نحوه ی انجام سزارین اختیاری در شیراز، مراقبت ها و زمان انجام آن

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 03 دی 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

جراحی سزارین یکی از عمل های شکمی می باشد که در طی آن از طریق برشی که روی شکم ایجاد می کنند نوزاد به دنیا خواهند آورد. البته انجام عمل سزارین در شیراز به عنوان یکی از جراحی ‌های ضروری و برای انجام آن لازم است که فرد دارای شرایط خاصی باشد. در برخی حاملگی ها تنها به وسیله انجام عمل سزارین امکان به دنیا آمدن نوزاد وجود دارد.

در این مطلب قصد داریم هر آنچه که در مورد عمل سزارین در شیراز لازم است بدانید را برای شما بیان کنیم. پیشنهاد ما به شما این است تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

چه افرادی باید از عمل سزارین در شیراز استفاده کنند؟

انجام زایمان سزارین نیز تنها در برخی مواقع که امکان زایمان طبیعی وجود ندارد و مادر یا نوزاد در معرض خطر قرار می گیرند می تواند یکی از مهمترین دلایل برای انجام جراحی سزارین در شیراز باشد. در ادامه سعی می کنیم سایر مواردی که در صورت بروز آن ها مادر مجبور به انجام عمل سزارین می شود را برای شما بیان کنیم

انجام زایمان سزارین نیز تنها در برخی مواقع که امکان زایمان طبیعی وجود ندارد و مادر یا نوزاد در معرض خطر قرار می گیرند می تواند یکی از مهمترین دلایل برای انجام جراحی سزارین در شیراز باشد. 
در ادامه سعی می کنیم سایر مواردی که در صورت بروز آن ها مادر مجبور به انجام عمل سزارین می شود را برای شما بیان کنیم

سزارین در شیراز

 

سزارین یا زایمان مصنوعی در حالتی انجام می شود که مادر به دلیل بیماری های خاص و مشکلات بارداری یا قرار گرفتن سر بچه در بالا، قادر به انجام زایمان طبیعی نمی باشند. در این مقاله با سزارین در شیراز در خدمت شما عزیزان خواهیم بود لطفا با ما همراه باشید؛

 

سزارین اختیاری در شیراز

 

از آن جایی که سزارین ممکن است سلامت مادر و کودک را به خطر بیندازد مانند گذشته انجام دادن آن اختیاری نیست مگر در مواردی که امکان زایمان طبیعی برای مادر وجود نداشته باشد.

 

در مواردی که شما نوزاد اول خود را با سزارین به دنیا آورده باشید برای نوزاد دوم حتما باید به پزشک زنان شیراز مراجعه کنید تا تشخیص دهد که آیا می توانید بچه بعدی را طبیعی به دنیا بیاورید.

 

در این موارد گاهی امکان زایمان طبیعی در نوزاد دوم وجود نخواهد داشت مگر این که مدت زمان زیادی از سزارین اول شما گذشته باشد.

پزشکان زنان و زایمان زیادی در شیراز عمل سزارین را انجام می دهند که در صورت لزوم می توانید به آن ها مراجعه کنید.


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


 

نکاتی که در روند سزارین در شیراز باید در نظر داشته باشید؛

 

سزارین از جمله عمل های اورژانسی است که در کل کشور ایران از جمله شیراز انجام می شود.

در مورد سزارین بهتر است بدانید که:

 

1- در تاریخی که شما پذیرش می شوید حتما باید در بیمارستان حاضر شوید.

2- لباس مخصوص بیمار را حتما بپوشید.

3- با رعایت کامل بهداشت جهت سزارین مراجعه کنید مثلا موهای نواحی پایین بدن حتما تمیز شود و قبل از مراجعه حتما حمام کنید.

4- پرده ای جلو صورت شما نصب می شود تا شما روند جراحی را مشاهده نکنید.

5- در بعضی از اوقات برای بیرون کشیدن نوزاد از ابزاری به نام فورسپس استفاده می کنند.

6- بعد از به دنیا آمدن نوزاد تا بهبودی کامل شما به بخش ریکاوری منتقل خواهید شد.

 

مناسب ترین زمان برای انجام سزارین در شیراز:

 

زمان مناسب برای عمل سزارین در همه افراد یکسان نبوده و کاملا به شرایط مادر و نوزاد بستگی دارد. در ابتدا مناسب ترین زمان برای سزارین از نظر پزشکان، هفته ۴۰ بارداری بود اما کم کم نظر خود را به انجام این عمل در هفته ۳۹، تغییر دادند. در برخی موارد دیده می شود که سزارین در هفته های ۳۷ و ۳۸ بارداری انجام شده است. بد نیست بدانید، کودکانی که در هفته ۳۷ و ۳۸ متولد می شوند، ممکن است با مشکلات تنفسی رو به رو شوند.

 

سزارین در هفته ۳۸ خطرات بیش تری نسبت به هفته ۳۹ و هم چنین سزارین در هفته 37 نیز، خطرناک تر از هفته ۳۸ می باشد. اما گاهی پزشک با توجه به شرایط مادر و نوزاد، صبر کردن تا هفته ۳۹ را خطرناک می داند و عمل سزارین را در هفته های ۳۷ و یا ۳۸،  انجام می دهد.‌

در صورت بروز مشکلات تنفسی در نوزاد، آن را به مدت چند روز در دستگاه قرار می دهند، تا مشکلات تنفسی آن ها بر طرف شود. اما گاهی این مشکلات تا زمان طولانی تری با نوزاد همراه هستند.

 

بهترین دکتر برای سزارین در شیراز

 

همان طوری که گفته شد عمل سزارین در شیراز در در هنگام اضطرار و زمانی که با زایمان طبیعی سلامت مادر و کودک به خطر می افتد انجام می شود.

عمل سزارین در شیراز با بیهوشی و با بهترین امکانات پزشکی انجام می شود.

جهت انجام سزارین باید از پزشک زنان شیراز نوبت بگیرید.

شیراز از جمله مناطقی از ایران است که بهترین پزشکان زنان را دارد.

شما می توانید جهت نوبت دهی با مطب این پزشکان تماس بگیرید و پس از ثبت نوبت حتما در تاریخ پذیرش در آن جا حضور پیدا کنید.

 

در برخی موارد ممکن است که این اتفاق رخ دهد، سر یا بدن کودک بیش از حد ممکن بزرگ باشد و امکان عبور کردن آن از لگن مادر فراهم نباشد. یا حتی لگن مادر برای تحویل دادن نوزاد بسیار کوچک باشد که اصطلاحاً به آن سفالوپلویک یا CPD می گویند.

داشتن سابقه عمل سزارین، این مطلب کاملاً درست است که اگر نوزاد اول از طریق عمل سزارین به دنیا آورده شود امکان زایمان واژینال نیز وجود دارد. اما این شرایط برای تمامی خانم ها فراهم نمی باشد و ممکن است در زایمان بعدی برای آن ها تاثیرات منفی به همراه داشته باشد.

 

بارداری های چند قلویی نیز، یکی دیگر از عواملی است که احتیاج به انجام عمل سزارین دارد. البته لازم است این نکته را بیان کنیم که دو قلوها اغلب می ‌توانند از طریق واژن خارج شوند اما در برخی موارد نیز ممکن است تعداد نوزادها بیشتر باشد که تنها از طریق انجام عمل سزارین امکان متولد شدن نوزاد ها وجود دارد.

 

از دیگر عواملی که باعث می شود مادر مجبور به انجام عمل سزارین شود جفت سر راهی است. هنگامی که یک بخش کوچک از جفت به دیواره رحم متصل شود باعث میشود که نوزاد نتواند از طریق دیواره رحم خارج شود و در نهایت باید عمل سزارین در شیراز انجام بگیرد.

قرار گرفتن نوزاد در رحم به صورت عرضی نیز می ‌تواند از جمله دلایلی باشد که مادر مجبور به انجام عمل سزارین شود. زیرا برای انجام زایمان طبیعی کودک باید به صورت افقی یا پهلو قرار گرفته باشد.

 

در برخی مواقع ممکن است که کودک به گونه‌ ای قرار گرفته باشد که باسن و پا یا هر دو ناحیه به طور همزمان نزدیک به دهانه رحم باشد که اصطلاحاً به آن بریج گفته می‌ شود. و در چنین شرایطی نیز امکان زایمان طبیعی وجود نخواهد داشت و بهترین راه انجام عمل سزارین در شیراز می باشد.

 

داشتن بیماری های جنسی می تواند یکی از دلایلی باشد که مادر مجبور به انجام سزارین خواهد شد. این بیماری ها عبارتند از تبخال یا زگیل تناسلی که امکان زایمان طبیعی از بین خواهد برد زیرا در حین انجام زایمان طبیعی و مبتلا بودن مادر به بیماری های جنسی، هنگام عبور نوزاد از مجرای زایمان می تواند آسیب و خطرهایی را برای کودک به همراه داشته باشد و به نوعی می‌ توان گفت امکان مبتلا شدن کودک به این بیماری ها نیز بالا می رود.

 


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


 

موارد دیگری نیز وجود دارند که باعث می شود زایمان سزارین در شیراز انجام شود که عبارتند از:

 

مشکلات مربوط به بند ناف

پارگی رحم

هنگامی که وزن جنین بالا باشد یعنی بیشتر از ۴ یا ۵ کیلوگرم

هنگامی که جنین در رحم مدفوع کرده باشد.

زمانی که مادر بیماری های همچون فشار خون بالا یا بیماری های مربوط به قلب را داشته باشد.

 

لازم از این نکته را بیان کنیم که تعیین نوع زایمان در وهله اول به عهده پزشک متخصص زنان و زایمان می باشد. بنابراین پس از انجام معاینات و با توجه به در نظر گرفتن شرایط جسمی، می ‌تواند تعیین کند که آیا زایمان سزارین برای مادر مناسب و طبیعی است یا خیر. البته در برخی مواقع نیز بر اثر برخی دلایل مانند پارگی کیسه آب یا تغییر در ریتم ضربان قلب نوزاد سزارین به صورت اورژانسی انجام خواهد شد.

 

بهترین بیمارستان برای سزارین در شیراز

 

یک بیمارستان خوب و مجهز برای زایمان، بیمارستانی است که در آن عمل زایمان بدون مشکل انجام گیرد و هیچ گونه اتفاقی برای مادر و کودک نیفتد.  بهتزین پزشکان و مجهز ترین بیمارستان ها، در شیراز وجود دارد. به گونه ای که اکثر مادران باردار، برای آن که در شیراز زایمان کنند، ماه های آخر بارداری خود را در این شهر می گذرانند. از جمله ویژگی بیمارستان های شیراز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

۱_ بخش NICU

 

یکی از بخش های بسیار مهم و ضروری که در بیمارستان های شیراز وجود دارد، بخش ویژه نوزادان یا همان NICU، می باشد. وجود این بخش برای مادرانی که دوران بارداری پرخطری را تجربه کرده اند، ضروری است. این بخش در بیمارستان هایی که امکانات کم و متوسطی دارند وجود ندارد، اما بیمارستان شیراز، مجهز به این بخش است.

 

۲_ وجود دوستدار کودک در بیمارستان و شیردهی موفق

 

طرح بیمارستانی دوستدار کودک م مادر، از موارد دیگری که در بهترین بیمارستان سزارین شیراز وجود دارد. در این طرح مواردی هم چون مزیت های شیردهی به کودک، آموزش شیر دهی و حتی کمک کردن در شیردهی مادر به کودک، انجام می شود.

 

 

۳_  محل قرار گیری بخش سزارین

 

در بهترین بیمارستان سزارین در شیراز، بخش سزارین در محلی با کم ترین میزان رفت و آمد و ترافیک، قرار گرفته است. بخش سزارین و زایمان باید در محلی باشد که پرسنل برای رفت و آمدهای خود، به جای استفاده از فضاهای پشتیبانی، از راهروهای اصلی استفاده کنند.  بخش سزارین در بیمارستان شیراز، در نزدیکی  بخش نوزادان و بخش بستری، قرار دارد.

 

۴_ دیگر نکات بهترین بیمارستان سزارین در شیراز

 

بخش سزارین در بیمارستان شیراز از مساحت کافی برخوردار بوده و عملیات ضدعفونی و استریل، به خوبی در آن انجام شده است. در این بخش امکانات لازم جهت انتقال دادن مادر از اتاق درد به اتاق سزارین با استفاده از برانکارد وجود دارد. حضور پزشک متخصص زنان، متخصص بیهوشی و متخصص نوزاد و هم چنین راه های ارتباطی با استگاه پرستاری، در بخش سزارین، لازم و ضروری است.

 

آمادگی های لازم پیش از انجام عمل سزارین در شیراز

 

اگر به هر دلیلی قصد داشتید که عمل سزارین در شیراز را برای متولد شدن فرزند خود انتخاب کنید. لازم است که پیش از ورود به اتاق عمل از یکسری موارد آگاه باشید تا بتوانید با آمادگی که از قبل دارید مراحل انجام سزارین را بدون استرس پشت سر بگذارید.

 

  مراحل آمادگی قبل از زایمان به شرح زیر است:

روال کار برخی از بیمارستان ها به این صورت است که باید از قبل پذیرش بگیریدو و تمام پرونده پزشکی خود را با جزئیات کامل در اختیار آن ها قرار دهید. تا بتوانند بنا به شرایط شما یک روز را برای زایمان سزارین در نظر گرفته و تاخیر نداشته باشد.

 

هنگامی که برای پذیرش شدن اقدام کردید تمامی وضعیت مادر به طور کامل و همچنین جنین مورد بررسی قرار می گیرد. و پس از آن نیز شما را برای رفتن به اتاق عمل آماده خواهند کرد. البته یک سری آزمایشات نیز برای تعیین کردن نوع گروه خونی و یا مورد بررسی قرار دادن سطح هموگلوبین خون ضروری است که از قبل انجام خواهد شد.

 

برای جلوگیری کردن از بروز هر گونه عفونت بیش از انجام جراحی به مادر داروهای آنتی ‌بیوتیک داده می ‌شود.

حتماً سعی کنید پیش از انجام سزارین در شیراز مثانه را به طور کامل تخلیه کنید. زیرا این کار می‌تواند به وجود آمدن آسیب های احتمالی را به حداقل برساند.

 

هنگامی که به اتاق عمل مراجعه می‌کنید از سرم مسکن و دوره‌های مخصوصی برای دفع ادرار به شما متصل خواهند کرد.

برای شناسایی مادر از یک دستبند سفید و همچنین از یک دستبند صورتی نیز برای آلرژی فرد نسبت به دارو به دست مادر متصل خواهند کرد. یک دستبند دیگر نیز به شما داده میشود که آن برای شناسایی نوزاد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تیم جراحی برای ارائه خدمات کامل به شما آمادگی لازم را دارند و همچنین متخصص بیهوشی نیز با توجه به فشار خون شما را انجام خواهد داد. یا در صورت نیاز اقدام به بی‌ حسی موضعی خواهند کرد.

 

نحوه انجام عمل سزارین در شیراز به چه صورت می باشد؟

 

در وهله اول و پیش از رفتن به اتاق عمل یک آنژیوکت به مادر متصل خواهند کرد.  در طی زایمان سرم‌ های مسکن و سایر داروهای لازم را تزریق کنند.

پس از آن نیز با استفاده از روش های مخصوص بی حسی اسپاینال یا همان نخاعی، اپیدورال و یا در صورت لزوم به هر دو روش شکم مادر را بی حس خواهند کرد. چنانچه پزشک تشخیص دهد امکان استفاده از داروی بیهوشی نیز وجود دارد.

 

پس از طی کردن این مراحل از عمل سزارین در شیراز و استفاده از بیهوشی یا بی‌ حسی موضعی پزشک برای انجام جراحی یک برش افقی را کمی پایین تر از قسمت تناسلی یعنی روی رحم ایجاد می‌ کند. تا این امکان را داشته باشد که از طریق شکم نوزاد را خارج کند. در برخی موارد نیز این امکان وجود دارد که به جای برش افقی از نوع دیگری برش یعنی از ناف تا نزدیک اندام تناسلی انجام می گیرد  پس از اینکه نوزاد را از شکم خارج کرد برش را بخیه میزند.

 

با برشی که روی شکم مادر ایجاد می شود نوزاد را از رحم خارج خواهد کرد.  پس از انجام بخیه و بستن آن بیمار را به بیرون از اتاق عمل خواهند برد.

 

چه مراقبت هایی پس از انجام عمل سزارین در شیراز باید صورت بگیرد؟

 

مراقبت های پس از جراحی اگر به نحوه درست انجام شود می تواند در رسیدن به نتیجه مطلوب پیدا کردن سریع تر کمک کند.

 

 اما مراقبت هایی که لازم است پس از انجام عمل سزارین در شیراز انجام دهید عبارتند از:

 

دردی که پس از انجام هر نوع زایمان رخ می دهد یک مشکل است که برای همه افراد رخ خواهد داد. همین دلیل لازم است که از داروهای مسکن استفاده شود. پس از انجام زایمان سزارین ممکن است درد بیشتری به دلیل محل برش و جای بخیه داشته باشید. به همین دلیل باید از داروهای مسکن بیشتری برای التیام پیدا کردن درد خود استفاده کنید. البته تمامی این داروها توسط پزشک برای شما تجویز خواهد شد.

 

از دیگر مواردی که برای مراقبت پس از زایمان سزارین در شیراز لازم است:

 

رعایت کامل بهداشت

داشتن استراحت کافی

 نوشیدن آب کافی

محافظت کردن از بخیه ها برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آن ها

داشتن یک رژیم غذایی سالم

ممنوع کردن رابطه جنسی تا زمان مشخص شده توسط پزشک

 استفاده از شکم بندهای مخصوص

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی