17 نوع بیماری و جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 29 فروردین 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 15 دقیقه
Blog Image

بیماری هایی که در رابطه با مغز و اعصاب هستند دارای یک گستردگی بسیار زیاد می باشند. ممکن است در اثر دلایل مختلفی مانند محیطی یا درصد بیشتر آن به دلیل بیماری‌ های ارثی رخ می دهد باشد .که تمامی پزشکان سعی می کنند با توجه به نوع بیماری از برخی درمان های متفاوت که هر کدام مخصوص به یک بیماری خاص می باشد استفاده کنند.

یکی از مهم ترین و مورد توجه ترین راه هایی که برای درمان بیماری های مغز و اعصاب استفاده می‌شود عمل های جراحی مختلف است. که معمولاً به کمک جراحان بسیار حاذق و با تجربه انجام می ‌شود و درصد حساسیت و دقتی که برای عمل به کار گرفته می‌ شود باید بسیار بالا باشد.

جراحی مغز و اعصاب چیست؟

به صورت کلی می ‌توان به این مورد اشاره کرد که مغز یکی از اعضای جذاب و حساس می باشد. هنوز هم برخی از تحقیقات برای چگونگی کارایی مغز ادامه دارد و می توان گفت بسیاری از افراد معتقدند که برخی عملکردهای مغز هنوز هم به صورت کامل یافت نشده و ناشناخته باقی مانده است. همین دلایل باعث شده که کوچکترین اشتباه یا کم دقتی هنگام عمل یا حتی در طی درمان های عادی بسیار خطرناک باشد. خیلی از افراد متعقدند مغز و اعصاب یا حتی جراحی آن یک شاخه ترسناک می باشد.

به صورت کلی می ‌توان به این مورد اشاره کرد که مغز یکی از اعضای جذاب و حساس می باشد. هنوز هم برخی از تحقیقات برای چگونگی کارایی مغز ادامه دارد و می توان گفت بسیاری از افراد معتقدند که برخی عملکردهای مغز هنوز هم به صورت کامل یافت نشده و ناشناخته باقی مانده است. 
همین دلایل باعث شده که کوچکترین اشتباه یا کم دقتی هنگام عمل یا حتی در طی درمان های عادی بسیار خطرناک باشد. خیلی از افراد متعقدند مغز و اعصاب یا حتی جراحی آن یک شاخه ترسناک می باشد.

انواع جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات:

 

مغز یکی از حساس ترین و مهم ترین اعضای بدن انسان می باشد. بیماری های به وجود آمده در این زمینه هم می تواند به صورت اکتسابی باشد و هم زمینه ژنتیکی داشته باشد. امروز در این مقاله علمی پزشکی سعی ما بر این است که شما  عزیزان را با عنوان انواع جراحی های مغز و اعصاب و ستون فقرات، آشنا کنیم. از همراهی شما شپاس گزاریم:

 

بیماری های ستون فقرات:

 

جراحی مغز و اعصاب یک عمل پزشکی تخصصی است که بر روی مغز، نخاع، اعصاب محیطی و سیستم عروق مغزی تمرکز دارد. جراحان مغز و اعصاب مسئول درمان شرایط پزشکی هستند که این نواحی را تحت تأثیر قرار می دهند، از تومورهای مغزی و اختلالات عاطفی گرفته تا عفونت، تشنج، فلج مغزی و شرایط مرتبط با آسیب. جراحان مغز و اعصاب همچنین ممکن است روش های تهاجمی مانند همجوشی ستون فقرات و قرار دادن شانت را برای بیماران مبتلا به بیماری های ستون فقرات یا مغز انجام دهند.

 

در هسته خود، جراحی مغز و اعصاب شاخه پیچیده ای از پزشکی است که هدف آن کمک به مردم برای داشتن زندگی سالم تر و طولانی تر است. جراحان مغز و اعصاب در ارزیابی و مدیریت شرایط مختلفی آموزش دیده اند که بسیاری از آنها تهدید کننده زندگی هستند. آنها از تصاویر و تکنیک های پیچیده برای تشخیص و درمان مغز، نخاع و عروق سیستم عصبی استفاده می کنند. جراحان مغز و اعصاب همچنین خدمات پزشکی و توانبخشی را ارائه می دهند که شامل موارد زیر است اما محدود به آنها نیست:

 

- انجام معاینات روتین عصبی

- بررسی و تشخیص بیماری ها و اختلالات مختلف

- ترمیم یا اصلاح اختلالات و عوارض عصبی با جراحی

- انجام ژن درمانی و سایر روش های پیشرفته

- کمک به توسعه درمان ها و درمان های بیماری های عصبی

 

این درمان‌ها و درمان‌های پیشرفته به جراحان مغز و اعصاب اجازه می‌دهند تا بیماران را تسکین دهند و کیفیت زندگی را بهبود بخشند. جراحان مغز و اعصاب یک مسئولیت حیاتی برای کمک به بیماران خود برای بازگشت به فعالیت های عادی و دور نگه داشتن آنها از اتاق عمل دارند. به همین دلیل است که آنها متعهد به کار مجدانه برای توسعه فناوری ها و درمان های جدید هستند.

 

جراحی ستون فقرات

 

جراحی ستون فقرات فرآیند اصلاح یا کاهش اختلالات یا بدشکلی های ستون فقرات است. نمونه‌هایی از اختلالاتی که ممکن است نیاز به جراحی ستون فقرات داشته باشند عبارتند از: سیاتیک، فشار دادن اعصاب، اسکولیوز، فتق دیسک، بیماری دژنراتیو دیسک و تنگی ستون فقرات. لازم به ذکر است که جراحی ستون فقرات همیشه ضروری نیست. گاهی اوقات، فیزیوتراپی، داروها، و تغییر سبک زندگی می تواند درد و ناتوانی را تسکین دهد.

 

رایج ترین جراحی های ستون فقرات عبارتند از:

 

- فیوژن- این نوع جراحی برای درمان مشکلات چند سطحی از جمله برداشتن دیسک و جوش خوردن دو مهره استفاده می شود.

 

- لامینکتومی: این نوع جراحی برای کاهش فشار وارد شده به عصب نخاعی ناشی از فتق دیسک، تنگی نخاع یا تومورها استفاده می شود.

 

- دیسککتومی: این جراحی برای برداشتن فتق دیسک یا قطعاتی از دیسک که باعث درد شدید شده است استفاده می شود.

 

- رفع فشار ستون فقرات - این شامل برداشتن بخشی از مهره برای کاهش فشار یا تنش روی عصب است.

 

اگرچه اینها رایج ترین جراحی های ستون فقرات هستند، اما انواع جراحی های دیگری از جمله ترمیم نخاع و عصب وجود دارد که بسته به نیاز بیمار قابل انجام است.

 

جراحی ستون فقرات یک رشته بسیار تخصصی است و باید توسط جراح مجرب و مجرب انجام شود. خطرات جراحی همیشه باید با مزایای احتمالی آن سنجیده شود. به عنوان مثال، برخی از شرایط ممکن است از طریق درمان های غیر جراحی، فیزیوتراپی یا تنظیم سبک زندگی بهتر مدیریت شوند. ضروری است که گزینه های خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا مشخص شود چه چیزی برای شما بهترین است.

 

در نتیجه، هر دو جراحی مغز و اعصاب و جراحی ستون فقرات تخصص های پزشکی پیچیده ای هستند که به تخصص و مهارت بالایی نیاز دارند. جراحان مغز و اعصاب اغلب مسئول درمان طیف کامل بیماری های عصبی، از اختلالات و بیماری ها گرفته تا آسیب ها و شرایط ژنتیکی هستند. جراحان ستون فقرات در درمان بیماری ها و ناهنجاری های مربوط به ستون فقرات، از فتق دیسک تا تنگی ستون فقرات، تخصص دارند. در هر صورت، این پزشکان مراقبت و درمان ارزشمندی را به بیماران خود ارائه می دهند و به تسکین طولانی مدت و بهبود کیفیت زندگی کمک می کنند.

 

ستون فقرات یک پایه استخوانی است که سایر اجزای بدن انسان، بر روی آن سوار می شوند. بیماری های بسیار زیادی در رابطه با ستوان فقرات وجود دارد که در ادامه مقاله به معرفی آن ها می پردازیم:

 

1-بیرون زدگی دیسک کمر و گردن

2-تنگی کانال نخاعی

3-سر خوردگی مهره ستون فقرات

4- تومورهای موجود در نخاع و مهره ها

5-عفونت های ستون فقرات

6- ضربه های وارد شده به ستون فقرات

7- وجود بیماری های روماتیسم

 

بیماری های مغز و اعصاب:

 

بیماری های مختلفی در زمینه مغز و اعصاب وجود دارد که در ادامه به معرفی ۱۰ مورد از آن ها می پردازیم:

 

1-پارکینسون

2- تومورهای مغزی

3- اختلالات روانی

4- مننژیت

5- آلزایمر

6- اوتیسم

7- مالتیپل اسکلروزیس یا MS

8- هیدروسفالی

9- دیسلکسیا

10- تشنج

 

انواع راهکارها برای جراحی تومور مغزی:

 

جراحان برای جراحی تومور مغزی از روش های مختلفی استفاده می کنند، از جمله:

جراحی میکروسکوپی (جراحی با لیزر یا ابزارهای بسیار کوچک): در این روش پزشک از یک میکرسکوپ با قدرت استفاده می کند تا در حین عمل جراحی، بتواند بافت مغز را از نزدیک ببیند.

M5_ALA (گلیولان): گلیولان یک رنگ است که باعث می شود سلول هایی که به تومور مغزی آلوده شده اند؛ در زیر یک نور فلوئورسنت، بدرخشند.

 

 گلیولان یک مایع است که شما باید ۲ تا ۴ ساعت قبل از عمل بنوشید. این مایع جذب خون شما شده و سپس توسط سلول های مغزی گرفته می شود‌. پزشک در حین عمل از یک نور فلوئورسنت و یک میکرسکوپ برای دیدن تومور استفاده می کند. سلول های حاوی تومور به رنگ صورتی یا قرمز می درخشند در حالی که سلول های سالم به رنگ آبی هستند.

 

آسپیراسیون اولتراسونیک: راهی برای شکستن و از بین بردن تومور مغزی، آسپیراسیون اولتراسونیک، می باشد. به این صورت که جراح یک اولتراسوند کوچک را درون تومور قرار داده و اولتراسوند با ایجاد امواج صوتی در تومور، آن را می شکند. سپس پزشک با یک مکش کننده ملایم، تومور را خارج می کند.

 

جراحی ستون فقرات:

 

یکی از انواع جراحی ستون فقرات، جوش دادن مهره ها می باشد. که در ادامه توضیح مختصری در مورد این روش می دهیم:

 

جوش دادن ستون مهره ها: در این روش دو مهره به هم جوش می خورد. ممکن است در این روش از ابزارهایی مانند پیوند استخوان انجام شود. روش های مختلفی برای انجام پیوند استخوان وجود دارد، پیوند استخوان خود فرد یا پیوند استخوان از فرد دیگر.

 

اگر بخواهیم یک نگاه کلی به جراحی مغز و اعصاب داشته باشیم می ‌توانیم بگوییم که جراحی مغز یک فرآیند بسیار پیچیده می باشد .با توجه به شرایط موجود تحت درمان یا جراحی مخصوص قرار می ‌گیرند. به طور مثال اگر بخواهیم به یک نمونه از عمل های جراحی مخصوص اشاره کنیم می توان بیماری آنوریسم مغز را نام برد. که سعی می کنند در ابتدا به وسیله سوند که وارد شریان کشاله ران می شود آن را ترمیم کنند. این امکان نیز وجود دارد که آنوریسم مغزی دچار پارگی شده باشد که برای این مشکل از روش کرانیوتومی که یک جراحی باز می باشد استفاده کنند.

 

به طور کلی می‌ توان گفت که جراحی مغز و اعصاب به یک سری روش ‌های مختلف مربوط خواهد شد. که هر کدام از آن ها شامل برخی اصلاحات مربوط به مشکلات ساختاری در مغز می باشد.

 

هر یک از مشکلات مربوط به جراحی مغز و اعصاب با استفاده از روش‌های مختلفی انجام می‌ شود. اینکه جراحی بر اساس کدام روش باشد به ناحیه مغز بستگی دارد. با توجه به پیشرفت هایی که در تمام زمینه‌ های پزشکی وجود دارد به جراحان مغز و اعصاب نیز این  امکان را می دهد که برخی از قسمت های مغز را بدون برش جراحی کنند.

 

دلیل انجام جراحی مغز و اعصاب چیست؟

 

علت انجام جراحی مغز ترمیم برخی ناهنجاری های جسمی در مغز و اعصاب است. که ممکن است این مشکلات در بدو تولد یا برخی بیماری های خاص یا سایر موارد مانند آسیب دیدگی در حین تصادف و... ایجاد می ‌شود.

 

هر یک از شرایطی که به طور خلاصه از آن ها نام می‌ بریم. در صورتی که در مغز یا اطراف آن وجود داشته باشد ممکن است که به جراحی مغز و اعصاب احتیاج داشته باشد.

 

 دلایل لازم برای انجام جراحی مغز و اعصاب

 

رگهای خونی غیر طبیعی

آنوریسم

 خون ریزی

 لخته شدن خون

 آسیب به بافت محافظ

 صرع

بروز آبسه ها

مشکلات و آسیب عصبی یا تحریک عصب

بیماری پارکینسون

فشاری که پس از آسیب دیدن سر به مغز وارد می شود

شکستگی جمجمه

سکته مغزی

انواع تومورهای مغزی

 ایجاد مایعات در مغز

تمامی موارد فوق که از آنها نام بردیم جزئی از بیماری های مغز و اعصاب می باشند. که اکثر آنها به عمل جراحی احتیاج دارند اما ممکن است برخی دیگر نیز تنها باعث آسیب رسیدن به سلامت فرد شود.

 

برخی علائم بیمارانی که به جراحی مغز و اعصاب احتیاج دارند:

 

بیمارانی که به جراحی مغز احتیاج دارند با توجه به شرایط آن ها ممکن است که علائم متفاوتی نیز داشته باشند. این علائم را تا حدود زیادی به نوع و شدت بیماری مربوط خواهد شد.

 در برخی موارد ممکن است که بیماران دچار برخی عارضه های غیر طبیعی و عادی در ناحیه مغز و همچنین سیستم عصبی شوند که لازم است در صورت بروز چنین شرایطی سریعاً به متخصصین مخصوص به مغز و اعصاب مراجعه شود.

پزشکان مخصوص به ناحیه مغز با انجام برخی آزمایش ‌های مختلف و همچنین بررسی آن می توانند مناسب ترین نوع درمان را برای بیمار خود در نظر بگیرند. یا در صورت لازم بودن جراحی به طور سریع برای عمل اقدام کنند.

 

از علائم عمومی بیماری های مغز و اعصاب:

 

سردرد

 حالت تهوع

 استفراغ

 خواب آلودگی زیاد

 و همچنین تشنج اشاره کرد

اما در برخی از مواقع و شدت گرفتن بیماری های مربوط به مغز و اعصاب نیاز به جراحی می باشد.

 

 از علائم حادی که نیاز به جراحی مغز است می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

بررسی تغییرات مربوط به بافت مغز مانند سرطان های مربوط به مغز یا تومور هایی که در ناحیه مغز به وجود می‌آیند.

تغییراتی که در جریان خون مغز رخ می دهد بیماری هایی مانند خونریزی مغزی یا هماتوم را در بر دارد.

تغییر در مایع مغزی نخاعی که بیماری ‌هایی مانند عفونت یا هیدروسفالی را به دنبال دارد.

هنگام رخ دادن بیماری های فوق لازم است که سریعا به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کنید. پزشک نیز در وهله اول با استفاده از معاینه جسمی، سی تی اسکن و اسکن ام آر آی به خوبی می تواند تشخیص دهد که به عمل احتیاج دارید.

 

انواع جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

 

همانطور که در بالا نیز گفتیم بیماری های مربوط به مغز و اعصاب دارای گونه های مختلفی می باشند. که هر کدام شیوه درمانی خاص خود را به همراه دارند که ما سعی می ‌کنیم که از انواع آن نام ببریم.

 

دیسک کمر

دیسک کمر زمانی در افراد رخ می‌ دهد که قسمت های ژله ای مخصوص بین مهره ها که باعث ایجاد تعادل می شود از بین برود و مهره ها به هم ساییده شوند و احتیاج به جراحی باشد.

ممکن است در اثر نشستن بیش از حد یا برداشتن اجسامی که دارای وزن بسیار سنگینی هستند که باعث از بین رفتن ذره بین مهره های کمر درد شود.

ستون فقرات یک عضو بسیار مهم در بدن ما می باشد که می توان گفت که به وسیله آن می توان تعادل کامل را داشت.

 

جراحی فیوژن و دیسککتومی گردن

این نوع جراحی نیز دارای حساسیت های خاص خود می باشد که در طی آن پزشک متخصص سعی می کند یک برش کوچک در ناحیه جلوی گردن ایجاد کند تا به وسیله آن دیسک بیرون زده را خارج کرده . به عنوان جایگزین یک استخوان قرار دهد که باعث حفظ فاصله بین مهره ها خواهد شد.

پس از آن پزشک سعی می ‌کند یک صفحه فلزی را جلوی دیسک قرار داده و به وسیله پیچ آن را ببند که این کار باعث خواهد شد در طول مدت زمان مشخصی استخوان های مهره به هم پیوند بخورند و استحکام لازم در آن ایجاد شود.

 

جراحی فیوژن نخاعی

این نوع جراحی نیز از اهمیت خاص ‌خود برخوردار می‌ باشد و زمانی این عمل جراحی برای بیمار انجام می ‌شود که لازم باشد استخوان های ستون فقرات ثابت شوند.

معمولاً هنگامی که مشکل خاصی برای استخوان ‌ها به وجود می‌ آید پزشک سعی می ‌کند با استفاده از این نوع جراحی استخوان های کوچک ستون فقرات را به هم متصل کند تا به مرور زمان این استخوان های متصل شده بتوانند یک ساختار استخوانی واحد را ایجاد کنند.

 

جراحی کرانیوتومی مغز

 یکی از عمل های جراحی مخصوص به مغز و اعصاب که برای باز کردن جمجمه و دسترسی به مغز و ترمیم آن صورت می گیرد جراحی کرانیوتومی مغز میباشد. که طی این جراحی در وهله اول بیمار به طور کامل بیهوش شده و پس از آن سعی می کنند موهای آن قسمت پوست را به طور کامل بتراشند.

 پس از آن پزشک مربوطه سعی می کند با برش دادن قسمت مخصوصی از پوست سر که در آن ناحیه مغز دچار آسیب شده عمل کرانیوتومی را انجام دهد.

 

 لازم است که برای دسترسی به مغز و ادامه عمل روی جمجمه سوراخی ایجاد شود که این سوراخ ایجاد شده کمک می‌ کند هرگونه رگ های خونی پاره شده در مغز را به خوبی ترمیم کنند.  یا حتی این امکان را به پزشک می دهد لخته خون موجود را به طور کلی از مغز خارج کند که این مورد می‌تواند مانع از رشد آن نیز شود.

 

هنگامی که جراحی به پایان می رسد پزشک می تواند قطعه استخوانی که از آن برداشته شده را تعویض کند و به این ترتیب ماهیچه و پوست به یکدیگر دوخته شده و  پس از آن یک نوع تخلیه در درون مغز انجام می ‌شود که به کمک آن خون های اضافی که در اثر عمل رخ داده را خارج می‌ کنند.

 ممکن است پس از انجام این عمل عوارضی نیز برای بیمار رخ دهد که می ‌تواند شامل آلرژی به بی حسی، خونریزی، بروز عفونت، به وجود آمدن آسیب مغزی، رخ دادن سکته مغزی یا حتی تشنج شود.

 

زمان بهبودی کامل پس از عمل نیز به شدت بیماری یا شرایط بیمار بستگی دارد.

با توجه به اینکه عوامل بسیار متعددی برای بهبود کامل بیمار وجود دارد، این عوامل می تواند متفاوت نیز باشد. پس از انجام عمل لازم است که بیمار در هر بازه زمانی مشخص شده نزد پزشک خود مراجعه کند و سپس پزشک نیز با توجه به بررسی ‌های مورد نظر و در نظر گرفتن شرایط سر می تواند داروهای لازم را برای بیمار خود تجویز کند.

 

یکی از دلایلی که می‌ توان گفت تا حدود زیادی نیز جالب می باشد این است که سرعت بهبودی کامل شما می ‌تواند با توجه به در نظر گرفتن آستانه تحمل هنگام مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک متغیر باشد که این بازه های زمانی ممکن است به مدت دو هفته، دو ماه یا سه ماه پس از عمل باشد که شما باید در این زمان ها برای بررسی کامل وضعیت خود به پزشک معالج مراجعه کنید.

 

بخیه هایی که در اثر جراحی کرانیوتومی روی سر ایجاد می شود نیازمند مراقبت زیادی می باشند. پس از گذشت ۷ تا ۱۴ روز می توانید برای کشیدن بخیه نزد پزشک خود مراجعه کنید. حتما این نکته را در نظر داشته باشید که چنانچه احتیاج به شیمی درمانی یا پرتودرمانی بود از قبل بخیه ها باید کشیده شوند.

 

بیوپسی مغز

این نوع جراحی را زمانی روی مغز انجام می ‌دهند که لازم باشد مقدار کمی از بافت مغز یا تومور به عنوان نمونه و برای بررسی میکروسکوپی مورد استفاده قرار بگیرد. روش انجام این عمل نیز به این گونه است که پزشک متخصص یک برش کوچک و سوراخ را در جمجمه ایجاد می کند تا نمونه های لازم را بردارد.

 

جراحی های مربوط به آندوسکوپی اندونازال کم تهاجمی

 

این نوع جراحی مربوط به مغز و اعصاب نیز زمانی انجام می‌شود که لازم به برداشتن ضایعات یا تومورهای موجود از طریق بینی و سینوس بیمار باشد برای انجام این عمل از یک دستگاه مخصوص تلسکوپی که آندوسکوپ نام دارد استفاده می ‌شود. این دستگاه به دوربین و چراغ های مخصوص مجهز می باشد.

از ویژگی‌های این جراحی می ‌توان به این مورد اشاره کرد که لازم نیست برش در یک قسمت مخصوص سر برای دستیابی به مغز ایجاد شود

این نوع روش جراحی می ‌تواند در درمان تومورهای غده هیپوفیز یا برخی تومورهای مربوط به ناحیه جمجمه و تومورهای که بسیار گسترش پیدا کردند و در سراسر مغز وجود دارند موثر باشد.

 

جراحی مغز و اعصاب به روش نورواندوسکوپی کم تهاجمی

 

این جراحی نیز شباهت بسیار زیادی به عمل آندوسکوپیک دارد. این روش نیز با استفاده از دستگاه آندوسکوپی انجام می شود که در طی آن برای برداشتن و از بین بردن تومورهای مغزی استفاده خواهد شد. البته تفاوتی که در این روش وجود دارد این است که در برخی از جراحی ها امکان دارد که لازم شود یک سوراخ بسیار کوچک در قسمت جمجمه ایجاد شود که این کار تنها به دلیل دسترسی به برخی قسمت های مختلف مغز انجام خواهد شد.

 

هیدروسفالی

همانطور که می دانید بدن ساختار بسیار پیچیده‌ ای دارد. در اطراف مغز و نخاع مایعی وجود دارد که به آن مایع مغزی نخاعی گفته می شود. این مایع می ‌تواند بین مواد مغذی و مواد زائد به همراه بافت‌ های مغز تعادل ایجاد کند.

مایع مغزی نخاعی در مسیرهای خاصی از مغز و نخاع عبور می ‌کند که اگر مسدود شود کیسه‌ هایی که حاوی مایعات مغزی نخاعی هستند کم کم متورم شده و به مغز و نخاع فشار وارد می ‌کند که این مورد باعث به وجود آمدن بیماری هیدروسفالی خواهد شد.

 

علائمی که نشان دهنده این نوع بیماری هستند عبارتند از:

 

احساس تهوع و استفراغ

 تار شدن دید و ضعف در بینایی

 به وجود آمدن احساس گیجی و منگی و نداشتن تعادل

 بی اختیاری در ادرار

 سردرد و سرگیجه

 ورم اعصاب چشم

مواردی که گفته شد از اصلی ترین علائم بیماری هیدروسفالی می باشند.

 

در صورت توجه نکردن به بیماری هیدروسفالی، می‌ تواند بسیار خطرناک و در برخی موارد منجر به مرگ نیز شده است.

این امکان وجود دارد که اگر به صورت سریع به این بیماری رسیدگی شود در مراحل اول با استفاده از برخی داروهای کاهنده مایع آن را کنترل کرد. اما اگر بیماری پیشرفت کند مجبور به انجام عمل جراحی خواهید شد که با استفاده از برخی روش های پزشکی سعی میکنند مسیرهای مسدود شده را باز کنند.

 

ممکن است برای انجام این عمل نیز از روش دیگری استفاده کنند که در آن سعی می شود با استفاده از شنت، مایع مغزی به وجود آمده اضافه را به سمت دیگری از بدن انتقال دهند.

 

در جراحی مغز و اعصاب شانت گذاری به چه روشی انجام می شود و چه عوارضی دارد؟

 

در انجام عمل شانت گذاری لازم است که پزشک در وهله اول تمامی معاینات و آزمایش های لازم را برای بیمار خود انجام دهد و پس از آن بیمار را برای عمل آماده کند. روش جراحی شانت گذاری به این صورت است که در اتاق عمل پزشک سعی می ‌کند دو شکاف در بدن بیمار کند که معمولاً یکی از آن ها روی شکم و دیگری روی سر انجام می شود لازم است برای قرار دادن شانت قسمتی از جمجمه شکافته شود.

ممکن است برای عمل شانت گذاری بیمار با یکسری عوارض روبرو شود که سعی می کنیم آن ها را برای شما توضیح دهیم.

 

سردرد

یکی از شایع ‌ترین عوارض جراحی شانت گذاری سر دردهای بسیار شدید که پس از عمل برای بیماران به وجود خواهد آمد. می‌ توان گفت این سردردها طبیعی هستند و برای تسکین آن پزشک معالج از داروهای مسکن استفاده می ‌کند، اما اگر این سردردها بیش از حد ممکن بود و بیش از اندازه ادامه داشت لازم است که حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

 

سرگیجه

 از دیگر عوارضی که ممکن است بعد از این عمل برای بیمار رخ دهد سرگیجه می باشد. احتمال دارد در اثر افت فشار خون یا کم خونی برای بیمار به وجود بیاید. البته توجه داشته باشید که اگر سرگیجه در اثر کاهش فشار مغزی باشد لازم است که مورد درمان قرار بگیرد معمولاً این سرگیجه مدت زمان طولانی به همراه دارد.

 

حالت تهوع و استفراغ

همانطور که در بالا نیز گفتیم لازم است در انجام عمل شانت گذاری یک برش در ناحیه شکم ایجاد شود. این امکان نیز وجود دارد که مایع مغزی تخلیه شود یا حتی استفاده از داروهای بیهوشی، تمامی این موارد می ‌تواند باعث رخ دادن حالت تهوع و استفراغ برای بیماران شود.

 

جراحی ترمیم جمجمه یا کرانیوپلاستی

این نوع جراحی زمانی انجام می‌شود که لازم باشد برای ترمیم کردن استخوان جمجمه از سایر استخوان های بدن استفاده شود. حتی در برخی از این عمل ها پزشکان سعی می کنند با استفاده از یک ترکیب مصنوعی مشابه استخوان آن را در محل مورد نظر جایگذاری کنند. البته لازم است که این نکته را نیز بدانید این جراحی به عنوان یکی از شاخه های جراحی پلاستیک نیز محسوب می‌ شود.

 

آسیب هایی که در ناحیه جمجمه رخ می‌ دهد ممکن است در اثر موارد زیادی به وجود آمده باشد که اگر بخواهیم به یکی از دلایلی که بیش از سایرین رخ می دهد اشاره کنیم .می توان گفت که ممکن است بر اثر ضربه و یا سانحه پیش آید که این ضربات در بیشتر مواقع بر اثر شکستگی هایی که موقع تصادف رخ می‌ دهد به جا می ماند.

 

ممکن است در اثر تصادف یا سانحه ای که در قسمت بالا به توضیح آن پرداختیم حالت های مختلفی نیز برای عمل آن وجود داشته باشد. در برخی از بیماران ممکن است که استخوان ناحیه مربوطه به طور کامل از بین رفته باشد و پزشک نتواند از استخوان های خورد شده استفاده کند که در این صورت تنها راه این است که خونریزی و استخوان های آن ناحیه تخلیه شده و زخم به وجود آمده نیز توسط پزشک بخیه خواهد شد.

 

در برخی مواقع نیز این امکان وجود دارد که مغز متورم شود یا در قسمتی از مغز که تومور ها در آن وجود دارد لازم باشد که قسمتی از استخوان سر برای مدت زمانی به طور کلی برداشته شود و در صورتی که پزشک تشخیص دهد این تورم به طور کامل از بین رفته و یا عاملی که باعث به وجود آمدن تورم شده رفع شده باشد استخوان برداشته شده توسط پزشک و جای خود بازگردانده می شود.

 

جراحی قاعده جمجمه به روش باز

در این روش از جراحی پزشک سعی می کند در هنگام عمل جمجمه را بشکافد. البته روش آندوسکوپی نیز برای عمل قاعده جمجمه وجود دارد که می ‌توان از آن به عنوان یکی از جراحی های جدید و پیشرفته نام برد اما اگر بیماری این فرد تا حدود زیادی پیشرفت کرده باشد پزشک مربوطه مجبور خواهد شد که تنها از طریق جراحی باز عمل قاعده جمجمه را انجام دهد.

برخی مواردی مانند خونریزی ضایعات، بزرگ بودن تومور، چسبندگی به عناصر حیاتی و... مواردی هستند که نمی ‌توان آن ها را از طریق آندوسکوپی درمان کرد و حتماً باید جراحی به روش باز انجام شود.

 

دلیل استفاده نکردن از روش آندوسکوپی در جراحی قاعده جمجمه به روش باز به این دلیل است که شاید لازم شود پزشک در بخش ‌هایی از بدن از پروتزهای خاص استفاده کند که در این صورت لازم است حتماً جراحی به صورت باز انجام گردد.

 

در روش باز نیست که پزشک می‌تواند از طریق حفره بینی یا دهان به قاعده جمجمه دسترسی داشته باشد البته لازم است که این نکته را نیز بیان کنیم جراحی باز با زمان بیشتری انجام خواهد شد و نسبت به روش آندوسکوپی از ریسک و خطر بالاتری نیز برخوردار می باشد.

 

امیدواریم مطالبی که در رابطه با جراحی مغز و اعصاب برای شما بیان کردیم مورد تایید شما قرار گرفته باشد.

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی