4 فایده عمل تعویض مفصل لگن در شیراز + 9 نکته مهم قبل از این جراحی

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 31 مرداد 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

در عمل تعویض مفصل لگن، به دستور پزشک قسمت هایی از لگن که به صدمه دچار شده است و امکان ترمیم آن ها وجود ندارد، خارج شده و مفصل مصنوعی لگن جانشین ناحیه های آسیب دیده شده می شود

. اما سوال اینجاست که مفصل مصنوعی لگن که جایگزین شده از چه موادی تشکیل می شود؟ مفصل مصنوعی لگن به چند بخش تقسیم می شود که در ادامه هر بخش را با ذکر جزییات توضیح می دهیم.

بخش های مختلف لگن به چه صورت است؟

1. مفصل مصنوعی لگن به طور کلی شامل یک حفره و فرورفتگی است که همین حفره، از فلزی سخت و مقاوم به وجود آمده است تا ماندگاری و پایداری بیشتری در بدن داشته باشد. 2. پزشکان به منظور تحرک و جابه جایی بهتر بیماران و سلامتی پایدارتر لگن، درون حفره یک اتصال دهنده قرار می دهند که عموما از پلاستیک تشکیل شده است، اما با گذشت زمان و پیشرفت علم، پزشکان به این نتیجه رسیدند که فلز و سرامیک را نیز می توان به عنوان اتصال دهنده به کار بگیرند.

1. مفصل مصنوعی لگن به طور کلی شامل یک حفره و فرورفتگی است که همین حفره، از فلزی سخت و مقاوم به وجود آمده است تا ماندگاری و پایداری بیشتری در بدن داشته باشد.
2. پزشکان به منظور تحرک و جابه جایی بهتر بیماران و سلامتی پایدارتر لگن، درون حفره یک اتصال دهنده قرار می دهند که عموما از پلاستیک تشکیل شده است، اما با گذشت زمان و پیشرفت علم، پزشکان به این نتیجه رسیدند که  فلز و سرامیک را نیز می توان به عنوان اتصال دهنده به کار بگیرند.

تعویض مفصل زانو در شیراز

 

زانو یکی از مهم ترین بخش های پای انسان است که در صورت آسیب دیدگی فرد قادر به خم و راست کردن آن و در نتیجه انجام خیلی از فعالیت ها نمی باشد. تعویض مفصل زانو یکی از موفق ترین عمل های ارتوپدی است که در آن مفصل آسیب دیده زانو را خارج کرده و آن را با ایمپلنت های مصنوعی جایگزین می کنند.

 این عمل برای مواردی که فرد در زانو احساس سفتی و درد می کند و هم چنین در مواردی مانند آرتروز به کار می رود. در این مقاله با بحث تعویض مفصل زانو در شیراز همراه با شما عزیزان خواهیم بود لطفا این مقاله پزشکی را تا انتها مطالعه نمایید؛

 

در محل اتصال استخوان ها به هم مفصل وجود دارد. مفصل در اندام های مختلف مانند دست، زانو، لگن و ... وجود دارد که باعث حرکت استخوان ها روی هم می شود. مفاصل بدن به دلایل مختلفی ممکن است دچار آسیب دیدگی شوند. از جمله این مفاصل می توان به مفصل لگن اشاره کرد که در این صورت باید اقدام به تعویض مفصل لگن در شیراز کرد.

 

آناتومی لگن

 

لگن دارای ساختمان حلقوی است و باعث وصل کردن اندام های پایین تنه با تنه می شود. لگن دارای سه استخوان می باشد که دو عدد از آن ها به صورت هم شکل و قرینه هستند. اندام های داخلی، ادراری و تناسلی در ناحیه لگن قرار دارند و باعث شده اند این عضو یکی از حساس ترین و مهم ترین اعضای بدن باشند.

 

لزوم تعویض مفصل لگن در شیراز

 

وجود درد های شدید در ناحیه لگن، ستون فقرات و کشاله ران می تواند ناشی از اسیب دیدگی مفاصل لگن باشد. وجود این آسیب دیدگی ها در افراد ربطی به سن ندارد و ممکن است در اثر عوامل ژنتیکی، راه رفتن و استفاده پی در پی از پله و انجام فعالیت های سنگین این اسیب در هر رده سنی ایجاد شود. کسانی که در این ناحیه احساس درد می کنند لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنند و مورد معاینه قرار بگیرند.

 

 خوشبختانه تمام آسیب های مفاصل لگن نیاز به جراحی و تعویض نداشته و ممکن است با انجام تمرین های فیزیوتراپی پس از مدتی رو به بهبود رود. اما به طور کلی اگر با تغییر سبک زندگی، دارو و فیزیوتراپی آسیب دیدگی ناشی از مفثل لگن برطرف نشود و درد ناشی از آن بهبود نیابد مفصل لگن حتما باید تعویض شود.

 

آیا مفصل تعویض شده ماندگاری دارد؟

 

تعویض مفصل لگن یکی از موفقیت آمیز ترین عمل های ارتوپدی به حساب می آید که در آن یک مفصل مصنوعی جایگزین مفصل آسیب دیده لگن خواهد شد. حال ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که آیا مفصل مصنوعی تعویض شده تا چه مدت زمانی ماندگاری دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در صورتی که جراح ارتوپد، کار بلد باشد و عمل تعویض مفصل را با استفاده از مواد خوب انجام دهد این مفصل جایگزین شده تا حدود بیست سال می تواند ماندگاری داشته باشد که مدت زمان ماندگاری این مفصل با مراقبت های ویژه و عدم ایجاد فشار بر مفصل لگن می تواند بیش تر شود.

 

آمادگی های لازم قبل از انجام عمل تعویض مفصل لگن در شیراز؛

 

بیمار باید قبل از ورود به اتاق عمل از نظر روحی و جسمی کاملا آماده باشد. جهت آمادگی برای تعویض عمل مفصل لگن حتما نکات زیر را رعایت کنید؛

 

۱_پزشک شما باید به صورت کامل از وضعیت شما آگاهی داشته باشد. بنابراین لازم است قبل از اقدام به عمل تعویض مفصل لگن حتما با پزشک خود مشاوره انجام دهید. پزشک در جلسه مشاوره جهت کسب آگاهی از وضعیت بیمار سوالاتی از قبیل موارد زیر از بیمار خواهد پرسید؛

 

  • حساسیت های دارویی بیمار
  • وجود بیماری های دیگر که مربوط به ناحیه لگن می باشد.
  • دارو های مصرف سده تا یک هفته قبل از جراحی
  • سابقه ژنتیکی وجود این بیماری در افراد خانواده
  •  

۲_بیمار باید قبل از عمل کلیه آزمایشات مربوط به عمل را انجام دهد. در این آزمایشات حتما از لگن بیمار و وضعیت قرار گیری مفاصل عکس برداری خواهد شد.

۳_ نتیجه آزمایشات و پرونده پزشکی بیمار باید قبل از جراحی توسط پزشک مطالعه شود.

۴_ دارو های مشرف شده به مدت یک هفته قبل از انجام جراحی مانند مسکن ها و آسپرین حتما باید به پزشک اطلاع داده شود. بیمار نباید قبل از جراحی از دارو های رقیق کننده و ضد انعقاد خون استفاده کند.

۵_ قبل از عمل حتما به حمام بروید و ناحیه مورد جراحی را به خوبی تمیز کنید. چرا که مدت ها بعد از جراحی به دلیل وجود زخم ممکن است امکان استحمام برای بیمار وجود نداشته باشد.

۶_ پزشک باید در معاینه بیمار وضعیت حرکت کردن، راه رفتن، وضعیت اندام های تحتانی بیمارو ... را مورد بررسی قرار داده و هم چنین میزان درد فرد در این ناحیه را به خوبی بسنجد.

۷_ علاوه بر آزمایشات انجام شده در ناحیه لگن انجام دیگر آزمایشات مانند آزمایش خون و ادرار، بررسی وضعیت قفسه سینه، بررسی نوار قلب و... قبل از انجام عمل ضروری است. بیمار باید کلیه این آزمایشات را انجام داده و نتیجه را به پزشک ارائه دهد.

 

نکاتی که قبل از تعویض مفصل زانو باید به آن توجه کنید؛

 

در صورتی که تشخیص پزشک بر این است که باید مفصل زانوی شما تعویض شود لازم است قبل از انجام عمل به موارد زیر توجه کنید؛

 

۱_ قبل از انجام عمل تمامی آزمایشات مربوط به خون را انجام داده و نتیجه را به پزشک واگذار کنید.

۲_ الکتروکاردیوگرام، جهت اطمینان از سلامت قلب حتما انجام شود.

۳_ پزشک باید بیمار را به طور کامل معاینه کند و اطمینان حاصل نماید که فرد از نظر فیزیکی برای عمل کاملا آماده است.

۴_ قبل از انجام عمل از عدم وجود عفونت در بدن خود به خصوص دندان ها اطمینان حاصل نمایید.

۵_ مشاورات قبل از انجام عمل حتما توسط پزشک انجام شود. انجام این جلسات منجر به کاهش استرس بیمار شده و بیمار باید پزشک را در این جلسات در جریان بیماری های قبلی، حساسیت دارویی و داروهای مصرف شده در یک هفته قبل قرار دهد.

۶_ هرچه عضلات پا قبل از انجام جراحی قوی تر باشند عمل تعویض مفصل زانو موفقیت آمیز تر خواهد بود به همین منظور جراح ارتوپد قبل از عمل تمریناتی جهت تقویت عضلات جلوی ران و زانو به فرد خواهد داد. فرد باید در انجام این تمرینات کوتاهی نکند و به طور مرتب به فیزیوتراپی برود.

۷_ خانم های باردار قبل از انجام این عمل باید حتما پزشک را در جریان بارداری خود قرار دهند.

۸_ به مدت چند ماه قبل از انجام عمل فرد باید به شدت از مصرف دخانیات و سیگار خودداری کند.

۹_ وجود هر گونه حساسیت اعم از تبخال، سرماخوردگی، آنفولانزا و موارد مشابه باید به پزشک جراح اطلاع داده شود.


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


 

تعویض مفصل زانو در شیراز در چه مواردی انجام می شود؟

 

تعویض مفصل زانو معمولا زمانی انجام می شود که مفاصل زانو در اثر فشار و موارد مختلف دچار آسیب دیدگی شود اما به طور معمول این عمل در افراد ۵۰ تا ۸۰ ساله رایج تر است چرا که این افراد به دلیل کهولت سن بیش تر در معرض پوسیدگی و ساییدگی مفاصل زانو هستند. جدا از در نظر گرفتن سن در صورتی که فرد دارای علائم زیر باشد باید سریعا جهت معاینه به پزشک مراجعه کند؛

 

1-درد و سفتی بیش از حد زانو به طوری که مانع از انجام فعالیت های معمولی فرد مانند راه رفتن، خم و راست کردن پاها، ورزش کردن و... شود.

2-در صورتی که زانوی فرد دچار التهاب و قرمزی شده و با استفاده از داروهای مسکن بهبود پیدا نکند.

3-تغییر شکل و بیرون زدگی زانو

4-در صورتی که فرد سایر راه های درمانی را امتحان کرده اما درد زانو تسکین پیدا نکرده و به نتیجه نرسیده باشد.

 

در موارد زیر مجاز به تعویض مفصل زانو  نیستید؛

 

عمل تعویض مفصل زانو در صورتی که عضلات پاها به حدی ضعیف باشند که نتوانند از مفصل جایگزین شده پشتیبانی کنند توصیه نمی شود. هم چنین در مواردی که فرد دچار بیماری های پوستی و زخم های عمیق باشد به طوری که امکان ایجاد عفونت در فرد وجود داشته یاشد عمل تعویض زانو موفقیت آمیز نخواهد بود.

 ابتلا به عفونت شرایط بی هوشی را برای بیمار سخت و گاهی امکان نا پذیر می کند بنابراین در صورت داشتن عفونت، زخم های شدید و داشتن استعداد ابتلا به عفونت انجام این عمل برای شما به هیچ وجه توصیه نخواهد شد.

 

مزایای عمل تعویض زانو در شیراز

 

با وجود این که تا مدت زمانی بعد از نقاهت فرد نمی تواند فعالیت های سنگین انجام دهد و باید مراقب زانوی خود باشد اما پس از اتمام این مدت درد های فرد کاهش پیدا کرده و از همه مهم تر فرد می تواند تا سال های طولانی با این مفصل جایگزین بدون احساس درد و به صورت عادی به زندگی خود ادامه دهد.

 

عوارض تعویض مفصل زانو در شیراز

 

1-عوارض احتمالی این عمل شامل لخته شدن خون، عفونت، اسکار و زخم داخل زانو، آسیب به عروق و بافت های اطراف محل عمل و ... می باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که این عمل بسیار ایمن بوده و این عوارض تنها در موارد نادری گریبان گیر فرد خواهد شد.

 

2- ناحیه ی گرد مانندی در بالای استخوان  لگن قرار گرفته است، بنابراین یک گوی که اغلب از سرامیک یا فلز ساخته شده است را در ناحیه گرد مانند لگن قرار می دهند تا ثابت بماند و از هرگونه حرکت اضافی جلوگیری کند.

 

3- مفصل مصنوعی لگن از اجزای دیگر نیز ساخته شده اند که عموما از جنس فلز هستند. چرا که فلز قابلیت این را دارد که به لگن بچسبد و لگن را ثابت نگه دارد تا در اثر فعالیت و تحرک لگن آسیب نبیند و به نقص دچار نشود.


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


عمل جراحی لگن در شیراز برای چه افرادی مناسب است؟

 

مفصل لگن هنگامی که کیفیت و بهبودی اولیه خود را از دست می دهد برای هشدار، علائم و عوارضی را از خود بروز می دهد که عبارتند از:

 

کبودی و متورم شدن لگن  که در اثر کوچکترین تحرک و فعالیت، درد زیادی را در ناحیه لگن خود حس می کنید به طوری که حتی فعالیت های روزانه نیز براش شما دشوار خواهد بود.

 

فعالیت های ساده ای نظیر دوش گرفتن، پیاده روی و خرید کردن را به سختی انجام خواهید داد. در اثر افزایش درد لگن شب ها بی خواب  می شوید. در صورت بروز هریک از عوامل به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با بررسی هریک از علائم، روش درمانی را مشخص کند. البته رایج ترین روش درمانی ، تعویض مفصل لگن خواهد بود.

 

همچنین با افزایش سن به بیماری هایی نظیر روماتیسم ستون فقرات، روماتیسم مفصلی، پوکی استخوان و شکستگی لگن مواجه می شوید که اثربخش ترین روش درمانی، تعویض مفصل لگن در شیراز است.

 

عمل تعویض مفصل لگن در شیراز به چه نحوی انجام می شود؟

 

در عمل تعویض مفصل لگن، پزشک معالج ابتدا نوع بیهوشی را انتخاب می کند، پس از بیهوش شدن بیمار پزشک به منظور باز شدن مفصل لگن، در قسمت پشت بیمار شکافی را ایجاد می کند تا برای عمل جراحی، فضای کافی را در اختیار داشته باشد.

 

پس از ایجاد فضای کافی، اولین مرحله ی عمل جراحی خارج کردن قسمت بالایی لگن است. دومین مرحله پاک سازی فرورفتگی (حفره) لگن است. بدین صورت که غضروف های آسیب دیده و معیوب را از لگن جدا کرده و مفصل مصنوعی را جایگزین می کند. همچنین میله فلزی را به استخوان بدن متصل می کند تا لگن فرم ثابت خود را حفظ کند.

 

در مرحله آخر پزشک باید برای لگن جدید، گوی متناسبی را انتخاب کند که با سایز لگن متناسب باشد. سپس تمامی قسمت ها را به طور کامل بهم متصل کند. همچنین در صورت نیاز، زرد پی و ماهیچه های اطراف لگن نیز ترمیم می شوند تا به عمل دیگری نیاز نباشد.

 

در تعویض مفصل لگن در شیراز روش های بیهوشی به چند بخش تقسیم می شوند؟

 

به طور کلی بیهوشی به دو صورت انجام می شود:

 

بیهوشی کامل

 بیهوشی از ناحیه ستون فقرات

 

بنابراین متخصص با توجه به شرایط بیمار و بررسی های لازم، نوع بیهوشی را مشخص کرده و عمل جراحی را آغاز می کند.

 

عمل تعویض مفصل لگن در شیراز چند ساعت به طول می انجامید؟

 

عمل تعویض مفصل لگن در شیراز با توجه به شرایط بیمار و عملکرد متخصص بین 1 الی 3 ساعت طول می کشد.

 

 تعویض مفصل لگن در شیراز به سن بیمار بستگی دارد؟

 

اکثر بیمارانی که به تعویض مفصل لگن نیازمند هستند افرادی با گروه سنی بالای ۶۰ سال هستند.

در برخی از موارد نیز افراد جوان به علت تصادف یا آسیب دیدگی حین ورزش، برای بهبودی به این عمل نیاز خواهند داشت.

البته ایمپلنت های به کار رفته در مفصل جوانان به علت تحرک و فعالیت زیادتر، بیشتر در معرض فشار قرار می گیرند. بنابراین سریع تر فرسوده خواهند شد.

 

تعویض مفصل لگن در شیراز چه فوایدی را به همراه دارد ؟

 

1-کاهش درد و عارضه در قسمت لگن

2-افزایش کیفیت و کارایی لگن

3-توانایی حرکت و فعالیت بیشتر

4-افزایش اعتماد به نفس

5-خواب راحت و به دست آوردن آرامش 

 

 موارد بالا بخشی از مزیت های جراحی تعویض مفصل لگن به شمار می آیند.

 

آیا عمل تعویض مفصل لگن در شیراز خسارت و عوارضی را در پی خواهد داشت؟

 

به بیان ساده می توان گفت تمامی عمل های جراحی عوارض هایی را در پی خواهند داشت. بنابراین در انتخاب شیوه و روش جراحی بهتر است عملی را انتخاب کنید که کمترین عوارض جانبی برای شما داشته باشد.

 

لخته شدن خون و ایجاد عفونت، عدم برابری طول پاها و ... جزو عوارض عمل تعویض مفصل به حساب می آید .

البته اکثر عوارض های ایجاد شده به کمک توصیه های پزشکی و مراقبت های بعد عمل از بین خواهند رفت.

 

آیا عمل تعویض مفصل لگن در شیراز به دوران نقاهت در بیمارستان نیاز دارد؟

 

بله؛ بیمار با توجه به شرایطش بین دو الی پنج روز باید دوران نقاهت را در بیمارستان سپری کند.  سپس پزشک با انجام آزمایش های متعدد و پس از اطمینان کامل از سلامتی اجازه ترخیص بیمار را صادر می کند.

 

بعد از عمل تعویض مفصل لگن در شیراز در دوران نقاهت  بهتر است چه عواملی را در اولویت قرار بدهیم ؟

 

 بهتر است تا چند روز اول بدون همراه و واکر به هیچ عنوان راه نروید. تا دو هفته بعد از عمل همچنان از واکر یا عصا استفاده کنید اما کمی بیشتر از روز قبل راه بروید. تا شش هفته پس از جراحی می توانید ورزش های نسبتا سبک را شروع کنید البته در صورت حس کردن هرگونه فشار از انجام دادن ورزش خودداری کنید. پس از گذشت هفته ی هفتم شما می توانید به فعالیت های اخیر خود بپردازید و بدون کمک عصا مجدد راه بروید. همچنین می توانید با مشورت پزشک به رانندگی نیز بپردازید.

 

در آخر با به پایان رسیدن هفته دوازدهم شما تندرستی کامل خود را به دست می آورید و می توانید به زندگی عادی خود بازگردید. لازم به ذکر است که بانوان خانه دار نیز پس از به پایان رساندن هفته ششم میتوانند کارهای نسبتا سبک را انجام دهند و از وارد شدن هرگونه فشار به بدن جلوگیری کنند.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

1 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی