2 نوع تومور مغزی در شیراز و دلایل ابتلا به این بیماری

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 12 مرداد 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

تومور مغزی حاصل رشد غیر عادی سلول های بدن می باشد. به طوری که سلول های غیرطبیعی با یکدیگر توده ای را تشکیل داده و یک قسمت از مغز را اشغال می کنند و باعث ایجاد تومور مغزی می شوند.

دسته اول بدین صورت است که سرطان از یک تومور در مغز شروع می شود. معمولا تکثیر پیدا نمی کنند. عموما تومور های مغزی اولیه ، جزو تومور های خوش خیم است. دسته دوم تومور های مغزی ثانویه هستند، یعنی سلول های سرطانی از قسمت های دیگر بدن به مغز هجوم آورده و گسترش می یابند

نشانه و علائم تومور مغزی چیست ؟

علائم های تومور مغزی با توجه به خوش خیم بودن و بدخیم بودن، محل قرار گیری تومور و سرعت تکثیر متفاوت هستند اما در بعضی از مواقع علائم مشترک و یکسانی دارند که عبارتند از: سردرد سردرد یکی از رایج ترین علائم تومور مغزی است که ممکن است به صورت شدید یا خفیف خود را بروز دهد و تداوم داشته باشد .البته هر سردردی به معنای داشتن تومور مغزی نیست بعضی از سردرد ها ناشی از خستگی ، کم خوابی و میگرن هستند. در صورتی که به سردرد های متوالی و مداوم دچار شدید به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کنید.

علائم های تومور مغزی با توجه به خوش خیم بودن و بدخیم بودن، محل قرار گیری تومور و سرعت تکثیر متفاوت هستند اما در بعضی از مواقع علائم مشترک و یکسانی دارند که عبارتند از:
سردرد
سردرد یکی از رایج ترین علائم تومور مغزی است که ممکن است به صورت شدید یا خفیف خود را بروز دهد و تداوم داشته باشد .البته هر سردردی به معنای داشتن  تومور مغزی نیست بعضی از سردرد ها ناشی از خستگی ، کم خوابی و میگرن هستند. در صورتی که به سردرد های متوالی و مداوم دچار شدید به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کنید.

جراحی تومور مغزی در شیراز

 

مغز یکی از مهمترین و در عین حال حیاتی ترین عضو بدن می باشد، زیرا تمامی فعالیت های بدن به موقعی انجام می شود. که اعضای بدن دستورات لازم را از مغز دریافت کرده باشند. تومور مغزی ممکن است در عملکرد مغز اختلال ایجاد کند بنابراین ممکن است در عملکرد سایر اعضای بدن نیز اختلال ایجاد شود. برای مثال از دست دادن توانایی صحبت کردن، کم شدن بینایی یا دوبینی نشانه های تومور مغزی می باشد. احساس حالت تهوع بدون دلیل خاصی، اختلال در شنیدن، ضعیف شدن حافظه، از دست دادن تعادل بدن و تشنج سایر علائم تومور مغزی به حساب می آیند.تا به حال ۴۰ نوع تومور مغزی شناسایی شده است. 

تا به حال ۴۰ نوع تومور مغزی شناسایی شده است.از انواع تومور های مغزی می توان به آستروسیتوما ، الیگودندروگلیوما، گلیوبلاستوما و گلیومای مختلط اشاره کرد، همچنین احتمال به وجود آمدن تومور مغزی در میان مردان بیشتر از زنان است.

 

تومور مغزی حاصل رشد غیر معمولی سلول های مغزی است که انواع مختلفی داشته و ممکن است که به سلول های سالم مغز آسیب وارد کند. در این مقاله با بحث جراحی تومور مغزی در شیراز همراه با شما عزیزان خواهیم بود لطفا مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

 با توجه به ویژگی های خاصی به دو دسته تقسیم می شوند :

 

1-تومورهای بدخیم

 

متاسفانه تومور های بدخیم سرطانی هستند زیرا به سرعت رشد یافته و تکثیر می یابند .

تومور های بدخیم سایر قسمت های بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.  به همین علت خطرناک هستند ، بنابراین باید با مشاهده هر علائمی سریعا به دکتر مراجعه شود .

 

2-تومورهای خوش خیم

 

 تومور های خوش خیم بر خلاف تومور های بدخیم ، سرعت تکثیر و رشد بسیار کمی دارند به همین علت سرطانی نیستند و در صورت تشخیص و شناسایی به موقع تومور خوش خیم ، بیمار به طور کامل درمان می شود.

 

چه دلایلی که احتمال خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش می دهند؟

 

1-سابقه خانوادگی شخص بیمار

 

5 الی 10 درصد از تمامی سرطان های موجود، ژنتیکی یا ارثی هستند بنابراین خیلی کم پیش می آید که تومور مغزی از طریق ژنتیک به وجود بیاید. اگر چندین نفر از از بستگان و خانواده شما به سرطان مغز دچار شده اند، به پزشک جراح تومور مغزی در شیراز مراجعه کنید.

 

2-سن شخص بیمار

 

با افزایش سن، عملکرد بدن کاهش می یابد بنابراین هرچقدر سن بیشتر شود خطر ابتلا به تومور مغزی افزایش می یابد.

 

3-قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر و اشعه

 

یکی از دلایل ایجاد سرطان، قرار گرفتن در محیطی است که منشا مواد شیمایی است. پس هنگام سر و کار داشتن با مواد شیمیایی، ایمنی را به طور کامل رعایت کنید. همچنین اگر در بخش های تصویربرداری و پرتوزایی فعالیت می کنید حتما نکات ایمنی را مد نظر قرار دهید.

 

ویژگی های بهترین جراحان تومور مغزی در شیراز

 

مغز یکی از حساس ترین اعضای بدن به شمار می رود بنابراین جراحی تومور مغزی نیز بسیار حساس بوده و حتما باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود که در کار خود دارای تبحر باشد بنابراین اگر قصد جراحی تومور دارید در انتخاب پزشک خود حتما نهایت دقت را به عمل آورید در این بخش از مقاله به ویژگی بهترین جراحان تومور مغزی در شیراز اشاره خواهیم کرد؛

 

  • 1- پزشک باید در زمینه تخصص خود علم بالایی داشته باشد و دارای مهارت و تجربه در زمینه عمل جراحی تومور باشد.
  • 2- پزشک قبل از جراحی باید بیمار را مشاوره کند و پس از انجام مشاوره سایر راه های درمان بیماری را با او در میان بگذارد.
  • 3- پزشک باید از تمامی حساسیت های دارویی بیمار آگاهی کامل داشته باشد.
  • 4- هم چنین پزشک باید بیمار را به طور دقیق معاینه کند و پس از تشخیص های اولیه اقدام به عکس برداری از سر بیمار کرده و در مرحله بعد اقدام به درمان کند.
  • 5- پزشک باید قبل از انجام جراحی با مشاوره های قبلی بیمار را کاملا برای انجام عمل جراحی آماده کند و استرس و نگرانی را از او دور کند.
  • 6- هم چنین جراح باید در کنار داشتن این ویژگی ها بسیار صبور و خوش اخلاق باشد تا باعث وارد شدن استرس و تنش به بیمار نشود.

با در نظر گرفتن کلیه این نکات شما می توانید بهترین پزشک و جراح متخصص مغز و اعصاب را جهت انجام جراحی تومور در شیراز انتخاب کنید.

 

رژیم غذایی و مصرف دارو بعد از عمل جراحی

 

۱_ رژیم غذایی؛

 

پس از انجام عمل جراحی بیمار تا مدت زمان مشخصی هوشیاری لازم برای انجام کار های فردی از جمله خوردن غذا را ندارد بنابراین توصیه می شود که بیمار در این مدت زمان از غذاهای مایع تغذیه کند. تا مدتی بعد از عمل بهتر است که بیمار از خوردن غذاهای شور و بسیار چرب پرهیز کند. بیمار باید انواع ویتامین ها و پروتئین ها را به رژیم غذایی خود اضافه کند چرا که این مواد مغذی علاوه بر بهبود عملکرد مغذی منجر به کاهش و کنترل استرس بیمار می شود.

 

۲_  مصرف دارو؛

 

بعد از انجام عمل جراحی از مصرف داروهایی که رقیق کننده خون هستند مانند آسپرین جدا خودداری کنید و در صورتی که قصد مصرف آن را دارید حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید. هم چنین دارو هایی که پزشک تجویز می کند باید به طور مرتب و سر ساعت مصرف شود و به این نکته توجه شود که از مصرف بیش از حد داروهای مسکن باید خودداری شود چرا که مصرف بیش از حد این دارو ها ممکن است در روند بهبود زخم اختلال ایجاد کند.

 

مصرف انتی بیوتیک ها حتما باید با تشخیص پزشک باشد و درست در زمان معین و معمولا ۸ ساعت یک بار مصرف شود. در صورتی که پزشک داروهای ضد تشنج برای شما تجویز کند حتما باید بنا بر دستور پزشک مصرف شود.

 

چند روش انجام عمل جراحی تومور مغزی در شیراز

 

یکی از روش های انجام عمل جراحی تومور مغزی روش آندوسکوپی اندونازال است در این روش پزشک ابزار آندوسکوپی را که دارای دوربین است از طریق بینی فرد وارد مغز کرده و موقعیت دقیق تومور را تشخیص می دهد در مرحله بعدی از آن نمونه برداری کرده و اقدام به عمل جراحی می کند.

 

در روش نورو آندوسکوپی پزشک روی جمجمه فرد حفره ای ایحاد می کند و از طریق آن و سایر ابزار اقدام به برداشتن تومور می کند. روشی دیگر که جهت جراحی تومور از آن استفاده می شود جراحی شانت نام دارد در این روش پزشک لوله باریکی به نام شانت را از طریق ایجاد حفره وارد مغز می کند. شانت سلول های سرطانی موجود در مایع مغزی که حرکت آزادانه دارند را به دام می اندازد.

 

پزشکان شیرازی از انواع این روش ها و بسیاری از روش های دیگر جهت برداشتن تومور مغزی استفاده می کنند. انتخاب روش عمل جراحی بسته به شرایط بیمار و نظر پزشک شیراز متفاوت است.

 

جراحی تومور مغزی در شیراز چگونه انجام می شود ؟

 

یکی از روش های قطعی برای معالجه تومور مغزی، جراحی تومور مغزی در شیراز می باشد. ابتدا پزشک بررسی می کند که تومور مغزی در کدام قسمت مغز جای گرفته است، اگر تومور در قسمتی واقع شده باشد که دسترسی به آن راحت تر باشد. پزشک می تواند عمل جراحی را انجام دهد. پزشک سعی می کند که با جراحی، تومور مغزی را برداشته و سرطان را درمان کند. در روش کرانیوتومی یا برش جمجمه پزشک با استفاده از ابزار های مخصوص، برای رسیدگی و به دست آوردن فضای بیشتر، ابتدا یک قسمت از استخوان جمجمه و در آخر تومور مورد نظر را برمیدارد. پس از عمل جراحی، استخوان جمجمه مجددا در جای اولیه خود قرار می گیرد. البته ممکن است پزشک با بررسی برخی از عوامل استخوان جمجمه را در جای اولیه خود قرار ندهد.

 

چ زمانی ممکن است جراحی تومور مغزی در شیراز با مشکل مواجه شود؟

 

اگر تومور در قسمت حساس و ظریف مغز واقع شده باشد پس از پایان جراحی و تخلیه کامل تومور، ممکن است بخش هایی از تومور که قابل مشاهده نباشند. همچنان باقی بمانند به همین دلیل از بین بردن آن ها مشکل خواهد بود. بنابراین ممکن است جراح تومور مغزی در شیراز روش های دیگری را توصیه کند که موثر تر باشد.

 

جراحی تومور مغزی در شیراز چه مدت طول می کشد؟

 

عوامل متعددی از جمله نوع جراحی بر زمان جراحی موثر خواهند بود. برای مثال اگر پزشک کرانیوتومی را انتخاب کند زمان جراحی بین ۴-۶ ساعت به طول می انجامد. بنابراین تنها کسی که می تواند زمان جراحی را تخمین بزند پزشک متخصص خواهد بود.

 

دوره نقاهت جراحی تومور مغزی در شیراز چه مدتی طول خواهد کشید؟

 

دوره نقاهت پس از جراحی تومور مغزی به عوامل متعددی از جمله اندازه و سایز تومور، بستگی دارد. با توجه به این عوامل دوره نقاهت ممکن است از چندین روز تا چندین هفته به طول بی انجامد. اگر تومور خوش خیم باشد با گذشت چند هفته از دوره نقاهت بیمار به زندگی عادی خود برمیگردد اما اگر تومور بدخیم باشد، بیمار دوره نقاهت طولانی تری در پیش خواهد داشت.

 

عوارض پس از جراحی تومور مغزی در شیراز

 

همانطور که اطلاع دارید هر قسمت از مغز وظایف خاصی برعهده دارد پس عوارض جانبی ناشی از عمل جراحی تومور مغزی، به محل قرارگیری تومور و نوع تومور بستگی دارد.

 

اما برخی از عوارض های جانبی عمومی بوده و مشترک هستند که عبارتند از:

 

تشنج

خونریزی بعد از عمل

آمبولی ریه

 

پس از جراحی تومور مغز در شیراز چه شرایطی را رعایت کنیم؟

 

بیمار موظف است که همیشه زخم جراحی را تمیز و بهداشتی نگه دارد ، بنابراین باید هر روز پانسمان زخم را تعویض کند. هنگام دراز کشیدن و خوابیدن بر روی زخم بدن فشار وارد نشود زیرا هرچه فشار بر زخم بیشتر شود ، احتمال گردش خون کمتر می شود در نتیجه زخم جراحی دیرتر بهبود می یابد. بیمار باید پس از جراحی استعمال دخانیات و سیگار را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین سعی کند تا یک هفته پس از جراحی حمام نرود تا زخم جراحی زودتر جوش بخورد.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی