5 دلیل انجام هیسترکتومی در شیراز و معرفی 5 روش جراحی

author Image زهرا دهنوی
Calendar Icon 14 مرداد 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

خانم ها ممکن است به بیماری های مخصوص زیادی مبتلا شوند. که هر یک از آن ها درمان مخصوص به خود را دارد. بهتر است در صورت احساس درد یا داشتن هر مشکلی سریعاً به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا با توجه به مشکلی که دارید برای رفع آن اقدام کند

در این مقاله سعی می‌کنیم به توضیح کاملی در مورد جراحی هیسترکتومی یا برداشتن رحم بپردازیم. و بگوییم که در چه مواردی باید از این جراحی استفاده شود

در چه شرایطی لازم است که جراحی هیسترکتومی در شیراز انجام شود؟

جراحی هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم و تخمدان همانطور که از نامش نیز معلوم است در جهت خارج کردن رحم از بدن صورت می‌ گیرد. ممکن است به دلیل به وجود آمدن برخی مشکلات مانند قاعدگی، تومورها، درد های لگنی و سایر بیماری‌های مربوطه لازم شود که به طور کلی جراحی برداشتن رحم و تخمدان انجام شود.

جراحی هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم و تخمدان همانطور که از نامش نیز معلوم است در جهت خارج کردن رحم از بدن صورت می‌ گیرد. ممکن است به دلیل به وجود آمدن برخی مشکلات مانند قاعدگی، تومورها، درد های لگنی و سایر بیماری‌های مربوطه لازم شود که به طور کلی جراحی برداشتن رحم و تخمدان انجام شود.

هیسترکتومی در شیراز:

 

بانوان، بیماری های مخصوص زیادی دارند که یکی از آن ها مشکلات رحمی می باشد. هیسترکتومی، یک عمل جراحی برای خارج کردن رحم می باشد که تحت نظر پزشک انجام می گیرد. در این مقاله پزشکی می خواهیم شما را با عمل هیسترکتومی در شیراز، آشنا کنیم. برای دریافت اطلاعات بیش تر و دقیق تر، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

هیسترکتومی چیست و چه مواقعی باید این عمل را انجام داد؟

 

هیسترکتومی یک روش جراحی برای خارج کردن رحم می باشد. گاهی در برخی بانوان، پزشک به علت وجود مشکلات زنانه، ناچار به برداشتن رحم و گاهی تخمدان نیز می باشد. در ابتدا پزشک متخصص سعی می کند بیماری را با دارو بر طرف کند و همه راه های درمانی را به بیمار پیشنهاد می کند. وقتی درمان از طریق دارو جواب نداد، هیسترکتومی و برداشتن رحم، آخرین راه می باشد. پزشکان متخصص بسیاری در شیراز وجود دارند که این عمل را با بالاترین دقت و درصد موفقیت بالا، انجام می دهند.

 

عوارض جراحی هیسترکتومی در شیراز:

 

به طور کلی، این عمل عوارض خاصی ندارد اما در برخی افراد ممکن است این عوارض دیده شود؛ از جمله این عوارض:

آسیب به روده ها

خونریزی

عوارض بعد از بی هوشی

آمبلی یا لخته عروق در پاها در افراد چاق

 

البته همه این عوارض برای همه افراد به وجود نمی آید و ممکن است اصلا شاهد این عوارض نباشیم. به طور کلی خارج کردن رحم مشکلی برای بیمار به وجود نمی آید مگر این که با خرج کردن تخمدان همراه باشد که در این صورت از فردای بعد از جراحی شاهد یائسگی و گر گرفتگی، هستیم.


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


 

دوره نقاهت بعد از عمل هیسترکتومی:

 

از انجام فعالیت ها ی سنگین خودداری کنید. داروهای تجویز شده توسط پزشک را به موقع بخورید و به توصیه های پزشک معالج خود گوش دهید. به مدت دو ماه از انجام رابطه جنسی بپرهیزید. اگر مشکل خاصی ندارید می تونید بعد از عمل مرخص شوید اما در صورت بروز مشکل بعد از عمل، بهتر است یک شب در بیمارستان بمانید. یک شب قبل از انجام عمل هیسترکتومی باید در بیمارستان بستری شوید و تحت نظر پزشک معالج خود باشید. به طور کلی تا دو ماه از انجام کارها و ورزش های سنگین خودداری کنید و مراقبت بیش تری به خرج دهید.

 

هیسترکتومی در زنانی که در سن باروری قرار دارند:

 

هنگامی که شخصی تحت عمل مورد نظر قرار میگیرد اگر در سن باروری باشد، باروری خود را از دست می دهد. خارج کردن تخمدان ها اگر قبل از یائسگی صورت بگیرد، موجب کاهش هورمون های استروژن، پروژسترون و تسترون می شود. در این حالت فرد با علائم یائسگی از قبیل خشکی واژن، تعریق، گرگرفتی و غیره، همراه خواهرد شد. خانمی که در طی این عمل، هر دو تخمدان خود را از دست می دهد، باید تحت هورمون درمانی یا مکمل استروژن قرار بگیرد. هورمون استروژن برای حفظ تعادل هورمون های بدن   پیشگیری از عوارض یائسگی زود هنگام، ضروری می باشد.

 

البته ممکن است در طی انجام این عمل با توجه به مشکلاتی که بیمار به‌ همراه دارد ممکن است که جراحی برای لوله های فالوپ یا دهانه رحم نیز ضرورت پیدا کند. سعی می ‌کنیم در ادامه به توضیح کامل عمل هیسترکتومی علت به وجود آمدن آن عوارض و مدیریت های موجود و... بپردازیم.

 

هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم چیست؟

 

به طور کلی هیسترکتومی به عملی گفته می شود که در طی انجام آن برداشتن رحم به تنهایی یا رحم تخمدان صورت می گیرد.

 امروزه به دلیل پیشرفتی که در علم پزشکی صورت گرفته پزشکان متخصص زنان و زایمان سعی می کنند از گزینه های درمانی بهتری برای رفع مشکل بیماران استفاده کنند. همین کار باعث شده که تعداد عمل هیسترکتومی کاهش پیدا کند. می توانید اطمینان داشته باشید که انجام این عمل کاملاً نیمه ایمن و بی خطر است.

معمولاً پس از انجام این عمل بیمار در مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا می کند. از این جراحی برای درمان برخی بیماری ‌ها مانند آدنومیوز، توده های فیبرومی و خونریزی های غیرطبیعی استفاده می شود.

 

کارکرد رحم در بدن چیست؟

 

رحم نیز یکی از اعضای مهم بدن خانم ها می باشد که به وسیله آن قاعدگی و تولید مثل و زایمان صورت می گیرد.

این عضو نیز مانند سایر اعضای بدن ممکن است دچار بیماری هایی شود که برای درمان آن باید اقدام کنید، اما در برخی موارد خاص درمان نیز جوابگو نخواهد بود و پزشکان مجبور خواهند شد که به طور کلی رحم را از بدن خارج کند که در این مواقع لازم است که جراحی هیسترکتومی در شیراز صورت بگیرد.

 

دلایل انجام هیسترکتومی در شیراز چیست؟

 

این نوع عمل زمانی ضرورت پیدا می ‌کند که شما برای درمان خود تمام راه های ممکن مانند استفاده انواع داروها و برخی جراحی های دیگر را گذرانده باشید. و هیچ نتیجه‌ ای از آن دریافت نکنید ادامه بیش از حد استفاده دارو باعث خواهد شد که بیمار در معرض خطر قرار بگیرد. مهم ترین مواردی که باعث می شود بیمار به جراحی هیسترکتومی احتیاج پیدا کند عبارتند از:

 

1- سرطان

 

 در برخی موارد بر اثر به وجود آمدن سرطان های مخصوص به رحم یا برخی دیگر از قسمت های دستگاه تناسلی بانوان لازم می شود که به طور سریع عمل هیسترکتومی انجام شود.

 

2- اندومتریوز:

 

یکی دیگر از علت های انجام جراحی هیسترکتومی بیماری آندومتریوز می باشد. این بیماری زمانی رخ می دهد که بافت هایی که وظیفه پوشانندگی رحم را دارند در خارج از رحم رشد کنند و همین عمل باعث خونریزی های مزمن، ناباروری و سقط جنین خواهد شد.

تشخیص این نوع بیماری ممکن است برای پزشکان اندکی مشکل باشد اما روش های خاص خود را نیز برای تشخیص کامل به دنبال دارد.

 

3- افتادگی رحم

 

 پس از انجام چندین زایمان طبیعی پشت سر هم ممکن است که عضلات و رباط های مخصوص به قسمت رحم دیگر قابلیت اول خود را به همراه نداشته باشند و نتوانند در جای خود بایستند و به همین دلیل رحم به سمت کانال واژن کشیده خواهد شد که نتیجه آن افتادگی رحم است.

در مواردی که بیماری تا حد زیادی افزایش پیدا می ‌کند ممکن است که رحم از دهانه واژن بیرون بزند که این مورد به جراحی هیسترکتومی درمان احتیاج دارد.  پزشک متخصص سعی می ‌کند که اگر بیماری در مراحل اولیه خود باشد با جایگذاری یک نوع پروتز به نام پساری باز هم آن را به حالت اولیه خود یا در جای اول خود قراردهد.

 

4- فیبروم ها

 

می‌ توان گفت که فیبروم ها یک نوع توده غیرسرطانی هستند که با ورود آن ها در قسمت رحم مواردی مانند خونریزی، درد، ناراحتی و... را به دنبال دارد. اگر بیماری در مراحل اولیه خود باشد پزشک می ‌توانند با استفاده از عمل هیستروسکوپی بیماری را درمان کند و رحم را خارج نکند اما اگر بیماری پیشرفت زیادی داشته باشد پزشک مجبور به جراحی هیسترکتومی و خارج کردن رحم خواهد شد.

 

5- خونریزی

 

یکی دیگر از عواملی که باعث انجام جراحی هیسترکتومی در شیراز خواهد شد خونریزی غیر قابل کنترل رحم می باشد البته لازم است که این موضوع را نیز بیان کنیم این نوع از خونریزی ها به عنوان یک عارضه نادر در برخی جراحی های زنان و همچنین عمل سزارین صورت می گیرد این خونریزی عادی نیست و در برخی از موارد ممکن است که خطرات جانی برای فرد به دنبال داشته باشد.

 


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


 

روش انجام هیسترکتومی در شیراز

 

برای انجام عمل هیسترکتومی پزشک سعی می کند بیمار را تحت بیهوشی عمومی قرار دهد البته لازم است که پیش از انجام عمل یا بیهوشی بیمار در اتاق عمل حضور پیدا کند تا آمادگی‌های لازم و قبل پیش از عمل را انجام شود.

 

 مدت زمانی که طول می ‌کشد تا این عمل به پایان برسد معمولاً بین ۱ تا ۲ ساعت است. در ابتدا و برای شروع عمل یکی از اعضای تیم جراحی سعی می‌ کند با قرار دادن سوند مثانه بیمار را به طور کامل تخلیه کند و قبل از انجام جراحی نیز واژن و شکم با استفاده از محلول استریل به طور کامل شسته خواهد شد.

 

پزشک می تواند به دو روش برش را روی شکم بیمار ایجاد کند:

 

برش افقی که در طی آن یک برش کوچک بالای استخوان سمفیز پوبیس یا همان استخوان شرمگاهی ایجاد میشود.

برش عمودی که از وسط شکم شروع شده و تا زیر ناف ادامه دارد.

سپس از طریق روش هایی که سعی می کنیم در ادامه به توضیح آن بپردازیم عمل هیسترکتومی در شیراز انجام خواهد شد.

 

انواع روش هیسترکتومی در شیراز

 

جراحی یک هیسترکتومی نیز دارای انواع مختلفی است که هر یک از این عمل ‌ها با استفاده از بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده می ‌شود که بستگی به شرایط بیمار دارد. برخی از این روش ها عبارتند از:

 

1- هیسترکتومی گسترده

 

این نوع جراحی هیسترکتومی تنها در یک موارد خاص همانند سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. در طی انجام این جراحی پزشک متخصص سعی می کند بافت‌های اطراف رحم که موجب به وجود آمدن سرطان یا بیماری‌های دیگری شده است را خارج کند.

 

2- هیسترکتومی لاپاراسکوپی

 

 لاپاراسکوپی نیز یکی از جراحی های مخصوص زنان و زایمان  است که البته در طی این عمل پزشک سعی می‌کند با استفاده از یک سری تکنیک های خاص رحم را از بدن خارج کند. برای این روش پزشک سعی می‌کند چند برش خیلی کوچک را زیر ناف برای وارد کردن لاپاراسکوپ و سایر وسیله هایی که برای عمل لازم است ایجاد کند. معمولاً پزشک سعی می کند به وسیله ی یک گاز، که اکثراً دی اکسید کربن است را وارد حفره شکم کند تا بتواند به خوبی اندام داخلی را ببیند سپس به وسیله برش های ایجاد شده روی شکم سعی می کند که رحم را به طور کلی از طریق واژینال خارج کند جراحی لاپاراسکوپی نسبت به سایر روش ها یک عمل ایمن تر می باشد.

 

3- هیسترکتومی کامل شکمی

 

 در طی این جراحی پزشک برش اصلی را روی شکم ایجاد می‌کند که این برش به اندازه ۶ الی ۸ اینچ می باشد و از طریق آن سعی می کند که رحم را به طور کامل خارج کند.

 

4- هیسترکتومی سوپرا سرویکال یا ساب توتال

 

 در این روش پزشک سعی می‌کند که دهانه رحم بدون دست خوردگی باقی بماند و تنها رحم را از بدن خارج می کنند. این نوع جراحی را نیز میتوان از طریق لاپاراسکوپی که بسیار ایمن تر است یا به وسیله برش های استاندارد انجام داد.

 

5- هیسترکتومی واژینال

 در این نوع روش جراحی هیسترکتومی پزشک رحم و دهانه رحم را با ایجاد برش در ناحیه فوقانی خارج خواهد کرد. البته این نوع عمل این قابلیت را دارد که تخمدان ها و لوله ها را نیز از طریق واژن خارج کرد.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی