6 دلیل پیوند قرنیه در شیراز + هزینه و آمادگی های لازم قبل عمل

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 16 دی 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

قرنیه لایه شفاف و زلالی است که در قسمت بیرونی چشم قرار دارد. این بخش از بدن وظایف مهمی را بر عهده دارد. یکی از این وظایف، نگهداری و مراقبت از چشم است. بدین صورت که قرنیه از داخل شدن آلودگی به چشم ها جلوگیری می کند.

دومین وظیفه مهم قرنیه این است که نور را به داخل چشم ارسال می کند، و بر روی پرده شبکیه قرار می دهد تا تصویر مورد نظر تشکیل شده و قابل دیدن باشد. پس به کمک قرنیه می توان اجسام دور و نزدیک را با دقت بیشتری مشاهده کرد. بنابراین قرنیه شفاف یکی از مهمترین عوامل موثر در بینایی به شمار می آید.

قرنیه از چند بخش تشکیل شده است؟

قرنیه به طور کلی از سه قسمت اصلی و مهم تشکیل شده است. که دو لایه غشاء در میان این لایه ی اصلی قرار می گیرد، پس به طور کلی قرنیه از پنج بخش تشکیل شده است که عبارتند از

قرنیه به طور کلی از سه قسمت اصلی و مهم تشکیل شده است. که دو لایه غشاء در میان این لایه ی اصلی قرار می گیرد، پس به طور کلی قرنیه از پنج بخش تشکیل شده است که عبارتند از

پیوند قرنیه در شیراز

 

قرنیه قسمت شفافی در جلوی چشم است که مردمک و عنبیه را پوشش می دهد. نور برای رسیدن به پرده شبکیه ابتدا باید از قرنیه عبور کند. بنابراین شفاف بودن قرنیه تاثیر زیادی در بینایی فرد خواهد داشت. پیوند قرنیه در شیراز نوعی عمل جراحی است که طی آن قرنیه آسیب دیده از چشم فرد خارج شده و با استفاده از قرنیه سالم جایگزین خواهد شد. در این مقاله با پیوند قرنیه در شیراز همراه با شما عزیزان خواهیم بود. لطفا این مقاله پزشکی را تا انتها مطالعه کنید.

 

دلایل پیوند قرنیه در شیراز

 

قرنیه آسیب دیده به یکی از دلایل زیر با قرنیه سالم جایگزین خواهد شد؛

 

1-در مواردی که کدر شدن قرنیه سبب تاری دید می شود.

2-در مواردی که قرنیه سوراخ باشد. جهت حفاظت از اجزای داخل چشم قرنیه را پیوند می زنند.

3-گاهی بیماری های قرنیه منجر به بروز درد های شدید در چشم می شود که در این صورت قرنیه را پیوند خواهند زد.

4- اگر عفونت های ناشی از قرنیه به واسطه دارو و دیگر روش ها قابل درمان نباشد.

5- اصلاح دید در صورتی که این امکان با استفاده از سایر روش ها ممکن نباشد.

6- ورم قرنیه بعد از انجام جراحی های دیگر چشم

 

قوز یا انحنای قرنیه

زمانی که قرنیه چشم به دلیل بیماری های ویروسی دچار زخم شده باشد.

 

قرنیه پیوندی از کجا تهیه خواهد شد؟

 

قرنیه معمولا پس از مرگ با رضایت افراد خانواده یا رضایت خود شخص قبل از مرگ جدا خواهد شد و آماده پیوند زدن خواهد شد. این قرنیه باید از وجود تمام بیماری ها پاک باشد بنابراین مورد آزمایش قرار خواهد گرفت و سپس در بانک قرنیه می ماند تا به فرد نیازمند به آن اهدا شود. افرادی با داشتن موارد زیر برای اهدای قرنیه مناسب نیستند؛

 

1- مبتلا بودن به بیماری ایدز

2- مبتلا به هپاتیت

3- عفونت های سیستمی

4- سابقه جراحی چشمی قبلی

5- زخم در قرنیه

6- مرگ با دلیل نا معلوم

7- تومور های سگمان قدامی

8- قرنیه آسیب دیده

 

علائم و نشانه های پس زدن قرنیه

 

گاهی اوقات ممکن است که سیستم ایمنی بدن شپا به اشتباه قرنیه اهدا شده را بیگانه تلقی کرده و به آن حمله کند. در این حالت گفته می شود که پیوند قرنیه پس زده شده است. در چنین شرایطی ممکن است نیاز به درمان یا جراحی مجدد داشته باشید. بنابراین پس از عمل پیوند قرنیه در شیراز در صورت مشاهده علائمی مانند درد شدید در چشم ها، قرمزی و تورم چشم ها، حساسیت به نور و از دست دادن بینایی سریعا به پزشک مراجعه کنید. پس زدن پیوند معمولا در ۲۰ درصد از عمل های پیوند قرنیه صورت می گیرد. بنابراین می توان دریافت که میزان موفقیت انجام عمل پیوند قرنیه بالا است.

 

نتایج حاصل از عمل پیوند قرنیه در شیراز

 

بیش از ۸۰ درصد افرادی که عمل پیوند قرنیه می کنند پس از جراحی بینایی خود را به دست می آورند. به طور کلی نتایج حاصل از این جراحی به عوامل و دلایل این بیماری بستگی دارد. نکته ای که در این باره باید در نظر داشته باشید این است که حتی سال ها پس از انجام عمل پیوند قرنیه در شیراز باید انتظار کاهش بینایی و پس زده شدن پیوند را داشته باشید. به همین خاطر بهتر است پس از جراحی پیوند قرنیه هر ساله جهت معاینه به چشم پزشک مراجعه کنید. پس زدگی قرنیه در بیش تر مواقع با استفاده از دارو قابل کنترل است.

 

عمل لیزیک برای قوز قرنیه

 

لیزیک نوعی جراحی برای رفع عیوب انکساری چشم مانند دور بینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم است. طی عمل لیزیک و دیگر جراحی های اصلاح بینایی چشم مانند لازک، PRK، فمتو لیزیک، فمتو اسمایل و.... لایه ای از قرنیه برش داده می شود. پس برای انجام این جراحی قرنیه جهت برش دادن باید دارای ضخامت کافی باشد. قوز قرنیه نوعی بیماری دژنراتیو قرنیه است که سبب تغییر شکل و نازک شدن قرنیه می شود.

 

 در این بیماری سطح جلوی چشم دچار تغییرات نا منظم و غیر قابل پیش بینی خواهد شد و ضخامت قرنیه به شدت کم می شود. از آن جایی که کلیه جراحی های اصلاح بینایی نیاز به برش قرنیه دارند بنابراین انجام عمل لیزیک برای افرادی که مبتلا به بیماری قوز قرنیه هستند به هیچ وجه توصیه نمی شود.

 

افراد مبتلا به قوز قرنیه در صورت انجام عمل لیزیک بافت بزرگی از سطح قرنیه برداشته شده و لیزیک می تواند شرایطی از نوع کراتوکونوس به نام اکتازی قرنیه را ایجاد کند. بنابراین اگر مبتلا به بیماری قوز قرنیه هستید و قصد انجام لیزیک چشم دارید پیشنهاد می شود به یک پزشک فوق تخصص قرنیه و کراتونوس مراجعه کنید و قبل از جراحی حتما بیماری خود را با پزشک در میان بگذارید.

 

احساس درد حین انجام عمل پیوند قرنیه در شیراز

 

برخی از افراد این سوال را می پرسند که آیا طی انجام پیوند قرنیه درد داریم یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم روز عمل برای تسکین درد پزشک به شما مسکن خواهد داد و هم چنین عمل با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود‌. بنابراین طی عمل شما هیچ گونه دردی را احساس نخواهید کرد.

 

آمادگی های لازم قبل از عمل پیوند قرنیه در شیراز

 

چشم یکی از حساس ترین اعضای بدن است که در صورت عدم مراقبت از آن می تواند عوارض جبران نا پذیری بر سلامت چشم داشته باشد. قبل از عمل جراحی پیوند به نکات زیر توجه کنید؛

 

۱_ پزشک باید به طور کامل بیمار را معاینه کند. در صورتی‌ که بیمار شرایط انجام پبوند را نداشته باشد تحت هیچ عنوان پیوند نباید انجام شود.

۲_ حتما پزشک خود را در جریان بیماری های چشمی خود و عمل های جراحی انجام گرفته روی چشم مانند عمل آب مروارید و آب سیاه قرار دهید.

۳_ هنگام عمل از آرایش صورت به خصوص آرایش کردن چشم ها خودداری کنید. صورت خود را کاملا شست و شو دهید.

۴_ پزشک را در جریان حساسیت های دارویی خود قرار دهید.

۵_ قبل از جراحی به مدت یک تا دو هفته از مصرف دارو های سر خود مانند دارو های ضد انعقاد و رقیق کننده خودداری کنید.

۶_ پزشک باید قبل از جراحی علاوه بر معاینه بیمار از سلامت قرنیه اهدا شده نیز اطمینان حاصل کند.

۷_ قبل از عمل تمام آزمایشات مربوطه را انجام دهید و روز عمل تمام مدارک پزشکی خود را به همراه خود ببرید.

 

هزینه های انجام عمل جراحی پیوند قرنیه در شیراز چگونه است؟

 

هزینه انجام جراحی پیوند قرنیه در شیراز به عوامل مختلفی بستگی دارد در این مقاله برخی از این موارد را نام خواهیم برد؛

 

دستمزد جراح؛

هزینه های مربوط به دستمزد همه جراحان شیراز یکسان نیست. پزشک معمولا بر اساس تجربه، دقت، عملکرد خود و هم چنین تضمین ایمنی شرایط عمل هزینه جراحی را تعیین می کند.

 

هزینه پرسنل بی هوشی؛

 پرسنل دیگری در هنگام جراحی باید به پزشک کمک کنند از جمله آن ها می توان به پرسنل مجموعه بی هوشی و دستیار های پزشک اشاره کرد که هر کدام باید دستمزد خود را بگیرند.

 

آزمایش های قبل و بعد از عمل؛

بیمار باید قبل از عمل آزمایش هایی جهت تعیین سلامت جسمی خود انجام دهد هم چنین بعد از انجام عمل آزمایش های مکرری جهت اطلاع از نتیجه عمل انجام خواهد شد که هزینه این آزمایشات را باید در لیست هزینه های عمل قرار دهید.

 

هزینه دارو ها؛

جهت تسکین درد و جلوگیری از ایجاد زخم و عفونت های چشمی پزشک دارو هایی برای بیمار تجویز خواهد کرد که بیمار باید تمام این دارو ها را تهیه کنید و به طور مرتب مصرف کند.

 

هزینه های مربوط به اقامت در شیراز؛

در صورتی که بیمار قصد جراحی در شیراز را داشته باشد و بومی شیراز نباشد باید هزینه هایی جهت اقامت و رزرو هتل در شیراز نیز بپردازد.

 

هزینه های مربوط به کلینیک؛

بسته به این که جراحی در بیمارستان های خصوصی و کلینیک یا بیمارستان عمومی انجام شود، هزینه این عمل متفاوت خواهد بود.

 

اپیتلیوم (Epithelium) 

اپیتلیوم بیرونی ترین قسمت قرنیه است که دو وظیفه مهم را بر عهده دارد.

وظیفه اول: این است که مانند یک مانع عمل می کند، همچنین روزنه و منفذ های ورودی را مسدود می کند تا از ورود میکروب ها و مواد خارجی جلوگیری کند.

وظیفه دوم : سطح نرمی را عرضه می کند تا مواد مفیدی همچون اکسیژن جذب شود سپس مواد مفید را به سمت سطح های درونی قرنیه هدایت می کند.

اپیتلیوم از هزاران عصب های کوچک تشکیل شده است. بنابراین سطح احساس و درک بالایی را ایجاد می کنند به همین دلیل است که وقتی چشم های خود را مالش می دهید حس ناشی از آن را به طور واضح احساس می کنید.

 

غشاء بویمن

غشاء بویمن پس از لایه اپیتلیوم قرار دارد و به طور کلی از کلاژن تشکیل شده است. ممکن است بر اثر عوامل مختلفی در غشاء بویمن حفره هایی ایجاد شود. البته این حفره ها تقریبا قابل بازسازی و ترمیم هستند اما در صورتی که ترمیم نشوند در بینایی اختلال ایجاد می کنند. لازم به ذکر است که کلاژن نام دیگر پروتئین فیبری است.

 

استروما (Stroma)

استروما جزو لایه های اصلی است که پس از غشاء بویمن قرار می گیرد ، یکی از ویژگی های اصلی لایه استروما این است که ضخیم ترین لایه قرنیه محسوب می شود.

وجود لایه استروما در قرنیه بسیار مهم است چرا که این لایه عموما از کلاژن و آب تشکیل می شود. بنابراین بسیار مقاوم بوده و شفاف و قابل ارتجاع است.

 

غشاء دیسکمنت

 جایگاه این غشاء در قرنیه طوری است که میان دو لایه اصلی قرار گرفته است.

 غشاء دیسکمنت نسبت به غشای دیگر ضخامت کمتری دارد اما با این ضخامت کم یکی از مهمترین وظایف را بر عهده دارد.

وظیفه غشاء دیسکمنت مقابله با میکروب، باکتری و جلوگیری از التهاب است.

یکی از مزیت های مهم غشاء دیسکمنت، توانایی ترمیم زخم است بنابراین در صورت هرگونه آسیب می تواند جراحت های موجود را ترمیم و اصلاح کند.

 

اندوتلیوم (Endothelium)

 قسمت درونی غشاء از اندوتلیوم تشکیل شده است و در میان هر سه لایه اصلی، کوچک ترین لایه محسوب می شود و وظیفه اصلی تمیز نگهداشتن لایه ها را بر عهده دارد.

 

قرنیه چشم چگونه آسیب میبیند؟

 

وارد شدن ضربه

 ضربه یکی از عواملی است که منجر به آسیب دیدگی و پارگی  قرنیه می شود.

مسلما هرچقدر ضربه قوی تر باشد آسیب دیدگی قرنیه شدید تر خواهد بود و قرنیه بیشتر خراش می یابد.

 

آلرژی و حساسیت

ممکن است جزو افرادی باشید که نسبت به گل ها و گرده ها حساسیت داشته باشید و به چشم درد، قرمزی، خارش چشم و ریزش اشک دچار شوید.

 

اگر این علائم به طور شدید و در مدت زمان طولانی ای بروز پیدا نکنند، مراجعه به پزشک الزامی نیست و برای رفع حساسیت استفاده از قطره چشمی کفایت می کند اما در غیر این صورت باید به چشم پزشک مراجعه شود.

 

ارکوس سنیلیس

با مرور زمان و افزایش سن، حلقه سفیدی در نزدیکی قرنیه چشم به وجود می آید که ارکوس سنیلیس یا قوس پیری نام دارد.

ارکوس سنیلیس یا قوس پیری به راحتی قابل مشاهده نیست و توسط چشم پزشک تشخیص داده می شود.

 

زخم قرنیه

زخم قرنیه در اثر عفونت چشم به وجود می آید که در نهایت به درد شدید و کاهش بینایی منتهی می شود.

 

کراتیت قارچی

کراتیت قارچی یکی از وخیم ترین عفونت های قرنیه است، معمولا افرادی که از لنز استفاده می کنند و بهداشت را رعایت نمی کنند به این نوع عفونت دچار می شوند.

 

آیا آسیب دیدگی قرنیه با علائم خاصی مشخص می شود ؟

 

اگر قرنیه چشم بر اثر عواملی چون آلرژی، ضربه و ... آسیب ببیند علائمی همچون تب، سر درد ‌شدید و کم شدن بینایی را بروز می دهد.

 

چشم پزشک متخصص چگونه بیماری قرنیه را تشخیص می دهد؟

 

چشم پزشک میزان بینایی بیمار و سابقه پزشکی او را به طور کامل بررسی می کند.

همچنین قرنیه را با جدید ترین دستگاه های پزشکی معاینه کرده و برای تشخیص بهتر آزمایشات مربوط به چشم را تجویز می کند. بنابراین مشکل قرنیه را تشخیص می دهد و با توجه به شرایط قرنیه نوع روش درمانی را مشخص می کند.

 

بیماری قرنیه به کمک چه روش هایی درمان می شود؟

 

جراحی پیوند قرنیه در شیراز

چشم پزشک پس از معاینه، قسمت های آسیب دیده چشم را مشخص می کند و در حین عمل جراحی پیوند قرنیه، قسمت های آسیب دیده را حذف کرده و بافت های سالم را به جای بافت آسیب دیده به کار میبرند.

پیوند قرنیه در شیراز به دو روش انجام می شود:

 

پیوند قرنیه معمولی

 پیوند قرنیه لاپشتی

 

پیوند قرنیه معمولی به گونه ای انجام می شود که جراح تمام ضخامت قرنیه را پیوند می دهد که کراتوپلاستی نفوذ و یا PK نامیده می شود.

 پیوند قرنیه لاپشتی، اندوتلیال یا EK نیز نامیده می شود. جراح در این عمل ابتدا بافت های آسیب دیده را خارج میکند سپس بافت مرکزی قرنیه را جایگزین بافت آسیب دیده می کند.

روش های دیگری نیز همچون قرنیه مصنوعی و جراحی لیزر نیز وجود دارد که پزشک بسته به آسیب قرنیه و مقدار خراش قرنیه روش درمان را تعیین می کند.

 

زمان بهبودی پیوند قرنیه در شیراز چقدر است؟

 

زمان بهبودی به میزان آسیب دیدگی قرنیه و درجه بینایی بستگی دارد و ممکن است روند بهبودی تا یک سال هم طول بکشد.

 

جراحی پیوند قرنیه در شیراز چه عوارضی را به همراه دارد؟

پیوند قرنیه جزو روش های درمانی امن به شمار می آید اما ممکن است عوارضی همچون عفونت چشم، ابتلا به آب مروارید و تورم قرنیه چشم را به همراه داشته باشد.

 

چگونه پس از جراحی پیوند قرنیه در شیراز از چشم خود مراقبت کنیم؟

تا چند روز پس از جراحی پیوند قرنیه به هیچ عنوان اجسام سنگین را بلند نکرده و از جابه جایی آن ها بپرهیزید.

قطره های استروئیدی تجویز شده را به طور مرتب مصرف کنید.

برای جلوگیری از ضربه سپر و محافظ چشم را از داروخانه خریداری کرده و استفاده کنید. تا چند ماه از انجام فعالیت های بدنی دوری کنید.

 

زمان جراحی پیوند قرنیه در شیراز چقدر است؟

در جراحی پیوند قرنیه در شیراز، پزشک متخصص از میکروسکوپ استفاده می کند بنابراین بین سی دقیقه تا یک ساعت طول می کشد.

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

3 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی