6 مزایای عمل کیست مویی با لیزر در شیراز و علایم آن

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 23 اردیبهشت 1402
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

عمل کیست مویی در شیراز، نیز یکی از بیماری‌هایی می باشد که ممکن است در برخی افراد بسیار حاد و در برخی دیگر نیز شرایط بهتر باشد. ممکن است شما نام دیگر آن یعنی کیست پیلونیدال یا سینوس مویی را شنیده باشید. که در اثر این بیماری یک حفره یا سوراخ در عمق پوست ایجاد می شود. البته عمق این حفره کم است. افرادی که به کیست مویی دچار می شوند باید حتما این نکته را در نظر داشته باشند.

چنانچه مجرای این حفره بسته شود یکسری ترشحات چرکی در داخل آن ایجاد خواهد شد. که در نهایت باعث به وجود آمدن کیست یا آبسه در داخل پوست می شود. کیست های مویی محل تجمع مو، آلودگی و مواد زائد می باشد.

محل های تجمع بیشتر کست مویی

معمولاً کیست های مویی بیشتر مواقع در انتهای ستون فقرات و پایین کمر یا می توان گفت در فضای خالی بین دو باسن به وجود می‌آید. که بیمار برآمدگی یا حتی ترشح و درد آن را به خوبی احساس خواهد کرد. ممکن است بسیاری از افراد فرق بین کیست مویی و آبسه را ندانند اما طی تحقیقات و آمارهای به دست آمده ثابت شده که بیش از ۲۵ درصد مردم به این بیماری مبتلا خواهند شد. البته به وجود آمدن کیست مویی در مردان شیوع بیشتری را به همراه دارد و مواردی مانند پوشیدن لباس های تنگ نیز باعث تشدید وضعیت بیمار خواهد شد.

معمولاً کیست های مویی بیشتر مواقع در انتهای ستون فقرات و پایین کمر یا می توان گفت در فضای خالی بین دو باسن به وجود می‌آید.
 که بیمار برآمدگی یا حتی ترشح و درد آن را به خوبی احساس خواهد کرد. 
ممکن است بسیاری از افراد فرق بین کیست مویی و آبسه را ندانند اما طی تحقیقات و آمارهای به دست آمده ثابت شده که بیش از ۲۵ درصد مردم به این بیماری مبتلا خواهند شد.
 البته به وجود آمدن کیست مویی در مردان شیوع بیشتری را به همراه دارد و مواردی مانند پوشیدن لباس های تنگ نیز باعث تشدید وضعیت بیمار خواهد شد.

عمل کیست مویی در شیراز:

 

کیست مویی یک عارضه ای است که در اثر شکافته شدن پوست و وارد شدن گرد و غبار و آلودگی در زیر پوست، ایجاد می شود. بسیاری از افراد ممکن است کیست مویی را تجربه کرده باشند یا در آینده با آن مواجه شود. امروز در این مقاله شما را با عنوان عمل کیست مویی در شیراز، آشنا خواهیم کرد. لطفا با ما همراه باشید.

کیست مویی یا سینوس کلونیدال نوعی عارضه عفونی پیش رونده است که با گذشت زمان بیماری پیشرفت می کند. این عارضه بیش تر در افرادی که اضافه وزن دارند و مدت طولانی مشغول نشستن هستند به وجود می آید.

 

درمان کیست مویی در شیراز

 

کیست مویی نوعی بیماری است که در اثر برگشت مو به زیر پوست ایجاد می شود این عامل منجر به ایجاد حفره و سوراخ در سطح پوست شده و این حفره معمولا با مو، چرک، ضایعات پوستی و دیگر زوائد پر می شود. مواد موجود در این حفره به مرور زمان عفونی شده و باعث می شود که این کیست دردناک شود. محل تشکیل این کیست ها در ناحیه کمر و در بالای شکاف باسن است.

 

دلیل ایجاد کیست مویی زنان در شیراز

 

کیست مویی در میان مردان شایع تر است چرا که مردان دارای موهای ضخیم تری هستند اما این کیست گاهی اوقات در بدن زنان نیز تشکیل می شود. در اثر اختلالات هورمونی در بانوان و ضخیم شدن موها در بدن غدد چربی زیر پوست مسدود شده و منجر به بازگشت موها به زیر پوست و تشکیل کیست مویی می شود. افزایش چشمگیر هورمون مردانه تستسترون در خانم ها منجر به ایجاد موهای مردانه در ناحیه مذکور و انسداد غدد چربی سطح پوست شده و کیست مویی به وجود می آید.

 

 

آیا درمان کیست مویی با دارو در شیراز امکان پذیر است؟

 

درمان کیست مویی به وسیله دارو در شیراز نوعی درمان کمکی به حساب می آید و برای خارج کرون کیست مویی به تنهایی تاثیر گذار نخواهد بود. روش درمان به این صورت است که پزشک شیراز برای کیست هایی که دارای آبسه هستند دارو تجویز خواهد کرد. این دارو ها باعث کاهش عفونت و التهاب داخل کیست شده و پس از آن پزشک می تواند به وسیله برش در سطح کیست و عمل با لیزر اقدام به خارج کردن کیست کند. پس تاکید می شود که استفاده از دارو ها به تنهایی منجر به درمان کیست مویی نخواهند شد و فقط کمک به رفع عفونت و التهاب شده و بیمار را برای انجام عمل آماده می سازد.

 

علت ایجاد بوی نا مطبوع کیست مویی

 

همان طوری که گفته شد علت ایجاد کیست مویی بازگشت مو به داخل فولیکول می باشد هنگامی که مو داخل فولیکول گیر می کند و  اطراف آن دیواره ای تشکیل شده که این دیواره از جنس مواد پروتئینی و کراتینی است هنگام خروج ترشحات از حفره این مواد نیز با مو خارج شده و بوی نا مطبوعی می دهد. از دیگر عوامل تاثیر گذار در بوی بد کیست مویی می توان به ایجاد عفونت در حفره این کیست اشاره کرد.

 


 

درمان خانگی کیست مویی در شیراز

 

در صورت مشاهده کیست مویی توصیه می شود که حتما به پزشک مراجعه کنید اما با این حال می توانید با مشورت پزشک از روش های درمان خانگی به صورت مکمل برای تسریع در بهبود استفاده کنید. از جمله این روش های درمان خانگی می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

۱_ شستن کیست مویی با استفاده از محلول سرکه سیب و آب برای کشتن میکروب های موجود در ناحیه

۲_ استفاده از دارو های گیاهی مانند ریحان دم کرده و گل گاو زبان

۳_ استفاده از موم عسل

 

عوارض عدم درمان کیست مویی؛

 

همان گونه که گفته شد کیست مویی پیش رونده بوده و در صورت عدم درمان ممکن است عوارض زیر را به دنبال داشته باشد؛

 

  • آبسه: در صورت عدم درمان کیست عفونت در کیست جمع شده و منجر به بروز آبسه خواهد شد. در صورتی که آبسه بروز کند. کیست عمیق شده و عفونت آن گسترش پیدا می کند. 
  • عفونت سیستمیک: در صورت عدم درمان آبسه عفونت بروز می کند در صورتی که بیمار دوباره اقدام به درمان عفونت نکند. این عفونت در کل بدن به صورت سیستمیک منتشر می شود.
  • بروز سرطان؛ در صورت بی توجهی به این درمان این بیماری ممکن است سرطان پوست بروز کند که بسیار خطر ناک بوده و ممکن است باعث مرگ شود.

 

عوارض جراحی کیست مویی؛

 

برای درمان کیست مویی از دو روش جراحی و لیزر استفاده می شود. امروزه با توجه به خطرات کم تر و ایمنی بیش تر از روش لیزر استفاده می شود. درمان کیست با لیزر روشی موثر است که خونریزی نداشته و بیمار درد کم تری را احساس می کند. برداشتن کیست با روش جراحی دارای عوارضی است که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم؛

 

  • 1- پس از جراحی بیمار ممکن است تا چندین روز احساس درد داشته باشد که این درد موقتی است و با مصرف مسکن بهبود پیدا می کند.
  • 2- با استفاده از روش جراحی برش هایی جهت خارج کردن فولیکول مو ایجاد می شود و همین عامل ممکن است باعث خونریزی پس از عمل شود.
  • 3- احتمال عود مجدد کیست مویی پس از جراحی بیماری وجود دارد.
  • 4- در صورت عدم مراقبت از زخم پس از جراحی ممکن است زخم دچار عفونت شود.
  • 5- جهت پیشگیری از خطرات ناشی از عمل لازم است بیمار به مدت چند روز در بیمارستان بستری شود.
  • 6- جراحی کیست مویی به نسبت لیزر نیاز به هزینه بالا تر و زمان بیش تری دارد.

 

راه های پیشگیری از بروز کیست مویی کمر به پایین؛

 

کیست مویی بیش تر از کمر به پایین و در ناحیه شکاف باسن ایجاد می شود. جهت جلوگیری از ایجاد کیست مویی کمر به پایین نکات زیر را رعایت کنید.

 

۱_ از نشستن های طولانی مدت خودداری کنید.

۲_ از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان در ناحیه پایین تنه پرهیز کنید و سعی کنید شلوار گشاد بپوشید.

۳_ ناحیه بین شکاف باسن که احتمال بروز کیست مویی در آن بیش تر است را همیشه خشک و تمیز نگه دارید.

۴_ اگر وزن بالایی دارید سعی کنید در راستای کاهش وزن خود تلاش کنید.

۵_ ناحیه مورد نظر را از مو های زائد پاک کنید. چرا که یکی از عوامل اصلی تشکیل کیست مویی وجود مو در ناحیه مورد نظر می باشد.

 

عمل کیست مویی چقدر طول می کشد؟

 

انجام عمل کیست مویی مدت زمان زیادی طول نمی کشد و معمولا نیم ساعت تا یک ساعت به طول می انجامد. که این مدت زمان بسته به مهارت تیم پرسنل جراحی ممکن است کم تر یا بیش تر شود.

 

تفاوت کیست مویی و آبسه

 

ممکن است بسیاری از افراد کیست مویی را با آبسه اشتباه بگیرند در این مقاله به تفاوت بین این دو خواهیم پرداخت. کیست مویی در صورت آلودگی شدید ممکن است دچار آبسه نیز بشود اما با این حال کیست مویی حاوی مو است اما آبسه فقط حاوی چرک و عفونت است.

 

مراقبت های پس از عمل کیست مویی در شیراز

عمل کیست مویی در شیراز | سینا پزشک

بسته به این که کیست مویی با چه روشی درمان شود دوره بهبود آن متفاوت خواهد بود اگر کیست مویی بعد از عمل بخیه خورده باشد و زخم آن باز نباشد مدت زمان کم تری طول می کشد تا فرد به طور کامل بهبود پیدا کند اما در صورتی که زخم باز باشد مدت زمان بیش تری لازم است تا زخم به طور کامل بهبود یابد. در هر صورت در فاصله زمانی بعد از جراحی و بهبودی کامل فرد باید کلیه نکات بهداشتی را رعایت کند تا زخم او دچار عفونت نشود. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

  • 1- تا بهبودی کامل زخم از نشستن های طولانی مدت پرهیز کنید.
  • 2- به طور مرتب زخم خود را با مواد ضدعفونی کننده شست و شو دهید.
  • 3- اگر شغل تان به گونه ای است که نیاز به نشستن طولانی دارد چند دقیقه یک بار بلند شده و قدم بزنید یا تا بهبودی کامل زخم از محل کارتان مرخصی دریافت کنید.
  • 4- تا بهبودی کامل زخم از انجام فعالیت های سنگین و ورزش خودداری کنید.
  • 5- دارو های تجویز شده پزشک را جهت تسریع در فرآیند بهبودی به طور مرتب مصرف کنید.
  • 6- توصیه های پزشک را در فرآیند بهبودی جدی بگیرید.
  • 7- از رشد موهای زائد در ناحیه مذکور جهت ابتلا مجدد به کیست مویی جلوگیری کنید.
  • 8- از داروهای آنتی بیوتیک و چرک خشک کن جهت جلوگیری از ایجاد عفونت با دستور پزشک استفاده کنید.
  •  

چه عواملی موجب تشکیل کیست مویی می شوند:

 

عواملی وجود دارد که باعث بروز این عارضه می شوند، از جمله:

وجود موهای بسیار بلند در ناحیه مذکور

نشستن های طولانی ندت

چاقی و اضافه وزن

رعایت نکردن بهداشت

این بیماری در فردی که به این عارضه دچار شده است، علائمی دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

علایم کیست مویی:

 

1-درد، قرمزی و تورم در قسمت پایین ستون فقرات

2-چرک و خونی که از ناحیه مذکور خارج می شود.

3-حساسیت و احساس درد در هنگام لمس کردن ناحبه درگیر کیست

4-بوی بد حاصل از چرک در شکاف

 

متخصصان بسیار زیادی در شیراز وجود دارند که می تواند این عارضه را به بهترین شکل درمان کنند. اگر دچار این عارضه شده اید حتما مشخصات و آدرس متخصصان شیراز را در گوگل سرچ کنید.

 

کیست مویی کمر:

کیست مویی می تواند در مناطق مختلفی از بدن از جمله سر، کشاله ران، نوک سینه، زیر بغل و غیره، به وجود آید که شایع ترین کسیت مویی در ناحیه کمر و کمی بالاتر از شکاف باسن، ایجاد می شود.

این عارضه در بین همه مردم شایع بوده و در هر کسی می تواند به وجود آید. کیست مویی اگر به موقع تشخیص داده شود درمان آن بسیار آسان بوده و امکان عود آن خیلی کم می شود. کیست مویی در کمر باعث احساس درد و ایجاد ترشح شده و برای بیماران بسیار آزار دهنده می باشد.

 


 

درمان کیست مویی با لیزر در شیراز:

 

کیست مویی با تشخیص پزشک متخصص شیراز، در روش های مختلفی عمل می شود، از جمله؛ زوش جراحی باز، جراحی بسته و درمان با لیزر.

این سه روش عمل در شیراز توسط متخصصین جراحی مجرب در شیراز، با دقت و ظرافت بسیاری انجام می شود.

عمل کیست مویی در کلینیک های شخصی نسبت به بیمارستان ها، گران تر بوده ولی مزیت های بسیار زیادی برای بیمار به همراه دارد.

 

درمان کیست مویی در کلینیک های مجهز:

 

کلینیک ها فضای آرام و بسته ای دارند که تا حد بسیار زیادی از استرس بیمار می کاهد. تمام وسایل و ابزارهای جراحی در عمل، برای هر فرد ضدعفونی می شوند. متخصصین در کلینیک های شخصی برای انجام عمل از دستگاه های پیشرفتهSwig  لهستان استفاده می کنند.

 

مزایای درمان کیست مویی با لیزر:

 

1-درمان بدون درد

2-روشی کاملا امن و بی خطر

3-بدون نیاز به بستری شدن

4-کاهش امکان عود کیست مویی

5-کاهش خونریزی با مسدود شدن رگ ها

6-ترمیم سریع زخم های ایجاد شده با لیزر

 

 البته لازم است این نکته را نیز بیان کنیم که کیست مویی تنها در میان فضای خالی دو باسن به وجود نمی‌آید.

 ممکن است در سایر قسمت های بدن مانند سر، زیر بغل و کشاله ران نیز رخ دهد.

معمولاً کیست های مویی دارای دو حالت حاد و مزمن هستند که هر یک از آن ها نیز علائم مخصوص به همراه دارد.

 سعی می ‌کنیم در ادامه تمامی علائم آن ها را به طور کامل بیان کنیم

 

علائم کیست مویی حاد

 

علائم و نشانه هایی که این نوع کیست مویی به دنبال دارد عبارتند از:

 

داشتن احساس درد هنگام نشستن

هنگامی که مجبور به ایستادن در جایی باشید که فشار زیادی به ناحیه مربوطه وارد خواهد شد.

به وجود آمدن تورم و تغییر رنگ پوست به قرمزی و همچنین ایجاد شدن زخم روی پوست.

هنگامی که بیماری شدیدتر شود معمولاً بیرون آمدن ترشحات چرک و خون از حوزه هادی کیست را به دنبال دارد.

خارج شدن بوهای نامطبوع از محل زخم و چرک

ممکن است در قسمت های مختلف پوست شما سوراخ هایی نیز به وجود آید

از قسمتی که دچار تورم شده بیرون آمدن مو را مشاهده خواهید کرد.

علائمی مانند عفونت، تب و لرز و همچنین حالت تهوع نیز در افرادی که به کیست مویی دچار می شوند به وجود خواهد آمد.

 

علائم کیست مویی مزمن

 

معمولاً افراد بیشتری به بیماری دردناک کیست ‌مویی مزمن مبتلا می‌ شوند. طبق آمارهای به دست آمده می توان گفت که حدود ۴۰ درصد افراد به کیست مویی مزمن دچار خواهند شد.

 

 اما لازم است این نکته را بیان کنیم که درد این نوع کیست نسبت به کیست مویی بسیار کمتر می باشد.

 زیرا در این بیماری هنگامی که از ناحیه مربوطه مقداری چرک خارج می ‌شود کاهش درد را نیز به همراه دارد.

 

 البته خارج شدن این چرک باعث برطرف شدن عفونت آن به طور کامل نخواهد شد.

 ولی بیمار دیگر درد اولیه را نخواهد داشت و تا حدود زیادی درد کاهش پیدا می کند.

 ترکیدن کیست مویی به منزله درمان کامل آن نیست و هر چند وقت یک بار در یک بازه زمانی به طور مجدد علائم درد و تخلیه چرک به وجود نخواهد آمد مگر آنکه برای درمان آن عمل کیست مویی در شیراز را انجام دهید.

 

 این جراحی نیز با روش های مختلفی انجام خواهد شد که در ادامه سعی می ‌کنیم از انواع روش‌های جراحی به طور کامل نام برده و توضیحات لازم را نیز برای اطلاعات کامل شما را بیان کنیم.

 

کیست مویی در چه افرادی به وجود می آید؟

 

معمولاً بیماری کیست مویی بیشتر در افراد رخ می دهد که دارای شرایط زیر هستند.

 

افرادی که دارای چاقی بیش از حد می باشند و البته در آقایان این بیماری رواج بیشتری دارد.

افرادی که موهای پرپشت و بسیار ضخیمی در یک ناحیه دارند.

افرادی که به دلیل برخی مسائل مانند تایم کاری آنها مجبور هستند زمان بسیار زیادی را در حالت نشسته به سر ببرند مانند کارمندان و راننده ها

کسانی که این بیماری در خانواده آن ها وجود داشته است.

 

عمل کیست مویی در شیراز به عنوان یک درمان موثر

 

در موارد فوق نیز به این مطلب اشاره کردیم که بهترین روش برای درمان کیست مویی تخلیه و خارج کردن ترشحات و خشک کردن کیست می باشد. البته در نظر داشته باشید که موثر ترین روش در عمل کیست مویی در شیراز باعث عود کردن و بازگشت به طور مجدد را نداشته باشد دوره نقاهت پس از عمل کوتاه باشد جای زخم روی ناحیه مربوطه باقی نماند پس از انجام جراحی بیمار متحمل درد و التهاب زیادی نشود.

 

عمل کیست مویی در شیراز به صورت سرپایی

 

 معمولاً عمل کیست مویی در شیراز به صورت سرپایی دارای دو روش باز و بسته می باشد. 

 که  پزشک در وهله اول باید معاینات لازم را انجام داده و پزشک مربوطه با توجه به شرایط بیمار و همچنین تخصصی که دارد می ‌تواند روش کارساز و موثر را برای بیمار خود انتخاب کند.

 

عمل کیست مویی در شیراز به روش بسته

 

در جراحی کیست مویی در شیراز به روش بسته پزشک سعی می‌کند که پس از تخلیه کردن مو و برداشتن شکاف ایجاد شده در روی کیس را با بخیه ببندد. و می‌توان گفت پس از انجام این نوع جراحی احتیاجی به مراقبت های سخت و تعویض کردن پانسمان در یک بازه زمانی نیست لازم است این نکته را نیز بیان کنیم که دوره ای نگاهت این نوع جراحی نیز بسیار کوتاه است.

 

بیمار پس از طی کردن یک تا پنج روز می تواند به فعالیت های روزانه خود ادامه داده و حتی کار کند.

از روز چهارم به بعد نیز با مشورت پزشک و بیمار این اجازه را دارد که حمام کند و ناحیه مربوطه را نیز شست و شو دهد.

 

عمل کیست مویی در شیراز به روش باز

 

این نوع عمل کیست مویی در شیراز کاملاً برعکس روش بسته آن می باشد. پس از جراحی و تخلیه کردن کیست مویی زخم کاملاً باز می‌ ماند و پزشک آن را به وسیله بخیه نمی بندد.

 

 به همین دلیل است که روش جراحی کیست مویی باز نام دارد.

 البته لازم به ذکر است این موضوع را نیز بیان کنیم که عمل کیست مویی در شیراز به روش باز دارای هزینه بیشتری نیز می ‌باشد.

 زیرا بیمار مجبور است که روزانه پانسمان خود را تعویض کند و این کار نیز حدوداً دو ماه طول خواهد کشید.

 دلیل عوض کردن مکرر پانسمان در عمل کیست مویی به روش باز این است که بیمار در معرض عفونت قرار دارد.

پس از انجام عمل کیست مویی در شیراز به روش بار لازم است که بیمار به مدت دوماه کاملاً استراحت کرده و بازگشتن به محل کار و سر گرفتن فعالیت های روزمره نسبت به جراحی بسته طولانی‌ تر می باشد.

 

عمل کیست مویی در شیراز با لیزر

 

انجام عمل کیست مویی در شیراز با لیزر شامل دو روش می شود:

 

برش با لیزر و التیام پیدا کردن خود به خود

 در این نوع روش یک بخش کوچکی از پوست برش خواهد خورد و زخم همان ‌طور به صورت باز باقی می ‌ماند تا به طور طبیعی و خود به خود بهبود پیدا کند.

که مدت زمان دوره نقاهت آن نیز حدود چند هفته می باشد در انجام این روش بازگشت بیماری بسیار کم است.

 

برش با لیزر و ایجاد بخیه

 در انجام این روش عمل کیست مویی در شیراز پزشک تنها کیست مویی را با لیزر بر می دارد.

 با توجه به اینکه برش آن به صورت بیضی شکل است دو طرف برش ایجاد شده را به هم می رساند و بخیه می زند.

v. مزیتی که این روش به همراه دارد این است که احتیاج نیست دوره نقاهت طولانی مدتی را بیمار از سر بگذراند و زخم نیز پس از مدت زمان کوتاهی التیام پیدا خواهد کرد.

 اما این امکان نیز وجود دارد که پس از مدتی کیست مویی باز گردد البته این تنها یک احتمال می باشد.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

3 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی