8 مورد استفاده از کورتاژ در شیراز + دلایل و مراقبت های این عمل

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 16 مهر 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

معمولاً اکثر خانم ها با کلمه کورتاژ آشنایی دارند. یا حتی اسم آن را به وفور شنیده باشند اما بسیاری نیز تنها این تصور را دارند که انجام عمل کورتاژ مختص به سقط جنین می باشد. اما لازم است که این نکته را بدانید انجام جراحی کورتاژ در شیراز تنها به سقط جنین ختم نخواهد شد. بلکه از آن به عنوان یک عمل کوچک و سرپایی برای برداشتن بافت های رحم نام برده می‌شود.

برای این جراحی کوتاه مدت لازم است که حتماً با پزشک متخصص مشورت های لازم انجام شود. سپس پزشک پس از مشاهده آزمایشات مختلف و همچنین معاینات کامل تشخیص خود را بیان خواهد کرد.

جراحی کورتاژ در شیراز چگونه انجام می شود؟

پیش از انجام عمل پزشکی سعی می کند برای دور کردن استرس های عمل از بیمار داروی آرام بخش به بیمار بدهد. حتماً این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بیمار باید لباس مخصوص اتاق عمل را بپوشد پس از آن با تشخیص پزشک بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام خواهد شد. میتوانید این اطمینان را داشته باشید که در طی انجام جراحی کورتاژ در شیراز فشار خون، تنفس و ضربان قلب بیمار روی مانیتور نمایش داده می شود.

پیش از انجام عمل پزشکی سعی می کند برای دور کردن استرس های عمل از بیمار داروی آرام بخش به بیمار بدهد.
 حتماً این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بیمار باید لباس مخصوص اتاق عمل را بپوشد پس از آن با تشخیص پزشک بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام خواهد شد.
 میتوانید این اطمینان را داشته باشید که در طی انجام جراحی کورتاژ در شیراز فشار خون، تنفس و ضربان قلب بیمار روی مانیتور نمایش داده می شود.

کورتاژ در شیراز

 

کورتاژ نوعی عمل جراحی است که طی آن قسمتی از بافت رحم جهت تشخیص و درمان شرایط خاص رحم یا جهت پاک سازی رحم به کار می رود. طی این عمل جهت باز کردن دهانه رحم از دارو یا ابزار های کوچکی استفاده خواهد شد. پزشک جهت تشخیص بیماری از نمونه برداری استفاده خواهد کرد. این نمونه برداری در صورت خونریزی رحم، داشتن خونریزی پس از قاعدگی و پیدا کردن سلول های اندومتری جهت تشخیص سرطان دهانه رحم انجام خواهد شد.

 

 

موارد استفاده از کورتاژ در شیراز

 

انجام جراحی کورتاژ در شیراز در صورت داشتن موارد زیر ضروری است. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر حتما جهت انجام عمل کورتاژ به پزشک مراجعه کنید؛

  • 1- داشتن اختلالات در قاعدگی؛ بسیاری از افراد دارای پریود های نا منظم هستند. به این افراد پیشنهاد می شود حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • 2- افرادی که دارای خونریزی های غیر معمول از رحم هستند.
  • 3- افرادی که پس از یائسگی دچار خونریزی می شوند.
  • 4- بروز درد شدید در ناحیه لگن
  • 5- به منظور تشخیص بیماری های مربوط به رحم از جمله فیبروم رحم عمل کورتاژ صورت می گیرد.
  • 6- در صورت بزرگ شدن غیر طبیعی رحم
  • 7- به منظور پاک سازی رحم از مواد باقی مانده ناشی از زایمان و سقط جنین
  • 8- در صورت امکان پذیر نبودن بیوپسی

 

موارد منع انجام عمل کورتاژ در شیراز

 

در برخی از موارد بنا به تشخیص پزشک انجام کورتاژ توصیه نمی شود. در صورتی که فرد باردار باشد پزشک انجام این عمل را برای بیمار منع می کند. یکی دیگر از موارد منع کورتاژ در شیراز انسداد سرویکس رحم می باشد که این انسداد می تواند به دلیل وجود برخی از نا هنجاری ها باشد. در صورتی که فرد مبتلا به عفونت رحم و واژن باشد یا مبتلا به برخی از بیماری های خاص باشد و هم چنین در صورتی که فرد دچار آسیب دیدگی های لگن یا آرتروز لگن باشد انجام این عمل توصیه نخواهد شد.

 

 هم چنین انجام این عمل در افرادی که مبتلا به فشار خون و فند خون کنترل نشده باشد یا دچار مشکلات پلاکتی باشد در صورتی که بعد از انجام عمل دچار خونریزی شود و در صورتی که نسبت به دارو های بی هوشی حساسیت داشته باشد انجام این عمل به هیچ وجه برای فرد توصیه نخواهد شد.

 

 

آمادگی های لازم قبل از انجام عمل کورتاژ

 

جهت انجام یک عمل موفق و تسریع در فرآیند بهبودی بعد از عمل لازم است قبل از انجام عمل  کورتاژ حتما به نکات زیر توجه کنید؛

۱_ انجام آزمایشات مربوط به خون جهت تشخیص انواع مشکلات خونی مانند کمبود پلاکت و مشکلاتی از این قبیل. تمام این آزمایشات باید توسط بیمار انجام شده و نتیجه را به پزشک ارائه دهد.

۲_ آزمایشاتی نیز جهت تشخیص انواع عفونت های واژن و رحم باید انجام شود. در صورتی که فرد دچار عفونت باشد نمی تواند عمل کورتاژ را انجام دهد و باید ابتدا به طور کامل درمان شود.

۳_ سعی کنید شب قبل از عمل از خوردن غذا ها و خوراکی های سنگین جدا خودداری کنید.

۴_ در صورتی که دارو های رقیق کننده و ضد انعقادی استفاده می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید چرا که به مدت دو هفته قبل از عمل باید از مصرف این قبیل دارو ها جدا خودداری کنید.

۵_ گاهی پزشک دارو هایی که نیاز به مصرف در سرویکس واژن دارد برای بیمار تجویز می کند این دارو ها به منظور نرم تر شدن بافت رحم و امادگی برای عمل می باشد. بیمار باید این دارو ها را به موقع و درست مصرف کند.

۶_ قبل از انجام عمل مثانه باید به طور کامل تخلیه شود. قبل از ورود به اتاق عمل حتما به توالت بروید.

7- معمولاً پزشک های متخصص زنان و زایمان در شیراز سعی می‌ کنند که برای انجام جراحی کورتاژ از بی ‌حسی موضعی استفاده کند.

8-  اما در برخی شرایط خاص و به درخواست خود بیمار پزشک از بیهوشی عمومی برای انجام جراحی استفاده خواهد کرد.

9-  معمولاً انجام عمل کورتاژ باعث گرفتگی عضلات و دل درد هایی مانند قاعدگی می شود که پزشک متخصص سعی می کند برای جلوگیری کردن از به وجود آمدن این چنین درد ها از مسکن برای بیمار استفاده کند.

 

در ابتدای عمل پزشک با استفاده از ابزار مخصوص به نام لامینار سعی می ‌کند که به طور کامل دهانه رحم را باز کند و لامینار را برای چند ساعت در داخل سرویکس قرار دهد.

 

قرار دادن لامینار به این دلیل است که بتوانند مایعات سرویکس را به خود جذب کند تا پزشک بتواند دسترسی راحتی را به رحم بیمار داشته باشد.

 

انجام جراحی کورتاژ در شیراز شباهت زیادی به معاینه واژینال  دارد. در طی انجام این عمل نیز بیمار روی تخت معاینه دراز کشیده و پاهای خود را روی رکاب های تخت قرار می دهد‌‌.

پس از آن پزشک با استفاده از اسپکولوم سرویکس باز خواهد شد. در حینی که سرویکس به اندازه مورد نظر پزشک باز شد پزشک سعی می‌ کند با استفاده از یک وسیله به نام کورت بافت رحم را به طور کامل تمیز کند.

 سپس از نمونه بافت رحمی را برداشته و از آن برای انجام آزمایش های مختلف استفاده می کند.

 

مدت زمان دوره نقاهت عمل کورتاژ تشخیصی

 

بیمار در دوره نقاهت کورتاژ تشخیصی، باید نکات و مراقبت های بعد از عمل توصیه شده توسط پزشک را، رعایت کند. به طور معمول این دوره در این بیماران ۲ الی ۳ روز است و بعد از این مدت، فرد می تواند به زندگی عادی برگردد. مراقبت های بعد از عمل کورتاژ تشخیصی به صورت زیر است:

 

۱_  بعد از انجام کورتاژ تشخیصی، پزشک متخصص به منظور جلوگیری از عفونت و تسکین درد، دارو تجویز می کند. بیمار باید طبق دستورات پزشک و در زمان های معین، این دارو ها را مصرف کند.

۲_ تا بعد از گذراندن دوران نقاهت، از انجام رانندگی خودداری کنید.

۳_ تا ۷ روز بعد از عمل، از انجام هر گونه فعالیت ها و ورزش های سنگین خودداری کنید.

۴_  دوران نقاهت، دوچرخه سواری نکنید، زیرا فشار زیادی به رحم وارد می کند.

۵_  از ورود هر گونه اشیا خارجی به داخل رحم خود، پرهیز کنید، زیرا می تواند سبب بروز عفونت شود، مانند تامپون.

۶_  به منظور جلوگیری از حالت تهوع، بهتر است در دوران نقاهت از غذای کم چرب استفاده کنید.

۷_ به مدت ۷ روز بعد از عمل، از انجام رابطه جنسی دوری کنید، زیرا ممکن است سبب بروز عفونت های شدید شود.

۸_ از بلند کردن اجسام و وسایل سنگین از روی زمین، خودداری کنید.

 

 

بارداری پس از انجام کورتاژ تشخیصی

 

بهتر است تا یک هفته بعد از عمل کورتاژ تشخیصی، رابطه جنسی نداشته باشید، زیرا ممکن است با عفونت رحم رو به رو شوید. احتمال بارداری بعد از انجام این عمل، به علت ترمیم نشدن کامل رحم، بسیار کم است اما صفر نیست. توصیه می شود افرادی که تحت انجام این عمل قرار گرفته اند، تا ۲ الی ۳ ماه، اقدام به بارداری نکنند، زیرا در این ایام احتمال سقط شدن جنین بیش تر است.

 

دلیل استفاده از جراحی کورتاژ چیست؟

 

از کورتاژ نیز می توان برای دو روش تشخیصی یا درمانی رحم با توجه به شرایطی که بیمار دارد استفاده کرد که سعی می‌کنیم. در ادامه این دو مورد را برای شما توضیح دهیم.

 

1-کورتاژ تشخیصی

 از این نوع برای نمونه برداری اندومتری استفاده می ‌شود. و این نمونه ‌برداری زمانی لازم خواهد شد که بیمار دارای علائمی مانند:

1- خونریزی های غیرطبیعی رحم

2- خونریزی پس از قاعدگی

3- یافتن سلولهای اندومتری غیر طبیعی که در تست های معمول سرطان دهانه رحم مشخص خواهد شد.

4- برای انجام آزمایش نیز پزشک نمونه بافت را از دهانه رحم برداشته و به آزمایشگاه می ‌فرستد که معمولاً نتیجه آن مواردی مانند:

5- هایپر پلازی اندومتر نوعی بیماری سرطانی می باشد که هنگام رخ دادن آن رحم بیش از حد معمولی ضخیم خواهد شد.

6- پولیپ رحم

7- سرطان رحم را به دنبال دارد.

 

2- کورتاژ درمانی

 

 کورتاژ درمانی یک نوع جراحی است که در حین انجام آن پزشک تمام محتوای رحم را خالی خواهد کرد. از کورتاژ درمانی زمانی استفاده می شود. که تخلیه بافت های باقی مانده در داخل رحم که ممکن است از جنین باقی مانده باشد که با استفاده از جراحی کورتاژ در شیراز می توان از عفونت یا خونریزی شدید جلوگیری کرد.

پزشک سعی می کند برای از بین بردن بارداری مولار یا پوچ از کورتاژ درمانی استفاده کند. که اگر این کار انجام نشود به جای جنین یک تومور شکل خواهد گرفت.

برای از بین بردن و درمان خونریزی های شدید که معمولا پس از زایمان رخ می دهد.

از بین بردن پولیپ های رحم یا دهانه رحم که البته سرطانی نیستند.

علاوه بر روش که در بالا از آن نام بردیم امکان دارد که پزشک با استفاده از یک روش دیگر به نام هیستروسکوپی عمل کورتاژ در شیراز را انجام دهد. پزشک یک ابزار باریک با نور و دوربین را از طریق واژن به داخل رحم می فرستد.  سپس تمامی اجزای رحم یا حتی دهانه آن را روی نمایشگر بررسی می کند. تا اطمینان حاصل کند که ناهنجاری یا پولیپی باقی نمانده است.

 

خدمات و خطرهای احتمالی انجام کورتاژ در شیراز

 

انجام جراحی کورتاژ در شیراز معمولاً یک فرآیند امن و بدون خطر می باشد. اما با این حال ممکن است با توجه به شرایط برخی از بیماران مواردی را نیز به دنبال داشته باشد که عبارتند از:

 

سوراخ شدن رحم

 همانطور که گفتیم  در حین انجام جراحی با استفاده از یک سری ابزارهای مخصوص دهانه رحم را باز کند.

 که ممکن است این ابزار جراحی یک حفره های خاصی را در رحم ایجاد کند.

 البته این موارد بیشتر در خانم هایی که به تازگی حامله بودند یا در دوره قاعدگی هستند رخ می ‌دهد.

 در برخی موارد نیز ممکن است که حفره های به وجود آمده به صورت خود به خود بهبود پیدا کنند.

 اما اگر برخی رگ های خونی یا سایر اعضا آسیب جدی ببیند احتیاج به جراحی می باشد.

 

صدمه به دهانه رحم

 این امکان نیز وجود دارد که در طی جراحی کورتاژ در شیراز دهانه رحم صدمه ببیند که اگر چنین مواردی رخ دهد پزشک با استفاده از فشار یا دارو به سعی می ‌کند خونریزی را به طور کامل متوقف کرده و پس از آن زخم را بخیه می زند.

 

زخم های بافتی در دیواره رحم

 می توان گفت این مورد را به ندرت در انجام جراحی کورتاژ می توان دید. نام این نوع بیماری سندروم آشرمن می باشد که معمولاً پس از کورتاژ های مربوط به سقط جنین رخ خواهد داد.

 به وجود آمدن این بیماری می تواند به چرخه قاعدگی نامنظم یا بسیار دردناک و سقط جنین و ناباروری منجر شود.

 

عفونت

 عفونت هایی که پس از انجام کورتاژ رخ می ‌دهد قابل تحمل خواهد بود اما این یکی از مواردی است که در جراحی به ندرت رخ خواهد داد.

اگر پس از انجام جراحی کورتاژ چنین مواردی برای شما به وجود آمد سریعاً با پزشک و کد تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

رخ دادن خونریزی های سنگین به صورتی که مجبور شوید به طور پی در پی نوار بهداشتی و خود را تعویض کنید.

تب

به وجود آمدن اسپاسم و درد هایی که بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد.

رخ دادن دردی که پس از گذشتن هر ساعت شدیدتر خواهد شد.

داشتن ترشحات با بوی بسیار زننده

 

مراقبت پس از انجام جراحی کورتاژ در شیراز

 

پس از انجام جراحی کورتاژ در شیراز پزشک به مدت چند ساعت شما را در اتاق ریکاوری نگه می دارد.

 تا شرایط شما را از نظر برخی موارد مانند خونریزی های سنگین یا سایر مواردی که ممکن است برای شما رخ دهد به طور کامل بررسی کند و در این مدت نیز تمامی اثرات بیهوشی از بین خواهد رفت.

چنانچه برای جراحی کورتاژ از بیهوشی عمومی برای شما استفاده شود ممکن است حالت تهوع و استفراغ داشته باشید.

 یا اگر برای تنفس لوله ای در قسمت نای قرارداد باشند گلودرد خواهید داشت اما در این میان ممکن است یکسری اثرات جانبی نیز برای شما رخ دهد. که تا چند روز طول می ‌کشد و شامل مواردی مانند

 

اسپاسم های ملایم

داشتن لکه بینی یا حتی خونریزی های سبک را به دنبال دارد.

دردهایی که ناشی از اسپاسم می باشد پزشک برای آن ایبوپروفن یا سایر داروهای مسکن را تجویز خواهد کرد.

 پس از یک یا دو روز می توانید به طور معمول فعالیت های روزانه خود را انجام دهید.

 

پس از انجام جراحی کورتاژ در شیراز تا زمانی که رحم به حالت معمولی خود باز می ‌گردد سعی کنید از قرار دادن هر چیزی در واژن خود جلوگیری کنید.

 به این دلیل که حالت معمولی هر رحم می تواند از ورود باکتری ها یا به وجود آمدن عفونت پیشگیری کند.

 

 می ‌توانید با پزشک خود مشورت کنید تا شما را راهنمایی کند که چه زمانی می توانید از تامپون استفاده کرده یا فعالیت جنسی داشته باشید.

 

حتماً این مورد را در نظر داشته باشید که پس از انجام جراحی کورتاژ رحم یک پوشش جدید را ایجاد خواهد کرد.

 پس اگر در این دوره قاعدگی شما در زمان قبلی خود نبود نگران نباشید. همچنین اگر جراحی کورتاژ شما به دلیل سقط جنین بوده است.

 

 قصد دارید که دوباره برای بارداری اقدام کنید حتماً با پزشک خود مشورت های لازم را داشته باشید.

 که به شما بگوید از چه زمانی اقدام برای بارداری بدون خطر می باشد.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی