4 روش جراحی کیست غدد بارتولن در شیراز و دلایل ایجاد این مشکل

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 19 شهریور 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

در این مقاله قصد داریم به طور کلی برای شما توضیح دهیم که غده بارتولن چیستد وچه عواملی باعث به وجود آمدن آن خواهد شد. همچنین به این نکته نیز می پردازیم در چه زمانی لازم است که در جراحی غده بارتولن انجام شود.

اگر می‌ خواهید تمامی مطالب در مورد جراحی غده بارتولن در شیراز را بدانید به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای مطلب را مطالعه کنید.

غده بارتولن چیست؟

به طور کلی غده های بارتولون دو غده ترشحی و مخاطی هستند که به عنوان یکی از اجزای دستگاه تناسلی زنان نام برده می شود. این غده ها دارای اندازه بزرگی نیستند و می‌توان گفت که تقریباً به اندازه نخود می ‌باشند و نمی توان در حالت عادی یا بدون دستگاه‌های خاص آن ها را مشاهده کرد. این غده ها در زیر پوست ناحیه تناسلی و در دو طرف چپ و راست ورودی واژن قرار گرفته اند.

به طور کلی غده های بارتولون دو غده ترشحی و مخاطی هستند که به عنوان یکی از اجزای دستگاه تناسلی زنان نام برده می شود.
 این غده ها دارای اندازه بزرگی نیستند و می‌توان گفت که تقریباً به اندازه نخود می ‌باشند و نمی توان در حالت عادی یا بدون دستگاه‌های خاص آن ها را مشاهده کرد. این غده ها در زیر پوست ناحیه تناسلی و در دو طرف چپ و راست ورودی واژن قرار گرفته اند.

جراحی غدد بارتولن در شیراز

 

غدد بارتولن دو غده بسیار کوچک به اندازه نخود هستند که در زیر پوست در ناحیه تناسلی بانوان وجود دارند. کار این غدد ترشح مواد مخاطی است که سبب لیز شدن واژن در هنگام رابطه جنسی خواهد شد. این مایع از داخل کانال های ظریفی به نام کانال های بارتولن به بیرون ترشح می شود. حال اگر این کانال ها توسط عوامل مختلفی مسدود شوند کیست تشکیل می شود که معمولا دردناک نیست اما مانع از خروج مواد لغزنده شده و لین منجر به خشکی واژن خواهد شد که در این صورت نیاز به جراحی خواهد بود. در این مقاله با جراحی غدد بارتولن در شیراز همراه با شما عزیزان خواهیم بود لطفا با ما همراه باشید:

 

 

علائم کیست غدد بارتولن در شیراز

 

 غدد بارتولن به دلیل این که برای فرد قابل مشاهده نیستند ممکن است کیست غدد بارتولن هیچ گونه علامتی برای فرد نداشته باشد یا این که فرد متوجه علائم آن نشود. از جمله علامت های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

1- ایجاد التهاب، قرمزی و تورم که معمولا در یک طرف واژن بیش تر است یا به طور کلی در یک طرف واژن ظاهر می شود.

2- درد در ناحیه واژن در هنگام انجام فعالیت هایی مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله، ورزش و...

3- احساس درد در هنگام برقراری رابطه جنسی

4- وجود یک توده با دمای گرم و به اندازه یک نخود در ناحیه دهانه ورودی مهبل

5- در صورتی که کیست عفونی شده و تبدیل به آبسه شود احساس درد خیلی شدید در واژن، تورم در یک طرف واژن، تب، لرز و.... در بیمار مشاهده خواهد شد.

 

روش های انجام جراحی کیست غدد بارتولن در شیراز

جراحی غده بارتولن شیراز | سینا پزشک

جهت جراحی و خارج کردن کیست غدد بارتولن در شیراز از روش های مختلفی استفاده خواهد شد از جمله این روش ها می توان موارد زیر را نام برد؛

 

۱_ روش مارسوپیالیزاسیون؛

 

در این روش پزشک برشی عمیقی بر روی کیست موجود در ناحیه می زند و پس از آن کلیه مواد داخل آن را تخلیه می کند. پس از تخلیه کامل کیست پزشک اقدام به بخیه زدن برش می کند. ایجاد این برش و بخیه زدن آن می تواند منجر به بروز درد های شدید پس از جراحی در بیمار شود که معمولا پزشک استفاده از مسکن ها را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

 

۲_ روش کاتتر و بالون؛

 

در این روش پزشک دستگاهی به نام کاتتر را وارد کیست می کند و در خروجی آن بالون قرار می دهد به گونه ای که محتویات خارج شده از کاتتر داخل بالون ریخته شود. این دستگاه به مدت چهار هفته باید داخل کیست بماند تا به صورت کامل تخلیه شود. پزشک جهت انجام این روش از بی حسی موضعی استفاده می کند. بعد از انجام عمل و تخلیه کیست بیمار ممکن است دچار درد های شدید، التهاب و خونریزی شود که با تشخیص پزشک مجاز به استفاده از مسکن خواهد بود.

 

۳_ روش آسپیراسیون؛

 

در این روش پزشک از سرنگ جهت تخلیه محتویات داخل کیست استفاده خواهد کرد. گاهی پزشک این روش را همراه با روشی به نام اسکلروتراپی انجام می دهد. به این صورت که حفره با الکل ۷۰ درصد پر شده و پس از گذشت مدت زمان مشخصی عمل تخلیه انجام خواهد شد.

 

۴_ روش لیزر کربن دی اکسید؛

 

 در این روش با استفاده از لیزر در سطح پوست برشی ایجاد شده و محتویات داخل کیست از آن خارج می شود. هم چنین بقایای حاصل از کیست در این روش با استفاده از لیزر سوزانده خواهد شد.

 

 

جلوگیری از ابتلا به کیست غدد بارتولن در شیراز

 

موارد زیر می تواند در جلوگیری از ابتلا به کیست غدد بارتولن پس از جراحی بسیار موثر واقع شود؛

 

1- نشستن در لگن آب گرم و شست و شوی واژن با بتادین

2- استفاده از روش های بهداشتی و مطمئن در انجام رابطه جنسی

3- رعایت بهداشت فردی در ناحیه تناسلی

4- شست و شوی مرتب واژن با استفاده از مواد بهداشتی مجاز مانند ژل های شست و شوی بانوان

5- معاینه منظم توسط پزشک و انجام چکاب های دوره ای و منظم

2 نوع جراحی کیست تخمدان در شیراز و توضیح کامل در مورد این عمل + هزینه و مراقبت ها

مطالعه بیشتر:

10 علت درد زیرشکم هنگام نزدیکی و دلایل آن

مطالعه بیشتر:

پولیپ رحمی چیست؟ درمان و پیشگیری از پولیپ رحمی

مطالعه بیشتر:

7 دلیل انجام لابیاپلاستی در شیراز و مراقبت های بعد از عمل + هزینه این جراحی

مطالعه بیشتر:

نحوه ی انجام سزارین اختیاری در شیراز، مراقبت ها و زمان انجام آن

مطالعه بیشتر:

4 روش جراحی فیبروم رحم در شیراز و مزیت این عمل

مطالعه بیشتر:

3 مزیت عمل واژینوپلاستی در شیراز، هزینه، مراقبت های قبل و بعد از این عمل

مطالعه بیشتر:

 

آیا کیست بارتولن در دختران مجرد نیز شایع است؟

 

این غدد در تمامی بانوان وجود داشته و کار ترشح و لیز کردن واژن را به عهده دارند. وجود کیست و آبسه در غدد بارتولن هیچ ارتباطی به تاهل ندارد و در تمامی بانوان شایع است اما این بیماری به دلایل رابطه های جتسی غیر بهداشتی در زنان متاهل بیش تر بروز می کند.

 

انواع بیماری های غدد بارتولن

 

الف_ عفونت غدد بارتولن یا بارتولونیت

 

غدد بارتولن نیز مانند سایر اعضای بدن ممکن است دچار عفونت شود. به طور دقیق نمی توان گفت که عامل اصلی ایجاد عفونت نوع خاصی از باکتری ها یا میکروارگانیسم ها باشد. بررسی ها نشان داده است که گروهی از میکروب ها و میکرو ارگانیسم ها در ایجاد عفونت غدد بارتولن نقش دارند. از جمله مهم ترین این میکروب ها می توان به نایسریا گنوره یا همان میکروب سوزاک، کلامیدیا یا میکروب های دستگاه تناسلی و میکروب هایی که در مدفوع و مقعد هستند اشاره نمود.

 

 از شایع ترین علائم عفونت بارتولن می توان به احساس درد شدید در یک طرف دستگاه تناسلی اشاره کرد. این خانم ها در هنگام برقراری رابطه جنسی درد شدیدی احساس می کنند و پزشک هنگام معاینه آن ها ممکن است که مایع چرکی و بد بویی را از غدد عفونی احساس کند.

 

ب_ آبسه بارتولن

اگر عفونت غدد بارتولن به حدی شدید شود که منجر به بسته شدن مجاری شود، سبب برگشت مایع چرکی به داخل غده می شود. در نتیجه داخل غده چرک تجمع پیدا کرده و باعث ایجاد آبسه می شود. هم چنین در خانم هایی که مبتلا به کیست بارتولن هستند ممکن است که مایع درون کیست عفونی شده و به آبسه تبدیل شود. از علائم آبسه بارتولن می توان به ایجاد توده های دردناک و حساس اشاره کرد که حتی راه رفتن را نیز برای این بیماران دشوار می کنند.

 

ج_ کیست بارتولن

کیست بارتولن زمانی اتفاق می افتد که غدد بارتولن بسته شوند و در نتیجه انسداد مجاری کیست های پر از مایع تشکیل شود. بسته شدن این مجاری می تواند یکی از علل اصلی ایجاد کیست بارتولن باشد که گاهی به علت ایجاد عفونت اتفاق می افتد. توجه داشته باشید که علت بسته شدن مجاری می تواند به دلیل عفونت باشد اما خود کیست بارتولن عفونی نیست.

 

دلیل بروز کیست بارتولن در شیراز

 

عوامل گوناگونی می تواند منجر به بروز کیست در غدد بارتولن شود از جمله این عوامل می توان به انسداد غدد بارتولن در اثر ‌تورم، بزرگ شدن، عفونت، ترشحات غلیظ و... اشاره کرد. هنگام برقراری رابطه جنسی این غدد فعال تر شده و مایعات بیش تری ترشح می کنند که ممکن است باعث فشار بر این غدد شود. اعمال فشار بر غدد بارتولن ممکن است منجر به ایجاد کیست در ان ها شود.

 

البته این امکان نیز وجود دارد که در برخی موارد این غده ها در پایین ورودی واژن نیز دیده شود .

اگر بخواهیم یک توضیح کوتاه در مورد کارایی این غدد در بدن داشته باشیم باید بگوییم که این غده ها مایع مخصوصی را ترشح می کنند که از طریق لوله‌ های بارتولن در کناره دهانه ی واژن قرار دارد و وارد خود واژن می شود و ناحیه مورد نظر را مرطوب خواهد کرد.

 

 یکی از مهمترین مواردی که این ترشح مایع به همراه دارد این است که در هنگام داشتن رابطه جنسی باعث مرطوب و روان شدن واژن خواهد شد و می تواند از دردناک شدن رابطه جلوگیری کند. توجه داشته باشید که این غده‌ ها بسیار حساس هستند و در صورتی که دچار هر نوع بیماری خاصی شوید لازم است که سریعاً به پزشک زنان مراجعه کنید.

 

چه افرادی ممکن است در معرض بیماری غده بارتولن هستند؟

 

آن دسته از افرادی که دارای فعالیت جنسی بسیار زیاد و متعددی می باشند.

افرادی که دارای شریک جنسی متعدد می باشند.

افرادی که به بهداشت فردی و جنسی خود توجهی ندارند و به اندازه ای که لازم است نظافت را رعایت نمی کنند.

 

بیماری های مربوط به غده بارتولن

 

غده بارتولن ممکن است مانند بخش های مختلف بدن در اثر نظافت نادرست یا حتی وجود میکروب ‌ها دچار عفونت شود. از جمله میکروب‌ هایی که باعث به وجود آمدن بیماری مربوط به غده بارتولن می شود سوزاک و کلامیدیا می باشند. در برخی از افراد دیگر نیز ممکن است میکروب ‌های مربوط به مدفوع یا مقعد باعث به وجود آمدن عفونت شوند.

 

علائم بیماری

 

 معمولاً بیماری های مربوط به غده بارتولن باعث به وجود آمدن یک درد شدید در ابتدای واژن و همچنین در حین رابطه جنسی درد بسیار زیادی به همراه دارد.  در برخی موارد نیز باعث خروج مایع چرکین از غده بارتولن خواهد شد.

 

در برخی از موارد ممکن است که پزشک در ابتدا از برخی آنتی بیوتیک های مخصوص برای درمان استفاده کند اما در صورت پاسخگو نبودن این شیوه درمانی پزشک متخصص مجبور به انجام جراحی غده بارتولن خواهد شد.

 

انجام جراحی غده بارتولن در شیراز

 

هنگامی که بیماری شما دارای پیشرفت بسیار زیادی باشد یا آبسه ها بسیار بزرگ و عفونت شدید شود حتماً لازم است که جراحی غده بارتولن انجام گیرد. و انجام عمل بر اساس تشخیص پزشک متخصص ممکن است در برخی افراد متفاوت باشد.  برای انجام جراحی غده بارتولن در شیراز تنها بی حسی موضعی کافی است و برای عمل کردن از بیهوشی عمومی استفاده نخواهد شد مگر در مواردی خاص.

 

لازم است قبل از عمل بیمار یکسری آمادگی های لازم را داشته باشد که عبارتند از:

معاینات توسط پزشک و آزمایشات لازم پیش از انجام جراحی که باید به صورت دقیق انجام شود.

در صورتی که از داروهای خاصی برای برخی بیماری های دیگر استفاده می کنید قبل از عمل باید حتماً به پزشک خود را در جریان بگذارید.

اگر دارای بیماری خاصی هستید یا به برخی از داروهای مخصوص حساسیت دارید سعی کنید که با پزشک مربوطه مشورت های لازم را انجام دهید.

شب قبل از عمل از خوردن یا آشامیدن غذا های سنگین خودداری کنید و پس از یک ساعت مخصوص مصرف و هر نوع غذا یا نوشیدنی به طور کلی باید ممنوع شود.

جراحی غده بارتولن در شیراز معمولاً در در نواحی زیر شکم کشاله ران و دستگاه تناسلی انجام خواهد شد پس سعی کنید که آن ناحیه را کاملاً تمیز و موهای زائد را از بین ببرید.

 

نحوه انجام جراحی غده بارتولن در شیراز

 

همانطور که می دانید برای انجام انواع جراحی های لازم است که به پزشک و بیمارستان های بسیار خوبی مراجعه کنید. به همین دلیل می ‌توان گفت انجام جراحی غده بارتولن در شیراز با رعایت کامل انجام خواهد شد.

  در ادامه سعی می کنیم که انواع روش های جراحی را نام ببریم.

در ابتدا پزشک سعی می کند بی حسی موضعی را انجام دهد. پس از آن با توجه به شرایط بیمار یکی از روش های زیر را برای انجام جراحی غده بارتولن انتخاب می کند.

جراحی به صورت کیسه سازی

این نوع جراحی روی سطح داخلی ورودی واژن می باشد. پزشک سعی می کند هنگامی که مواد آلوده را از ناحیه مربوطه خارج کرد حفره آبسه با گاز پر خواهد شد و در نهایت نیز بسته می شود. انجام این کار باعث خواهد شد که حفره باز نگه داشته شود و به صورت کلی تخلیه انجام بگیرد. که البته پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت گاز از ناحیه مربوطه برداشته می ‌شود.

 

جراحی به صورت قرار دادن فتیله یا کاتتر

 این روش نیز دارای یک شباهت به جراحی قبلی می باشد. اما در هنگام انجام این نوع جراحی پس از خارج کردن مواد آلوده یک کاتتر کوچک استفاده خواهد شد که ممکن است برای چندین هفته یا حتی یک ماه برداشته نشود و باعث خواهد شد که به طور تدریجی تمام عفونت ها خارج شوند. مزیتی که این روش به همراه دارد این است که آناتومی غدد حفظ خواهد شد، دارای درد کمتر و عمل موفقیت آمیز تری را به همراه دارد.

 

جراحی به صورت برش بر روی آبسه

 برای انجام این نوع عمل نیز پزشک سعی می ‌کند برش مخصوصی را روی آبسه و روی پوست انجام دهد و سپس به وسیله برش آبسه عفونی خارج خواهد شد و محل بریده شده را بخیه می زنند.

5 دلیل انجام هیسترکتومی در شیراز و معرفی 5 روش جراحی

مطالعه بیشتر:

2 نوع هیستروسکوپی در شیراز و 5 مزایای انجام آن و هزینه عمل

مطالعه بیشتر:

6 روش درمان تنبلی تخمدان در شیراز و 4 دلیل ایجاد آن

مطالعه بیشتر:

علل و درمان درد نوک سینه

مطالعه بیشتر:

ضعف در بارداری نشانه ی چیست؟

مطالعه بیشتر:

انواع جراحی های زنان و زایمان و 3 نوع جراحی درمانی

مطالعه بیشتر:

علت ورم در بارداری چیست؟

مطالعه بیشتر:

3 مزایای جراحی پرینورافی در شیراز + رابطه جنسی و مراقبت بعد از عمل

مطالعه بیشتر:

انواع بیماری ها و جراحی های مربوط به تخصص زنان و زایمان در شیراز

مطالعه بیشتر:

0 تا 100 بستن لوله های رحم در شیراز + مزیت ها، هزینه و مراقبت های این عمل

مطالعه بیشتر:

9 کاربرد و 12 مزایای تزریق ژل و چربی به واژن + هزینه، معایب، مراقبت های این عمل زیبایی

مطالعه بیشتر:

8 مورد استفاده از کورتاژ در شیراز + دلایل و مراقبت های این عمل

مطالعه بیشتر:

مراقبت های پس از انجام جراحی غده بارتولن در شیراز

 

1- پس از انجام جراحی سعی کنید به طور منظم و کامل از آنتی بیوتیک ها و سایر داروهای تجویز شده توسط پزشک خود استفاده کنید.

2- یکی از راه‌هایی که می تواند در تسریع بهبود شما نقش بسیار زیادی را به همراه داشته باشد استفاده از تشت آب گرم است.

3- حتماً از مایعات و ویتامین های مخصوص استفاده کنید البته اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که مصرف ویتامین ث نتیجه بهتری را در درمان شما به همراه دارد.

4- در طول دوره نقاهت خود حتماً از لباس زیر های نخی و تمیز استفاده کنید و فراموش نکنید که باید به طور مکرر آنها را تعویض کرده تا مانع از به وجود آمدن عفونت شوید.

5- حتماً توجه داشته باشید تا زمانی که بهبودی کامل را به دست نیاورده اید از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید..

6- استفاده از سیگار و مشروبات الکلی ممنوع میباشد.

7- هنگام شست و شوی ناحیه تناسلی حتماً باید دقت داشته باشید که از جلو به عقب باشد که در غیر این صورت باعث ورود میکروب به واژن خود خواهید شد.

8- باید به صورت کامل بهداشت جنسی خود را رعایت کنید و همچنین خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی

9- در صورتی که احساس درد، تورم و التهاب در ناحیه جراحی داشتید حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی