4 روش جراحی تنگی کانال نخاع در شیراز و مراقبت های بعد عمل

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 14 مرداد 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

ستون فقرات انسان، به صورت یک دست و یک تیکه ساخته نشده است، بلکه از اجزای مختلف و جداگانه ای تشکیل شده است که در نهایت بهم دیگر متصل شده اند و ستون فقرات را به وجود آوردند. یکپارچه نبودن ستون فقرات انسان، این امکان را ایجاد کرده است که شخص انعطاف پذیر باشد و بتواند در جهت های گوناگون حرکت کند و خم و راست شود. در ستون فقرات هر مهره با مهره بالاترش به وسیله سه ساختمان به یکدیگر وصل شده اند.

سه ساختمان به گونه ای در بدن انسان قرار گرفتند که یک ساختمان در جلو و دو ساختمان در عقب جای گرفته باشند، ساختمانی جلویی را دیسک و دو ساختمان عقب را مفاصل مهره می نامند. لیگامان یا رباط به مجموعه ای از بافت های فیبری گفته می شود که در هرناحیه، مفصل استخوانی را به استخوان دیگر وصل می کند.

بیماری تنگی کانال نخاع چگونه به وجود می آید ؟

بین هر دو مهره ، روزنه ای وجود دارد، از داخل این روزنه رشته های عصبی ای خارج می شوند که در نهایت به اندام هایی که در قسمت تحتانی قرار دارند، وارد می شوند. در بعضی از افراد مفاصل های پشت مهره رشد غیرطبیعی ای خواهند داشت، بنابراین مهره های پشت، فضای بیشتری را اشغال می کنند و فضای بسیار کمی را برای رشته های عصبی باقی می گذارند، در نتیجه این افراد به بیماری تنگی کانال نخاع دچار می شوند

بین هر دو مهره ، روزنه ای وجود دارد، از داخل این روزنه رشته های عصبی ای خارج می شوند که در نهایت به اندام هایی که در قسمت تحتانی قرار دارند، وارد می شوند.
در بعضی از افراد مفاصل های پشت مهره رشد غیرطبیعی ای خواهند داشت، بنابراین مهره های پشت، فضای بیشتری را اشغال می کنند و فضای بسیار کمی را برای رشته های عصبی باقی می گذارند، در نتیجه این افراد به بیماری تنگی کانال نخاع دچار می شوند

جراحی تنگی کانال نخاع در شیراز:

 

امروز در این مقاله علمی پزشکی، قصد داریم شما را با عنوان جراحی تنگی کانال نخاع در شیراز، آشنا کنیم. لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

تنگی کانال نخاع چیست؟

 

تنگی کانال نخاعی می تواند منجر به بروز درد پا و کمر شود. همزمان با افزایش سن افراد، تغییراتی در کانال نخاعی فرد به وجود می آید. این تغییرات فرسایشی که در اثر افزایش سن به وجود می آید، منجر به تنگ شدن کانال نخاعی می شود. برای درمان تنگی کانال نخاعی می توانید به پزشکان متخصص در شیراز مراجعه کنید. با یک سرچ ساده در گوگل می توانید به اسامی بهترین پزشکان متخصص در این زمینه، همراه با آدرس و تلفن آن ها، دست پیدا کنید.

 

 

علائم و نشانه های تنگی کانال نخاعی:

تنگی کانال نخاعی علائمی دارد که همه این علائم در همه افراد مبتلا، دیده نمی شود ولی با مشاهده چندین علامت و طولانی بودن آن، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. این علائم عبارت است از:

 

1-احساس درد در کمر و ناحیه پشت بدن

2- ایجاد یک درد سوزشی در باسن یا پاها (سیاتیک)

3- بی حس شدن و یا احساس گزگز کردن باسن یا پاها

4- ایجاد ضعف در پاها

 

همان طور که گفته شد همه افراد، علائم بالا را تجربه نمی کنند ولی بهتر است در صورت مشاهده یک یا دو علائم، هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه شود.

 


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


 

جراحی تنگی کانال نخاع در شیراز:

 

گاهی بیماری فرد با تحویز نسخه های غیر جراحی نه تنها درمان نمی یابد بلکه رو به پیشرفت می گذارد. در این حالت پزشک متخصص دستور جراحی می دهد. جراحی به چند شکل مختلف انجام می گیرد:

 

1- لامینوتومی و فورامینوتومی:

 

هنگامی که برآمدگی استخوان مهره (دیسک) بر رشته عصبی فشار وارد می کند از این جراحی استفاده می کنند.

در این عمل دهانه کانال نخاعی را بزرگ تر می کنند تا جا برای رشته های عصبی بازتر شود.

 

2- لامینوکتومی:

 

در این جراحی قسمت بالا ستون فقرات ( لامینا) را بر می دارند تا فضای کانال نخاعی بزرگ تر شود و فشار از روی نخاع برداشته شود.

 

3- دیسککتومی:

 

گاهی اوقات در برخی افراد مبتلا زائده بیرون زده استخوانی (دیسک)، خیلی بزرگ است. پزشک متخصص با حذف این زائده، فضای کانال نخاعی را بزرگ تر کرده و رشته های عصبی می توانند آزادانه در کانال نخاعی حرکت کنند.

 

4- فیوژن ستون فقرات:

 

گاهی علت تنگی کانال نخاعی می تواند در اثر جا به جایی مهره ها باشد. وقتی چند مهره جا به جا شده و از جای خود خارج می شوند، تنگی کانال نخاعی اتفاق می افتد. پزشک در این مواقع، مهره ها را به حای خود برگردانده و با پیچ و مهره، ثابت می کند. این پیچ و مهره برای همیشه در بدن بیمار باقی می مانند.

 

آیا تنگی کانال نخاع انواع مختلفی دارد؟

 

تنگی کانال نخاع با توجه به ناحیه مورد نظر، به شکل های گوناگونی تقسیم می شود که عبارتند از:

نوع تنگی سوراخ بین مهره ای

نوع تنگی کانال نخاعی مرکزی

نوع تنگی کانال نخاعی محیطی

 

علائم تنگی کانال نخاع

 

لازم به ذکر است که هرکدام از این مواردی که نام بردیم ، علائم مختص به خود را دارند.

 برای مثال بیماری مربوط به تنگی کانال نخاع مرکزی به گونه ای علائم خود را آشکار می کند که بیمار پس از مدت زمان کوتاهی نمی تواند بایستد یا راه برود.

یکی از علائم تنگی کانال نخاعی محیطی لنگش متناوب است، یعنی بیمار هنگام راه رفتن یا ایستادن در ناحیه پایین پای خود، درد را احساس می کند.

نوع تنگی سوراخ بین مهره ای، علائم خود را همراه با درد شدید بروز می دهد به طوری که بیمار در اندام های تحتانی فشار و درد های شدیدی را احساس می کند.

علائم نوع تنگی سوراخ بین مهره ای بسیار شبیه به علائم دیسک کمر می باشد، بنابراین هنگام بروز هریک از علائم به پزشک مربوط مراجعه کنید چراکه روند درمان به تشخیص درست بیماری بستگی دارد.

 

 تنگی کانال نخاع در اثر چه عواملی به وجود می آید ؟

 

بالا رفتن سن

با افزایش و کهولت سن، افراد به بیماری تنگی کانال نخاعی مبتلا می شوند. هرچقدر سن افراد بیشتر شود، مفصل های پشت ستون فقراتشان بیشتر ساییده می شوند، در نتیجه این ساییدگی ها مهره ها شکل اصلی خود را از دست می دهند و به تدریج بزرگتر می شوند.

 

ژنتیکی

 ممکن است بعضی از افراد به طور ژنتیکی، ضخامت کانال نخاعی کمتری نسبت به دیگران داشته باشند.

 

شغل و فعالیت سنگین

فعالیت برخی از شغل ها به گونه ای است که به رفت و آمد و خم شدن زیادی نیازمند هستند، به طور طبیعی هرچقدر فشار بیشتری به کمر و ستون فقرات وارد شود احتمال تغییر شکل مهره ها افزایش پیدا می کند.

 

بیماری ها مادرزادی

برخی از بیماری ها همانند آکندروپلازی منجر به کوتاهی دست و پاها می شوند. افرادی که به این بیماری دچار هستند به مرور زمان به تنگی کانال نخاعی دچار می شوند زیرا کانال نخاعی آن ها ضخامت کمی دارد.

 

عارضه های روماتیسمی

بیماری های رماتیسمی همانند آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت آنکیلوزان به مرور زمان میان مفصل های ستون مهره ها، التهاب ایجاد می کنند. التهاب باعث رشد بیشتر مهره ها و تنگی کانال نخاعی می شود.


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


 

 تشخیص تنگی کانال نخاعی در شیراز  به چه صورت انجام می شود؟

 

اولین راهکار تشخیص تنگی کانال نخاعی در شیراز به این صورت است که پزشک تمامی علائم بیمار را بررسی می کند و از بیمار درخواست می کند که وضعیت خود را به طور کامل بازگو کند.

معمولا علائم مشترک در میان تمام بیماران لنگش متناوب است یعنی بیمار پس از پیمودن مسافت خاصی، به پا درد  و خستگی دچار می شوند.

سپس پزشک برای تشخیص دقیق، مهمترین راهکار تشخیص تنگی کانال نخاع را به کار میگیرد یعنی بیمار ام آر آی انجام دهد و بعد از آن نوارعصبی و عضلانی ریشه های عصبی را نمایش می دهند.

 

جراحی تنگی کانال نخاعی در شیراز به چه روشی انجام می شود؟

 

تنگی کانال نخاعی در شیراز به روش های متفاوتی درمان می شود، یکی از این روش ها عمل جراحی می باشد.

عمل جراحی نیز به روش های متفاوتی تقسیم می شود که در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد .

 

عمل های کم تهاجمی 

 در برخی از عمل های جراحی تنگی نخاع، پزشک ‌از آندوسکوپ استفاده می کند که به آن عمل های کم تهاجمی گفته می شود.

 

عمل جراحی تنگی نخاع با به کارگیری لوله های مخصوص

لوله های مخصوصی همانند آنتن رادیو وجود دارند که از ضخامت کم شروع می شوند و به تدریج بر ضخامتشان افزوده می شود تا زمانی که لوله با ضخامت 18 میلیمتر در برابر کانال نخاعی قرار می گیرد.

 

عمل جراحی تنگی نخاع کلاسیک

این نوع عمل جراحی نوعی عمل جراحی باز محسوب می شود چرا که به وسیله گذاری نیازی نخواهد بود و تنها ستون فقرات شکاف داده می شود و پزشک عمل جراحی را بر روی ستون فقرات آغاز می کند.

 

مدت زمان جراحی تنگی نخاع در شیراز چقدر است؟

 

مدت زمان جراحی تنگی نخاع به عوامل متعددی وابسته است برای مثال شدت تنگی کانال نخاعی در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است بنابراین مدت زمان عمل جراحی نیز برای هریک متفاوت خواهد بود.

 

بنابراین پزشک با بررسی شرایط بیمار مدت زمان عمل جراحی تنگی کانال را تخمین می زند و به اطلاع بیمار و همراهانش می رساند، اما به طور متوسط عمل جراحی تنگی کانال نخاعی در شیراز بین دو الی سه ساعت طول می کشد.

 

پیش از عمل جراحی تنگی کانال نخاع در شیراز چه مواردی را مراعات کنیم؟

 

 عمل جراحی تنگی کانال در شیراز همانند سایر عمل ها نیازمند به رعایت برخی از موارد است، بنابراین پزشک بسته به شرایط هر بیمار، مواردی را متذکر می شود که بیمار باید قبل از عمل تمامی آن ها را رعایت کند.

 

 پس از جراحی تنگی کانال نخاعی در شیراز مراقبت های بیمارستانی چگونه خواهد بود؟

 

پس از جراحی تنگی کانال نخاع در شیراز پزشک بیمار را بین سه الی چهار روز در بیمارستان بستری می کند تا در صورت بروز کوچکترین عارضه ای به سرعت به آن رسیدگی کند و از سلامتی بیمار مطمئن شود. در ابتدای بستری شدن در بیمارستان، تا زمانی که پزشک مصرف غذاهای جامد را مجاز اعلام نکند ، بیمار باید تنها مایعات مصرف کند. اگر ترشحی از زخم وجود داشته باشد سریعا به آن رسیدگی می شود و زخم را با گاز استریل می پوشانند تا پس از مدتی زخم التیام یابد. پس از مدتی متخصص در انجام برخی از حرکات فیزیکی به بیمار کمک می کند.

 

 پس از جراحی تنگی کانال نخاعی در شیراز و ترخیص از بیمارستان ، در دوره نقاهت در منزل چه مواردی را رعایت کنیم؟

 

یک روز کامل در رختخواب بمانید و به هیچ وجه از جای خود بلند نشوید. برای تسکین درد خود به مدت 2 الی 4 هفته زیر نظر دکتر متخصص، مسکن های ضد درد مصرف کنید. تا زمانی که به بهبودی کامل نرسیدید فعالیت های روزانه خود را تا حد امکان کاهش دهید. از انجام ورزش هایی که موجب خم شدن یا فشار آوردن به ستون فقرات می شود خودداری کنید. درست نشستن و درست ایستادن را تمرین کنید زیرا نقش مهمی در شکل ستون فقرات خواهند داشت. وزن خود را کنترل کنید و سعی کنید اضافه وزن نداشته باشید.

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

3 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی