و بینایی ضعیف خواهد شد. اگر برای درمان آب مروارید اقدام نشود، روند تارشدن عدسی ادامه خواهد داشت و بینایی چشم از بین خواهد رفت.

در این مقاله می خواهیم به بررسی آب مروارید در شیراز بپردازیم. پیشنهاد ما به شما این است تا پایان مقاله با ما همراه باشید و خواندن این مقاله را از دست ندهید.

علائم ناشی از آب مروارید کدام موارد هستند؟

به مرور زمان دید، چشم ضعیف و تار خواهد شد، با این وجود بیمار هیچگونه دردی را احساس نمی کند. چشم نسبت به نور حساس شده و در برابر نور زیاد اذیت می شود. چشم بیمار به طور مرتب ضعیف تر می شود. چشم برای مطالعه و خواندن کتاب به نور بیشتری احتیاج خواهد داشت. قدرت بینایی در شب کم شده و رانندگی بسیار سخت خواهد شد. برای چشم بیمار تشخیص رنگ ها سخت تر می شود زیرا از نظر چشم بیمار رنگ ها محو خواهند شد.

به مرور زمان دید، چشم ضعیف و تار خواهد شد، با این وجود بیمار هیچگونه دردی را احساس نمی کند. چشم نسبت به نور حساس شده و در برابر نور زیاد اذیت می شود. چشم بیمار به طور مرتب ضعیف تر می شود. چشم برای مطالعه و خواندن کتاب به نور بیشتری احتیاج خواهد داشت. قدرت بینایی در شب کم شده و رانندگی بسیار سخت خواهد شد. برای چشم بیمار تشخیص رنگ ها سخت تر می شود زیرا از نظر چشم بیمار رنگ ها محو خواهند شد.

آب مروارید در شیراز

 

آب مروارید نوعی بیماری مربوط به چشم است که در اثر کدر شدن عدسی چشم اختلالاتی در بینایی فرد ایجاد خواهد کرد. سرعت ایجاد، بروز علائم و کاهش دید در بیماری آب مروارید در افراد مختلف متفاوت است. بروز علائم این بیماری ممکن است بین دو چشم یک فرد نیز متفاوت باشد. کاهش دید در این بیماری در افراد مسن کند تر اما در افراد جوان تر به سرعت اتفاق خواهد افتاد. در این مقاله با بررسی بیماری آب مروارید در شیراز همراه با شما عزیزان خواهیم بود لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

چگونه می توانیم از بروز آب مروارید در شیراز پیشگیری کنیم؟

 

بیماری آب مروارید معمولا با افزایش سن اتفاق خواهد افتاد و در این موارد نمی توان به صورت موثری از بروز آن پیشگیری کرد اما افراد می توانند با افزایش سن به صورت منظم به چشم پزشکی مراجعه کنند و با معاینه چشم ابتلا به این بیماری را به سرعت تشخیص دهند. هم چنین با رعایت نکات زیر می توانید به صورت موثری جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرید؛

 

1-از مصرف دخانیات و سیگار جدا خودداری کنید.

2- هنگام برخورد با نور شدید خورشید حتما از عینک آفتابی استفاده کنید‌.

3- در صورتی که به بیماری هایی هستید که روی چشم تاثیر گذار هستند حتما به صورت دوره ای به چشم پزشک مراجعه کنید و چشم های خود را معاینه کنید. از جمله این بیماری ها که بینایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند می توان به قند خون و فشار خون اشاره کرد.

 

عقاید اشتباه در مورد بیماری آب مروارید در شیراز

 

برخی از افراد گمان می کنند با ابتلا به بیماری آب مروارید پرده ای روی چشم را فرا می گیرد اما بابد گفت که این عقیده اشتباه است و هیچ پرده ای روی چشم ایجاد نخواهد شد. از دیگر عقاید اشتباه در مورد این بیماری می توان به این مورد اشاره کرد که این بیماری از یک چشم به چشم دیگر قابل سرایت نخواهد بود برخی از افراد به اشتباه گمان می کنند که این بیماری از یک چشم به چشم دیگر سرایت می کند. بیماری آب مروارید باعث ریزش اشک نخواهد شد و سرطان هم نیست. هم چنین ایمن بیماری منجر به کوری غیر قابل بازگشت نخواهد شد.


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


عوارض و خطرات احتمالی ناشی از عمل آب مروارید در شیراز

 

انجام عمل آب مروارید معمولا با عوارض کمی همراه است و امکان بروز این عوارض بسیار کم است. در این مقاله با برخی از عوارض و خطرات احتمالی ناشی از عمل آب مروارید در شیراز اشاره خواهیم کرد؛

 

1-تورم، قرمزی و عفونت. تورم معمولا در محل های برش قرنیه ایجاد خواهد شد.

2- جدا شدن بافت شبکیه

3- افزایش فشار چشم که البته این عارضه موقتی خواهد بود و بعد از گذشت مدت زمانی رو به بهبود خواهد رفت.

4- افتادگی پلک

5- خون ریزی چشم که در افراد مبتلا به دیابت اتفاق می افتد.

6- احساس درد در لایه های سطحی چشم که این عارضه نیز موقتی بوده و در این مورد می توانید از مسکن ها با تجویز پزشک استفاده کنید.

7- خشکی و خارش چشم که در این مورد پزشک برای شما قطره تجویز خواهد کرد.

8- التهاب به خودی خود جز عوارض انجام عمل آب مروارید نمی باشد اما در صورت وارد کردن ضربه به چشم پس از جراحی ممکن است چشم دچار التهاب شود. بنابراین مراقب سلامت چشم پس از جراحی باشید.

گاهی اوقات جراحی باعث وارد کردن ضربه به عنبیه و در نتیجه افتادگی عنبیه خواهد شد که این عارضه بسیار نادر است که گاهی می توان عنبیه را جا به جا کرد اما در مواردی که ضربه شدید تر باشد باید مجددا جراحی شود.

 

عوامل خطر در عوارض جراحی آب مروارید در شیراز

 

عوارض ناشی از جراحی اب مروارید می تواند در تمامی بیماران مبتلا به آب مروارید بروز کند اما خطر بروز این عوارض بعد از جراحی در برخی از افراد بیش تر خواهد بود. این دسته از افراد کسانی هستند که بیش از ۶۰ سال سن دارند، مبتلا به دیابت هستند، کسانی که به بیماری های چشمی مانند آب سیاه مبتلا هستند، افرادی که دارو های خاصی مانند تامسولوزین مصرف می کنند و هم چنین افرادی که در کنار جراحی از روش های درمانی دیگری جهت درمان آب مروارید استفاده می کنند.

 

عوارض عدم درمان آب مروارید در شیراز

 

چشم یکی از حساس ترین اعضای بدن است که در صورت تشخیص بیماری های مربوط به چشم سریعا باید به پزشک مراجعه کنید. یکی از مهم ترین عوامل کوری عدم توجه به درمان بیماری آب مروارید می باشد. در صورت عدم درمان این بیماری تبدیل به آب سیاه شده و با تاثیر بر عدسی چشم و اعصاب چشم منجر به کوری مطلق خواهد شد. تا سه روز بعد از تبدیل این بیماری به آب سیاه فرد فرصت جراحی و درمان چشم را دارد بعد از گذشت این سه روز فرد به صورت کامل کور خواهد شد.

 

البته آب مروارید بسته به میزان و مقدار تاری عدسی در هر فرد متفاوت است پس ممکن است میزان علائم آب مروارید نیز در هر فرد متفاوت باشد.

 

آب مروارید به چه علتی به وجود می آید؟

 

چشم از عنبیه، شبکیه، مردمک وعدسی تشکیل شده است. عدسی چشم در قسمت پشت عنبیه و مردمک جای میگیرد و با کمک عدسی تصویر واضح و شفافی در شبکیه چشم تشکیل می شود.

هر چقدر عدسی تار تر و کدر تر شود کیفیت تصویر تشکیل شده در شبکه کم تر می شود و در نتیجه بینایی ضعیف تر خواهد شد.


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


عوامل ایجاد آب مروارید در چشم کدام موارد هستند؟

 

1-سابقه خانوادگی بیمار

 هرچقدر تعداد بستگان مبتلا به آب مروارید بیشتر باشد احتمال مبتلا شدن بیمار نیز بیشتر خواهد بود. البته در نظر داشته باشید فقط خانواده و بستگان درجه اول و دوم جزو سابقه خانوادگی بیمار محسوب می شوند. بیماری دیابت که در صورت کنترل نشدن به مرور به چشم ها آسیب وارد می کند.

 

2-برخورد اشیا به چشم یا ضربه به چشم حین تصادف یا درگیری

3- مصرف زیاد سیگار

4- مدت زمان طولانی و بدون مراقبت از چشم در معرض آفتاب قرار گرفتن

 

سرعت پیشروی آب مروارید چگونه است؟

 

سرعت پیشروی آب مروارید معمولا آهسته است و بیمار دردی را احساس نمی کند.

لکه های ظاهر شده در عدسی چشم معمولا در ابتدا بسیار کوچک هستند. بنابراین بیمار ممکن است آب مروارید را تشخیص ندهد و زمانی که بینایی چشم بیمار ضعیف تر شود از وجود آب مروارید مطلع شود.

همچنین سرعت پیشرفت آب مروارید در هر فرد متفاوت است حتی ممکن است بین هردوچشم بیمار نیز متفاوت باشد.

آب مروارید هایی که بر اثر کهولت سن پدید می آیند سرعت پیشرفت بسیار آهسته ای خواهند داشت اما آب مروارید هایی که در افراد جوان و بیماران دیابتی به وجود می آیند معمولا به سرعت پیشرفت می کنند و در طول چند ماه بینایی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهند.

بنابراین نمی توان سرعت پیشروی آب مروارید را به طور دقیق بیان کرد.

 

چشم پزشک آب مروارید را چگونه تشخیص می دهد؟

 

پزشک ابتدا چشم بیمار را با دستگاه های مربوط معاینه می کند. سپس آب مروارید و میزان پیشروی آن را تشخیص می دهد.

 پزشک علت ایجاد آب مروارید را بررسی کرده و در برخی از موارد به مشکلاتی همچون آسیب عصب بینایی و مشکل  پرده ی شبکه پی می برد. اگر چشم بیمار به این مشکلات دچار شده باشد ممکن است پس از عمل جراحی بینایی کامل خود را به دست نیاورد.

هرچه این مشکلات شدید تر باشند امکان بهبودی آب مروارید کم تر خواهد بود.

 

آب مروارید در شیراز چگونه معالجه می شود؟

 

برخی از موارد همانند تغییر نمره عینک ممکن است برای مدت کوتاهی موثر واقع شوند و از پیشروی آب مروارید جلوگیری کنند. اما تنها روش مطمئن درمان آب مروارید در شیراز، عمل جراحی است.

لازم به ذکر است روش هایی همانند دارو، نوع رژیم غذایی و ورزش های چشمی تنها روند پیشروی آب مروارید را کند می کنند. اما به هیچ وجه از آب مروارید جلوگیری نکرده و قادر به درمان آن نخواهند بود.

 

قبل از جراحی آب مروارید در شیراز چه نکاتی را رعایت کنیم؟

 

روز عمل جراحی آب مروارید در شیراز توسط همراه خود به بیمارستان مراجعه کنید. روز قبل از جراحی آب مروارید دوش بگیرید. زیرا ممکن است پس از جراحی به دستور پزشک تا چندین روز حمام نکنید. همچنین خواب کافی داشته باشید و به چشم ها فشار وارد نکنید. قبل از مراجعه به بیمارستان از آوردن تمامی مدارک پزشکی مطمئن شوید. اگر بیماری خاصی دارید قبل از بیهوش شدن به پزشک مربوط اطلاع دهید.

 

عمل جراحی آب مروارید در شیراز چه زمانی تجویز می شود؟

 

چشم پزشک با بررسی شرایط بیمار و گفت و گو با او عمل جراحی را تجویز می کند.

اگر بینایی بیمار به گونه ای باشد که بتواند به راحتی به رانندگی و فعالیت های روزانه اش رسیدگی کند و برای مطالعه و تماشای تلویزیون هیچ مشکلی نداشته باشد نیازی به عمل جراحی نخواهد بود. اما در صورت پیشرفت آب مروارید و با مشکل مواجه شدن بیمار، عمل جراحی توسط چشم پزشک تجویز خواهد شد.

 

عمل جراحی آب مروارید در شیراز به چه روشی انجام می شود؟

 

عمل جراحی آب مروارید در شیراز به سه روش انجام می شود.

 

1- فیکوامولسیفیکاسیون

این روش، رایج ترین روش جراحی آب مروارید در شیراز است. در این روش پزشک متخصص دستگاهی به نام فوکو را به کار میگیرد.

این عمل جراحی بسیار کوتاه است و با توجه به شرایط بیمار معمولا 30 دقیقه به طول می انجامد.

پزشک در این روش به جای بیهوش کردن بیمار از بی حسی خفیف استفاده می کند و بدون نیاز به بخیه و برش، عدسی مصنوعی را در چشم قرار می دهد.

روش فیکوامولسیفیکاسیون عملکرد بسیار موفقی دارد و امکان بهبود بینایی بیمار تقریبا ۹۵ درصد است.

 

2- روش خارج کپسولی

 

روش خارج کپسولی موقعی به کار گرفته می شود که آب مروارید پیشرفت کرده باشد و عدسی تار تر و ضخیم تر شده باشد.

در این روش چون عدسی بزرگ است و نمیتوان به قطعات کوچکتری تجزیه شود. پزشک متخصص ابتدا شکاف بزرگی را به وجود می آورد تا عدسی را به طور کامل خارج کند و پس از تخلیه عدسی، پزشک قسمت های لازم را بخیه می زند.

 

3- کپسول درونی

این روش نسبت به سایر روش ها خیلی کمتر رایج است و تنها برای موارد ویژه ای به کار می رود.

 

مراقب پس از عمل جراحی آب مروارید در شیراز چگونه خواهد بود؟

 

چشم پزشک پس از ترخیص شدن بیمار، دارو و قطره های مخصوصی را برای بیمار تجویز می کند اما تا زمانی که چشم بیمار هنوز در پانسمان است نباید از قطره استفاده کند.

اگر چشم پزشک دو قطره را همزمان تجویز کرد و زمان استفاده از هر دو قطره در یک ساعت قرار داشته باشد، دو قطره را با فاصله حداقل ده دقیقه استفاده شود.

 

پس از جراحی آب مروارید در شیراز چشم در دوره نقاهت بسیار حساس خواهد بود بنابراین بیمار از مالیدن چشم و ضربه به آن شدیدا خودداری کند.

تا زمانی که چشم پزشک تعیین نکرده است بیمار از حمام کردن و شست و شوی چشم تا پرهیز کند.

 

بیمار روز بعد از عمل جراحی آب مروارید در شیراز به طور کامل استراحت کند و از محیط هایی که سرشار از گرد و خاک و مواد شیمیایی و دود دخانیات است دوری کند.

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

1 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی