2 روش تعویض مفصل زانو در شیراز و مراقبت های بعد عمل

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 14 تیر 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

گرانبها ترین گنجینه ای که در زندگی به انسان بخشیده می شود، سلامتی است. جسم انسان زمانی در سلامتی کامل است که هر یک از اعضای بدن به درستی و در سلامت کامل فعالیت کنند.

در این مقاله قرار است به بررسی تعویض مفصل زانو در شیراز بپردازیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

از مهم ترین اعضا بدن که برای ادامه حیات به آن نیازمندیم؟

از جمله مهمترین قسمت های بدن میتوان به زانو اشاره کرد. زیرا عضلات مفصل زانو یکی از بزرگترین عضلات بدن به شمار می آیند، که از مهمترین عملکرد عضلات زانو می توان به حرکت پاها و راه رفتن اشاره کرد. لازم به ذکر است که عضلات زانو انعطاف پذیر هستند. این انعطاف پذیری را در هنگام حرکت پاها و ورزش احساس می کنید. درست است که عضلات زانو انعطاف پذیر هستند اما شما نمی توانید صرفا با تکیه بر منعطف بودن زانو هرگونه فشاری را به عضلات زانو وارد کنید.

از جمله مهمترین قسمت های بدن میتوان به زانو اشاره کرد. زیرا عضلات مفصل زانو یکی از بزرگترین عضلات بدن به شمار می آیند، که از مهمترین عملکرد عضلات زانو می توان به حرکت پاها و راه رفتن اشاره کرد.
لازم به ذکر است که عضلات زانو انعطاف پذیر هستند. این انعطاف پذیری را در هنگام حرکت پاها و ورزش احساس می کنید. درست است که عضلات زانو انعطاف پذیر هستند اما شما نمی توانید صرفا با تکیه بر منعطف بودن زانو هرگونه فشاری را به عضلات زانو وارد کنید.

جراحی مفصل زانو در شیراز

 

پا، به عنوان قلب دوم انسان شناخته شده است که آسیب دیدگی آن باعث خانه نشین شدن و عدم توانایی راه رفتن در انسان می شود. یکی از مهم ترین اجزای پا، زانو است که نقش مهمی در راه رفتن، نشستن و برخاستن دارد. در این مقاله با جراحی مفصل زانو در شیراز همراه با شما عزیزان خواهیم بود لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید؛

 

تعویض مفصل زانو چیست؟

 

در انسان سالم محل اتصال استخوان ران به ساق پا به وسیله مفصلی پوشیده شده است که این مفصل نقش مهمی در خم و راست کردن پا، راه رفتن و نشستن دارد. هنگامی که این مفصل دچار آسیب دیدگی می شود منجر به ساییدگی استخوان ها شده و فرد درد شدیدی را در هنگام راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله ها احساس می کند.

 یکی از بیماری هایی که چنین عارضه ای را در فرد ایجاد می کند و مستلزم تعویض مفصل زانو می باشد آرتروز است. پزشکان شیراز جهت بهبود این وضعیت ابتدا اقدام به درمان غیر جراحی می کنند و در صورتی که این روش جواب ندهد اقدام به تعویض مفصل زانو خواهند کرد.

این جراحی برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ در دنیای پزشکی اتفاق افتاد و امروزه یکی از موفق ترین جراجی های پزشکی در شیراز و کل دنیا می باشد. در این عمل اقدام به برداشتن غضروف و انتهای ساییده استخوان ها می کنند و جای آن را به وسیله قطعات پلاستیک و فلزی پر می کنند این مواد که پروتز نامیده می شوند منجر به حرکت آزادانه استخوان ها شده و دیگر فرد در هنگام انجام فعالیت های خود احساس ساییدگی استخوان و درد نخواهد کرد.

 

 

موارد منع تعویض مفصل زانو در شیراز

 

تعویض مفصل زانو یکی از موفق ترین جراحی های انجام شده در شیراز است اما این عمل در موارد زیر توصیه نمی شود؛

  • 1- عضلات و بافت های نرم زانو بسیار ضعیف باشد و نتواند از مفصل جدید حمایت کند.
  • 2- در صورت وجود زخم های باز در ناحیه مورد نظر که پس از جراحی منجر به عفونت شود.
  • 3- در صورتی که بدن بیمار عفونت داشته باشد که برای بی هوشی خطرناک است.

 

بهترین متخصص جراحی زانو در شیراز

 

زانو یکی از پیچیده ترین اجزای بدن است که دارای تاندون، مفاصل، مینیسک و ماهیچه های بسیاری است. بنابراین جراحی آن حساس بوده و باید آن را زیر نظر متخصص انجام دهید. برای آشنایی با برترین پزشکان و جراحان شیراز می توانید اسامی آن ها را در گوگل جست و جو کنید. لازم به ذکر است که قبل از انجام عمل حتما مشاورات پزشکی را انجام داده و پزشک خود را از داشتن بیماری های قبلی و حساسیت های دارویی خود مطلع سازید.

 در کلینیک های تخصصی شیراز بیمار از همه لحاظ تحت مراقبت قرار گرفته و پس از تشخیص علت زانو درد، متناسب با نیازی که دارد تحت مراقبت و درمان قرار خواهد گرفت. بیماران در کلینیک های شیراز قبل از عمل توسط جراحان شیرازی آموزش ها و آمادگی ویژه پیدا می کنند تا بتوانند هر چه زود تر به زندگی معمولی خود بازگردند.


مطالعه بیشتر

4 فایده عمل تعویض مفصل لگن در شیراز + 9 نکته مهم قبل از این جراحی

 


دقت کنید عضلات زانو آستانه تحمل خاصی دارند و پس از مدتی دیگر نمی توانند فشار های وارد شده را تحمل کنند، در نتیجه دچار آسیب می شوند.

 

 اما سوال اینجاست که چه عواملی سبب تضعیف مفصل زانو شده و در نهایت باعث آسیب دیدگی آن می شود؟

 

میدانیم که ورزش برای سلامتی بسیار مفید است. اما اگر حرکات ورزشی به طور اصولی انجام نشود به همان اندازه که مفید است می تواند به بدن آسیب برساند، و سبب پارگی انواع رباط صلیبی و پارگی تاندون شود. پس هنگام ورزش فرم استاندارد بدن خود را حفظ کنید و حتما به طور کامل بدن خود را گرم کنید. تا فشاری به مفصل زانو وارد نشود.

 

همچنین در انجام حرکات ورزشی دقت کنید و آن ها را به نحو صحیح انجام دهید و طبق برنامه مربی خود پیش بروند.

 

از جمله عوامل دیگری که برای مفصل زانوها خطرناک به شمار می آید:

  • شکستگی و دررفتگی مفصل زانوست.
  • تصادف
  • اتفاق های ناگوار
  • آسیب دیدگی در حین ورزش و مسابقات

توجه کنید که نوع نشستن و راه رفتن غیر استاندارد نیز به مرور زمان باعث فرسودگی و سایش مفصل زانو می شود.

 

در صورت آسیب دیدگی مفصل زانو چه اقدامی انجام بدهیم ؟

 

در صورت آسیب دیدگی مفصل زانو می توانید روش های سنتی از جمله مدیتیشن، رفتن به چشمه آب های گرم و ماساژ را امتحان کنید. اما اگر هیچگونه تاثیری در روند کاهش درد و ورم زانو احساس نکردید، این مشکل را جدی بگیرید و سریعا به پزشک  متخصص ارتوپدی در شیراز مراجعه کنید.

 

چون مفصل زانو یکی از مهمترین عضلات بدن به شمار می آید. باید نسبت به کوچکترین آسیب دیدگی واکنش صحیح نشان دهید، و بلافاصله به پزشک مرتبط مراجعه کنید تا میزان آسیب دیدگی را تشخیص داده و با توجه به میزان آسیب دیدگی روش معالجه را مشخص کند.

 

در بعضی مواقع که آسیب دیدگی مفصل زانو شدید است. تنها روش درمان آن، تعویض مفصل زانو است. بنابراین با مراجعه به مراکز درمانی معتبر، عمل موفقی را در تعویض زانو تجربه کنید و از درد زانوهای خود بکاهید.


مطالعه بیشتر

4 فایده ی جراحی آرتروسکوپی زانو در شیراز + انتخاب درست بهترین جراح این عمل

 


جراحی تعویض مفصل زانو در شیراز به چه صورت انجام می شود؟

 

تعویض مفصل زانو نوعی عمل جراحی است که در آن پزشکان تکنیک و مهارت خود را به بهترین شکل ممکن به کار می گیرند. با تکیه بر علم پزشکی، ابتدا غضروف های آسیب دیده را برمی دارد سپس سطح مصنوعی ای  را ایجاد می کنند، که این سطح مصنوعی یا پروتز در میان استخوان های مربوط به زانو قرار گرفته و جایگزین مفصل ها و غضروف های از دست رفته می شود و درد های ناشی از آسیب دیدگی مفصل زانو کاهش می یابد و از بین می رود.

 

در تعویض مفصل زانو در شیراز سطح مصنوعی ایجاد شده در عمل، از ایمپلنت های فلزی و .. ساخته شده است که نوع آن با توجه به تجویز پزشک انتخاب می شود.

 

پس از تعویض مفصل زانو در شیراز حس خوب قدم زدن و پیاده روی بدون درد را مجددا تجربه می کنید.

 

جراحی تعویض مفصل زانو در شیراز به چند روش انجام می شود ؟

با توجه به نوع آسیب دیدگی مفصل زانو، پزشک توصیه می کند که به روش کلی و یا جزیی عمل تعویض مفصل زانو را انجام دهید.

 

در روش کلی همانطور که از نامش پیداست با توجه به تجویز پزشک پروتز های مصنوعی جایگزین تمام مفصل های آسیب دیده می شوند اما در روش جزیی تنها قسمت هایی از مفصل آسیب دیده است پس باید بر این قسمت ها تمرکز کرده و پروتز ها را در بخشی از مفاصل جایگزین کنند.

 

پس از تعویض مفصل زانو درشیراز دوران نقاهت خود را چگونه سپری کنیم و چه مواردی را رعایت کنیم؟

 

ابتدا پزشک با توجه به بعضی از عوامل زمان دوران نقاهت شما را مشخص می کند. یکی از این عوامل شغل شما و میزان فعالیتی است که نسبت به آن شغل انجام می دهید.

پزشکان تعویض مفصل زانو در شیراز با توجه به موفقیت عمل و شغل و فعالیت بیمار، دوران نقاهت را بین پنج تا شش هفته در نظر می گیرند.


مطالعه بیشتر

3 روش جراحی مینیسک زانو در شیراز و هزینه ی این عمل


مواردی که در دوران نقاهت باید رعایت شود عبارتند از:

 

در این دوران تغذیه نقش بسیار مهمی دارد به طوری که سعی کنید:

  • غذاهای کم چرب و سالم همانند سبزیجات را مصرف کنید.
  • برای تعویض پانسمان به پزشک مراجعه کنید.
  • از آلوده شدن زخم جلوگیری کنید. زیرا در صورت آلوده شدن، زخم دچار عفونت می شود.
  • بدون دستور پزشک داروهای مسکن مصرف نکنید. زیرا ممکن است عوارض های زیادی را در پی داشته باشد.
  • مراجعه به فیزیوتراپی را جدی بگیرید تا روند بهبود شما سریع تر شود.

 

چه زمانی پس از تعویض مفصل زانو در شیراز قادر به راه رفتن خواهیم بود ؟

 

بلافاصله پس از عمل تعویض مفصل زانو در شیراز  قادر به راه رفتن خواهید بود. اما این نکته را در نظر بگیرید تا مدتی پس از جراحی  نباید هیچگونه فشاری به زانو وارد کنید تا روند طبیعی سلامت به طور کامل طی شود. بنابرین پزشکان توصیه می کنند که چند هفته استراحت کرده و در صورت راه رفتن، از عصا یا وا کرهای مخصوص استفاده کنید تا فشاری بر زانوها وارد نشود و زانو ها به طور کامل بهبود یابند.

 

تعویض مفصل زانو در شیراز چند سال دوام دارد ؟

 

یکی از مسائلی که ذهن بیماران را به خود مشغول می کند طول عمر عمل ایمپلنت های به کار رفته در مفصل زانو است.

مسلما هر چقدر ایمپلنت و پروتز های به کار رفته جنس و کیفیت بهتری داشته باشند دوام و ماندگاری آن ها نیز افزایش می یابد. مثلا پروتز های فلزی طول عمر و ماندگاری بیشتری دارند.

البته علاوه بر جنس ایمپلنت، عملکرد جراح نیز بسیار موثر است. چرا که جراح با مهارت خود می تواند پروتز ها را به بهترین شکل در میان مفاصل زانو قرار دهد و غضروف های از بین رفته را به طور کامل بیرون بکشند.


مطالعه بیشتر

3 مزیت آرتوکین تراپی در شیراز و هزینه انجام آن


مهمترین مورد در خصوص دوام و ماندگاری پروتز ها، عملکرد شخص بیمار است.

بیمار باید به مفصل زانو هیچ گونه فشاری وارد نکند و تمامی دستورات پزشک را در دوران نقاهت به طور کامل رعایت کند همچنین از ورزش های سنگین و پیاده روی های طولانی پرهیز کند.

 

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم را در خصوص تعویض مفصل زانو در شیراز را به دست آورده باشید.

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی