توضیح کامل جراحی عصب دست در شیراز و مراقبت های بعد عمل

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 09 مهر 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

این امکان وجود دارد که هر فردی دچار درد عصبی دست شده و آن را تجربه کرده باشد زمانی که از هر نوع روش درمانی جانبی نیز برای مشکل خود استفاده کرده باشید و پاسخ مناسبی از آن دریافت نشده باشد. بنابراین به ناچار پزشک شما جراحی را برای کاهش درد در اطراف ناحیه فشار عصبی انتخاب خواهد کرد .پس لازم است که شما بدانید انواع جراحی تونل کارپال یا حتی عوارض هایی که ممکن است پس از آن رخ دهد چه مواردی می باشد.

یکی از بیشترین و شایع‌ ترین نوروپاتی یا همان به دام افتادن عصب در دست سندروم تونل کارپال می باشد.عصب میانی که در ناحیه مچ دست از زیر بافت همبندی مچ دست یعنی ناحیه که نگهداری و خم کننده دست را بر عهده دارد از روی استخوان‌ های مچ عبور خواهد کرد.

نحوه انجام جراحی عصب دست در شیراز

چنانچه در اثر به وجود آمدن هر دلیلی قسمت یا فضایی که عصب مدین در آن وجود داشته و قرار گرفته است دچار تنگی شود در نهایت باعث خواهد شد که فشار زیادی به این عصب وارد شده و اختلالات حسی و حرکتی در انگشتان دست بروز دهد که این بیماری سندروم کارپال تونل گفته می شود که در نهایت به همان عصب دست مربوط خواهد شد.

چنانچه در اثر به وجود آمدن هر دلیلی قسمت یا فضایی که عصب مدین در آن وجود داشته و قرار گرفته است دچار تنگی شود در نهایت باعث خواهد شد که فشار زیادی به این عصب وارد شده و اختلالات حسی و حرکتی در انگشتان دست بروز دهد که این بیماری سندروم کارپال تونل گفته می شود که در نهایت به همان عصب دست مربوط خواهد شد.

جراحی عصب دست در شیراز

 

در این مقاله با جراحی جراحی عصب دست در شیراز همراه با شما عزیزان خواهیم بود لطفا با ما همراه باشید؛

 

سندروم تونل کارپال چیست؟

 

تونل کارپال گذرگاهی در مچ دست انسان است که در آن اعصاب زیادی وجود دارد. یکی از مهم ترین عصب هایی که درون این کانال قرار دارد عصب مدیان است. سندروم کارپال زمانی رخ می دهد که عصب مدیان دچار فشار و گرفتگی شود که این منجر به بروز درد شدید و گز گز دست خواهد شد. امروزه جراحی عصب مدیان یکی از موفقیت آمیز ترین عمل ها در زمینه ارتوپدی به حساب می آید.

 

 

علائم گرفتگی عصب دست

 

افراد مبتلا به گرفتگی عصب دست ممکن است تعدادی از این علائم یا کل آن ها را داشته باشند. در صورت مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید؛

 

1- کاهش حس لامسه؛ افراد مبتلا به این بیماری ممکن است در برخی از نواحی دست دچار خواب کرختی، درد و بی حسی شوند. این بی حسی به تدریج منجر به گز گز شدن، درد و احساس سردی می شود. علائم بیماری به گونه است که ممکن است در قسمتی از درد منجر به ایجاد درد شدید شود و در قسمتی دیگر دست بی حس باشد.

 

2- گرفتگی عصب در ابتدا به صورت درد در همان ناحیه عصب آغاز شده و به تدریج به نوک انگشتان دست و شانه ها سرایت می کند. هم چنین گرفتگی این عصب ممکن است منجر به ایجاد مشکلات قلبی و درد قلب شود. درد در ناحیه دست و شانه ها می تواند حالت تیر کشیدن داشته باشد. در بعضی از موارد تورم در ناحیه مختلف دست ها نیز مشاهده می شود.

 

3- نقص در عملکرد حسی و حرکتی؛ یکی دیگر از علائم این بیماری نقص و اختلال در عملکردهای حسی و حرکتی می باشد. در این مواقع فرد نمی تواند فعالیت های معمولی خود را انجام دهد و حتی از در دست گرفتن یک لیوان هم عاجز خواهد شد.

 

4- آسیب دیدگی سیستم عصبی؛ در برخی از موارد گرفتگی عصب دست منجر به ایجاد اختلالات در سیستم عصبی فرد شده و در این مواقع فرد دچار علائمی مانند خشکی پوست، ترک ناخن، رنگ پریدگی و .... خواهد شد.

 

جراحی عصب دست در شیراز

 

فاکتورهای زیادی وجود دارند که احتمال ابتلا به بیماری سندروم تونل کارپال را افزایش می دهند، از جمله برخی از آن ها:

 

ژنتیک

یکی از فاکتورهای موثر در ابتلا به سندروم کارپال، ارث و ژنتیک است. در برخی از افراد، فضای عبور عصب در تونل کارپال، به صورت ژنتیکی، کمتر از دیگر افراد است. بنابراین احتمال ابتلا به سندروم کارپال، در این دسته از افراد بیش تر است.

 

حرکت مداوم دست

یکی دیگر از مواردی که ریسک ابتلا به بیماری سندروم تونل کارپال را افزایش می دهد، حرکت های تکراری دست و مچ دست است. این حرکات می توانند از طریق ایجاد التهاب، بزرگ شدگی تاندون دست، فشار زیاد بر عصب مدین دست، منجر به سندروم تونل کارپال شوند.

 

موقعیت و وضعیت قرار گرفتن دست و مچ دست

انجام حرکاتی مانند اکستنشن و فلکشن دست، می تواند سبب وارد شدن فشار بر عصب مدین دست شده و ریسک ابتلا به ستروم تونل کارپال را افزایش دهد.

 

بارداری

در دوران بارداری، سطح هورمون های بدن به طور خود به خود کم یا زیاد می شود و این تغییرات هورمونی، می تواند باعث ایجاد التهاب و تورم تاندون ها شود.

 

 

پیشگیری از سندروم تونل کارپال

 

با انجام دادن موارد زیر، می توانید از ابتلا به سندروم تونل کارپال، پیشگیری کنید:

 

۱_ مچ دست خود را صاف نگه دارید.

۲_ برای این که مچ دست در موقعیت طبیعی خود قرار داشته باشد، از مچ بند استفاده کنید.

۳_ از خم کردن مچ دست ها به صورت پشت سرهم، خودداری کنید.

۴_ دست های خود را گرم نگه دارید.

۵_ در هنگام کار کردن، به دست های خود استراحت بدهید.

۶_ در هنگام کار کردن، موقعیت طبیعی مچ و دست های خود را حفظ کنید.

۷_ از انجام ورزش ها و فعالیت های سنگینی که به مچ دست شما فشار زیادی وارد می کند، خودداری کنید.

 

مراقبت های بعد از عمل جراحی عصب دست

 

برش جراحی معمولا در مچ دست است و کوچک می باشد اما برای جلوگیری از ایجاد عفونت و تسریع در روند بهبودی زخم روی زخم را با پوششی مانند پانسمان ببندید تا آلودگی ها و میکروب ها وارد زخم نشود. در بخیه زدن دست معمولا از نخ غیر جذبی استفاده می شود بنابراین بعد از گذشت دو هفته فرد باید جهت کشیدن نخ بخیه به پزشک مراجعه کند.

 

بعد از جراحی مرتبا پانسمان زخم را تعویض کنید و زخم را با مواد ضد عفونی کننده مانند بتادین و سرم های ضد عفونی شست و شو دهید.

 

به مدت دو هفته از انجام فعالیت با دستی که عمل شده خودداری کنید بهتر است تا زمانی که زخم بهبود پیدا می کند دست حرکتی نداشته باشد. بنابراین مچ دست خود را به مدت چند هفته با آتل ببندید.

 

در صورت داشتن درد، سوزش، ترشح از زخم، التهاب، ورم و... حتما این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

بعد از انجام عمل به مدت یک روز از انجام هر گونه فعالیت جدا خودداری کنید بعد از گذشت یک روز می توانید به فعالیت های خود بپردازید اما هم چنان سعی کنید با دستی که جراحی شده هیچ گونه کاری انجام ندهید. بهتر است دست ثابت باشد اما انگشتان دست و شانه ها باید به صورت مداوم حرکت داشته باشند تا دچار خشکی مفصل نشوند.

 

از علائم گرفتگی عصب دست گز گز انگشتان دست است. بعد از انجام جراحی گز گز به تدریج رو به بهبود خواهد رفت اما نباید توقع داشته باشید که به صورت یکباره علائم قطع شوند. برای قطع شدن علائم بعد از جراحی باید کمی فرصت دهید. اما در صورت طولانی شدن علائم یا تیر کشیدن شدید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

بعد از انجام جراحی با تجویز پزشک از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک ها استفاده کنید. سعی کنید که دارو های خود را درست و به موقع مصرف کنید. برخی از داروهای آنتی بیوتیک ممکن است موجب نفخ معده، تهوع، سوزش و.. شوند در صورت داشتن حساسیت دارویی می توانید با مشورت پزشک داروی خود را عوض کنید.

جهت کنترل التهاب زخم بعد از عمل با تجویز پزشک می توانید از دارو های ضد التهاب نیز استفاده کنید.

 

جهت تسریع در بهبودی زخم ها می توانید از دارو های تقویت کننده و مولتی ویتامین ها مانند پره گابالین و گاباپنتین با دستور پزشک استفاده کنید. این دارو ها با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث تسریع در فرآیند بهبودی زخم و جلوگیری از ایجاد عفونت خواهند شد.

 

پیشنهاد می دهیم که اگر می‌ خواهید به طور کامل با جراحی عصب دست در شیراز و مراحل پس از آن آشنایی لازم را داشته باشید تا انتهای این مطلب را مطالعه فرمایید.

 

معمولاً پزشک برای انجام جراحی عصب دست در شیراز یا همان سندروم تونل کارپال از دو روش استفاده خواهد کرد. که ما سعی می‌ کنیم در ادامه به آن ها را به طور کامل برای شما توضیح دهیم.

 

جراحی باز عصب دست در شیراز

 

همانطور که از نام این نوع جراحی نیز مشخص است پزشک سعی می‌ کند یک شکاف در مچ دست ایجاد کرده و رباط کارپال را قطع کند. این کار باعث افزایش فضا در تونل کارپال خواهد شد که در نهایت این نوع سبک جراحی سبب می شود فشاری که بر عصب میانی وارد شده برداشته شود و علائم سندروم تونل کارپال یا همان فشار به عصب دست به طور کامل از بین رفته و بهبود کامل خود را به دست آورد.

 

جراحی آندوسکوپی

 

 آندوسکوپی نیز یکی از انواع جراحی عصب دست در شیراز می باشد. پزشک می‌ تواند در انجام این نوع عمل از دو روش استفاده کند. به این شکل که جراح یک برش کوچک در قسمت مچ دست یا دو برش کوچک در مچ و کف دست ایجاد خواهد کرد. آندوسکوپ نیز یک لوله انعطاف ‌پذیر و بلند می باشد که در انتهای آن یک دوربین مخصوص وجود دارد. پزشک سعی می کند که آندوسکوپ را از برش های ایجاد شده عبور دهد.

 

 مزیتی که این روش نسبت به روش قبلی به همراه دارد این است که این امکان برای جراح وجود دارد که قبل از برش رباط به طور کامل آن را در صفحه نمایش مشاهده کند. در نهایت برش را با دقت بیشتر و طرز صحیح انجام دهد.

معمولاً بیمارانی که جراحی عصب دست در شیراز را با روش آندوسکوپی انجام می ‌دهند از زمان بهبودی کوتاه تری را نسبت به جراحی باز به همراه دارد. همچنین ممکن است حساسیت به درد و جای زخم کمتری به وجود آید. با توجه به این مطالبی که گفته شد اما در عین حال شرکت بسیار زیادی بین جراحی باز و جراحی آندوسکوپی عضله در وجود ندارد.

 

دلایل بیماری عصب دست یا همان تونل کارپال

 

این بیماری زمانی به وجود می‌آید که عصب های موجود در مچ دست تحت فشار زیادی قرار بگیرد و این فشار می ‌تواند ناشی از ضخیم شدن یا متورم شدن تاندون هایی باشد که در کنار عصب های میانی دست قرار دارند.

 

در برخی موارد نیز انجام یکسری فعالیت‌های خاص می ‌تواند بیش از سایر فعالیت ها باعث بروز بیماری عصب دست شود. به خصوص اگر این فعالیت‌های انجام شده موجب خم شدن بیش از حد مچ دست به عقب و جلو باشد. به عنوان مثال می ‌توان از خیاط ها یا تایپیست ها نام برد که بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند.

 

شاید اگر دقت کرده باشید از زمانی که استفاده بیش از حد از سیستم ها کامپیوتر و اینترنت شروع شده است ابتلاء به این بیماری نیز افزایش پیدا کرده. چرا که سردرد در هنگام استفاده از کامپیوتر بدن خود را در یک وضعیت صحیح قرار نمی دهد. البته موارد دیگری نیز مانند بارداری و استفاده از قرص های مخصوص به آن ممکن است باعث بروز این بیماری شود.

معمولاً احتمال ابتلای زنان به بیماری تونل کارپال سه برابر بیشتر از مردان می باشد.

 

 

عوارض احتمالی جراحی عصب دست در شیراز

 

عوارض بیهوشی

 به وجود آمدن عوارضی مانند حالت تهوع و استفراغ، گیجی، اختلال حافظه، لرز، سردرد، خارش از جمله مواردی هستند که ممکن است پس از گوشی برای هر مرد پس از انجام جراحی عصب دست در شیراز رخ دهد. پس استرس و نگرانی زیادی برای آن نداشته باشید.

 

بروز عفونت

این امکان وجود دارد که پس از انجام جراحی عصب دست در محلی که شکاف جراحی ایجاد شده عفونت به وجود بیاید. البته این عفونت ممکن است در صورت عدم تمیز بودن وسایل و یا محیط جراحی باشد. چنانچه یک سری علائم مانند رخ دادن درد در ناحیه مچ دست که با مصرف داروی مسکن بهبود پیدا نمی‌ کند، بیرون آمدن ترشحات بدبو از محل زخم جراحی، گرما و قرمزی و تورم، خروج خون روشن از محل زخم و یا بروز تب و لرز می توانند از نشانه‌ های به وجود آمدن عفونت باشد. حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت رخ دادن هر یک از علائم گفته شده سریعاً به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

 

حساسیت

 گاهی اوقات نیز ممکن است محل زخم جراحی یک سری حساسیت‌ها به وجود آید به این صورت که در برخی موارد بدن بیمار نسبت به چسب و مواد بخیه حساسیت نشان می دهد چنانچه با بروز چنین حساسیتی روبرو شدید پس از گذشت ۶ ماه از جراحی به طور کلی از بین خواهد رفت.

 

به وجود آمدن بافت اضافه

در برخی افراد نیز ممکن است این مشکل به وجود آید که پس از جراحی در ناحیه پوست دست یک بافت اضافه ایجاد شود که این مورد از سطح پوست برجسته تر خواهد شد این موضوع می تواند با درد همراه باشد.  یا در بعضی اوقات محدودیت حرکت در مچ دست یا حتی چسبیدن تاندون ها و عصب مدیان خواهد شد. در صورتی که این مشکل برای بیمار رخ دهد شاید احتیاج به انجام مجدد جراحی عصب دست در شیراز باشد.

ممکن است پس از اتمام جراحی و خروج از اتاق عمل پزشک متوجه قطع ناقص رباط دست شود. در برخی موارد به خصوص در جراحی هایی که به کمک آندوسکوپی انجام می شود جراح نتواند رباط عرضی مچ دست را به طور کامل باز کند.

 

مشکلات حسی نیز از دیگر عواملی می باشد که پس از انجام جراحی عصب در علی الخصوص زمانی که عصب تحت فشار شدیدی بوده و ممکن است که بیمار در ناحیه پوست دست و حتی انگشتان خود احساس مور مور شدن کند. البته جای نگرانی نیست و این موضوع پس از گذشت مدت زمان کوتاه بهبود پیدا خواهد کرد. در برخی مواقع نیز این امکان وجود دارد که پس از انجام جراحی عصب دست ممکن است که بازگشت حس اولیه و حرکت کامل دست به طور کامل انجام نشود.

 

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

3 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی